Claeseman 0 Postad 21 Februari , 2015 Har idag en fjord holyday 21fot med vp aq170 och vp 250 drev. Detta fungerar så jag står inte och måste byta. Men undrar då om jag skulle byta, vad ska jag byta till? Jag klarar meket själv så tidsmässigt har det ingen betydelse. Men! Ska jag fortsätta på bensinmotorspåret eller är det diesel som gäller? Hur stor skillnad är det på dreven ex mellan mitt 250 och 280 eller liknande, hur långt upp i modellerna bör jag gå för att märka en betydlig skillnad? Vp eller alpha? Motor har jag väl mest tittat på bensin då diesel verkar bli för dyrt... Båten är ju inte värd mer än 50-60kkr, mercury eller volvo eller annat? Utväxlingar på drev kan detta justeras med propeller till fullo? Vad passar min volvo 6 ihop med för olika drev? //cs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan602 1 Postad 21 Februari , 2015 Har en fjord 21 ht med penta 225 d och 290 drev . Jag hade väll velat ha lite mera vrid men annars helt ok Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 21 Februari , 2015 Den grundläggande skillnaden mellan 250- och 280 drev är väl att 250-drevet har rakskurna kugghjul, medan 280 -drevet har snedskurna. Jag tror att utväxlingen i dreven är densamma, dvs 2,15-1 för fyrcylindriga motorer, 1,89-1 för sexorna och 1,61-1 för V8- motorerna. Kan ha fel, men det finns andra som vet detta här, gissar jag. Att byta till en diesel som ger motsvarande fart som du borde ha nu, gissar på runt 30 knop med en frisk motor, rätt utväxling och en propeller på 15x17 HS tror jag är ekonomiskt vansinne. Om din motor är slut, drevet är friskt och har rätt utväxling, borde en begagnad V-P V6 på 190-220 hk kunna vara ett vettigt alternativt. Men varför vill du byta motor eller drevet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Claeseman 0 Postad 21 Februari , 2015 Just nu behöver jag inte byta, men då det talas mycket om att aq170 motorn har sina brister och är i klenaste laget och den är ju nästan 40 år så, tänkte mest vara förberädd för byte.. Samla på mig till ett byte om jag kommer över till ett bra pris. Men har väl tittat på en 4,3l V6 men då jag är ganska ny i båtbranschen vet jag inte riktigt vad som passar ihop och hur stor skillnad det är på de olika modellerna och hur mycket som i så fall måste bytas. Och om jag då ska göra en uppdatering vill jag att det blir en uppdatering. Eller så kan jag bara sätta in samma saker som sitter i. //cs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser