Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
karlake

Impellerproblem

Rekommendera Poster

Har en äldre Johnson motor Seahorse 6 hk. Jag har lossat på skruvarna för att komma åt impellern, men riggen sitter fast någonstans så jag får inte loss den. Jag har tittat i motorn om det finns någon bult som håller den kvar men har inte sett någon bult eller skruv eller något annat som gör att riggen sitter fast. Kan någon ge mig råd hur jag ska tänka och göra? Ska växelföraren ligga i neutralt läge? Hur fxxxxn gör jag? Finns det någon dold skruv nånstans? Hälsningar från en något frusterad Karl Åke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett tag sedan jag gjorde samma operation på en gammal Seahorse. Vill minnas att det finns sex stycken bultar som håller växelhuset. Med de borta skall växelhuset gå att få ned ett par centimeter. Milt våld med en plasthammare och mellanlägg av trä kan behövas. Sedan för man växelväljaren i backläge (tror jag det var), då ser man skruven som håller växelstaget där det går ned i växelhuset i springan mellan växelhuset och nederdelen. Med den borta skall allt lossna.

Så var det på min från sent sjuttiotal, kan vara annorlunda på andra årtal. Några modeller har en liten lucka halvvägs mellan motorn och växelhuset. Med den öppen kommer man åt att dela växelstaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack så jätte mycket för din information. Jag har tidigare arbetat med att göra plastbåtar och även renoveringsarbete. Nu på senare tid har jag ett nyfunnet intresse, nämligen renovering av egna äldre båtmotorer. Därför är jag nybörjare. Eftersom du verkar vara så duktig på det här ämnet kommer nu en fråga från en novis. De 6 bultarna som du hänvisar till, sitter dom under motorn där riggen går ner, eller var?

Det finns en liten lucka mellan propellern och en bit upp, där går det ett rör, har det röret något med växeln att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack så jätte mycket för din information. Jag har tidigare arbetat med att göra plastbåtar och även renoveringsarbete. Nu på senare tid har jag ett nyfunnet intresse, nämligen renovering av egna äldre båtmotorer. Därför är jag nybörjare. Eftersom du verkar vara så duktig på det här ämnet kommer nu en fråga från en novis. De 6 bultarna som du hänvisar till, sitter dom under motorn där riggen går ner, eller var?

Det finns en liten lucka mellan propellern och en bit upp, där går det ett rör, har det röret något med växeln att göra?

 

Jag har ju inte den motorn kvar i samlingarna men hittade ett foto på en sida ur en handbok. Motorn på bilden är äldre än den jag hade -växelhuset var inte delat på den. Bifogar bilden och hoppas att den kan vara till hjälp...

post-91666-0-87332500-1424614616_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för dom fina svaren. Sprängskissen var jättebra. Det underlättar att se hur det ser ut. Nr 55 låser den riggen? Nr 58 sitter den i motorn, och hur får jag bort den? Känner du till detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...