Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Pontus_pf

Trimplanen har ploppat ur cylindrarna i vinter

Rekommendera Poster

När jag tittade till båten efter ett snöfall såg jag att ena trimplanet hade lossnat från trimplans-cylindern. Alltså inga skruvar har slitit sig loss utan det ser ut som att den bara hoppat ut ur cylindern. På ena bilden syns hur det hänger nu. På andra bilden syns hur det andra trimplanet också är på väg att åka ur, verkar bara vara någon mm kvar.

Jag tänkte inte på vad det var för material men på bilden ser det ju ut att va nåt hårt gummi eller nåt som bara är intryck i cylindern ända. Vad kan ha hänt? Har kylan gjort något så att cylindern körts in extremt mycket eller hur man ska uttrycka det... Hur ska jag laga detta? Är ju lite svårt att pilla med detta när båten är i vattnet så behöver ha en plan snart.

Tror märket är Lenco.

post-61679-0-44626500-1424199171_thumb.jpg

post-61679-0-74979500-1424199229_thumb.jpg

Redigerad av Pontus_pf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den biten som är kvar på själva planet har nog gått av från kolven i cylindern,så tolkar jag de enligt bilderna,om den inte är gängad och har gängar ur sig ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att ändstycket hoppar ut av sig självt. Förmodligen har någon klivit på trimplanen. Jag tror det blir svårt att få tillbaks dem då änden på kolven är pressad runt ändstycket. Kanske kan man fila till dem så att man får in dem, och sedan borra hål i kolven och låsa ändstycket med en skruv och mutter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag tittat lite till och den verkar bara ha hoppat loss. Fästet på trimplanet är av plast och verkar bara vara intryckt i cylinderns rör och sen har man klämt fast röret över fästets plastplugg. Jag tror det har kommit smygandes ett par säsonger. Det syns inte på bilden men man ser på plastpluggen att det varit algbeväxtning längst ut men inte längre in så det sista skedde efter upptagning.

Hur som helst, några tips på hur jag ska göra? Känns svårt att på plats vid båten utvidga röret igen så att jag får in plastfästet igen, och sen försöka klämma fast röret igen (måste ha specialverktyg med...).

Eftersom det bara är plast känns det lite klent att försöka fila ner plasten, borra hål genom rör och plast, och dra bult igenom. Finns det metallfästen att köpa kanske?

Eller kan jag fila ner plasten och sen använda något tätningsmassa som håller det på plats? Får ju dock inte kladda för mycket så att massan åker för högt upp i cylindern.

Här är röret som åker in ut i cylindern.

post-61679-0-31280700-1427021658_thumb.jpg

Här är plastfästet.

post-61679-0-57175400-1427021699_thumb.jpg

Här ska det in men är för trångt.

post-61679-0-70678300-1427021726_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Såg nu på Seasea:s hemsida att plastpluggen verkar höra till cylindern:

http://www.hjertmans.se/produkter/styrning-reglage/trimplan/trimplanstillbehor/cylinder-reserv-lenco

och sen säljs bara fästet separat så här:

http://www.hjertmans.se/produkter/styrning-reglage/trimplan/trimplanstillbehor/trimplansfaste-nedre-lenco

Inte så sugen på att köpa två nya cylindrar med tätning mot skrov och allt vad det inntebär förutom pengarna, när cylindern i sig fungerar. Om någon har tips på att göra nåt eget att ersätta plastpluggen med så är det uppskattat.

Ska man köpa en solid stång som precis går in i röret, täta med någon massa? Och sen borra igenom allt och sätta en bult så att det sitter kvar sen?

Redigerad av Pontus_pf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du rengör o värmer på plaststycket tror du inte att du då kan trycka in den igen i cylindern. Du har ju ingen vätska eller nåt som pressar ut den och trimplanen trycks ju hela tiden uppåt mot båten när du ligger i sjön såvida inte nån använder dom som badstege.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att den glider bättre med lite värme eller menar du värma jättemycket så att plasten mjuknar aningens?

Ja det är ju mest tryckkraft men lite dragkraft kan det väl bli när man drar in trimplanen. Fast det är väl inte mycket till motstånd ändå kanske fast man ligger still... kanske när man backar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nu har jag tittat lite till och den verkar bara ha hoppat loss. Fästet på trimplanet är av plast och verkar bara vara intryckt i cylinderns rör och sen har man klämt fast röret över fästets plastplugg. Jag tror det har kommit smygandes ett par säsonger. Det syns inte på bilden men man ser på plastpluggen att det varit algbeväxtning längst ut men inte längre in så det sista skedde efter upptagning.

Hur som helst, några tips på hur jag ska göra? Känns svårt att på plats vid båten utvidga röret igen så att jag får in plastfästet igen, och sen försöka klämma fast röret igen (måste ha specialverktyg med...).

Eftersom det bara är plast känns det lite klent att försöka fila ner plasten, borra hål genom rör och plast, och dra bult igenom. Finns det metallfästen att köpa kanske?

Eller kan jag fila ner plasten och sen använda något tätningsmassa som håller det på plats? Får ju dock inte kladda för mycket så att massan åker för högt upp i cylindern.

Här är röret som åker in ut i cylindern.

attachicon.gifbild 1.JPG

Här är plastfästet.

attachicon.gifbild 2.JPG

Här ska det in men är för trångt.

attachicon.gifbild 3.JPG

Om ändstyckena har krupit ut under en längre tid, kan det kanske vara så att det har varit vatten i kolvstängerna, som har frusit på vintern och tryckt ut dem. Jag skulle fila till plasten så att man får in dem. Sen borra ett hål rakt igenom, och montera en M6 skruv och mutter. Det kommer nog att sitta lika bra som förut.

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ändstyckena har krupit ut under en längre tid, kan det kanske vara så att det har varit vatten i kolvstängerna, som har frusit på vintern och tryckt ut dem. Jag skulle fila till plasten så att man får in dem. Sen borra ett hål rakt igenom, och montera en M6 skruv och mutter. Det kommer nog att sitta lika bra som förut.

Tycker du jag ska försöka täta med någon massa samtidigt (och i så fall tips på vad) eller kvittar det tror du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker du jag ska försöka täta med någon massa samtidigt (och i så fall tips på vad) eller kvittar det tror du?

Jag tror det går lika bra utan tätningsmassa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...