Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
forgus31

Bästa LiFePO4 för båten

Rekommendera Poster

4 timmar sedan, bhemac säger:

 - - -

10C är ovanligt mycket, jag har ju för mig att det tidigare stod 3C

Det anges tre olika urladdningsvärden för LiFePO4:

Optimal discharge current   0,5C

Maximal discharge current continusly   3C

Maximal discharge currency   10C

 

10C är ju tillfällig/kortvarig belastning som jag tolkar som ankarspel, startmotor el likn. Om den tillfälliga nivån avser en strömspik på delar av sekund eller om det avser belastning under ett fåtal sekunder är nog svaret på hur batteriet påverkas av en startmotor. Hur sen startmotorn påverkas av en högre ström än från blybatteri är en annan men ack så viktig fråga.

 

På elbilar så är det ju inte "allt eller inget" utan där finns det teknik för att styra kraften till motorererna. Vi får väl hoppas att den tekniken anpassas till elmotorer för annan användning.

 

LiFePO4-batterierna kommer säkert att sprida sig till andra användningsområden än bilar o fritidsbåtar och då kommer styrtekniken att utvecklas, både vad avser laddning och urladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan, Lintott säger:

LiFePO4-batterierna kommer säkert att sprida sig till andra användningsområden än bilar o fritidsbåtar och då kommer styrtekniken att utvecklas, både vad avser laddning och urladdning.

Säkert. Men jag tror inte man kommer byta ut startmotor, generator och blybatteri i första taget. Det finns väldigt lite att vinna men kostnaden blir betydligt högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat upp lite. Typiska värden på startström när en DC-motor drar igång är tydligen  5 - 6 ggr nominella strömmen.

Har en rättelse, min startmotor är på 700W och inte 900W.

Strömmen blir då (om jag antar att spänningen sjunker till 10,5 V som är extremt lågt för LiFePO4) 700W/10,5V = 66,7 A, lägg en faktor 5 eller 6 så blir strömspiken 333 eller 400A.

Borde kanske skaffa en reservsäkring på 400A om min 300A skulle lösa ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, SteX säger:

Typiska värden på startström när en DC-motor drar igång är tydligen  5 - 6 ggr nominella strömmen.

Var hittar du dessa värden? Obs att detta är en seriemotor!

Om motorn är på 700W så är märkströmmen 58A och resistansen 0,21 Ohm, detta går att mäta. Vid 10,5V är strömmen 51A.

Innebär att det tillkommit ett seriemotstånd på 0,03 ohm, det är batteriet som ger detta men bara blybatteriet.

LiFePO4 har nominellt 14,4V som sjunker obetydligt vid start, kvar är kanske 13,7V som med 0,21ohm ger en ström på 65A dvs mer än de 58A startmotorn skulle dra utan seriemotostånd med ett blybatteri.

Dessutom, direkt i startögonblicket är den momentana strömmen betydligt större, i princip lika stor som kortslutningsströmen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu går vi runt runt runt... Tror vi är överens om att det går en STOR ström initialt men den nog ändå är inom ramen för batteriets spec. Men två frågor uppstår:

1. Sliter detta ändå på batteriet så att livslängden förkortas? Jag har ställt frågan till GWL.

2. Riskerar man att bränna startmotorn pga att batteriet kan leverera mycket högre ström än blybatteri. Kul med spekulationer men vore intressant om någon VISSTE.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Braempa säger:

Nu går vi runt runt runt...

Om man ska diskutera likströmsmotorer så bör man känna till de olika typerna, hur de skiljer sig åt osv. Finns det någon som har några studier i ämnet? 

 

1 timme sedan, Braempa säger:

en STOR ström initialt men den nog ändå är inom ramen för batteriets spec

Nja, något som stödjer det?

 

Den allra viktigaste frågan är väl, finns det något att vinna på att använda LiFePO4 till start?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, bhemac säger:

- - -

Den allra viktigaste frågan är väl, finns det något att vinna på att använda LiFePO4 till start?

Vinsten är väl en enklare struktur på strömförsörjningen:

En batteribank att ha koll på

En laddningsprofil

Inga skiljereläer som ska fördela laddning mellan olika batteribankar

 

Enkla lösningar brukar strula mindre under förutsättning att de byggts med de rätta ingångsvärdena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men de flesta har redan två batteribankar, skiljerelä mm. Brukar det vara ett problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, bhemac säger:

Men de flesta har redan två batteribankar, skiljerelä mm. Brukar det vara ett problem?

Det är möjligt, men jag har bara en gemensam bank och skulle gärna ha det så även framöver.

 

Utan att ha gjort en vetenskaplig undersökning så tror jag att det varit fler frågor och diskussioner om skiljereläer och diodbryggor än antalet frågor om lågspänningsbrytare av typ BatteryBrain.

 

En fråga om olika batterityper som jag fortfarande inte sett någon enkel lösning på är hur laddningen ska fördelas på de olika batterityperna så att både bly- och LiFePO4-batteierna blir optimalt laddade. De har ju väldigt olika laddningsprofiler. Krävs det en DC-DC-omvandlare till respektive bank????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, Lintott säger:

hur laddningen ska fördelas på de olika batterityperna så att både bly- och LiFePO4-batteierna blir optimalt laddade.

Enklast? Sterling! LiFePO4 laddas optimalt med DC/DC omvandlaren. Man får även ett överladdningsskydd. Blybatteriet laddas av generatorn vilket brukar vara optimalt för bly-startbatteri. Nackdel, kostnad.

 

Utan någonting kommer LiFePO4 att belasta generatorn så att spänningen hamnar på 3,40-3,45V/cell dvs 13,6 - 13,8V. Helt ok för blybbatteriet. När LiFePO4 närmar sig 90% laddningsgrad så stiger spänningen till den maximala, 3,6V dvs 14,4V. Det är inte helt optimalt. Men sätter man in en diod så sänker man spänning med 0,7 och då blir det bra. Man kan ha ett relä som kortsluter dioden i början som man manuellt bryter, så har jag haft det i många år för att skydda startbatteriet.

Eftersom startbatteriet är fullladdat efter ca 20 min kan man låta ett enkelt tidrelä styra dioden.

Ett annat, lite mer elegant, sätt är att sätta in en DC/DC omvandlare som ger tex 10A@13,6V. Med den kan man dessutom ladda startbatteriet från LiFePO4 batteriet.

Det skulle vara konstigt om det inte dyker upp utrustning för att optimal startbatteriladdning. Ett speciellt skiljerelä tex.

 

Men, även om man inte gör någonting så kommer sannolikt inte startbatteriets liv förkortas nämnvärt. Ställ detta i proportion till riskerna för LiFePO4 och startmotor om man inte har ett bly-startbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Enklast? Sterling! LiFePO4 laddas optimalt med DC/DC omvandlaren. Man får även ett överladdningsskydd. Blybatteriet laddas av generatorn vilket brukar vara optimalt för bly-startbatteri. Nackdel, kostnad.

 

Utan någonting kommer LiFePO4 att belasta generatorn så att spänningen hamnar på 3,40-3,45V/cell dvs 13,6 - 13,8V. Helt ok för blybbatteriet. När LiFePO4 närmar sig 90% laddningsgrad så stiger spänningen till den maximala, 3,6V dvs 14,4V. Det är inte helt optimalt. Men sätter man in en diod så sänker man spänning med 0,7 och då blir det bra. Man kan ha ett relä som kortsluter dioden i början som man manuellt bryter, så har jag haft det i många år för att skydda startbatteriet.

Eftersom startbatteriet är fullladdat efter ca 20 min kan man låta ett enkelt tidrelä styra dioden.

Ett annat, lite mer elegant, sätt är att sätta in en DC/DC omvandlare som ger tex 10A@13,6V. Med den kan man dessutom ladda startbatteriet från LiFePO4 batteriet.

Det skulle vara konstigt om det inte dyker upp utrustning för att optimal startbatteriladdning. Ett speciellt skiljerelä tex.

 

Men, även om man inte gör någonting så kommer sannolikt inte startbatteriets liv förkortas nämnvärt. Ställ detta i proportion till riskerna för LiFePO4 och startmotor om man inte har ett bly-startbatteri.

Är det så enkelt som att ansluta ProAltC enligt:

Inställning Battery Type Selection på position 9? ger boost 14,6 och Float 14,4 (innebär väl att även blybatteriet får den spänningen men kan som du skriver dämpas med en diod)

Spänningsmätning (+ pol) på LiFePO4-batteriet?

Ingen tempsensor på batterierna.

LiFePO4 anslutet till nedre anslutningen (förbrukare) och blybatteriet till övre anslutningen (start)

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ändå ska ha LiFePo som förbrukningsbatterier, så kan man klara sig med ett rätt litet blybatteri som startbatteri, och då är det billigt att byta ut om det slits ut på kortare tid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion... Om ni oroar er för strömspikar under startögonblicket - och hur de påverkar batteriet - så borde ni oroa mer för den huvudbrytare som i stort sett alltid sitter mellan startmotor och startbatteri. Börjar det bli strömspikar uppåt 1000A, så kommer den att brinna upp långt innan batteri eller startmotor tar skada. 

 

Personligen så jag råkat ut precis för detta (med ett blybatteri). Efter en mindre rökpelare i en huvudbrytare i plast från Hella, så blev det byte till en gastät brytare i metall. Jag bröt isär brytaren från Hella som hade fått luftgap mellan kontaktorerna (för klent chassi) med efterföljande överslag i luftgapet som i princip bränt upp kontakterna till oigenkännlighet.

 

Är man orolig, sätt en säkring på startkretsen. 150A räcker för en smådiesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Lintott säger:

Är det så enkelt som att ansluta ProAltC enligt:

Jag har en del annat innan jag kommer till att börja koppla! Har ställt några frågor till Sterling men inte fått svar ännu.

Startbatteriet får sin ström direkt från generatorn så där behövs inget göras. DC/DC omvandlaren mata LiFePO4 batterierna bara generatorn ger >13,5V.

Tempsensorn sätter jag på batteri och generator. Återkommer när det börjar bli dags att koppla.

 

3 timmar sedan, raol säger:

klara sig med ett rätt litet blybatteri som startbatteri

Det är vettigt, tex 44Ah a 10kg eller kanske 20Ah MC-batteri. 

 

18 minuter sedan, Consensus säger:

Börjar det bli strömspikar uppåt 1000A, så kommer den att brinna upp långt innan batteri eller startmotor tar skada. 

Det ska en bra huvudbrytare klara. Åtminstone med blybatterier. Ska man starta med LiFePO4 bör man nog satsa på en betydligt bättre brytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, bhemac säger:

- - -

Tempsensorn sätter jag på batteri och generator.

- - -

 

Sterlings installationsanvisningar för LiFePO4-batteri anger att de inte ska användas.

(  https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/AB12130.pdf?477  )

 

Jag har sett varningar tidigare för att använda tempsensorn på generatorn i båt (jag minns inte var så be inte om källa). Vid för hög temperatur så bryts laddningen utan att varna. Generatortempen i slutna motorrum blir ju högre än i t.ex. bilar och Sterlings temperaturgräns verkar ligga för lågt för att fungera bra tillsammans med båtar. Å med LiFePO4 så lär generatorn bli ännu varmare än med blybatterier. Kan undra hur mycket generatorn tål....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Lintott säger:

Sterlings installationsanvisningar för LiFePO4-batteri anger att de inte ska användas.

Tänkte läsa igenom allt innan jag byter till LiFePO4. Men det är klart, tempsensorn är för temp.kompensering av blybatterier. För LiFePO4 behövs bara larm och det kan man få i BMS eller något annat.

Jag har också sett varningarna om generatortemperaturen. Min generator är på 100A och den blir varm med nuvarande batterier. Lär kunna bli ännu varmare med LiFePO4 så jag ska se till att den får tillräckligt med kylluft.

Vissa generatorer typ Ballmar har inbygd temp skydd. Tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Lintott säger:

Sterlings installationsanvisningar för LiFePO4-batteri anger att de inte ska användas.

(  https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/AB12130.pdf?477  )

 

Jag har sett varningar tidigare för att använda tempsensorn på generatorn i båt (jag minns inte var så be inte om källa). Vid för hög temperatur så bryts laddningen utan att varna. Generatortempen i slutna motorrum blir ju högre än i t.ex. bilar och Sterlings temperaturgräns verkar ligga för lågt för att fungera bra tillsammans med båtar. Å med LiFePO4 så lär generatorn bli ännu varmare än med blybatterier. Kan undra hur mycket generatorn tål....

LiFePo-batterier ska som sagt inte temperaturkompenseras (laddningsmässigt).

 

Vidare, ang generatortemp. CE-märkning förutsätter motorrumsfläkt. Även utan CE-märkning så är det ett fantastiskt sätt att hålla nere temperaturen i motorrummet. Det påverkar förstås generatorn positivt att hålla typ 30 grader i motorrummet istället för en bastu på säg 80 grader. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst igenom hela tråden nu, sitter i funderingar kring Lifepo batterier i min båt. 

Generellt så rekommenderar man ju en banks löningar, eftersom det krävs HVC/LVC & BMS blir det många delar att ha dubbelt om man kör flerbankslösningar. 

 

Jag var inne på enbanks lösning enda tills jag läste på om bogproppar, dom rekommenderar 145Ah batteri bredvid bogis och tjocka kablar 6/8 hk bog. Om man skall gå på Vetus rekommendationer så krävs det mer än 120 mm2 kabel om man inte har batteriet vid bogisen. Det är en tung dragning av kabel - om det fungerar.

 

Därefter började jag fundera på två bankslösning för att lösa detta på ett smidigt sätt. 

 

Hur har ni andra funderat kring detta?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan, RikardE säger:

Jag var inne på enbanks lösning enda tills jag läste på om bogproppar, dom rekommenderar 145Ah batteri bredvid bogis och tjocka kablar 6/8 hk bog. Om man skall gå på Vetus rekommendationer så krävs det mer än 120 mm2 kabel om man inte har batteriet vid bogisen. Det är en tung dragning av kabel - om det fungerar.

 

Därefter började jag fundera på två bankslösning för att lösa detta på ett smidigt sätt. 

 

Hur har ni andra funderat kring detta?  

Ja. Jag har ett 170Ah batteri i förpiken för bogisen och ankarspelet, och ett 170Ah i akterruffen för fallwinschen. Väldigt mycket kilo och utrymme för väldigt lågt utnyttjande. Skulle gärna slänga ut dem men skulle kräva 120mm2-kablar som ju kostar en del. Så det får nog bli kvar för tillfället, MEN hade jag gjort från scratch idag så hade jag nog valt en stor central batteribank med grova kablar ut. Och slippa alla dessa batterier, laddningsfördelare etc.

 

Enda varningsflaggan är att det KAN ge problem med en bank, eftersom dessa stora motorer kan ge spänningsdippar som kan göra att tex GPSen startar om när du använder bogisen, och värre att det kanske bli spänningsspikar som kan skada känslig elektronik. Men jag vet inte om det stämmer, bara hört varningar om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lovade en summary av min diskussion med GWL om hur sätta upp skydd mm för LiFePO4-banken. Här kommer den...

 

De rekommenderar generellt (dvs oavsett om båt, elbil, hus) att ha fyra skyddsnivåer för LiFePO4-banken. Beskrivs i denna bloggposten http://gwl-power.tumblr.com/post/72167031736/bms-versus-circuit-breaker-understanding-the-bms

I korthet:

1. Övergripande övervakning av laddnivå på hela banken tex tidur på laddaren, laddningsmätare etc.

2. Varje apparat (laddare och (större) förbrukare) skall själv hålla koll och koppla bort sig om batteriet går utanför tillåtna gränser.

3. Övervakning och larm på cellnivå av tillåtna spänningar, temperaturer etc på banken.

4. BMS som sista utpost om allt annat failar.

 

Ovanstående är generellt, och vi diskuterade då hur man skulle göra detta i en båt och det resulterade i detta förslag på hur implementera ovanstående skyddsnivåer (med ett antal öppna frågor):

1. Batterimätare typ BattMan eller BMV-700 för manuellt hålla koll på laddnivå för hela banken.

 

2. De olika laddarna på detta sätt:

- Generatorn laddar blysyra startbatteri, dock ej klart hur sedan ansluta LiFePO4-banken till detta. Tror inte enkelt skiljerelå blir helt bra utan troligen ngn form av DC/DC så laddningen kan anpassas separat för banken. Tex Sterling? Frågat det separat och väntar på svar.

- Landströmsladdare skall ställas in så laddar med full spänning (och ström som inte går över rekommenderad maxström) tills når målspänningen och då sluta ladda helt (dvs ingen absorptions- och floatladdning). Har laddaren ingen speciell LiFePO4-profil så kan inställning för Gel-batteri troligen användas. Skall båten stå med landström länge så skall laddningen inte gå igång igen förrän SOC gått ned en bit (vet dock inte hur mycket), dvs ligg inte och toppa upp hela tiden.

- Solcellsladdare är lite trickigt för de ligger ju och laddar med lägre ström hela dagen, men bör låta SOC sjunka en bit innan börjar ladda. Inte hittat någon bra spec på hur dock. Viktigt att inte koppla bort MPPT-laddare från batteriet med relä för då går den sönder, utan isåfall koppla bort solcellerna från laddaren.

 

Vad gäller förbrukare så skulle man kunna ha en switch som automatiskt kopplar bort vissa eller alla förbrukare om batterispänningen går ned under viss gräns.

 

3. Övervakning och larm på cellnivå med en Cell Logger. Tex deras Cell-Logger8 som mäter på cellnivå och kan larma om spänning eller temperatur går utanför gränsen.

 

4. En BMS som sista utpost om allt annat failar. Och den balanserar dessutom cellerna vilket är viktigt. Jag invände att BMS borde ju räcka för den gör ju typ allt det ovanstående, men de rekommenderade starkt att ha flera skyddsnivåer innan BMS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med spänningsdippar, det är klart att det är större risk för det med batterier långt bort, kontra ha ett direkt vid källan. Å andra sidan så blir det inte samma spänningsdippar i Lifepo batterier som det blir i blybatterier så den risken är inte så stor i mitt tycke. 

 

Kör du med Lifepo bank + bly? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen LiFePO4 ännu. Hänger här och försöker klura ut receptet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Braempa säger:

utan troligen ngn form av DC/DC så laddningen kan anpassas separat för banken. Tex Sterling? Frågat det separat och väntar på svar.

Generatorn kan mycket väl ladda LiFePO4-banken. Men, i alla fall jag, tänker inte lägga mina LiFePO4 i händerna på en ganska rudimentär laddningsregulator. Ett spänningsstyrt relä mellan ger tillräckligt skydd.

Startbatteriet behöver väldigt lite ström (en normal start tar under 1Ah), det räcker med en laddare som ger 5-10A. En DC/DC-omvabdlare för 1-200kr klarar det. Det absolut enklaste, inverter + 230V laddare.

Sterling låter generatorn ladda blybatteriet direkt och LiFePO4 via DC/DC omvandlaren. Helt säkert.

 

Ska man ha ett riktigt säkert system så ska det dels finnas ett överspänningsskydd för all laddningsutrustning, dels ett överspänningsskydd på cellnivå som kopplar bort all laddning om någon cell får för hög spänning.

 

44 minuter sedan, Braempa säger:

- Solcellsladdare är lite trickigt för de ligger ju och laddar med lägre ström hela dagen, men bör låta SOC sjunka en bit innan börjar ladda.

Tvärtom, den delen är ganska enkel. Man ställer max laddspänning på 4x3,45=13,8V. Då blir SOC ca 90%.

 

51 minuter sedan, Braempa säger:

Vad gäller förbrukare så skulle man kunna ha en switch som automatiskt kopplar bort vissa eller alla förbrukare om batterispänningen går ned under viss gräns.

Den finns inbyggd i en solcellsladdaren.

 

52 minuter sedan, Braempa säger:

balanserar dessutom cellerna vilket är viktigt.

En uppfattning många inte delar. BMSen kan utgöra en risk i sig. En grundbalansering räcker i de flesta fall, precis som i de "färdiga" LiFePO4 batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddningen från generator/landström mm känns hanterbart att lösa. Där kommer HVC, högvolts reläet in, precis som man skall ha en LVC lågvolts relä mot sina förbrukare. Victron har en hyffsat avancerad laddare som man kan koppla in till deras HVC så man slipper ifrån float - eller så kopplar man bort sin laddare och använder den bara när man måste ladda upp sin bank. 

 

BMS har man för att ha koll på sitt system, det finns olika avancerade, bygger man systemet seriöst behöver man ingen avancerad BMS. 

 

Battman eller liknande är ju bra så man ser spänning osv. 

 

14,2V är max spänning i ett Lifepo batteri, ser man till att man ligger på max 14,0v eller 13,8v så är man safe och sparar batterierna från överladdning. 

 

Mina funderingar har strandat vid enbankslösning eller 2 bankslösning med ett batteri vid bogis och ett vid ankarspel som dessutom även startar motorerna - eller om man klarar sig med kraftiga kablar från batteribanken till dessa förbrukare.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna förstod jag inte riktigt, Ang solcellsregulator:

9 timmar sedan, bhemac säger:

Tvärtom, den delen är ganska enkel. Man ställer max laddspänning på 4x3,45=13,8V. Då blir SOC ca 90%.

Visst den slutar då ladda när fullt. Men så snart SOC sjunker lite så kommer den ju börja ladda igen och toppa upp. Och det är ju inte bra då banken ju bör laddas ur till en lägre nivå innan man laddar igen.

 

Detta ger sig ju naturligt med generator och landström eftersom de körs 'sällan', men solcellerna jobbar ju hela dagen.

 

Regulatorn stoppar när fullt och borde sedan väntar tills SOC sjunker till en viss lägre nivå innan laddning släpps på igen. Men hur göra detta? Och till vilken nivå skall man låta SOC sjunka innan ladda igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, RikardE säger:

Intressant med spänningsdippar, det är klart att det är större risk för det med batterier långt bort, kontra ha ett direkt vid källan.

Tvärtom, en lång kabel blir ett motstånd som minskar startströmmen och därmed blir det inte så stora spänningsdippar.

 

2 timmar sedan, Braempa säger:

Visst den slutar då ladda när fullt. Men så snart SOC sjunker lite så kommer den ju börja ladda igen och toppa upp.

Visst, om inte LiFePO4 ska användas på ett tag så bör det inte laddas fullt. Tex över vintern. Hur stor betydelse detta har för livslängden verkar man inte riktigt veta och de flesta verkar inte bry sig. 

Låter man solregulatorn normalt ladda till 90% SOC så borde det ge en viss förlängning av livslängden. Det känns även lite säkrare att ligga lite under maxspänning. På vintern kan man ställa ner regulatorns laddspänning ytterligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta moderna laddare, regulatorer, skydd går att programmera och övervaka i realtid. Ofta även med blåtand. Oerhört smidigt.

 

Jag bifogade mitt kretsschema högre upp i tråden. Komponenterna som bytts ut/lagts till är:

 

Laddare: Victron Blue Smart BlueTooth 12V/30A. Laddaren har litiumprogram och styrs/övervakas via inbyggd blåtand och Victrons smartphone-app. 

 

Solceller: Regulator Victron MPPT 15/75 + Victron Energy VE Direct Bluetooth Dongle. Programmering/på-av, mm, sköts med blåtand och samma app som ovan. Supersmidigt. Därutöver så har jag lagt in en brytare på primärsidan, så att solcellerna enkelt kan kopplas från permanent. 

 

Batterimonitor: Victron bmv-712. Inbyggd blåtand. Programmering/övervakning kan göras via samma app som ovan. Den mäter ström in/ut ur förbrukningsbank, spänning på förbrukningsbank och startbatteri. Larm finns för allt man behöver. Under/överspänning, SoC, etc. Alla parametrar, Peukert, efficiency, tail current, mm går att programmera, så att monitorn själv uppfattar när SoC är 100%.

 

Underspänningsskydd: Alfatronix Power Tector 100, programmerbar trip-spänning. Tyvärr inte högre än 12.0V, vilket är det jag har valt.

 

Huvudbrytare: Numera är de inkopplade så att de bryter rubbet. Inget är inkopplat direkt mot batteribankerna.

 

LiFePo cellövervakning/cellbalansering: Ingen åtgärd, eftersom jag enbart använder Winston/Thundersky 12V monoblock. OBS, dessa går att locka av - och då är de att betrakta som "individuella celler" och allt blir åtkomligt. 

 

Generatorladdning: Ingen åtgärd. Min D1-20 har en Mitsubishigenerator med regulator med "Battery sense". Den har jag kopplat mot förbrukningsbanken. Generatorn reglerar (med sense inkopplat) spänningen till max 14.2 +/- 0.15 V vid +20C, vilket ligger gott och väl inom spannet som förhindrar överladdning. Erfarenheter från LIME Power och övrigas LiFePo-installationer är att detta kommer att fungera alldeles utmärkt! Ballar regleringen ur, så kommer BMV:n att larma.

 

Det enda jag önskar i ovanstående, hade varit att monoblocken fick en kontakt på utsidan för access till de individuella cellspänningarna. Då hade jag kopplat in en cell-logger för att övervaka att ingen cell börjar driva. Toppbalansering hade kunnat göras via samma kontakt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, bhemac säger:

Tvärtom, den delen är ganska enkel. Man ställer max laddspänning på 4x3,45=13,8V. Då blir SOC ca 90%.

Hur har du kommit fram till att det blir ca 90%?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Skoter säger:

Hur har du kommit fram till att det blir ca 90%?

Detta är en ganska typisk laddkurva men man ska kolla vad som gäller för ens eget batteri.

LiFePO4 laddkurva.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i princip omöjligt att uttala sig om SoC enkom från polspänning. Det handlar om spänning, tail current och tid. Så fungerar en batterimonitor. När alla dessa faktorer är uppfyllda, så antar den att SoC är 100%. Och dessa parametrar kan ställas in fritt, tex för LiFePo:

 

  • Peukert = 1.0 <-> 1.05
  • Charge efficiency = 98% <->- 100%
  • Tail current = 2%-3% av batteribankens kapacitet i Ah
  • Charged voltage = Typ 0.2V under slutspänningen, 14.2 - 0.2 = 14.0V
  • Charged detection time = tex 3 minuter

 

Alltså, när charged voltage är över nivån ovan, och strömmen är under tail current-nivån under 3 minuter, ja - då är SoC 100%

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...