per_62 219 Postad 14 September , 2017 Varför ha blybatteri till startbatteri om man byter till LiFePO4? Ett LiFePO4 kan ju fungera både som förbrukningsbatteri och startbatteri. Finns nog många som har enbart LiFePO4 när man väl byter system. Eller är det bara för att ha ett extra batteri om det skulle behövas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 14 September , 2017 Min tanke där var att alltid kunna starta motorn. LiFePO4-systemet (BMS) kopplar ju bort batterierna helt om man skulle råka dra ur dem för mycket och det skulle jag inte vilja råka ut för i fel läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 14 September , 2017 2 timmar sedan, Braempa säger: Aha nu närmar vi oss pudelns kärna här... :-) Jag trodde att man körde in full kräm tills BMS säger att fullt och stänger av. Så vad innebär då 'reglera laddningen' i detta fall? Ursäkta om detta är en dum fråga, men jag försöker förstå... Det finns tre viktiga delar att styra i ett LiFePO4-system: 1. Underspänningsskydd som kopplar bort batteribanken när den når en viss (låg) spänning. Om batterierna går under den spänningen så dör de för alltid och är bara att kasta. 2. Överspänningsskydd för laddningen. LiFePO4 har en annan laddningskarakteristik än blybatterier. Blybatterier blir "trögare" att ta emot ström när spänningen stiger. Det är därför det tar så lång tid att toppladda dem. LiFePO4 har en rak laddningskarakteristik tills de når en omslagspunkt. Då minskar motståndet och spänningen stiger vilket orsakar skador på batteribanken. Titta på laddningskurvan för ett LiFePO4batteri, den ser ut som en hockeyklubba. Det är när spänningen når knät mellan klubbskaft och klubblad som laddningen måste stoppas. 3. Balansering mellan de ingående cellerna. En LiFePO4-bank byggs oftast av ett antal celler som seriekopplas. Om det blir obalans i laddningen mellan cellerna så händer samma som i punkt 2. En cell som "går före" de övriga i spänning rusar iväg och sedan är det bara att kasta den cellen.... 1 löses med underspänningsskydd. 2 löses genom att styra laddspänningen från samtliga laddutrustningar. Generator oftast med tillsatsenhet typ Sterling som kan ställas in för vilken spänning den ska ge. Solcell med styrbar solcellsregulator, Epever är ett exempel på en sådan regulator som kan ställas avseende laddspänning. Nätströmsladdare finns det en uppsjö av, de mest avancerade går att ställa laddspänning. 3 löses med mätelektronik som känner av spänningen över respektive cell (kopplas in över respektive cells +pol och - pol) och bypassar för hög spänning. Sedan löser punkt 2-utrustningen att spänningen inte blir för hög över resten av batteripacken. Problemet med de "12 volts" LiFePO4-batterier som säljs för att ersätta en "vanligt blybatteri" är att de inte har något reglersystem av typ 3. Om en cell i ett sådant batteri rusar iväg så är det adjöss med hela batteriet. LiFePO4-system ska därför byggas av separata celler som kopplas samman och görs styrbara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 September , 2017 2 timmar sedan, per_62 säger: Varför ha blybatteri till startbatteri om man byter till LiFePO4? Ett LiFePO4 kan ju fungera både som förbrukningsbatteri och startbatteri. Finns nog många som har enbart LiFePO4 när man väl byter system. Eller är det bara för att ha ett extra batteri om det skulle behövas? Jag gillar också tanken på att ha ett dubblerat system. Dessutom finns redan startsystemet med fräscht batteri, nya kablar, huvud säkring mm. Det är mer jobb att byta än att behålla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 17 September , 2017 (redigerade) Har snöat in på dessa batterier då mina 2st Trojan 6 volt 240 ah börjar svika. Den största frågan jag har är: Varför går det inte att parallellkoppla tex 4st batterier som är ihop byggda med tex 4st celler? Läst detta med jämn laddning osv. Men behöver man något mer imellan? Ett exempel som jag har hittat på ebay: 3.2v 12ah, köpa 16st, seriekoppla 4 så man får 12,8 volt 48ah. parallellkoppla ihop resten så man får 12 volt 192ah. Små och lätta. Men vad behöver man mer förutom BMS mellan varje cell? Vilken styrka på BMS? Har sett olika men gissar att man ska ha minst samma Ah som "ett" batteripack har, som mitt exempel på 48Ah eller tänker jag fel? Redigerad 17 September , 2017 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 17 September , 2017 1 timme sedan, patrikflink säger: Har snöat in på dessa batterier då mina 2st Trojan 6 volt 240 ah börjar svika. Den största frågan jag har är: Varför går det inte att parallellkoppla tex 4st batterier som är ihop byggda med tex 4st celler? Läst detta med jämn laddning osv. Men behöver man något mer imellan? Ett exempel som jag har hittat på ebay: 3.2v 12ah, köpa 16st, seriekoppla 4 så man får 12,8 volt 48ah. parallellkoppla ihop resten så man får 12 volt 192ah. Små och lätta. Men vad behöver man mer förutom BMS mellan varje cell? Vilken styrka på BMS? Har sett olika men gissar att man ska ha minst samma Ah som "ett" batteripack har, som mitt exempel på 48Ah eller tänker jag fel? En BMS för 4 celler kostar över 2.000:-! med så många celler blir det dyrt o krångligt att styra laddningen En robust LiFePO4-packe sätts samman av 4 st 3,2V-celler med det antal Ah som man vill ha i batteripacken. Att bygga av flera serie och parallellkopplade cellpaket avrådes från. Använd istället till exempel 4 st 200Ah á´2.000:- Sen tillkommer lite förbindningskablar mm Så för drygt 10.000:- har du ett 200Ah-batteri. Å ur 200 Ah LiFePO4 kan du använda 80% d.v.s. 160Ah istället för 100Ah ur en blybatteripacke som bör undvikas att ladda ur till mer än 50%. Alternativt bygg en mindre LiFePO4 (billigare..). 160Ah kostar 1.300:-/styck och då kan du använda ca 125 av de amperetimmarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 18 September , 2017 Priset på Litium-jonbatterier har ju verkligen sjunkit mycket bara sedan tråden startade 2015. 10 000:- kronor för 160 Ah använbar batterikapacitet börjar ju närma sig priset för blybatterier. 320 Ah våta blybatterier (4x80 Ah =160 Ah användbart) får man för ca. 3 000:- kronor, men går man på AGM eller gel eller mera specialkonstruerade blybatterier är man uppe i nästan samma kostnad eller tom. högre. Finns det egentligen någon anledning att inte välja LiFePO4 före bly/syra? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 September , 2017 Alla LiFePO4 bör har BMS så att cellerna laddas jämnt och "protection board" för att förhindra överladdning och djupurladdning. Detta för att optimera livslängden. Det säljs en färdiga 12V batterier med matchade celler men det är tveksamt hur länge dessa kommer att hålla. Dessa batterier är snudd på lurendrejeri. Visst kan man använda små celler och det finns billiga BMS/Protection. Tex har jag tre celler a 3Ah och till det kostade BMS/Protection några tior. Att parallellkoppla LiFePO4 är lurigt enl vad som sägs och det enklaste är att inte gör det. 80% DOD (Depth of Discharge) brukar anses optimalt då håller batterierna minst 2000 cykler, går man ned till 50% DOD så kan de hålla 5000 cykler. Men visst kan man ladda ur dem hårdare på bekostnad av livslängden. Ett komplett paket 2,4kWh/200Ah med sofistikerad BMS kostar idag 12250kr ink moms. Det är prisvärt. Då håller det 2000 cykler, jämför med vanliga blybatterier som håller kanske 300 cykler. Räknat över tid så blir LiFePO4 billigast. Dessutom väger det ca 32kg. https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/12V-2-4kW-LiFePO4-yacht-set-with-200Ah-cells-BMS-mobile-monitoring.html?cur=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 18 September , 2017 En liten fundering kring det här med cykler... Hur många dygn per år används en hyfsat välanvänd fritidsbåt av det slag som behöver en större förbrukningsbank? 30? Låt säga 50 cykler per år då. Och så dubblar vi det för lite marginal. 100 cykler per år. Med 2000 cykler som "dålig" livslängd känns det ändå som om 20 år totalt är riktigt bra. Och i praktiken kanske det handlar om 30-40... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 September , 2017 (redigerade) Rätt skött så håller AGM 10år i båt eller 5år i husbil. Men livslängden är bara en av fördelarna med LiFePO4. Möjligheten att ladda snabbare och effektivare är en annan. Storlek och vikt. Ingen självurladdning. Framförallt tror jag användningen av batteriet kommer att öka. Att köra upp en 20lit VVB 40° "kostar" en kWh. Koka kaffe elektriskt, kanske laga mat elektriskt (en måltid tar knappt en kWh). Köra elvärme en kylig kväll. Lita på att elbörbrukningen kommer att öka. Redigerad 18 September , 2017 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 18 September , 2017 Ja, absolut, jag menade mer att 2000 cykler, som du menade var mindre än vad det går att få ut med rätt skötsel, fortfarande är mycket. Även med ökad användning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 219 Postad 18 September , 2017 (redigerade) Med dessa batterier kan man väl snart räkna hem en installation av ny elmotor på en segelbåt den dagen inombordsmotorn ger upp. Men många solceller får det bli samt snåla med motorgång. Redigerad 18 September , 2017 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 219 Postad 19 September , 2017 (redigerade) Snubblade över en intressant artikel med information om Yanmar gällande generator och dimensionering av kablar när man har LiFePO4-batterier. Första bilden i artikeln visar på ett batteri (är detta ett LiFePO4-batteri?) som "skenade iväg" troligen beroende på ett fel i BMS-systemet och båten brann ner till vattenlinjen. I huvudsak är budskapet att generatorn på en Yanmar fungerar med LiFePO4-batterier men att man behöver ha koll på elsystemet och att BMS-funktionen och kabeldimensionering är mycket viktig. Man anger att ett blybatteri ska finnas i systemet och vara direkt kopplat till generatorn för att ge spänning till ECU och startmotor samt att förhindra spikar i elsystemet när BMS slutar ladda LiFePO4-batteriet. Generatorn kan bli mycket varm, typ 150-200C, så man måste skydda denna, motorn och annat mot överhettning. Generatorns livslängd kan förväntas minska. Redigerad 19 September , 2017 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 9 Oktober , 2017 https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com.au%2Fulk%2Fitm%2F112543031668 Vad sägs om denna som laddning? Ställbar och kan kopplas in på generator och solcell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Oktober , 2017 10 minuter sedan, patrikflink säger: Vad sägs om denna som laddning? Ställbar och kan kopplas in på generator och solcell. Jag har liknande till småceller (3A) och de fungerar bra. Men kopplat till en generator så behövs antingen bättre grejer eller ett blybatteri kopplat direkt till generatorn. Anledningen är att kopplar man bort lasten från generatorn så kan spänningen stiga så mycket att dioderna går sönder. "Bättre grejer" är i detta sammanhang typ Sterling ProAltC. Den ser till att alt blir rätt. Solcellsregulatorn bör vara inställbar för LiFePO4. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Professorn11 0 Postad 24 Oktober , 2017 Oj vad priserna har sänkts. Jag köpte mina batterier den 3 januari via GWL, 4 st Calb 180 ah för 282 Euro styck excl 21% moms. Nu kostar samma batteri 194 Euro. Det är 31% sänkt pris på mindre än ett år. Jag blir nästan lite småirriterad, haha. Jag har ett BMS via clean power auto i USA, relä TYCO EV-200. Allt har fungerat perfekt denna sommar. Vi ska snart segla längre perioder och jag funderar om vi inte behöver fläska på kapaciteten ytterligare. Vad tror ni om att dubbla varje cell med 180 ah extra på mina befintliga. Kanske inte får 100% kapacitet då jag blandar gamla och nya celler? Borde jag då hålla ihop de gamla cellerna för sig och de nya för sig? Jag kan också meddela att ett BMS var bra att ha då vi laddade ur några gånger på slutet. Samt att vi överladdat en gång vid längre motorgång, jag har inte lyckats ställa om min Sterling laddregulator till 13,8 volts laddning som jag eftersträvar. Vid längre motorgång stänger jag annars bara av field till generatorn så laddningen upphör. Ska installera ett larm till nästa säsong innan den går i "protection mode" så jag kan ta action på över/underladdning så slipper jag total avstängning. Enda nackdelen efter första säsongen är att jag alltid gärna vill lämna batterierna på 50%, då är laddningen inte 100% när jag ska ut med båten nästa gång, detta blir ett "litet" problem vid helgsegling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Oktober , 2017 29 minuter sedan, Professorn11 säger: Oj vad priserna har sänkts. Ja, jag gläds åt detta. Ska köpa efter jul (nytt budgetår!). Äntligen har jag fått anledning att byta min välfungerande AGM-batterier. Varmvattenberedaren och LiFePO4 får plats i bef. batterilåda. Vad jag förstått så ska det inte vara något problem att blanda gamla och ny LiFePO4 om de har separata BMSer. Men jag skulle nog fråga tex GWL först. Att ha två separata batteribankar är ju inte fel det heller. Batterierna kanske inte ska vara fulladdade över vintern. Men i veckorna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 25 Oktober , 2017 Detta låter billigare än agm till och med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Oktober , 2017 1 timme sedan, AndW säger: Detta låter billigare än agm till och med? Nja, 9tkr för 180Ah men som praktiskt sett har lika mycket kapacitet som den dubbla mängden AGM. Men räknar man in livslängden så är det billigare. Plus en massa andra fördelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 25 Oktober , 2017 (redigerade) Läste det som 194 euro för 180 Ah? Missar jag nåt? Redigerad 25 Oktober , 2017 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Oktober , 2017 2 timmar sedan, AndW säger: Läste det som 194 euro för 180 Ah? Missar jag nåt? Du behöver 4 celler a 3,2V. Lamporna lyser lite svagt annars, 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottow 22 Postad 26 Oktober , 2017 (redigerade) Fråga till er som bytt till LiFePO4; Hur har ni gort med bef generator på motorn? Några ändringar? Jag är lite orolig att min gamla 65A Penta-generator som aldrig givit mer än 20-30A vid laddning kanske överhettar och dör (eld?) om man visar den en LiFePO4-bank... Redigerad 26 Oktober , 2017 av ottow typo... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteX 4 Postad 27 Oktober , 2017 Jag har en VP MD2020D med 60 A generator. Har fungerat perfekt med mina LiFePO4 säsong 2017. Har 100 Ah, inget separat motorbatteri. Har 4 st celler som bildar ett 100A 12V batteri. För att skydda mot underspänning har jag en Victron BP-65 som bryter all förbrukning vid låg spänning. Min generator laddar och trycker in 65 A i batteriet när den är kall, efterhand som generatorn blir varm ökar inre resistansen och laddströmmen sjunker. Efter ca 30 minuter är det 50 A, efter ca 45 minuter 45 A som sen är konstant. Med bly-syra tror jag att jag laddade som mest kring 20-25 A, men oftast var det kring 10-15A. Nej ingen direkt ändring på min generator, har dragit den gula sensorkabeln till pluspolen. Har 50 mm2 laddkablar, avståndet är 2,5/3 m mellan generator och LiFePO4 batteri (-kabeln är lite kortare). Har satt en 300A säkring för att skydda mot kortslutning om en kabel skulle skaka loss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottow 22 Postad 27 Oktober , 2017 5 timmar sedan, SteX säger: Jag har en VP MD2020D med 60 A generator. Har fungerat perfekt med mina LiFePO4 säsong 2017. Har 100 Ah, inget separat motorbatteri. Har 4 st celler som bildar ett 100A 12V batteri. För att skydda mot underspänning har jag en Victron BP-65 som bryter all förbrukning vid låg spänning. Min generator laddar och trycker in 65 A i batteriet när den är kall, efterhand som generatorn blir varm ökar inre resistansen och laddströmmen sjunker. Efter ca 30 minuter är det 50 A, efter ca 45 minuter 45 A som sen är konstant. Med bly-syra tror jag att jag laddade som mest kring 20-25 A, men oftast var det kring 10-15A. Nej ingen direkt ändring på min generator, har dragit den gula sensorkabeln till pluspolen. Har 50 mm2 laddkablar, avståndet är 2,5/3 m mellan generator och LiFePO4 batteri (-kabeln är lite kortare). Har satt en 300A säkring för att skydda mot kortslutning om en kabel skulle skaka loss. Intressant, tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 29 Oktober , 2017 (redigerade) Bästa dealen jag sett hittills. BMS + 200Ah batterier + anslutningar mm för €1300 (när man lägger på momsen) + €100 frakt. Sugen... Fast skulle egentligen vilja hoppa upp till kanske 300Ah... https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/12V-2-4kW-LiFePO4-yacht-set-with-200Ah-cells-BMS-mobile-monitoring.html?force_sid=9fbifp7erevkunp383ab8n3ah5 Redigerad 29 Oktober , 2017 av Braempa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Oktober , 2017 13,3tkr för 200Ah batteri, moms och frakt. Inkl en sofistikerad BMS. Det är ganska ok. Utan BMS (finns billigare): 200Ah = 11tkr (20,9tkr hos CDON) 260Ah = 14,1tkr Ett "färdigt" batteri med inb BMS 200Ah kostar 31tkr hos Batteriexpressen. Köper man på rätt ställe blir det inte så dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jofred 0 Postad 30 Oktober , 2017 Funderar på om det går att ladda med bara solceller och hur man i så fall skulle sätta upp det. Har en Peak Power G2 20A MPPT Laddregulator som går att ställa in på LiFePo4 profil. Något mer som man ska tänka på? Har ingen generator då jag bara kör liten utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Oktober , 2017 17 minuter sedan, jofred säger: Har en Peak Power G2 20A MPPT Laddregulator Den är förvillande lik EPsolar/Tracer 2215BN. Troligen samma. Den har jag och tänker att den ska få fungera som skydd för LiFePO4. Du kan ställa in som LiFePO4 och även justera spänningarna. Använder du lastutgången kan du ställa in frånslagsspänningen och skydda batteriet från farlig djupurladdning. En väldigt vettig pryl om man ska ha LiFePO4. Vill du ladda med landström, skaffa ett nätaggregat som ger minst 17V och anslut som solpanel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Professorn11 0 Postad 31 Oktober , 2017 Jag har också en EP solar/Tracer för 30 amp (men ännu inte så mycket solpaneler) med tillhörande display som köps extra, köpte detta samtidigt med batterierna från GWL. Man kan ställa in den på en mängd sätt som bhemac skriver. Gällande laddström ger min klena generator max hela tiden, dvs 45 ampere på vår Volvo Penta 2003T, och vi har inte haft några problem där. Däremot utnyttjar jag inte laddmöjligheterna särskilt väl. Jag står i kvalet att satsa på en generator som ger över 100 amp, men då gäller det att byta till ett serpentinbälte , och ett sådant konverteringskit kostar minst 5000 kr, eller så satsar jag på fler solpaneler. En mellanväg är en typ 70-90 amp generator och solpaneler, troligtvis satsar vi på det. Men det vore häftigt att ha en 150 amp generator som laddar vår 180 ah bank fullt på strax över timmen... Funkar 70-90 amps generator med vanligt bälte, någon som har erfarenhet? Slits vattenpumpen då också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Oktober , 2017 Jag har en VP2003 utan T. Bytte 55A generatorn till en på 100A med samma remskiva (startmotor.se). Det har funkat bra. Har även en Sterling ProAltC som håller upp strömmen till mina AGM batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser