Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
tompelompe

Moms för ideella fritidsbåtklubbar

Rekommendera Poster

Är det fler än jag som observerat att det from 2015 kommer påföras moms för ideella fritidsbåtklubbar. Enligt en EU-dom ska moms påföras på avgifter för förtöjning och uppläggning av fritidsbåtar. Detta gäller hela landets båtklubbar och en kostnadsökning med 25%. Tydligen vill man likställa det ideella fritidsbåtlivet  med en parkering. Varför ska Sverige alltid följa alla tokigheter och påfund från Bryssel? eller så ser skattekontoret en möjlighet att fylla på skattkistan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det ger ju också klubbarna en möjlighet att dra av moms på alla varor och tjänster de köper. 

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... var har du noterat det? När jag söker på nätet hittar jag en skrivelse från skatteverket från 2005, och jag vill minnas att det då var snack om vinstdrivande verksamheter så alla som hyrde enbart uppläggningsplats från grannklubbarna fick bli medlemmar eller flytta sin båt. Något annat har jag inte hört.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det ger ju också klubbarna en möjlighet att dra av moms på alla varor och tjänster de köper. 

/B

Nej en ideell förening får inte dra av moms.

Hmm... var har du noterat det? När jag söker på nätet hittar jag en skrivelse från skatteverket från 2005, och jag vill minnas att det då var snack om vinstdrivande verksamheter så alla som hyrde enbart uppläggningsplats från grannklubbarna fick bli medlemmar eller flytta sin båt. Något annat har jag inte hört.

Informationen kommer från SMBF (Saltsjön Mälarens Båt Förbund) via skattekontoret och Idrottsförvaltningen i Stockholm. Frågan har varit på tapeten sen 2008 från EU men Sverige har begärt anstånd tidigare men nu finns det en EU dom från Grekland och Danmark gällande båtklubbar.

Redigerad av tompelompe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har som sagt varit uppe i början på 2000-talet och förr eller senare kommer det. Sverige är det enda land inom EU där föreningsdriven verksamhet är momsbefriad.

I de flesta fall betyder det inte momsen speciellt mycket eftersom man kvittar mot ingående moms. 

Man kan också tänka på att föreningar får en felaktig konkurrensfördel jämfört mot företag som alltid måste ta ut moms.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har som sagt varit uppe i början på 2000-talet och förr eller senare kommer det. Sverige är det enda land inom EU där föreningsdriven verksamhet är momsbefriad.

I de flesta fall betyder det inte momsen speciellt mycket eftersom man kvittar mot ingående moms. 

Man kan också tänka på att föreningar får en felaktig konkurrensfördel jämfört mot företag som alltid måste ta ut moms.

Momsen är ett nollsummespel för ett företag medans en allmännyttig ideell förening inte får dra av moms på inköp och får inte heller påföra moms vid utdebitering så konkurrensfördelen är motsatt.

Redigerad av tompelompe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

att  kommunen lägger på moms på sin faktura för upplåtelse av mark betyder inte med automatik att även klubben är momsskyldig. Det är som Peter säger inte solklart.
Men det är väl ganska rimligt att man inte kan kalla sig förening och därmed slippa betala  moms för något som egentligen är näringsverksamhet.

se även http://www.öbf.se/obf_rapporter/Batklubben_Skatteverket.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

att  kommunen lägger på moms på sin faktura för upplåtelse av mark betyder inte med automatik att även klubben är momsskyldig. Det är som Peter säger inte solklart.

Men det är väl ganska rimligt att man inte kan kalla sig förening och därmed slippa betala  moms för något som egentligen är näringsverksamhet.

Vilka båtklubbar drivs som näringsverksamhet? Dom flesta är nog allmännyttiga ideella föreningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En förening kan ha en del som är momsbelagd och får kvitta ingående moms på de kostnader som hör till den delen. Det är precis samma modell som tex studieförbunden arbetar efter. Alternativet är att driva den delen i bolagsform där föreningen äger bolaget. Ganska vanligt.

Enligt det förslag som fanns i början 2000-talet så skulle föreningen redovisa moms på samma sätt som ett företag dvs att moms i praktiken bara betalas för den värdehöjande delen. Samtidigt ska man komma ihåg att en idéel förening i princip inte får tjäna pengar.

Sverige menade att man har en unik föreningskultur som traditionellt varit skattebefriad och att man ville fortsätta att ha det så. Men de flesta är nog medvetna om att det undantaget inte kommer att hålla i längden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka båtklubbar drivs som näringsverksamhet? Dom flesta är nog allmännyttiga ideella föreningar.

Helt enig om det.

Men om inte den gränsen fanns skulle det vara tämligen enkelt att göra om väldigt många saker till "klubbar" och därmed slippa moms.  Det skulle t.ex vara smidigt för ett företag som bedriver hamnverksamhet att upplåt sina  bryggor till föreningen " Föreningen AB-hamnens-vänner" som i sin tur hyr ut båtplatser till båtägare. 

När det gäller idrottsklubbar på elitnivå är det ju inte alltid helt glasklart var gränsen går.  ;-)

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att "båtklubben" jag har min båt i drivs i ett aktiebolag, då slipper man fundera på sådana här saker.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min son har en förening. Han säger den är helt ideell... Tre medlemmar. De spelar spel och begär ibland sponsring, dricka och chips. De har inte någon bokföring eller anställda.

En allmännyttig förening kan som det beskrivits slippa momsregistrering. Men knappast ha anställda?

En ekonomisk förening behöver inte men har ofta lite större verksamhet, delvis gränsande till affärsverksamhet med anställd personal osv.

En variant på ekonomisk förening är bostadsrättsförening. Som ibland kan välja om de ska momsregistreras eller ej. De har nästan alltid anställda eller köper tjänster av företag.

I min båtklubb har vi valt att dela verksamheten. En del är registrerad som arbetsgivare och moms, där hyr man ut sommar och vinterplatser och tar alla investeringar. Båtklubben har låg omsättning och gör enbart frivilliga insatser som städning av hamnplan och sin plats mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En idéell förening kan mycket väl ha anställda, det är ganska vanligt. Men det innebär också at styrelsen kan ställas till ansvar för obetalda skatter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Detta svar har jag fått av skatteverket när jag ställde frågan ang. moms på båtklubbar.

Hej!

Uthyrning av parkeringsplats är momspliktigt med 25 %. Det gäller även för "parkering" av båtar. Du kan läsa om detta under Rättslig vägledning Parkeringsplats.

Detta gäller om båtklubben anses bedriva ekonomisk verksamhet. Är båtklubben en ideell förening som undantas från inkomstbeskattning så ska den inte anses bedriva ekonomisk verksamhet. Då är den inte heller skattskyldig för moms. (Detta kan du läsa om i ställningstagandet 131 393895-13/111).

I ett annat ställningstagande (130 157255-05/111) har man uttalat sig om när en båtklubb ska anses undantas i inkomstbeskattningen eller inte:  "Vad gäller en båtklubb som har till uppgift att svara för skötseln av medlemmarnas båtar eller en idrottsklubb som enligt sina stadgar ska begränsa medlemmarnas utgifter för idrottsutrustning, anses förutsättningar för förmånligare skattebehandling föreligga endast om uppgifter av detta slag framstår som obetydliga jämfört med föreningens ideella verksamhet."

Det blev många länkar nu men du är välkommen med följdfrågor om det är något mer du funderar på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

A och O för att slippa momsplikten är att ha en dokumenterat aktiv ungdomsverksamhet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är säkert något på gång, vår lilla hamn som drivs ideellt har fått påstötning från banken att vi måste registrera hamnen/föreningen hos skattemyndigheten för att vi ska få tillgång till bankens e-redovisning.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla ideella förenings ska var registrerade hos skattemyndigheten och lämna in skattedeklaration, så har det varit i 20 år.

Ev intäkter av "näringsliknande" verksamhet ska vara "obetydliga jämfört med föreningens ideella verksamhet" för att föreningen ska anses skattebefriad. Många idrottklubbar driver tex kiosk som alltså inte får gå med någon större vinst. Att ha en aktiv ungdomsverksamhet påverkar inte detta, däremot ger den möjlighet till fler bidrag.

Många sk båtklubbar ligger nog farligt till. Det klubbar som via sina specialförbund är anslutna till Riksidrottsförbundet kan få hjälp att utreda vad som gäller för dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...