PingePolar 1 Postad 21 Februari , 2015 Hej! Jag har en 22 fots plastsnipa som står på land under täckning sedan september. När jag tog upp den torkade jag rent i kölsvinet. Vid tillsyn av båten (var 3-4:e vecka) står det varje gång ca 3-4 cm vatten i kölsvinet. Var kommer det ifrån? Jag har ingen vattentank. Motorn är tömd på vatten eftersom jag mekat med den och jag kan inte se kondens någonstans min känsla är att det är rätt torr miljö. Har satt dit en stor Torrboll och den är inte ens mättad än ... //Per-Ingvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 21 Februari , 2015 Sätter mina slantar på kondensen. Det är väl inte så svårt att se om en täckning läcker. Jag stänger inte längre till under vintern utan låter luften röra sig fritt under presseningen . Använder heller ingen torrboll och har i princip ingen kondens. Hade mer vatten i kölsvinet med stängd båt och torrboll. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 21 Februari , 2015 Jag har min båt i ett kallt båthus, och jag kan intyga taket läcker inte. Även jag har samma fenomen. Svaret är enkelt......Kondens. Med temperatursvängningarna så fälls vatten ut ur relativt varmare luft så fort den möter en kallare yta. Är luftfuktigheten hög som den vanligtvis är vid regnigt väder så behövs bara någon grads tempsänkning så fälls fukt ut och rinner ner til lägsta punkten, och det kan bli några liter i en båt på några månader. Ju mer temperaturen varierar dag natt ju större blir utfällningen om relativa fuktigheten är hög. Här en länk om du vill läsa mer om fukt: http://www.lfs-web.se/fukt.htm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PingePolar 1 Postad 21 Februari , 2015 Tack för svar! Jag har ett "båthus", byggt av Burwallkopplingar. Pressen slutar ca en halvmeter ovanför marken. Har dock haft kapellet på, kanske ska lätta lite på det ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 22 Februari , 2015 Tror vi har diskuterat detta ämne förut? Och vill minnas vi har två skolor, de som stänger igen båten helt och de som öppnar så mycket som möjligt... Personligen stänger jag min båt, efter att ha kört en avfuktare ett dygn eller två. Känns mer logiskt att begränsa inflödet av fuktmättad luft? Annars är det nog rimligt att gissa att du har kondensvatten i båten än att du har en glipa i täckningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Februari , 2015 Jag har dubbla presenningar över mittendelen på båten, det verkar som kondensen då håller sig mellan pressenningarna. I övrigt kör jag med stängd ruff och torrbollar vilket fungerar för min del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 23 Februari , 2015 Den fuktiga luften hittar alltid in vädra är nog det bästa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser