Scand27adriatic 0 Postad 17 Februari , 2015 När generatorn på min Volvo penta AQAD41 slutade fungera köpte jag en ersättningsgenerator som jag aldrig fick att ladda, försökte med det mesta men blev tillslut desperat och hittade en gammal bilgenerator som jag modifierade att passa och som fungerade på första försöket. Åkte till firman som levererade ersättningsgeneratorn för att byta men när han monterade den i sin testbänk fungerade den!! Testade igen i min båt men icke, inte ett liv. Enda skillnaden är att ersättningsgeneratorn är separat jordad men inte bilgeneratorn, jorden på ersättningsgeneratorn är dock jordad direkt i blocket. Någon som har en lösning på detta problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 17 Februari , 2015 du har inte fått ngn kabel över på generatorn,tex en gul ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Februari , 2015 Välkommen till forumet!Finns en el-manual över 41-seriens olika varianter HÄR.Enligt vänsteruppslaget är tydligen ditt elsystem "1,5-pole", d.v.s. 1-pols vid start och stopp men 2-pols i övrigt. Använder du en bilgenerator utan separat B- funkar inte detta, utan det blir 1-pols hela tiden. Dessutom har marina generatorer explosionsskydd m.a.p. interna gnistor. Skulle själv inte använda en bilvariant, åtminstone inte utan noggrann eftertanke.[Vid 2-pol är motorchassiet isolerat från batteriminus. Alla elgrejor med chassie-kontakt som tryck&temp-givare, startmotor&generator etc måste alltså ha två kabelanslutningar från batteriet vilket framgår HÄR. Vid 1-pol kan man som synes ha givare där dess gänga utgör minusanslutning.Orsaken till arrangemanget är att minska risken för korrosion, propelleraxel eller inu-drev kan annars bilda en krets som ganska snabbt kan orsaka elektrolytisk korrosion om oturen är framme. Dock inte så snabbt att den lilla tiden för start&stopp hinner göra nån skillnad.]Vilka anslutningar har du på ersättningsgeneratorn, några synliga bokstavs-kombinationer? Kanske kan du lägga upp ett foto där detta syns?Är remmen ordentligt spänd och remskivan av rätt storlek, har du en hyfsat kraftig (typ 2-4 watt) och testat hel laddlampa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 Februari , 2015 http://www.maskinist...eckningar_1.jpg Kanske denna länken kan vara till någon hjälp, lite olika betekningar på samma sak beroende på vem som tillverkar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scand27adriatic 0 Postad 18 Februari , 2015 Jag har kopplat batteri på B+, jord på D-, varvräknare på W och laddlampan på störningskondingen (grå kabel med röd kabelsko). När det gäller rem och utväxling är det inga frågetecken. Har även testat med en separat laddlampa på 5w utan resultat, tror inte att det är något fel med magnetiserings kretsen eftersom det funkar med bilgeneratorn. Det enda som skiljer generatorerna är som jag sagt tidigare jorden, kan det vara jordrelät (pos15) som spökar? Tycker ändå att det inte borde vara någon skillnad mellan denna generator och bilgeneratorn om jag kopplar D- direkt i blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 546 Postad 18 Februari , 2015 Har du kollat att du verkligen har kontakt mellan D- och minuspol på batteriet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Februari , 2015 (redigerade) Verkar vara en Prestolite, hittade ett kopplingsschema enligt bilden i DENNA frågespalt. Den överensstämmer ju bra bortsett att din D- där istället är D+. Tror att din faktiskt är felmärkt, men är långt ifrån säker. I inlägg 14 nämns i alla fall osäkerhet om just detta och teknikern länkar då till bildens kopplingsschema.Roterar bilden också så man slipper vrida nacken av sig. :-) Redigerad 19 Februari , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Februari , 2015 Är det inte en Iskra? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Februari , 2015 Nu måste vi vara lite logiska, TS generator laddar inte,köper en ersättningsgenerator, inte heller den laddar i båten, men väl i säljarens provbänk. Kan det då vara något fel på ersättningsgeneratorn? Knappast. Bilgeneratorn funkar för TS, bra då funkar ju allt på båten. Vad kan då skilja mellan bilgeneratorn som funkar, och ersättningsgeneratorn som inte funkade i båten men i säljarens provbänk? Jag skulle vilja påstå att något med inkopplingen inte stämmer, därav min tabell med olika märkningar på olika fabrikat av generatorer. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Februari , 2015 Vänta lite. D är fältlindningen. Den kan internt vara hopkopplad med plus eller minus. Det skulle betyda fältlindningens plus är hopkopplad med batteriplus internt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scand27adriatic 0 Postad 19 Februari , 2015 Generatorn är av märket CARGO, men jag tror du kan ha rätt Thomas-1, tittar man riktigt noga på D- så kan man se ett streck till i gjutningen så att det blir ett +, kan dock inte hitta någon märkning på störningskondingens anslutning. Ska testa din inkoppling så snart jag får möjlighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Februari , 2015 Mät resistansen mellan D- och B+ resp B- för att se hur den är kopplad 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Februari , 2015 (redigerade) Skulle nog kontaktat firman som gjorde den lyckade provkörningen och helt enkelt frågat hur katzingen den skall kopplas in egentligen. Hade nog också lossat kondingen och kollat om det eventuellt döljer sig ett "B-" därunder. [i och för sig så tror jag inte att någon katastrof kan inträffa om batteriets minuskabel kopplas fel så länge pluskabeln sitter tryggt på B+. Men att tro är ju förvisso inte samma sak som att veta. Mätning är naturligtvis bra men just ohm-mätning som Bhemac föreslår förefaller bli litet svårtolkat, är ju låga resistanser och dioder mm? Finns även olika tänkbara kretslösningar?]I ditt foto ovan syns Cargo-beteckningen 110127, och vid googling hittar man den på deras hemsida HÄR. Tyvärr finns inget kopplingsschema i den sajten vad jag kan upptäcka.Hittade en ANNAN sajt, Prestolite igen, där dess produktnummer 66021151M enligt nederkantens "cross reference" motsvarar just 110127:an. I sajtens ovankant finns en rad bilder och på dess "rear photo" står det tydligt D- men i skissen "rear dim drawing" syns återigen ett tydligt D+.Tror att olika tillverkares alu-gavlar - med sina ingjutna beteckningar - sammanblandas friskt redan hos alternator-tillverkarna? Billigast anbud från gjuterier vinner, blir billigare med stora serier i gjuterier, strunt i småsaker som beteckningar. För avnämarna är sällan privatpersoner utan stora fordonstillverkare typ Volvo och de har naturligtvis örnkoll. Att Prestolite i sina bilder ovan - utan att blinka - visar rakt motsatta beteckningar förvånar mig därför knappast. Redigerad 20 Februari , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Februari , 2015 Nu är väl inte Cargo någon generatortillverkare utan ett reservdelsföretag likt Biltema eller Mekonomen. Tror fortfarande att generatorn ifråga är en Iskra. Håller med Thomas kolla under kondensatorn om där inte är en betecknin B-. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Februari , 2015 (redigerade) Hmm... Pentax/Kalle: Vore nog bra om du försöker understödja dina maggrops-förmodanden med länkar eller andra källhänvisningar?Inget illa ment, ta inte illa upp, men lösa funderingar är svårgooglade och det ligger enligt min mening på varje inläggs författare att själv försöka jobba fram och lättillgängligt presentera källor som styrker inlägget på ett någorlunda kontrollerbart sätt.Just detta blir väl vi forumnestorer med tiden ganska duktiga på, åtminstone om man jämför med tillfälliga frågeställare. (Tror hela "forumsvarar-branchen" med tiden blir effektivare med den grundinställningen? För välformulerade inlägg med tydligt kontrollerbar källhänvisning föredras nog av alla, sen må sakinnehållets kvalitet variera och vara upp till var och en att bedöma?)Bra också att läsa igenom tråden ordentligt, exempelvis har jag aldrig påstått att Cargo skulle vara tillverkare som du litet slarvigt låter antyda. Som sagt inget illa ment, bara ett måhända småsurt och miss-placerat gnäll?Iskra är förvisso en kandidat - en rysk firma där namnet betyder "gnista"(?) - kanske kan du själv precisera varför du tror på just den firman? Redigerad 20 Februari , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scand27adriatic 0 Postad 20 Februari , 2015 Tittar man noga på "D-" på bilden av Prestolite generatorn kan som på min skönja ett vagt streck till så att det blir ett +. Jag har kollat under kondingen men hittar tyvärr ingen beteckning där. Ska försöka svänga förbi firman jag köpet generatorn på så han får köra den i testbänken igen också ska jag vara mer uppmärksam på hur den är inkopplad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Februari , 2015 Tack för den Thomas-1 Om man som du så riktigt skriver läser tråden så kanske du ser att jag aldrig påstått att du skrivit att Cargo tillverkat generatorn i fråga, den uppmärksamme har sett att TS har en bild på sin generator med en etikett märkt Cargo. Alltså är min kommentar för allmän kännedom, och eventuellt för att man ska kunna hitta uppgifter om märkning av olika generatorer. Då det är av uppenbar vikt att veta vem som tillverkat generatorn för att få korrekt inkoppling av denna delade jag med mig av en länk tidigt i tråden. Härmed avslutar jag min gratiskonsultation i frågan, och tackar för mig. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scand27adriatic 0 Postad 21 Februari , 2015 Kolla vad jag hittade på Marin express hemsida http://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=642-798-802&sok=&id=3952. Tittar man på bilden syns det tydligt att det är "D-" i godset men att de säger att det är "D+" som ska kopplas in där. 110127_koppling2.bmp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Februari , 2015 Varför inta bara mäta istället för att spekulera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Februari , 2015 Tack för den Thomas-1 Om man som du så riktigt skriver läser tråden så kanske du ser att jag aldrig påstått att du skrivit att Cargo tillverkat generatorn i fråga, den uppmärksamme har sett att TS har en bild på sin generator med en etikett märkt Cargo. Alltså är min kommentar för allmän kännedom, och eventuellt för att man ska kunna hitta uppgifter om märkning av olika generatorer. Då det är av uppenbar vikt att veta vem som tillverkat generatorn för att få korrekt inkoppling av denna delade jag med mig av en länk tidigt i tråden. Härmed avslutar jag min gratiskonsultation i frågan, och tackar för mig. Kalle Läser mitt eget inlägg utan gårdagens magsura glasögon och håller med dig. Ber om ursäkt! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser