Jobhurt 11 Postad 17 Februari , 2015 (redigerade) Har som många andra uppmärksammat att kanalbolaget tar bort insjörabatten den här säsongen.Om jag förstått saken rätt så infördes rabatten för att öka antalet kanalfarare. Nu tas den bort trots att trafiken minskar (?). Tycker att även det gamla priset på ca 1700 kr t.o.r Norsholm - Men var i överkant för en båt i vegaklassen. Nya priset ca 2900 kr för något nödvändigt ont (måste ju ta sig till kusten när värmböljorna drar in över landet) är än mer i överkant. Min personliga åsikt är att ett rimligt pris för en tjugosjufotare borde ligga nånstans mellan 300-500 kr för en sjö till sjöresa. Ska man gå hela kanalen t.o.r med en 10 metersbåt tor får man slanta upp ca 10 papp ! Det går ju faktiskt att köpa en liten övernattningsbar segelbåt för den summan. Läste i den lokala blaskan att en del båtägare i Vättern som tidigare använt sig av kanalen som transportled nu funderar på att gå samman och hyra lastbilar för komma ut till kusten.I mina öron låter det som en kontraproduktiv strategi av kanalbolaget. Även om priserna höjs så minskar inkomsterna !? Är jag/vi gnällig/a? Någon som har pejl på vad kanalerna på kontinenten betingar i pris ? Redigerad 17 Februari , 2015 av Jobhurt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 17 Februari , 2015 Franska kanaler: http://www.vnf.fr/vnf/img/cms/Transport_fluvialhidden/tarif_plaisance_2015_gb_20141218082220.pdf Du kan åka hur mycket du vill under den period du valt. // Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 17 Februari , 2015 Frankrikes kanalavgifter hamnar ju då precis i det spann som jag själv uppfattar som rimligt Skulle nog vara bra om kanalbolagets styrelse åkte på ett studiebesök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 Februari , 2015 Har som många andra uppmärksammat att kanalbolaget tar bort insjörabatten den här säsongen.Om jag förstått saken rätt så infördes rabatten för att öka antalet kanalfarare. Nu tas den bort trots att trafiken minskar (?). Tycker att även det gamla priset på ca 1700 kr t.o.r Norsholm - Men var i överkant för en båt i vegaklassen. Nya priset ca 2900 kr för något nödvändigt ont (måste ju ta sig till kusten när värmböljorna drar in över landet) är än mer i överkant. Min personliga åsikt är att ett rimligt pris för en tjugosjufotare borde ligga nånstans mellan 300-500 kr för en sjö till sjöresa. Ska man gå hela kanalen t.o.r med en 10 metersbåt tor får man slanta upp ca 10 papp ! Det går ju faktiskt att köpa en liten övernattningsbar segelbåt för den summan. Läste i den lokala blaskan att en del båtägare i Vättern som tidigare använt sig av kanalen som transportled nu funderar på att gå samman och hyra lastbilar för komma ut till kusten.I mina öron låter det som en kontraproduktiv strategi av kanalbolaget. Även om priserna höjs så minskar inkomsterna !? Är jag/vi gnällig/a? Någon som har pejl på vad kanalerna på kontinenten betingar i pris ? Nederländerna där vi är betalar du ej något. Vi har minst en sluss ut varje gång och massor med broar,allt gratis. NU kommer någon kanske säga att på några ställen måste man visst betala i Holland. Visst vi betalar på vissa ställen/en symbolisk summa i en träsko på ett metspö. Men jag har sett några vägra med någon regel/lag bok i högsta hugg. Dessa har då blivit genomsläppta. Harleem sluss typ någon€+inne i stan kommer träskon farande,rätt kul... Lemmer sluss typ någon € till slussvakten Annars är det bara att tuta och köra,så på fyra års öppnande och slussande har jag svårt att tro att vi är över 50€ totalt. Och vi har säkert slussat 200 gånger och öppnat fler broar. Så 95% fritt minst.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 18 Februari , 2015 Avgifterna från Göta kanal kanske går till efterlevande.... det gick ju bort en och annan. Kan väl inte tänka mej att en myndighet eller ett kanalbolag vill "slå mynt". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Februari , 2015 Ja det var ju fasiken, den rabatten var trevlig! Skillnaden mot kanalerna på Europas kontinent är ju att de flesta används för kommersiell trafik så man får intäkter där. Men det investeras i kanaltrafiken också, stora summor. Anledningen är att det är ett miljövänligt med kanaltrafik. IKEA tex skriver att man skickar allt man kan kanalvägen för att skona miljön. I Sverige valde politkerna en annan väg, landsvägen. Man ändrade bemanningsreglerna så att skutorna som i alla tider klarat sig med 2-3 mans besättning helt plötsligt blev tvungna att ha 4-5 man. Då försvann lönsamheten och lastbilarna fick ta över. Samma gällde ju även järnvägen. Det går inte att ha kommersiell trafik på Göta Kanal pga våra vintrar säger man. Det funkade förr även om kanalen var stängd någon månad. Men med den teknik och de vintrar vi har nu borde det gå. Hade man satsat på upprustning och utbyggnad, byggt kanaler som Svea kanal så hade vi kunnat ha en levande och miljöriktig kanalsjöfart. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 18 Februari , 2015 Håller med dig fullt ut, jag håller normalt till i den lite större sjön västerut. Nu har ju inte jag en så stor båt(ännu) så jag klarar mig med en trailer om jag ska någonstanns. Men man drömmer ju om lite större flytetyg och då vore kanalen en stor tillgång, priserna avskräcker ju dock en del... Kanalbolaget tillhör ju staten så något direkt vinstintresse tror jag inte heller på, handlar väl mer om hur mycket skattepengar som man vill pumpa in i bolaget. Men kanalen skulle nog få betydligt fler besökare med humanare priser, nu blir den istället bara än mer avsedd för långväga gäster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cumulus188 0 Postad 18 Februari , 2015 (redigerade) Jag är rädd att man gräver sin egen grav genom detta. Man har under ett antal år marknadsfört kanalen som en upplevelse, och det är det säkert för alla cykelturister, husbilsturister och förstagångs-båtfarare. Men för oss som ser kanalen som en transport i första hand så har det blivit sämre och sämre. Vi gick från Men till Sjötorp 2012. Ostsidan Mem till Motala tog 5 dagar. Vi fick vänta hur mycket som helst på turbåtar som alltid har företräde. Det är klart att det blev ju bra underhållning för buss- och cykelturister i Berg när stressade båtägare skulle tränga sej in i slussen efter att ha väntat i fyra timmar, vi borde nästan haft artistarvode. Men istället så höjer dom priset för oss som alla kommer för att titta på, snacka om att bita den hand som föder en. Och detta efter ett år när antalet båtar har minskat med 11%. Redigerad 18 Februari , 2015 av cumulus188 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 862 Postad 18 Februari , 2015 Jag har ibland funderat på hur mycket av kostnaderna för byggnadsminnet som betalas av fritidsbåtarnas kanalavgifter. Kanalbolaget gör ju mycket satsningar för annan turism som vandrare, cykling, bilturism mm längs kanalen. I årsrapporten hittade jag bl.a. formuleringen "Inträdet till Kanalen är gratis". Som någon skrev "fritidsbåtarna skulle kanske ha artistarvode". Det är ju båtarna och slussningarna som till stor del gör kanalen till den sevärdhet den är. Ett vattenfyllt dike utan aktiviteter drar nog inte så många besökare... Staten bidrar årligen med ca 20 Mkr (plus f.n. ett extraanslag för kajer mm som riskerar rasa med ca 5 Mkr) Kanalrörelsens intäkter ökade 2012-2013 med 7,5 Mkr samtidigt som resultatet (förlust ca 5 Mkr) var oförändrat. För upprustning o underhåll så minskade förlusterna med ca 10 Mkr. Skogen går med plus även om den krympt med 9 Mkr. Jag kan inte låta bli att fundera hur man redovisar olika kostnader (för att legalisera ytterligare höjning av kanalavgifterna??). Rörelsens intäkter och resultat per rörelsegren fördelar sig enligt följande: Rörelseresultat Rörelsens intäkter 2013 2012 2013 2012 Kanalrörelsen -4 893 -4 905 28 336 20 768 Skogs- och fastighetsrörelsen 6 469 15 159 17 725 26 439 Kanalupprustning och underhåll* -1 811 -11 031 25 310 23 027 -235 -777 71 371 70 234 * Ordinarie anslag för drift och underhåll som utbetalats 2013 är 19.910 och extra anslag för upprustning av anläggningen är 5.400. Hela årsredovisningen finns på http://www.gotakanal.se/Documents/Gotakanal/G%C3%B6ta%20kanalbolags%20%C3%A5rsredovisning%202013.pdf och VD har 1.2 Mkr + 360 kkr i pensionsavsättning för att hantera dessa 40 anställda och 70 Mkr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 590 Postad 24 Juni , 2015 Väcker en gammal tråd till liv igen, nu när semestern börjat planeras... Familjen vill till ostkusten under semestern, dvs gå kanalen ut, vara på kusten upp till en vecka och sedan gå hem igen. Men som "fånge i Vättern" är enda alternativet (vattenvägen) att ta Göta kanal. Fram till förra året hade vi som inte hade något val 40-50% rabatt på kanalavgiften. Men den har tagist bort. Vår båt är inte SÅ stor (9,50m) men för att ta oss från Vättern ut till ostkusten och tillbaka kommer det ändå kosta nästan 8.000:- - bara i avgifter till kanalbolaget ! Hade inte min båt varit så bred att den kräver följebil med saftblandare torde det snart vara billigare att just ta lastbilstransport istället. Och gå väldigt mycket snabbare.... Har hört många båtkollegor som kommer avstå kanalen. Nu förstår jag varför. Tråkigt för kanalen, för det är nog många som framöver kommer välja att gå runt kusten istället. :angry: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 291 Postad 24 Juni , 2015 De borde börja sälja ett passage-kort som alternativ till de vanliga korten. En snabbare passage där inga hamnavgifter ingår. På så vis kan man få ett billigare pris och själv välja om man vill utnyttja alla deras faciliteter som ingår i den vanliga turistavgiften. Kanalen får fler båtar som turisterna kan glo på och vi som använder kanalen som landsväg i stället för campingplats får ett mer korrekt pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 24 Juni , 2015 Det är klart det är tråkigt för de som har sin båt i Vänern eller Vättern att avgifterna höjs, men är det verkligen så att staten ska sponsra de som har båt i dessa sjöar? Kanske kanske inte? Jag har ingen direkt åsikt i frågan ännu. Jag förstår att det känns för jä.... att plötsligt varar tvungen att betala mera för något som tidigare varit subventionerat, men kanske är det kommunerna runt de stora sjöarna som ska sponsra kanalavgiften för att få de som bor där att trivas och kanske även locka flera att bosätta sig där. Kanske kanske inte? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juni , 2015 Nej, staten ska inte subventionera. Inte mer än vad man subventionerar landsvägstrafiken mm i alla fall. Vi betalar ju tex inga farledsavgifter heller. Tanken med insjörabatten var att vi som har båtarna där är de som ofta utnyttjar kanalen fler gånger per år och att med rabatt så skulle det bli mer trafik. Dessutom är ju insjöborna en slags ambassadörer för kanalen. Kostnaderna för kanalen är till största delen fasta så fler båtar ger plus i kassan. Detta enligt informationschefen, fast jag tror hon har slutat. Jag har träffat flera som har båt i tex Karlsborg, Hjo mm som brukade åka ett antal gånger på kanalen varje år. Nu säger de att det är slut med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 590 Postad 24 Juni , 2015 (redigerade) Precis. Och jag är inte intresserad av eller kommer någonsin utnyttja möjligheten att övernatta upp till fem nätter i varje hamn, men det ingår alltid och är en del av det man måste betala för. Nu verkar de dessutom ha tagit bort möjligheten att betala per sluss. Sedan är det ju per automatik så att vi alltid köper ToR (vi vill ju hem också), fast det ger inte många kronor rabatt - numera. Prissättningen där man tar dubbelt så mycket för östra delen som västra kan också diskuteras. Vad jag vill säga är också att rabatten faktiskt var rätt logisk, då vi som mer har det som transportsträcka inte utnyttjar gästhamnsnätterna och en hel del av den service som man betalar för när man köper "paketet". Vi har sett kanalen så många gånger redan. Men ändå står vi för en del av attraktionen, dvs det som gör att andra kommer till kanalen, och borde vara viktiga då vi ju s.a.s. är en "fast kundkrets" som är beroende av kanalen. Istället för att också ha ett "transportpaket" och inte bara ett "all inclusive" så har man givit denna rabatt genom åren på "all inclusive" till insjöbåtarna . Det är alltså inte "vi" som subventionerats genom åren. Vi har snarare betalat en anpassad summa, då rabatten egentligen bara varit en kompensation för den lägre utnyttjandegraden av kringservice m.m. som är typiskt för insjöbåtarna. Men vi har beslutat att det inte är värt 8.000:- för att få lite bräckvatten på skrovet någon vecka. Dessutom vet man inte hur lång tid östsidan tar, då det ofta kan bli 3-5 timmars väntan för någon passagerarbåt har förtur. Sist gick en extra timme för att den dessutom stannade och bunkrade mitt i slusstrappan ! Sedan har vi tekniska problem som jag tycker sinkar allt oftare. Strömavbrott i 2 tim i Bergs slusstrappa, radiokontrollerade slussportar som går på leksaksradiofrekvenser och störs ut/inte fungerar o.s.v. Nej, nu är jag väl negativ.... Redigerad 24 Juni , 2015 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 24 Juni , 2015 (redigerade) Jag kan tycka det är rimligt att det finns ett alternativ där man inte får använda gästhamnarna för de som endast vill transportera sig. Tillägg: Det som ev. talar emot detta är att detta inte genererar några extrainkomster. På kul kollade jag några gästhamnar på Gästhamnsguiden och priset verkar vara ca. 130:- kr, i alla fall på de gästhamnar jag klickade på. Om vi antar att man förväntas använda 15 nätter när man går genom kanalen som "turist" så borde kanalavgiften vara ca. 2000:- kr billigare mellan Sjötorp och Mem för de som väljer att inte ligga i gästhamn. Jag hittar inte prislistan för Göta kanal, men det borde ju innebära en ordentlig rabatt om priset sänks med 2000:- kr. Kanske ska priset sänkas mindre för mindre båtar och mera för större båtar. Vad vet jag? Tillägg: Nu såg jag att det kostar 8000:- kr för IngemarE så han skulle i sådana fall betala 6000:- kr. Det låter väl rätt vettigt. Mackey Redigerad 24 Juni , 2015 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juni , 2015 Jag tror Kanalbolaget har gjort ett misstag. Genom åren har de gjort ett antal missar, sen har det kommit lite duktigt folk som fart på det hela tills de tröttnar och slutar. För ett antal år sedan lyckades man avveckla motorsamlingen i Sjötorp. Den var inhyst i bolagets lokaler som betalade en symbolisk summa. Bolaget ville höja hyan rejält, något som inte föreningen kunde betala. Hyran gick inte att diskutera och motorerna, en unik samling tändkulle motorer flyttades. Någon högre hyra har man inte fått in. Det finns flera liknande historier. Det skulle nog inte skada med lite nya krafter som inte driver det som ett halvstatligt 60-tals bolag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 291 Postad 25 Juni , 2015 Jag blir orolig för att det blir fullt i Aspa skärgård i år, om ingen ger sig ut till kusterna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 25 Juni , 2015 En fråga från en oinvigd. Hur många passager pratar vi om av de som har båt i Vänern och Vättern? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 590 Postad 26 Juni , 2015 (redigerade) En fråga från en oinvigd. Hur många passager pratar vi om av de som har båt i Vänern och Vättern? Mackey Minst två varje sommar, iväg och hem. Och skall man österut från Vättern till Östersjön räknas den delen som två etapper, som man alltså måste köpa dubbla "ToR-åkpass" för. En annan sak som jag inte ser längre är om "delsträckeåkpasset" gäller som förr, dvs per säsong. Nu ser det ut att lika gärna bara gälla EN tur och EN retur. Också en försämring för oss "insjöbåtar", då detta förr var biljetten man löste för att kunna komma ur och i sjön när man behövde under säsongen. Någon som vet ? För de "vanliga" båtarna är ju detta inte ett problem då man antingen åker åt ena eller båda hållen en gång, eftersom start/mål inte är inom kanalsystemet. Fast det blir nog norra Vättern i år. De flesta tänker sig nog Vättern som en tråkig sjö utan skärgård. Men i norra delen finns faktiskt nästan 12.000 öar..... Edit: Har nu ställt frågan till Göta Kanalbolaget om det är säsong som förr eller om det numera bara gäller en enda ToR. Redigerad 26 Juni , 2015 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 26 Juni , 2015 Håller helt med om det sista, norra Vättern! En helt fantastisk skärgård där urskogen går ner i vattnet i vissa vikar. Rekommenderar alla som passerar Vättern och har tid att ta en natt eller två där... Priser: som tidigare verksam som prisansvarig kan jag säga att vi ägnade dagar åt att analysera vad en justering i pris skulle göra på försäljningen och därmed på intäkterna. Sambanden är inte alls solklara... Här känns det i fingertoppen som om Kanalbolaget haft lönsamheten i bakgrunden och istället strävat efter kostnadstäckning. Ett tänk från trettiotalet, nästan. Fasiken... Kan aldrig funka i längden. Jag själv har två barnbarn som det vore perfekt att ta en kanaltur med, lagom sträckor, barn i hamnarna, cykla med dem bakpå, tillgång till glass ( och en och annan öl ) besök på slott och... Jag kan skriva broschyren, lätt. Men priset gör att jag inte ens överväger resan. Tyvärr. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 590 Postad 26 Juni , 2015 Fått svar att ToR fortfarande gäller hela säsongen, som ett "årskort". Å andra sidan hade det inte varit lätt att ha det på något annat sätt då det är hopplöst att kontrollera. Då skulle man ju i princip inte få vända och gå tillbaks till den förra slussen på samma resa.... Hursomhelst är det alldeles för mycket pengar bara för att förflytta sig. Och kanske även för dem som inte bara tänkt ha kanalen som transportsträcka.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Juni , 2015 Den som jag köpte båten av i Hästholmen berättade att de gjorde alltid en resa till Vänern och några till Vassbacken eller Töreboda. Ibland även Östersjön. Ligger man i den delen av Vättern så kan man förstå att kanalen kan vara ett trevligt alternativ. Vi som ligger i Vänern går nog mindre, vi börjar ju med värsta biten, från Sjötorp. Åka kanal är ganska trevligt om man undviker absoluta högsäsongen. Trygga vatten om vädret är opålitligt, mycket att se, bra gästhamnar mm. Troligen åker insjöarna betydligt oftare än de som ligger i Östersjön. Prispolitiken verkar man hämtat från gamla SJ när "Lasse TvärStopp" var chef, färre resande, sämre resultat, höjda priser. Men SJ fick en ny chef som sänkte priserna och helt plötsligt kryllade det av resenärer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 590 Postad 26 Juni , 2015 (redigerade) De senaste åren har vi upplevt att de svenska båtarna numera t.o.m. är i klar minoritet - oavsett varifrån de kommer. Inte så att de utländska ökat utan helt enkelt att de svenska minskat rejält mycket mer än alla andra. För två år sedan gick vi ut till Vänern första dagarna i Juli. På hela västgötasträckan var det bara i TVÅ slussar som vi inte var själva. Och de som vi stötte på var en tysk och en holländsk båt. På tillbakavägen mer i mitten av juli var det mer trafik. Men aldrig mer än tre båtar åt gången i slussen. Vi förvånades över ödsligheten. I somras var det ungefär likadant. Jag är rädd för att majoriteten av dem som går kanalen snart mest är: Utländska båtar som missat hur dyrt det är - de flesta Svenska båtar som av olika skäl inte kan gå kusten runt - färre Utländska båtar som inte bryr sig om priset - ännu färre Svenska båtar som gärna lägger lika mycket som en utlandssemester bara i kanalavgifter för att faktiskt njuta av kanalen och inte bryr sig om oförutsedda väntetider på upp till halvdagar - väldigt få Redigerad 26 Juni , 2015 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cumulus188 0 Postad 5 Augusti , 2015 Göta kanls VD Anders Donlau: Nutidens båtar står några meter upp på land - P4 Skaraborg http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6223390 Intressant inställning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 5 Augusti , 2015 Erfarenheter från tre oberoende av varandra Vänern-Vättenresenärer i år. Mycket mer båt i Vättern än vid tidigare besök. Fler av vättenbåtarna har stannat i Vättern. Ingen trängsel i kanalen men Bolaget redovisar fler passager än vid samma tidpunkt förra året. Angående trängsel så kan det bero på tur. Förra året när vi var till Vättern såg vi på rapporterna att både Sjötorp, Motala och Men stundtals stängde slussningen p.g.a att det var fullt i gästhamnarna i kanalen. Vi måste ha gått mitt emellan stimmen för vi hade det hur lugnt som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser