BraFlyt 1 Postad 18 Februari , 2015 Eftersom jag har en snart sexårig grabb måste såklart segelbåten utrustas med en jolle. Jag har sett andra ungar susa runt och känner att det vill min grabb oxå göra. När man inte använder jollen vill man såklart att den inte ska ta någon plats alls. När man faktiskt använder den vill jag att man ska kunna åka två vuxna och ett barn. Iaf minst två vuxna. Moderskeppet är en Beneteau Oceanis 36 cc. Den är ganska tjock för sin längd. Hur tänkte ni andra med jolle inför köp? Är det värt att ha hävert bak på båten att hänga jollen i? Är det svindyrt? Jag tänker mig en begagnad jolle med tillräcklig motor för att kunna plana (för barn). När jag (95kg) åker är jag nöjd om den flyter. //Mark Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 Februari , 2015 (redigerade) Vi har en Avon(gammal hypalon) typ 3,6m med en 8hk 2takts Jonsson -06. Den planar med mig,frugan och jycken.70kg+(55?typ)+40kg+soppa dunk.(så max 180kg) Jollen har durkar som plockas isär varefter vi kan rulla ihop resten till en korv. Allt detta+motor går ner i en av våra sittbrunns boxar.(som man lyfter på,bavaria style). Vi saknar dävert ibland,men eftersom vi alltid backar in i boxar och till bryggor skulle vi bara kunna använda däverten om vi ligger längs med,vilket händer sällan. Vi kan ha jollen på däck framför masten men den är ivägen om jag måste sätta cutterstaget,så detta sätt att förvara jollen används ytterst sparsamt,endast i slussar och korta bitar om vi vill flytta pga väderomslag när vi ankrat. Vi ogilla denna jolle tills vi bytte ut fotpumpen emot en dubbelverkande pump.(typ stående cykelpump,lite större dock) Innan vart den ej hård nog,den ringla som en orm uppe på vattnet. Nu med nya pumpen är det en helt annan styrsel i jollen så pumpen gjorde så det numera känns som vi har en riktigt bra jolle. Redigerad 18 Februari , 2015 av happysix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 18 Februari , 2015 Jag hat en 2,4 meter med lattor i durken med 3,5hk. Den planar med mig och grabben = 100 kg. Jag funderade inte på storleken utan köpte det minsta jag hittade, tyvärr så blev det en av de tyngre... (Blocket, billigt var det). Vikten är viktig för hanterandet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 18 Februari , 2015 Jag köpte en Zodiac Cadett 24 Roll Up och har både ros och ris att ge som omdöme. Köpte den ny från England när pundet var lågt... blev mkt billigt (ca 6.000 kr). Hemma kostar den bra mycket mer, men en Zodiak är en Zodiac. Nåväl: Snygg "märkesbåt", latt-durk som gör den otroligt lätt att rulla ihop till ett litet paket. Paketet får lätt plats i sittbrunnsstuven och stjäl inte mer utrymme än att jag kan använda stuven som vanligt trots att paketet ligger där. Lätt att pumpa upp och lätt att tömma på luft. Kraftig akterspegel som klarar 5hk. Har en ny 4hk Yamaha som är relativt lätt. Båten tar tre fullvuxna personer utan problem. Enda nackdelen förutom priset är att latt-botten skapar undertryck vid gång, dvs sug som bromsar... + lite ostyrig att manövrera (litet problem). Jag har många gånger tänkt att jag borde köpt en med uppblåsbar durk... kanske av billigare märke och då fått mer för pengarna. Däremot skall du nog låta grabben börja med svag motor, kanske utan backslag (en tanke bara). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hasse_A 36 Postad 18 Februari , 2015 Jag har sett andra ungar susa runt och känner att det vill min grabb oxå göra. Jag vill bara påminna om var jag skrev i tråden "vett o etikett på sjön" : Apropå att köra gummibåt med snurra. I Sjötrafikföreskrifterna 20'de kapitlet 3'dje paragrafen står det följande : "Den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas så att han i onödan stör omgivningen döms till penningböter." Det tolkar jag som att det är olagligt att låta barnen eller för all del vuxna att köra omkring i naturhamnen om det ligger fler båtar där och de känner sig störda. Förutsatt att gummibåtsbefälhavern inte är på väg i eller ur hamnen. Svårt att tolka på något annat sätt tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 Februari , 2015 Jag har sett andra ungar susa runt och känner att det vill min grabb oxå göra. Jag vill bara påminna om var jag skrev i tråden "vett o etikett på sjön" : Apropå att köra gummibåt med snurra. I Sjötrafikföreskrifterna 20'de kapitlet 3'dje paragrafen står det följande : "Den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas så att han i onödan stör omgivningen döms till penningböter." Det tolkar jag som att det är olagligt att låta barnen eller för all del vuxna att köra omkring i naturhamnen om det ligger fler båtar där och de känner sig störda. Förutsatt att gummibåtsbefälhavern inte är på väg i eller ur hamnen. Svårt att tolka på något annat sätt tycker jag. Så det räcker att säga till ungarna eller för all del frugan att köra ut och in så klarar man sig enligt ditt resonemang. Det kan vara bra att veta ...tack. men frågan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hasse_A 36 Postad 18 Februari , 2015 Så det räcker att säga till ungarna eller för all del frugan att köra ut och in så klarar man sig enligt ditt resonemang. Det kan vara bra att veta ...tack. Jo det räcker, men inte om det är onödigt som det står i Sjötrafikföreskrifterna. Vassego. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 Februari , 2015 (redigerade) Jag har sett andra ungar susa runt och känner att det vill min grabb oxå göra. Jag vill bara påminna om var jag skrev i tråden "vett o etikett på sjön" : Apropå att köra gummibåt med snurra. I Sjötrafikföreskrifterna 20'de kapitlet 3'dje paragrafen står det följande : "Den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas så att han i onödan stör omgivningen döms till penningböter." Det tolkar jag som att det är olagligt att låta barnen eller för all del vuxna att köra omkring i naturhamnen om det ligger fler båtar där och de känner sig störda. Förutsatt att gummibåtsbefälhavern inte är på väg i eller ur hamnen. Svårt att tolka på något annat sätt tycker jag. Bra tack för tipset. Jag har dock aldrig blivit störd av några andra än gnälliga farbröder som klagar på allt mellan himmel och jord. Jag tycker ej att du är en av dem,så tack för tipset. Men den här diskussionen dyker alltid upp när det pratas jollar eller vattenskotrar. Lite synd tycker jag då tråden handlar om något annat. I get me coat....by by Redigerad 18 Februari , 2015 av happysix 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 18 Februari , 2015 Jag hade, fick med, en zoodiac (kan heta 310). den var i otympligaste laget om man ville baxa upp den på däck eller resa upp på badbryggan men den var förnämlig att använda, även i relativt hög sjö. Skaffade en AQ nånting har inte på läppen vad den heter, som e kortare, lättare och kan ta minst två vuxna och lite till. Den e inte lika behaglig att "cruisa" runt med men funkar bra på lätt gas även fullastad. Jag kan på egen hand ställa upp den på badbryggan, i aktern, och den får plats framför masten om det behövs. Oftast hänger den ju med bakpå. Duger hur fint som helst om en eller ett par ungar vill åka och exploatera omgivningar. (tror t.o.m. en domstol skulle godkänna det som förklaring, om sura gubbar hemsöker den vik där du är, att dom rekat efter ev. bättre tilläggningsplats t.ex.) Upplåsbar plus hård durk på båda jollarna. Så fråga dej. Hur ska den användas och hur mycket ska den köras. Om jag kommer till t.ex. gotska sandön, kör iland och det blir höga vågor innan jag ska ge mej tillbaka till båten önskar jag att jag hade min gamla jolle kvar. Det är den enda situationen jag saknar den lite större typen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 19 Februari , 2015 I stället för dävertar så har jag satt ett par sådana här på hanfotslinan som jag bogserar jollen i När det är trångt vid tilläggningar så krokar jag fast jollelinan uppe i akterpulpiten med FendFixarna. http://www.arolyth.se/txxxl.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moogmannen 2 Postad 19 Februari , 2015 På vår båt så brukar vi ro iväg en bit från båtgrannarna innan motorn startas. Sen behöver man ju inte lägga lejonparten av utforskandet runt runt sina båtgrannar och inte hela dagarna. Sunt förnuft löser det mesta Brukar inte vara så svårt att avgöra vad som är ok. Man kan även prata med varandra, så alla blir nöjda. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BraFlyt 1 Postad 19 Februari , 2015 Vad tror ni som redan handlat, om den här jollen?http://www.blocket.se/goteborg/OMC_Express_gummitbat_58807595.htm?aw=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SYMare 0 Postad 19 Februari , 2015 Hur tänkte ni andra med jolle inför köp? Är det värt att ha hävert bak på båten att hänga jollen i? Är det svindyrt? Jag satsade på en "hård" dinge. En uppblåsbar är så hopplös att ro så att man måste använda motor hela tiden. Att lyfta motorn i och ur är tungt och struligt. Med en hård dinge kan man strunta i motor och använda årorna istället. Min dinge ligger alltid på fördäck. Jag lyfter upp / ner med en "kranliknande" anording jag riggar med spinnakerbom och fall. Det är lite pill att rigga upp allting: - jag måste ha ett uthal i yttre bomnocken, kopplat till ett block för fallet, med en lös tamp runt bommen. Med uthalet kan jag justera så att fallet hamnar mitt på bommen när dingen är på däck och i bommens ytterände när dingen är i sjön. - det behövs en tamp som styr bommens sväng ut eller in. - med ett trepunkts-ok av lina och karbinhakar kan jag lyfta dingen horisontellt. Genom att lossa den ena punkten i aktern kan jag vända dingen upp och ner medan den hänger horisontellt en meter över däck. - till saken hör att mina fall-vinchar sitter på masten, inte rufftaket Som jag sade: en hel del pill innan att är riggat och klart men när det väl är gjort är det busenkelt att lyfta dingen, antingen den skall i sjön eller upp på däck. Jag klarar det enkelt även när jag är ensam. MVH Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Februari , 2015 Jag har haft diverse jollar men senaste gången jag skulle köpa så lånade jag en gummibåt av en båtgranne. Jag tröttnade på den nästan innan vi kom ut ur hamnen. Blev ännu mer trött när jag skulle försöka ro den. Enligt min granne var den så mycket bättre än de gamla gummibåtarna. Näää. Så jag köpte en hård jolle som efter tag byttes till en Walker Bay, tyvärr utan segelsats. Men den är underbar att ro och fungerar fint med elsnurra. Den får plats att lägga på fördäck. Stod och tittade på en som lyfte med spinnakerbommen och så ska jag också göra. Att förse små barn med planande jollar är fel tycker jag, de är helt enkelt inte mogna för de farterna. Mig stör de inte eftersom jag undviker den typen av vikar men man hör alla som ondgör sig över "snorungarna". Man får lätt intrycket att många skaffar jollar för att bli av med barnen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 19 Februari , 2015 Jag har haft diverse jollar men senaste gången jag skulle köpa så lånade jag en gummibåt av en båtgranne. Jag tröttnade på den nästan innan vi kom ut ur hamnen. Blev ännu mer trött när jag skulle försöka ro den. Enligt min granne var den så mycket bättre än de gamla gummibåtarna. Näää. Så jag köpte en hård jolle som efter tag byttes till en Walker Bay, tyvärr utan segelsats. Men den är underbar att ro och fungerar fint med elsnurra. Den får plats att lägga på fördäck. Stod och tittade på en som lyfte med spinnakerbommen och så ska jag också göra. Att förse små barn med planande jollar är fel tycker jag, de är helt enkelt inte mogna för de farterna. Mig stör de inte eftersom jag undviker den typen av vikar men man hör alla som ondgör sig över "snorungarna". Man får lätt intrycket att många skaffar jollar för att bli av med barnen! Suck, inte du med. Vad är det med alla negativa poster här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 19 Februari , 2015 Jag har haft diverse jollar men senaste gången jag skulle köpa så lånade jag en gummibåt av en båtgranne. Jag tröttnade på den nästan innan vi kom ut ur hamnen. Blev ännu mer trött när jag skulle försöka ro den. Enligt min granne var den så mycket bättre än de gamla gummibåtarna. Näää. Så jag köpte en hård jolle som efter tag byttes till en Walker Bay, tyvärr utan segelsats. Men den är underbar att ro och fungerar fint med elsnurra. Den får plats att lägga på fördäck. Stod och tittade på en som lyfte med spinnakerbommen och så ska jag också göra. Att förse små barn med planande jollar är fel tycker jag, de är helt enkelt inte mogna för de farterna. Mig stör de inte eftersom jag undviker den typen av vikar men man hör alla som ondgör sig över "snorungarna". Man får lätt intrycket att många skaffar jollar för att bli av med barnen! Suck, inte du med. Vad är det med alla negativa poster här? Sorry kunde inte låta bli, . Men du brukar alltid vara så ballanserad och korrekt,så din barn "rant" förvånade mig. Så jag ber om ursäkta för mitt påhopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Februari , 2015 Jag hat en 2,4 meter med lattor i durken med 3,5hk. Den planar med mig och grabben = 100 kg. Jag funderade inte på storleken utan köpte det minsta jag hittade, tyvärr så blev det en av de tyngre... (Blocket, billigt var det). Vikten är viktig för hanterandet! Jag funderade på storleken när jag köpte gummijolle för mer än 10 år sen. Köpte en på 2,1 meter, med uppblåsbar durk. Seglar i regel själv och svajankrar mycket (eller ligger i kryssarklubbens bojar - om det finns nån ledig) För mig själv duger den gott, men om nån skall med blir det trångt. Skulle jag köpa en annan skulle det bli betydligt större. Kompisen, som har en Albin Balad.Har byggt en targabåge längst akterut, som han har dävertar på där han hissar upp gummibåten. Jag har ett par bilder nånstans, men brukar aldrig hitta dem när jag behöver dem. Din båt är ju 3,8 meter bred, så något kortare än det. Dävertar eller fästen att sätta på akterspegeln/badbryggan och fälla upp gummibåten mot aktern - Snap-davit http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=80055 Det där med barn som far runt med gummibåt i naturhamnar har jag ingen större erfarenhet. Jag är ju så pass "folkskygg" att jag gärna lägger mig i små naturhamnar. Dessutom har jag den stora fördelen att jag hör förfärligt dåligt. Det är bara vid ett tillfälle som jag uppmärksammat detta fenomen. Vi hade svajankrat i den nordvästra stora viken på Kymmendö. Kan den heta "Myrängsflaket"!? Hade rott iland och gått en promenad på ön, varvid vi uppmärksammat en kiosk. När var på väg med vår dinge tillbaka till båten, Kom det en yngling i en gummibåt i "full sprut" på väg västerut från en båt som hade landförtöjt. Jag sa till frugan;"han skall nog till kiosken och handla godis". Jag hade inte förr uttalat orden förrän gossen vände och körde tillbaka mot "sin egen båt".Hade han måne glömt pengarna!? Närhan var nästan framme mitt emellan våra båtar vände han igen och körde västerut. Så höll han på tills långt fram på kvällen. I kvällningen kom en ganska stor stålbåt och gick längre in i viken i lovart om oss och svajankrade. På natten väckte frugan mig. Det var nån som ropade. Gick upp i sittbrunnen. Det var paret i den landförtöjda båten med son och en gummibåt förtöjd vid sidan som ropade så mycket de orkade. och enligt frugan hade de ropat länge. Den stora stålbåten draggade och höll på att driva upp på ett grundflak. Insåg att det inte var nån ide att ropa, så jag klev ner i min gamla pioneerjolle och rodde bort till stålbåten. Jag fick banka länge innan en mycket sömndrucken kvinna kom upp på däck och så småningom även mannen. De startade motorn, drog upp ankaret och gick tillbaka ock ankrade om. Kom förövrigt på att det var sista gången jag använde min pioneerjolle. Samma höst, 2003, hamnade den i en container på Hagbytippen - den hade tjänat ut och gick inte att reparera mer. Nedanstående bild visar min pioneerjolle och min dåvarande båt - en havsfidra - förtöjd på stora Saeö under en seglats 1994 på Norska Sörlandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BraFlyt 1 Postad 19 Februari , 2015 Tack massor av bra tips och gamla erfarenheter! Jag gillar motorer och är inte så sugen på att ro. Jag tycker helt enkelt om när det brummar från en liten utombordare. Det motorintresset ser jag gärna går ner i arv en generation. Att båten ska kunna plana första sommaren är inget krav alls. Jag hade väl tänkt försöka begränsa motorns gas i sommar ändå. Det råkar inte vara någon på västkusten (Göteborg) som har en gummibåt till salu? Ni som har åsikter om barn ihop med gummibåt osv: Jag lovar att ni ska slippa behöva ansvara för att/hur/varför min unge åker båt. Är det ok om vi lämnar det ämnet och fokuserar på storlek/modell/märke istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Februari , 2015 (redigerade) Åter till storlek alltså! Jag har eller har haft gummijollar med längden 2,1 2,2 2,4 3,2 Samt en bamse på 4,2 m Och i grenen gå bra i sjön vinner utan vidare den längsta och största båten. Som vi sålde efter ett år eftersom den var för tung att lyfta upp själv på däck.... Efter att inte heller lyft dess motor själv. Lyfta-ombord grenen vinns överlägset av den minsta jollen. Men den är seg med två vuxna, för liten. Ska du ro så sitter en vuxen på durken med rygg mot akterspegeln och backar med ansiktet varje gång den som ror tar nya tag... För att undvika att få åran i ansiktet... Medel är nog bästa kompromiss, från 2,6 och uppemot 3,6 meter eller så? Några praktiska saker, enligt min erfarenhet. En uppblåsbar köl gör att jollen blir mycket trevligare att köra för motor. En motor lite över 6 hkr gör att du planar iväg fint. ( en 6 hkr kan ev funka men knappast med 2 vuxna?) En minsta möjliga motor är lättare att hantera men du kan inte plana. En elektrisk pump gör det enklare att blåsa upp och oerhört mycket enklare att få ut luften. En så kallad högtrycksdurk går bara inte att blåsa upp till högt tryck, då behövs en fotpump som kostar flera tusen... Ren marknadsföring alltså. Men den är mjuk att gå på! Sist men inte minst: be att få sitta i den jolle du tänker köpa. Jag har nämligen noterat att vissa fabrikat sätter fästet för årorna så att de sitter i vägen när du går för motor, du vill inte sitta på en åra helt enkelt! Redigerad 19 Februari , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Februari , 2015 (redigerade) Hittade en Bild på en jolle som vi visserligen sålt men som jag var nöjd med…. Den är 3,65 lång och passar även två vuxna. Planar inte med en 4 hkr. Högtrycksdurk och relativt lätt att packa ihop. Och årorna sitter, som du ser, så långt ner på sidan av pontonen att man inte får den i häcken när man vill sitta där själv... Och att sätta draglinan via en ring så att du får ett jämt fördelat drag - det tipset fick jag själv här på Maringuiden. Ringar finns i båttillbehörsaffären. Eller så köper du en sådan avsedd för en gunga... Redigerad 19 Februari , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hasse_A 36 Postad 19 Februari , 2015 En uppblåsbar köl gör att jollen blir mycket trevligare att köra för motor. En motor lite över 6 hkr gör att du planar iväg fint. ( en 6 hkr kan ev funka men knappast med 2 vuxna?) Vi har en Zodiac Cadet 285 Fastroller med en 6 hkr Suzuki 4 taktare. Den har uppblåsbar högtrycksdurk med uppblåsbar köl och följer väldigt snällt när man släpar den. Valet av Suzuki gjordes efter att ha upplevt dessa som enormt tysta jämfört med konkurrenterna. Jag stod i valet och kvalet mellan en 6 och 8-10 hkr motor men stannade vid 6 hkr då en 8-10 väger 39 Kg medans 6 hästarn väger 25. Det är tungt nog att montera 6 hästarn även om vi använder storfallet. När det sedan gäller att få den att plana så går den som ett spjut med en vuxen person ombord. Med 2 vuxna (160 Kg) går det att få den att plana men det är precis och det tar väldigt lång tid att komma över till planing. Jag har därför skaffat en ny propeller med lite mindre stigning för att få upp varvtalet och därmed avgiven effekt vid den kritiska punkten strax innan planing. Att den sedan inte går lika fort när man är ensam ombord kan jag leva med. Det är också möjligt att man får vara lite försiktig med att inte då övervarva motorn. Vi har ännu inte provat hur den beter sig med den nya propellern då vi legat på land de senaste 2 somrarna inför långsegling. Resultatet kommer att visa sig nu i år efter sjösättning då vi kommer att ge oss av från Sverige, men jag är ganska säker på att ändringen kommer att ha verkan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 19 Februari , 2015 Tack massor av bra tips och gamla erfarenheter! Jag gillar motorer och är inte så sugen på att ro. Jag tycker helt enkelt om när det brummar från en liten utombordare. Det motorintresset ser jag gärna går ner i arv en generation. Att båten ska kunna plana första sommaren är inget krav alls. Jag hade väl tänkt försöka begränsa motorns gas i sommar ändå. Det råkar inte vara någon på västkusten (Göteborg) som har en gummibåt till salu? Ni som har åsikter om barn ihop med gummibåt osv: Jag lovar att ni ska slippa behöva ansvara för att/hur/varför min unge åker båt. Är det ok om vi lämnar det ämnet och fokuserar på storlek/modell/märke istället? Förstår inte heller gnällandet på allt. Jag har aldrig hört någon gnälla IRL. inte heller sett någon "unge" eller annan "åka runt i timmar" eller så mycket att det ska behäva skapa irritation. "Gnället" brukar alltid uppträda här på forumet? Biltemas jolle sägs j ha fått "bäst i test" Den jolle jag köpte AQ känns prisvärd och känns som den skulle täcka dina behov riktigt bra. Se till att köpa en med uppblåsbar v-formad nos. Jag har den minsta modellen som har hård durk av skivor. Funkar bra att ro med två stora vuxna, funkar bra med motor med 2-3 vuxna om det inte är hög sjö. Lätthanterlig osv. Förvånansvärt bra att ro åxå, vilket vi oftast gör. Ju större desto bättre i sjön såklart fast desto mer att konka runt på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Februari , 2015 Sorry kunde inte låta bli, . Men du brukar alltid vara så ballanserad och korrekt,så din barn "rant" förvånade mig. Så jag ber om ursäkta för mitt påhopp. Haha, mig stör inte barnen, man är ju sällan själv helt utan synd. Folk som kör elverk eller vattenskotrar stör mig inte speciellt heller. Vill man ha det riktigt lugnt så går man till en folktom vik. Vill man ha liv och rörelser så finns det sådana vikar men då ska man inte klaga. Det som stör mig dock är alla som står på bryggan och ondgör sig över alla störande moment. Jag brukar fråga "Vad sa du till dem?". Det brukar inte bli något svar. Sen kan det vara bra att lära barnen ett annat beteende som inte är lika konfliktskapande. Det är också viktigt att tidigt lära sig ett bra säkerhetstänkande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 19 Februari , 2015 Sorry kunde inte låta bli, . Men du brukar alltid vara så ballanserad och korrekt,så din barn "rant" förvånade mig. Så jag ber om ursäkta för mitt påhopp. Haha, mig stör inte barnen, man är ju sällan själv helt utan synd. Folk som kör elverk eller vattenskotrar stör mig inte speciellt heller. Vill man ha det riktigt lugnt så går man till en folktom vik. Vill man ha liv och rörelser så finns det sådana vikar men då ska man inte klaga. Det som stör mig dock är alla som står på bryggan och ondgör sig över alla störande moment. Jag brukar fråga "Vad sa du till dem?". Det brukar inte bli något svar. Sen kan det vara bra att lära barnen ett annat beteende som inte är lika konfliktskapande. Det är också viktigt att tidigt lära sig ett bra säkerhetstänkande. Rätt inställning tycker jag. Om vi bara gnäller och klagar så gör ungarna lika dant på oss. en tråkig värld..... Du är en trevlig prick....nej,hm, ja menar nick.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser