Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
tobbo166

Ultimata artikeln för att jobba med gelcoat, fråga om genomföringar

Rekommendera Poster

Hej!

Hittade en guldgruva:

http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects

Men ingen artikel om att fixa gelcoat. Dvs laga plast ovanför vattenlinjen. Har framgångsrikt lagat kölskador med epoxi och glasfiber, byggt upp cm-tjockt osv. West systems Peel Ply ytterst så behöver man inte slipa, utan bara måla bottenfärg när det härdat och rivit loss Peel plyn.

Om jag skulle laga ovanför vattenlinjen, vad är det för jobb som tillkommer efter man är klar med polyestern eller epoxin?

Sen en fundering för genomföringar. Om jag fattat artikelförfattaren rätt så gör han ingen försänkning eller så under däcket utan borrar uppifrån, så det blir ett rakt hål på undersidan (men är det inte gelcoat på undersidan som kan spricka, han rekommenderar ju därför att försänka först och borra baklänges?). Sen kör han med nån slags tejp (nåt amerikanskt - begrep inte riktigt vad det motsvarar i våra butiker). Jag tog west systems Peel Ply och sen en massa silvertejp på undersidan(ingen kontakt med epoxin), när jag gjorde epoxi-pluggen, så inte den förtjockade epoxin rann rakt igenom, blev rätt ok, tog lite vit sikaflex utanpå det sen, för syns skull, alltså på undersidan. Det var f ö en svanhalsgenomföring jag gjorde. Så här i efterhand kan konstateras att jag kanske borde använt butyltejp som han rekommenderar, men jag smörjde in svanhalsen med vit sikaflex (visste inte bättre) när jag tryckte genom den.

Nåväl det lär inte bli vatteninträngning inuti däcket pga epoxypluggen.

Är metoden i Björn Peter Behrens bok vad gäller gelcoat ok eller finns det bättre? Har inte boken här, men köper den kanske. Vore trevligt att hitta en artikel på nätet som håller lika hög klass som artiklarna ovan.

Jag gjorde genomföring för svanhals ungefär som artikelförfattaren, genom ett däck med skum inuti (Albin Ballad).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...