tobbo166 10 Postad 22 Februari , 2015 Hej! Hittade en guldgruva: http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects Men ingen artikel om att fixa gelcoat. Dvs laga plast ovanför vattenlinjen. Har framgångsrikt lagat kölskador med epoxi och glasfiber, byggt upp cm-tjockt osv. West systems Peel Ply ytterst så behöver man inte slipa, utan bara måla bottenfärg när det härdat och rivit loss Peel plyn. Om jag skulle laga ovanför vattenlinjen, vad är det för jobb som tillkommer efter man är klar med polyestern eller epoxin? Sen en fundering för genomföringar. Om jag fattat artikelförfattaren rätt så gör han ingen försänkning eller så under däcket utan borrar uppifrån, så det blir ett rakt hål på undersidan (men är det inte gelcoat på undersidan som kan spricka, han rekommenderar ju därför att försänka först och borra baklänges?). Sen kör han med nån slags tejp (nåt amerikanskt - begrep inte riktigt vad det motsvarar i våra butiker). Jag tog west systems Peel Ply och sen en massa silvertejp på undersidan(ingen kontakt med epoxin), när jag gjorde epoxi-pluggen, så inte den förtjockade epoxin rann rakt igenom, blev rätt ok, tog lite vit sikaflex utanpå det sen, för syns skull, alltså på undersidan. Det var f ö en svanhalsgenomföring jag gjorde. Så här i efterhand kan konstateras att jag kanske borde använt butyltejp som han rekommenderar, men jag smörjde in svanhalsen med vit sikaflex (visste inte bättre) när jag tryckte genom den. Nåväl det lär inte bli vatteninträngning inuti däcket pga epoxypluggen. Är metoden i Björn Peter Behrens bok vad gäller gelcoat ok eller finns det bättre? Har inte boken här, men köper den kanske. Vore trevligt att hitta en artikel på nätet som håller lika hög klass som artiklarna ovan. Jag gjorde genomföring för svanhals ungefär som artikelförfattaren, genom ett däck med skum inuti (Albin Ballad). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Februari , 2015 Nu öppnade jag bara länken och stängde den igen. Det var ju på utrikiska, så för mig som aldrig ens kunnat lära mig svenska ordentligt är dylika inget alternativ. När du reparerar skador ovan vattenlinjen där du skall reparera gelcoat skall du endast använda polyester - aldrig epoxy. Du vill ju kunna återställe gelcoaten så bra som möjligt. På undersidan brukar nog varvet måla över med topecoat. Dvs gelkoat med vaxlösning iblandad. På den är det inger bra finish, men de täcker ju i alla fall över glasfiberlaminatet. Sen har jag haft ett par båtar med innerline även under däcket. Dvs en formgjuten inredning. Havsfidra och Storfidra. När man ägnar sig åt håltagning får man väl ha viss försiktighet.Borrar man eller sågar bör det ju ske under någorlunda försiktighet Du har inte bilder på ditt jobb. Det påstås att en bild säger mer än tusen ord. Gjorde ett liknade jobb på min båt - fast jag satte in ett par solcellsventilatorer. http://thallatha.blogspot.se/2011/10/franluft.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 22 Februari , 2015 Det är inte alltid glasklart vad som menas när det är på engelska. Verkar som han inte försänker på undersidan: http://www.pbase.com/mainecruising/image/105506488 För att få ut bubblorna, vad använder han egentligen, vad är det gröna i bilden här: http://www.pbase.com/mainecruising/image/105529735 Jag ska ta bort en större cirkel och sätta dit en rund ventilationsöppning. Har en hålsåg av lämplig diameter, ca 8-9 cm. Han anser ju man ska försänka något bredare än genomföringen genom att borra med en "Brad Point drill" (vad är det på svenska),(http://www.pbase.com/mainecruising/image/105529728), baklänges. Lite svårt i mitt fall. Såga lite baklänges med hålsågen tills jag kommit genom gelcoaten? Där ventilationshälet ska vara är det enkellaminat, behöver jag försegla något med epoxy då? Logiskt sett nej antar jag, inget innermateral som kan ruttna, men som anhängare av overkill - smeta epoxy runt om kanten på hålet alla fall? När jag sedan monterar ventilen, ska jag använda butyltejp eller lite sikaflex? Han gillar ju butyltejp men den lägger sig ju i försänkningen, vilket jag inte har någon. Tänkte att jag kan smeta lite sikaflex på ventilen när jag trycker dit den. Stämmer det att sikaflex häller 10-20 år medan butyltejp håller för alltid nästan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Februari , 2015 (redigerade) Det är inte alltid glasklart vad som menas när det är på engelska. Verkar som han inte försänker på undersidan: http://www.pbase.com/mainecruising/image/105506488 Själv är väl en av mina negativa egenskaper att jag gärna överarbetar. Tyvärr har jag lärt mig erfarehetsmässigt att man skall inte krångla till saker mer än nödvändigt. Livet är krångligt nog ändå. Det var därför jag stängde länken direkt efter att jag öppnat det - den var på engelska och för mig - som är ganska väl insatt i plastjobbandets mysterium, på amatörnivå, var det meningslöst att försöka tyda. Med tanke på bilden du länkar till tror jag han visar nåt helt annat än vad du tycks tro För att få ut bubblorna, vad använder han egentligen, vad är det gröna i bilden här: http://www.pbase.com/mainecruising/image/105529735 Jag har naturligtvis ingen aning om vad bilden förställer, men jag skulle misstänka att det gälle injicering av tex epoxy i en delaminerad sandwichkonstruktion. Jag ska ta bort en större cirkel och sätta dit en rund ventilationsöppning. Har en hålsåg av lämplig diameter, ca 8-9 cm. Han anser ju man ska försänka något bredare än genomföringen genom att borra med en "Brad Point drill" (vad är det på svenska),(http://www.pbase.com/mainecruising/image/105529728), baklänges. Lite svårt i mitt fall. Såga lite baklänges med hålsågen tills jag kommit genom gelcoaten? Det där borret ser ju ut som ett inte allt för ovanligt träborr som det är slipat. Man kan naturligtvis köra ett sån borr baklänges för att det inte skall hugga. Sånt kan ju hända om man inte är försiktig och tillräckligt känslig på näven. Kollade du på länken när jag monterade två solcellsventilatorer på min båt härom året!? Har du en hålsåg som passar så är det väl ok. För så stora hål brukar jag köra med elektrisk sticksåg. Där ventilationshälet ska vara är det enkellaminat, behöver jag försegla något med epoxy då? Logiskt sett nej antar jag, inget innermateral som kan ruttna, men som anhängare av overkill - smeta epoxy runt om kanten på hålet alla fall? När jag sedan monterar ventilen, ska jag använda butyltejp eller lite sikaflex? Han gillar ju butyltejp men den lägger sig ju i försänkningen, vilket jag inte har någon. Tänkte att jag kan smeta lite sikaflex på ventilen när jag trycker dit den. Visst kan man försegla laminatkanten med epoxy för att minska möjligheten att laminatet suger åt sig vatten, men det är nog viktigare att underdelen till den svanhals du skall montera är tät mot däcket. Är det sandvishkonstruktion så är det. Finns väl ingen anledning att överarbeta genom att ta bort det och göra enkellaminat. Hade det varit en förtöjningsknap hade jag förstått varför man skulle förstärka mellan de två glasfiberskikten, men inte för en ventilator. Butylgummi är säkert bättre än Sikaflex. Jag brukar använda Sikaflex - det håller mig ut, enligt din tidsangivelse. Sen finns det ju delade meningar om Sikaflex. En sak kan vi väl alla va överens om - det är väldigt kladdigt. Därför brukar jag ha en grabbnäve engångshandskar i bakficken och byta efter hand de blir kladdiga, http://www.clasohlson.com/se/Engångshandske/Pr409155001 Stämmer det att sikaflex häller 10-20 år medan butyltejp håller för alltid nästan? Jag tror det är bättre att du frågar specifika frågor, med bilder på det du håller på med ,än om vad som står står skrivet i ett obegripligt engelskt "mästerverk". Redigerad 22 Februari , 2015 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 23 Februari , 2015 När du reparerar skador ovan vattenlinjen där du skall reparera gelcoat skall du endast använda polyester - aldrig epoxy. Du vill ju kunna återställe gelcoaten så bra som möjligt. Ursäkta om jag kapar tråden men kan du utveckla detta? Jag trodde att ny polyester inte fäster på gammal polyester och att man därför alltid skall använda epoxi? Hur påverkar epoxi kontra polyester gelcoaten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Februari , 2015 När du reparerar skador ovan vattenlinjen där du skall reparera gelcoat skall du endast använda polyester - aldrig epoxy. Du vill ju kunna återställe gelcoaten så bra som möjligt. Ursäkta om jag kapar tråden men kan du utveckla detta? Jag trodde att ny polyester inte fäster på gammal polyester och att man därför alltid skall använda epoxi? Hur påverkar epoxi kontra polyester gelcoaten? Att ny polyester har dåliga "limmingsegenskaper" till gammal uthärdad polyester är ju ett kännt faktum. Det har inget med att det är nån sports ny polyester att göra, utan att de kemiska sammanbindningarna mellan nytt och gammalt laminat inte uppstår. Det är därför man skall göra långa utkoningar när man lagar med polyester mot gammal uthärdad polyester. Att laga en skada på en båt med glasfiberlaminat av polyseter med nytt polyesterlaminat blir starkt tillräckligt om arbetet utförs rätt. Under vattenlinjen kör jag idag alltid med epoxylaminat av helt andra skäl än hållfasthet. Som bonus får man betydligt större hållfasthet. Lagar man med polyester (eller liknande) och vill lägga en epoxygrundfärg över (och det vill man ju) så måste det nya polyesterlaminatet härda 5 - 15 Veckor innan man målar över med epoxygrundfärgen. 5 Veckor enligt International - 15 Veckor enligt BILTEMA Reparerar man med Epoxylaminat är epoxybehandlingen klar i samma ögonblick som reparationen. Gelcoat är polyesterplast med färgpigment. Gelcoat och polyesterplast påstås inte fästa på epoxy. Jag är inte så experimentvillig och har därför aldrig provat av ren nyfikenhet. Kommer heller aldrig att göra det, för det finns för mig ingen anledning. Behöver jag laga en skada där gelcoaten måste återställas lagar jag med polyester. Jag jobbar ju bara på amatörbasis och bara med mina egna båtar, så det är sällan jag behöver laga såna skador. Nått enstaka ombyggnadsprojekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 23 Februari , 2015 Kapa gärna på. Intressant diskussion. Om jag ska prova butyltejp, han säljer en variant som heter Bed-It Butyl Tape: http://www.pbase.com/mainecruising/butyl_tape Verkar jobbigt att beställa därifrån, han verkar främst leverera till USA. Så googlade. Hittade nån svensk WebShop som hade en billig men beständighet 12 mån. Hans har ju 40 år! Vill ha nåt lika bra men behöver inte heta "Bed-It". Ska på båtmässan nästa helg, de kanske har nåt? Toaen: har redan gjort svanhalsen. Ventilationsöppningen ska jag göra snart, det är vertikalt, i sittbrunnen, in mot stuvfacket, för att få mer ventilation till kompressorn, den sitter för varmt där i solen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 23 Februari , 2015 Kapa gärna på. Intressant diskussion. Om jag ska prova butyltejp, han säljer en variant som heter Bed-It Butyl Tape: http://www.pbase.com/mainecruising/butyl_tape Verkar jobbigt att beställa därifrån, han verkar främst leverera till USA. Så googlade. Hittade nån svensk WebShop som hade en billig men beständighet 12 mån. Hans har ju 40 år! Vill ha nåt lika bra men behöver inte heta "Bed-It". Ska på båtmässan nästa helg, de kanske har nåt? Toaen: har redan gjort svanhalsen. Ventilationsöppningen ska jag göra snart, det är vertikalt, i sittbrunnen, in mot stuvfacket, för att få mer ventilation till kompressorn, den sitter för varmt där i solen. Butyltape säljer Mekonomen använde det till mina rutor på båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Februari , 2015 Toaen: har redan gjort svanhalsen. Ventilationsöppningen ska jag göra snart, det är vertikalt, i sittbrunnen, in mot stuvfacket, för att få mer ventilation till kompressorn, den sitter för varmt där i solen. Lycka tll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Februari , 2015 "Brad Point drill" heter på svenska träborr! Eller spiralborr för trä. Ger ett fint snitt men håller ack så dåligt att borra i glasfiber med. Dessutom hopplösa att slipa om! -- När Maxi började med sina stora rutor av Lexan hade man stora problem med att få det tätt. Lexan (polykarbonat) utvidgar sig mycket mer i värmen än polyestern. Lösningen blev butyltejp. Jag har precis varit i källaren och tittat på en bit butyltejp som jag fått ca 1980. Den är lika fungerande fortfarande. Idag är det MS Polymer som gäller. Man limmar bilrutor med det och de sitter fast trots väder och vind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 24 Februari , 2015 Det är en sån är jag ska montera: http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Ventilation/Rosettventil-255342/ Stuvfackets vägg mot sittbrunnen. Har hålsåg som passar. Artikelförfattaren rekommenderar att manförsänker omdömet för skruvskalle, så mer butyltejp fäster. Han har rätt. Jag tänker använda butyltejp för att fästa ventilen, ska jag fasa av året jag gör så det lutar 45 grader inåt, utifrån sett? Han rekommenderar ju att man försiktigt försänker sig genom gelcoat med träbock baklänges. Vet inte hur jag reproducerar den arbetsmetoden för min stora ventilationsöppning (10 cm diameter)? Hade det varit trä hade jag slipat lite. Hur gör jag det, vilka verktyg osv, för att gelcoat inte ska skadas runt om? Ni ser de fyra hålen för skruv i ventilen. Har fattat det som att genomgående bult är det enda raka när det gäller plast, oavsett om sandwich eller enkellaminat? Dvs inga träskruvar i däcket, blir läckage. Blir tunna bultar? Men tar väl det inkl bricka och mutter. Butyltejp här med, fram och bak enligt hans artikel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 24 Februari , 2015 Jag kanske har fel men det känns som att du lägger väldigt mycket jobb på att täta monteringen till en ventil som i sig inte är särskilt tät?Kommer det inte att läcka betydligt mer genom ventilen om det kommer vatten där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Februari , 2015 Det som TS beskriver är väldigt mycket "overkill". Det är faran med att läsa sån som man inte riktigt förstår. Jag hade ritat på det stora hålet i fråga. Borrat ett ca 8 mm hål i den påritade cirkeln med ett banligt järnborr som snurrar åt rätt håll. Sågat ut glasfiberlaminatet med min elektriska sticksåg. Hållt rosettventilen på pats. Märkt för ett hål och borrat med ett 2 mm järnborr i plasten (om kärndiametern på skruven är ca 2 mm). skruvat fast rosettventilen mot plasten med en liten rostfri plåtskruv. Märkt de tre andra hålen. Förborrat med ett 2 mm borr. skruvat fast rosettventilen med de fyra skruvarna. Ibland när jag vill ha tät i skruvhålen tar jag en försänkare och försänker lite i hålet och har i en liten klick sikaflex. Har man ingen försänkare kan man ta ett vanligt järnbor och snurra det mellan fingrarna så man får en försänkning. Tillhör man den gruppen av människor vilkas lathetsgrad förbjuder en att göra nåt för hand, bör man köra borrmaskinen baklänges. Ett järnborr kan lätt hugga och borra igenom ett tunt laminat. "Det kan hända den bäste - det har hänt även mig".(inte bara ett bevingat ord) Inte kul om man skall ha ett försänkt 2mm hål och det råkar bli ett genomgående 8 mm hål bara för att man har för brått och inte är försiktig (egen erfarenhet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 944 Postad 24 Februari , 2015 Nu öppnade jag bara länken och stängde den igen. Det var ju på utrikiska, så för mig som aldrig ens kunnat lära mig svenska ordentligt är dylika inget alternativ. Ett litet tips för att läsa utrikiska sidor på webben - använd google translate! https://translate.google.se/ Efter att ha öppnat "translatesidan" så kopierar du in länken till sidan du vill läsa (i det vänstra fönstret) https://translate.google.se/#auto/sv/http%3A%2F%2Fwww.pbase.com%2Fmainecruising%2Fboat_projects Trycker på "översättningsknappen" och får detta resultat https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.pbase.com%2Fmainecruising%2Fboat_projects&edit-text= Sen är det bara att läsa.... En del översättningar kan bli lite knepiga men det brukar gå att förstå sammanhanget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser