Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Patrikone

Grandezza 26 AC erfarenheter?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag funderar på att skaffa ny båt då familjen blivit större. Vad skall jag tänka på om jag skaffar en Grandezza 26 AC? Någon som har erfarenhet av denna båt?

Tänker mig en VP D3 som motor. Tacksam för inpass!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mkt problem med den motorn, har själv en sådan, lärt mig hantera den hyfsat nu men har haft elfel (engine fault) som varit svårlokaliserade samt ett pumpras(högtryckspumpen)a 25000kr så satsa på en båt med annan motor tycker jag!

Tillägg. Min motor har gått endast 145 timmar.

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ivan och tack för svar!

Tråkigt med såna problem. Vilken årsmodell har du på motorn? Är det vanligt med samma typ av problem eller har du haft otur med just din maskin? Drev?

 

Rent allmänt, jag har aldrig haft en sån maskin tidigare men som Göteborgare vill man ju gärna tro att Penta är bra grejer. Är det inte så, i så fall, vad för frågor bör man ställa eller vilken typ av inspektion bör man göra innan man bestämmer sig? Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om just jag haft otur! Vill väl inte snacka ner en tillverkare av motorer så rakt av men vad jag förstått så är det inget fel på själva grundkonstruktionen av motorn tvärt om, men kringutrustningen lämmnar lite att önska på dom tidigare årsmodellerna( min är en 04a)

Fråga om ev tidigare problem, tror iofs att det mesta går att lösa om vi som ägare hjälps åt lite bara,det som bruksr krångla är spjället till den variabla turbon(behöver smörjas ibland) och som sagt elfel, mest beroende på för tajt ställda grundvärden(tex turbotryck, bränsletryck mm) frångår dom faktiska värderna dom givna inställningarna så får du en felkod,därför alla dessa (engine fault) problem

Tror faktiskt inte att man kan ha en mkt bättre motor rent konstruktionsmässigt men som sagt kringutrustningen lämmnar lite att önska, som ex så använder en av världens största tillverkare av lastbilsmotorer samma högtryckspump på dieselsidan spm volvo(Iveco)

Hoppas att jag inte skrämt dig nu bara, alla motorer har sina dåliga sidor, hjälps vi bara åt så löser vi det mesta

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen. Intressanta synpunkter. Nu behöver jag alltså inte få vrålpanik om engine fault lyser :)

Hoppas VP gjort några justeringar på 08'an jag funderar på. Vad har du för båt o drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller hur, vi hjälps åt vet du väl, jag har en rätt udda båt(drago760) med ett sx drev, funkar klockrent ihop, toppat ca 28 knop o marchar ca 21 knop med en förbrukning av 1,1 liter/nm

Jag är rätt säker på att du kan vara trygg med ditt motorval! Som sagt vi hjälps åt....

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, verkligen hjälpsamt. Tack! Det är stort att gå från utombordare till en riktig maskin :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har vi äntligen gjort slag i saken och köpt Grandezzan idag. Väldigt nöjd. Har också gjort en ordentlig genomgång av maskin med uppdateringar etc så det där engine fault felet som många skriver om lär vara omändertaget nu. Finns det någon annan på forum som har samma båt, Grandezza 26 CA, som vill ge lite tips eller utbyta erfarenheter? (Jaja, jag har haft båten en dag så så mycket byte det kanske inte blir..). Tacksam för alla råd om hur jag bäst skall sköta och hantera båten. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hoppas du har tur med din motor för D3.an har haft och har enormt mycket fel.

Allt från små elfel och stopp till mängder av totalhavererade motorer och Penta tar noll ansvar som vanligt :(

Har en kund som gått så långt så han köpte en extra motor efter att ha fått två säsonger förstörda av Penta och D3. Ena gången så resulterade det i en brand...

Det är illa när till och med anställda på Volvo Penta testcenter säger håll er borta från D3

 

Tips är att hålla koll på/smörja spjäll och stag på wastegateventilen samt ledning till och vevhusfilter

Då turbon ej är vattenkyld(helt åt helv) så kan det nog vara idé att ha det i åtanke när man stänger av. Låt motor och turbo kyla ner sig en stund innan avstängning

 

Håller tummarna för er :)

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket år kom den "nya" D3? De flesta jag pratat med säger att den nyare versionen varit i stort sett helt problemfri? Sedan är väl D3 en konverterad bilmotor (D5 i bilvärlden är det väl?). De effektstarkare D3 ligger ju på nästan 100 literhästar vilket känns väldigt mycket i båtsammanhang. Kanske har något att göra med hållbarheten till sjöss med..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja den lilla D3.an får ett hårt liv i en 26 fots båt :(

200hk 2.4 liters trimmad diesel som skall putta ca 3 ton i sjö och vind är inte de bästa framtidsutsikterna dessvärre

 

När D3.an går som den skall så är det en imponerande motor

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört båten ner från Hunnebostrand utomskärs till Göteborg igår i rätt hård vind och mycket sjö så det var en rätt tuff resa. Bra test, är väldigt nöjd med sjöegenskaperna på båten och att den svarar väldigt snabbt i manövreringen. Minus var väl bara att jag tycker gasen kommer efter lite fördröjning men det kanske man vänjer sig vid.

Motorn gick väldigt fint i drygt sex timmar med så vi får väl se om den håller trots alla "olyckskorpar"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört båten ner från Hunnebostrand utomskärs till Göteborg igår i rätt hård vind och mycket sjö så det var en rätt tuff resa. Bra test, är väldigt nöjd med sjöegenskaperna på båten och att den svarar väldigt snabbt i manövreringen. Minus var väl bara att jag tycker gasen kommer efter lite fördröjning men det kanske man vänjer sig vid.

Motorn gick väldigt fint i drygt sex timmar med så vi får väl se om den håller trots alla "olyckskorpar"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi ser till D3an, och alla andra dieslar med "vnt turbo". ( variable nozzle turbines )

Så rekomenderar vi på - Svensk Turboservice AB - att aldrig ligga på samma varvtal för länge, Då detta leder till att det blir sotbildning över själva "vingarna" som styr avgaserna.

detta i sin tur kan leda till att det kärvar eller faktiskt blir helt stumt.

 

Själva "vingarna" följer varvtalet (mer eller mindre).

så ett varierat varvtal kommer spara er mkt beskymmer när det gäller turbon.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi ser till D3an, och alla andra dieslar med "vnt turbo". ( variable nozzle turbines )

Så rekomenderar vi på - Svensk Turboservice AB - att aldrig ligga på samma varvtal för länge, Då detta leder till att det blir sotbildning över själva "vingarna" som styr avgaserna.

detta i sin tur kan leda till att det kärvar eller faktiskt blir helt stumt.

 

Själva "vingarna" följer varvtalet (mer eller mindre).

så ett varierat varvtal kommer spara er mkt beskymmer när det gäller turbon.

 

Inte så att ni har utbytes eller nya turbo till D3 190hk samt ev wastegate delarna?

Åker på att byta på en kundbåt nu och Pentas 19866,25kr är ju mindre kul...

 

 

Nästan komiskt det du skriver om VNT Turbo :)

Man kan ju undra hur sådan utrustning hamna i båt där man i regel ligger länge på samma varvtal. Flera timmar ibland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om vi ser till D3an, och alla andra dieslar med "vnt turbo". ( variable nozzle turbines )

Så rekomenderar vi på - Svensk Turboservice AB - att aldrig ligga på samma varvtal för länge, Då detta leder till att det blir sotbildning över själva "vingarna" som styr avgaserna.

detta i sin tur kan leda till att det kärvar eller faktiskt blir helt stumt.

 

Själva "vingarna" följer varvtalet (mer eller mindre).

så ett varierat varvtal kommer spara er mkt beskymmer när det gäller turbon.

 

Inte så att ni har utbytes eller nya turbo till D3 190hk samt ev wastegate delarna?

Åker på att byta på en kundbåt nu och Pentas 19866,25kr är ju mindre kul...

 

 

Nästan komiskt det du skriver om VNT Turbo  :)

Man kan ju undra hur sådan utrustning hamna i båt där man i regel ligger länge på samma varvtal. Flera timmar ibland

 

 

Du har helt rätt! VNT Turbo bör absolut inte sitta i en båt.

 

Visst har vi utbytesturbo till D3, Turbo.nr -  (763263-5) Pris 5.380:- ex moms.

 

Kan glatt meddela att vi har utbytesturbo till alla marinmotorer.

 

även renovering av pentas kompressorer.

 

Du når oss på - 031 58 18 10 -

 

Mvh Svensk Turboservice AB

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med all respekt, men detta börjar bli lite off topic.. Välkomnar diskussion om båten Grandezza 26 CA som jag är nyfiken på tips från andra ägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häftigt med tips om delar som funkar och är billigare än pentas,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med all respekt, men detta börjar bli lite off topic.. Välkomnar diskussion om båten Grandezza 26 CA som jag är nyfiken på tips från andra ägare.

 

Hade du inte en Penta D3 i din båt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvisso, men hänvisar till min senaste post ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man en TS så får man väl finna sig i alla typer av svar, fattar inte riktigt arrogansen hos vissa här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förstår inte riktigt hur du tänker men det kanske bara är att du tar illa upp när din D3.a får kritik?

Hur som...

 

Du har en båt med Volvo Pentas genom tidernas sämsta(grym när allt lirar) och mest problemdrabbade motor som dessutom kommer få jobba hårt i din storlek på båt.

Med andra ord är det inte omöjligt att du kommer behöva varje tips du kan få ang D3.an och skötsel av denna för tyvärr tar Volvo Penta själva inget eller mycket lite ansvar i Sverige när motorerna strular eller rasar.

Att då klaga när det skrivs info om motorn som sitter i just i din båt får jag inte riktigt ihop men alla är vi olika :blink:

Om du tex skulle råka ut för byte av turbo så är jag rätt säker på att du skulle uppskatta det du här kallar "off topic" som stör din tråd

 

Hoppas du klarar dig från strul :)

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj! Det var inte meningen att på något sätt väcka anstöt med min kommentar om off topic. Om det gör det ber jag reservationslöst om ursäkt!

Capitan och Ivan, ni har helt rätt, alla får skriva vad de vill och det är i den processen guldkorn kan komma fram som kommer fler till nytta, jag inser det nu med. Jag hade en för snäv tanke med tråden, men det var fel. Ledsen om ni eller andra tagit illa upp!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt det vi snackade om för en stund sen, förvisso en motorserie med mycket promlem, men tack vare denna tråd så vet vi d-3 ägare att det finns utbytesturbon för ca 5300kr på svensk turboservice istället för "pentas" orginal för ca 20000kr! Viss skillnad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Känns som att "vissa gärna vill överdriva problemen oxå'

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är väl igentligen part i målet men fick byta högtryckspump förra säsongen för pentas " generösa" pris av ca17000kr plus arbete, fick reda på en kvart senare att Fiat använder sig av samma pump i sin Diaco" ell nåt liknande för ca 7000kr, bluff eller båg? Avgör själv.......,

Redigerad av Ivan65
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Härligt " Patrikone"att du är så storsint, inte vanligt i dessa tider,

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vill skicka en hälsning till Svein på Svensk turboservice oxå, en go gubbe som jag känner väl.från Ivan på "Ro-ro

Redigerad av Ivan65
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt "Patrikone"

Vi med D-3 or behöver alla tips vi kan få, attVolvo Penta är riktiga lurendrejare när det gäller reservdelar kan man oxå påpeka som vi gör i tråden, hade penta haft ett intresse av sina kunder så hade denna tråd inte funnits........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jodå, så att!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...