Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Panjati

Var köper man billigt tyg till dynor i ruffen?

Rekommendera Poster

Hej!

Har letat i gamla trådar, men hittar bara 5 år gamla uppgifter. Därför lägger jag upp en ny tråd i fall något har hänt.

Jag letar efter ett knallblått tyg i polyester med chenille-struktur, som jag kan klä om alla dynor i ruffen med. Jag hittade ett på outlet-butiken Strömma i Norrköping, men det fanns bara 5 m och jag behöver 10 m. Om ni inte vet var man köper tyg med chenille-kvalitet så blir jag glad för tips om ett knallblått i polyester, oavsett struktur. 

mvh Panjati

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp 2st 5 meters så har du 10 meter,

Är också intresserad då jag ska sy lite dynor till sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på Östersjökompaniet. De har ett bra utbud men jag vet inte om de exakt det du beskrev, som jag inte vet vad det var.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att tänka på är att tyget bör vara brandhärdigt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte mina tyger hos Runes tyghus i Malmö. Mycket på

lager och väldigt billiga flamsäkra tyget i många färger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat med Jofotex i Söderköping? De brukar ha tyg till det mesta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Välkommen till forumet!
Hittade en sajt nedan med tips angående "tänket" vid val av klädsel till dynor eller andra stoppade kuddgrejor i marin miljö. Olika materials för- och nackdelar belyses ganska detaljerat. (Tyvärr på engelska men jag bifogar GoogleTranslators version som numera är imponerande bra.)

Själv är jag helt novis angående textilier, vill minnas begreppena möbeltyger (bra slitstyrka?) och syntet (för låg syntethalt relativt bomull ansågs tveksamt p.g.a. mögelrisk?) som viktiga då jag nånstans på 90-talets första hälft fick hjälpa till att rota i tygaffärens smått kaotiska hyllor.

[blev f.ö. ett grönt stretchigt o plysch-aktigt tyg till dynornas ovansida/kanter, nåt annat  canvasliknande till dynornas undersidor. (90+ % "syntet" resten bomull, tror jag) Håller fortfarande hyfsat, stretch-egenskapen förhindrar veck&skrynkel effektivt men madrasspåsen tenderar att korva runt så undersidans avvikande tyg syns på sidorna. (Haha, ett äkta "dagens I-landsproblem" enligt Hipphipps originaldefinition, bara att korva tillbaks 1-2 ggr per år i mitt fall. ;-)]

Nå, tycks alltså finnas många egenskaper förutom kvadratmeter-pris att överväga vad gäller marin användning. Hoppas att mitt inlägg bidrar till ett gott val!

Engelskspråkig original-länk
Googles översatta version

[Ps Peter_K: Googlade "scenille", nåt strimlat hopvävt o ibland rentav regnbågsskimrande? Vete fasen, men så här skriver Wikipedia. eng (här översatt) ??]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Flatmo har mycket tyg sen om dom är billigast vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att hitta tyg till båtdynor är lätt. Ring upp T.ex. Tapetserare på din

ort, fråga efter tyg lämpliga för omklädsel av båtdynor, de har oftast

massor av förslag samt kunskap om tygerna. Priserna får ni diskutera

senare. Pris och kvalitet hänger som alltid ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...