Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
callekalmar

Båtklubb försäkring och stöldskydd

Rekommendera Poster

Har lite tankar kring båtklubben som jag är medlem i. I somras så hade jag inbrott i min båt där bland annat bensinen stals. Detta gjordes via bryggan och jag polisanmälde så fort jag upptäckte inbrottet. En av polisens rutinfrågor när anmälan upprättades var vilken form av stöldskydd som jag hade t.ex larm osv. Därefter frågar polisen vilken typ av stöldskydd som båtklubben har och jag svarar då INGET! Polisen blir stum och säger till mig att det är helt otroligt att det inte förekommer något stöldskydd i form av grind till bryggan, rörelsevakter osv. Jag har tagit upp detta med en styrelsemedlem och han vill inte ha grind av utseendemässiga skäl och att detta redan har beslutats av styrelsen och att man får acceptera att det kan bli inbrott ibland. Jag tror inte mina öron! men men.

Vi har tre bryggor i klubben och dessa är på en ö som man kommer till via en två meter lång bro över vatten. En gallerdörr med taggtråd över och på sidor skulle passa perfekt på denna bro och skulle då förhindra att folk som inte ens är medlemmar i klubben fiskar, festar på bryggan och stjäl i båtarna. Efter att jag nu har fått kalla handen ifrån en styrelsemedlem så undrar jag om det går att kräva denna gallerdörr på något vis?

T.ex ifall en båtklubb måste vara försäkrad och i så fall om en försäkring kräver stöldskydd. Eller ifall vi båtägare som har försäkrade båtar har några krav på att bryggan/båtklubben måste vara en någorlunda uppsäkrad plats?

Jag är mycket tacksam för tips om hur man ska få till en ändring så man kan sova lugnt om natten utan oron över att ens båt får inbrott, blir fyllevandaliserad eller få krokar i tamparna och kapell.

Många tänker säker att varför byter inte idioten båtklubb???? men det råkar vara så att jag väldigt fäst vid det här stället som ligger nära min bostad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lite tankar kring båtklubben som jag är medlem i. I somras så hade jag inbrott i min båt där bland annat bensinen stals. Detta gjordes via bryggan och jag polisanmälde så fort jag upptäckte inbrottet. En av polisens rutinfrågor när anmälan upprättades var vilken form av stöldskydd som jag hade t.ex larm osv. Därefter frågar polisen vilken typ av stöldskydd som båtklubben har och jag svarar då INGET! Polisen blir stum och säger till mig att det är helt otroligt att det inte förekommer något stöldskydd i form av grind till bryggan, rörelsevakter osv. Jag har tagit upp detta med en styrelsemedlem och han vill inte ha grind av utseendemässiga skäl och att detta redan har beslutats av styrelsen och att man får acceptera att det kan bli inbrott ibland. Jag tror inte mina öron! men men.

Vi har tre bryggor i klubben och dessa är på en ö som man kommer till via en två meter lång bro över vatten. En gallerdörr med taggtråd över och på sidor skulle passa perfekt på denna bro och skulle då förhindra att folk som inte ens är medlemmar i klubben fiskar, festar på bryggan och stjäl i båtarna. Efter att jag nu har fått kalla handen ifrån en styrelsemedlem så undrar jag om det går att kräva denna gallerdörr på något vis?

T.ex ifall en båtklubb måste vara försäkrad och i så fall om en försäkring kräver stöldskydd. Eller ifall vi båtägare som har försäkrade båtar har några krav på att bryggan/båtklubben måste vara en någorlunda uppsäkrad plats?

Jag är mycket tacksam för tips om hur man ska få till en ändring så man kan sova lugnt om natten utan oron över att ens båt får inbrott, blir fyllevandaliserad eller få krokar i tamparna och kapell.

Många tänker säker att varför byter inte idioten båtklubb???? men det råkar vara så att jag väldigt fäst vid det här stället som ligger nära min bostad.

Styrelsen väljs årligen på klubbens årsmöte  för att fatta beslut för klubbens räkning under det kommande året och har all frihet att besluta om att det inte ska finnas någon grind ut till bryggorna. Men...

Det finns ofta tre alternativ för att göra sin stämma hörd i en förening/klubb. Detta regleras av klubbens stadgar som du bör läsa igenom.

1. Samla ihop tillräckligt många klubbkamrater som är intresserade av att lägga ner arbete (oftast obetald fritid) på att leda klubben. Se till att dessa deltar i årsmötet (och gärna några fler som stödjer din sak så att ni är i majoritet - årsmöten brukar för all del inte vara så välbesökta...). När det kommer till val av styrelse så föreslår du de som du samlat ihop för att ta över ledningen av klubben. Sen beslutar den nya styrelsen som de vill det kommande året.

* Detta alternativ kan endast genomföras vid det årliga årsmötet och kan därför ta lite tid. Det kräver naturligtvis även att den nya styrelsen har intresse av att lägga ner tid på klubben och att utveckla den på ett bra sätt (och helst mer än det kommande året - viss kontinuitet är bra för en klubb).

2. Skriv en motion till årsmötet där du föreslår att det ska sättas upp en grind. För att få bifall av årsmötet till din motion så måste du naturligtvis se till att tillräckligt många som vill ha en grind deltar och röstar för förslaget.

* Det här alternativet är också en "en gång om året möjlighet" som kan genomföras i samband med årsmötet. Alternativet innebär att du inte behöver medverka till att avsätta styrelsen. Om årsmötet röstar för att det ska monteras en grind så är det styrelsens skyldighet att se till att det görs (de kan förvisso dra ut på tiden innan grinden kommer på plats...)

3. Samla tillräckligt många intressenter för att montera en grind. Få dem till att begära ett extra medlemsmöte. Det framgår av stadgarna hur många underskrifter som behövs för styrelsen ska tvingas att kalla till ett extra medlemsmöte. Samla tillräckligt många intressenter för en grind så ni får majoritet på mötet och se till att det beslutas om att montera en grind.

* Detta kan göras när som helst under året. Sedan är det styrelsens skyldighet att montera grind (men kan även med det här tillvägagångssättet dra ut på tiden...)

Dessvärre så är det oftast ingen kö till att lägga fritid på att leda båtklubbar. De flesta ser klubben som en P-plats för båten och förutsätter att andra ska lägga ner tid på att brygganläggningar mm ska fungera. Du ska kanske försöka engagera dig själv lite mer i klubbens arbete - det är det enklaste sättet att kunna påverka under löpande verksamhetsår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...