Platon 5 Postad 19 Februari , 2015 Hej Kollar på en rad båtar för eventuellt köp från 80 talet. Mångla har ratt samt storskot på bridgedäck. Hur löser man det enklast för att komma åt och släppa storen när man står klämd bakom ratten? Har sett lösningar på tysk skotning från rufftak men tycker det känns onödigt krångligt med extra winsch etc. Skulle man kunna sätta en råtta vid rattpidestalen bara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 19 Februari , 2015 (redigerade) På förra båten med rorkult hade jag storskotet på bridgedäck (plattformen vid ruffluckan i sittbrunnens framkant) På nuvarande båt med rattstyrning sitter storskotet på skena omedelbart framför rattpedistalen. (skulle vara helt omöjligt att segla den ensam om skotet satt längre fram än så) Båda båtarna med rätt livliga seglingsegenskaper och stort storsegel, partsialrigg. Om jag skulle överväga en båt med skotpunkten så långt fram ser jag bara 2 alternativ. 1. Ta bort rattstyrningen och ha rorkult 2. Flytta skotpunkten och installera en skotskena nära och framför ratten Att sätta skotningen på rufftaket kan möjligen vara ett alternativ om man har förhållandevis mindre storsegel, dvs om storens skotning inte är helt grundläggande för seglingsegenskaperna. Redigerad 20 Februari , 2015 av Hasse_O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 20 Februari , 2015 Varför inte ha skotet akter om sig bakom ratten? På förra båten fanns en "knäkrossarbalk" tvärs över sittbrunnen. Tog bort den direkt efter första gången jag slog i knät rejält. Satte skotet på en hanfot mot akterstagets fäste i akterdäck. Funkade kanon. Trots längre lina mot bomnocken fick jag bättre vinkel att dra ner bommen så den inte lyfter på slör å slapp dra hårt i kicken. På Fingaln så går skotskenan på sittbrunnens sarg i aktern tvärsöver. Bakom rorkulten alltså. Passar mig utmärkt. Det går bra att skota i linan å samtidigt se på seglet å samtidigt styra med andra handen. Nemas Problemas. Resten av skotet ligger på akterdäck helt ur vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 20 Februari , 2015 Hade skotet akteröver på Misilen, tyckte lösningen var bakvänd, jag hade dålig koll på trimmet upplevde jag. Svårt att kolla på seglet medan man skotar. Det kräver också att man har en någorlunda lång bom, och det brukar inte 80-talsbåtarna ha eftersom det var mode med slipsar till storsegel. Jag hade satsat på en rattfri båt - rattar passar på motorbåtar eller möjligtvis båtar med väldigt breda aktrar, annars är de bara i vägen - något som frågan visar på. Nuvarande båt har en balk som går tvärs över sittbrunnen, och när skotet sitter i den ser jag den och klarar knäna, kopplar jag loss skotet i hamn tar jag bort balken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 20 Februari , 2015 mitt storskot sitter på rufftaket.... om jag kryssar eller seglar i vindar där jag ofta måste trimma storen släpper jag avlastaren och använder ena aktervinchen för skotet, då kan jag skota fast jag står kvar bakom ratten. fast oftast är det inget problem tycker jag, att gå fram och ändra lite. Fast jag har masthead å då e kanske inte stortrimmet lika besvärligt... eller? I min Vega sitter skotet mitt i sittbrunnen, har suttit i framkant på aktertoft förut tror jag. Inga konstigheter... I scampin kommer jag inte ihåg hur det var men jag kan inte minnas att jag hade några problem mer än att det var lite trångt i sittbrunnen om jag hade oaktiva vänner med. HAr övat segling mest på egen hand med alla båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser