hen1957 1 Postad 16 Februari , 2015 Hej. Har precis tagit in offerter på helt nya grejor till bateriförsörjning och bankar samt start och bogpropeller. de flesta är AGM/gel men fick nu en offert med victron och litiumbatterier. dyrare givetvis men räknat per tillgänglig Ah över tid och laddcyckel är nog li billigare. Jag läste en gammal tråd om detta och då var det mågon som skiftat till liPo, tyvärr tappat det. Någonsomhar tips? Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Februari , 2015 Är det inte LiFePO4 du tänker på? Det är de bästa batterier som finns (!). Kostar mer men de klarar flera gånger så många laddcykler och kan kan utnyttja hela kapaciteten vilket ju gör att man behöver hälften så mycket som med vanliga bly. Väger mindre, ingen Peukert-effekt. Nackdelen är att laddutrustningen ska vara anpassad för batteritypen. Sen bör man ha något urladdningsskydd, spänningen per cell får inte understiga 2,3V (om jag minns rätt). Helst vill man övervaka varje cell också (BMS). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hen1957 1 Postad 16 Februari , 2015 Jo då, förenklade bara. Har offert på komplett utrustning, så det kostar en rejäl slant. Problemet är att jag inte har efarenhet av det, och ska jag ha samma storlek på banken är merkostnaden 25-30 000. Funderade på om jag skulle nöja mej med halva banken jämfört med agm eftersom utnyttjandegraden kan ökas. Ska ha ca. 400 Ah om agm. Kanske ha fler solceller för att ladda mer. Har även med ny laddfördelning, bms och bogbatteri med sep laddning via sterling dc/dc, victron laddare/inverter för litium batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 16 Februari , 2015 LiPo och alla varianter är säkert framtiden. Men... personligen vill jag inte vara försökskanin, inte med barn sovandes ovanpå batterierna? Tycker det känns bättre med AGM som är beprövade och hyfsat prisvärda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Februari , 2015 Jo då, förenklade bara. Har offert på komplett utrustning, så det kostar en rejäl slant. Problemet är att jag inte har efarenhet av det, och ska jag ha samma storlek på banken är merkostnaden 25-30 000. Funderade på om jag skulle nöja mej med halva banken jämfört med agm eftersom utnyttjandegraden kan ökas. Ska ha ca. 400 Ah om agm. Kanske ha fler solceller för att ladda mer. Har även med ny laddfördelning, bms och bogbatteri med sep laddning via sterling dc/dc, victron laddare/inverter för litium batterierna. 400Ah AGM, ta ut 60% = 240Ah som man säkert kan ta ut. Räknar man absolut säkert kan ta ut 95% i ett LiFePO4 så räcker ju 250Ah. Eftersom batterierna har ett långt liv så är det ju inget problem att utöka banken i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Februari , 2015 LiPo och alla varianter är säkert framtiden. Men... personligen vill jag inte vara försökskanin, inte med barn sovandes ovanpå batterierna? Tycker det känns bättre med AGM som är beprövade och hyfsat prisvärda. Nu var det inte LiPO utan LiFePO4. LiPO skulle nog ingen normal person installera i en båt. LiFePO4 är däremot en säker och beprövad teknologi. Används tex i elbussarna i Umeå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 17 Februari , 2015 (redigerade) Fast i en båt vill man ej att detta ska hända. http://www.greencarreports.com/news/1063473_chinese-electric-bus-catches-fire-on-road-not-the-first-one Ctrl C från länk... And this is apparently not the first such incident. Fast detta kan såklart ha med driften att göra,det är ej säkert att det är batterierna. Redigerad 17 Februari , 2015 av happysix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 17 Februari , 2015 Det var lipo, (litium polymer) som fick de nya stora Boeing 787 Dreamliner att stå kvar på marken efter brand ombord. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2264437/Pictured-The-lithium-battery-grounded-Boeings-hi-tech-Dreamliner-jets-world.html 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Februari , 2015 De kinesiska bussarna har "ultra-capacitors" och inte LiFePO4 som de svenska bussarna. Ultra-capacitors liknar mer LiPo som man har till modellflyg mm. Men mitt LiPo batteri på 2,2Ah@11,1V kan belastas med 60A. Klara ankarspelet.... När man laddar dem gör man det i en brandskyddad väska! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 17 Februari , 2015 De kinesiska bussarna har "ultra-capacitors" och inte LiFePO4 som de svenska bussarna. Ultra-capacitors liknar mer LiPo som man har till modellflyg mm. Men mitt LiPo batteri på 2,2Ah@11,1V kan belastas med 60A. Klara ankarspelet.... När man laddar dem gör man det i en brandskyddad väska! Kör du bara med 3 cellers? Lite mesigt va? ;-) jag har 4-6 cellers till mina modeller. På denna 4 meters seglaren används det 4 cellers LiPo. Fast jag har ju även några med 3 celler i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Februari , 2015 (redigerade) De kinesiska bussarna har "ultra-capacitors" och inte LiFePO4 som de svenska bussarna. Ultra-capacitors liknar mer LiPo som man har till modellflyg mm. Men mitt LiPo batteri på 2,2Ah@11,1V kan belastas med 60A. Klara ankarspelet.... När man laddar dem gör man det i en brandskyddad väska! Kör du bara med 3 cellers? Lite mesigt va? ;-) jag har 4-6 cellers till mina modeller. På denna 4 meters seglaren används det 4 cellers LiPo.image.jpg Fast jag har ju även några med 3 celler i. Försiktigt, du anar inte vilken skada min copter kan åstadkomma Fast ett framtida projekt är ju ett plan som kan skickas ut för att reka lämpliga naturhamnar. Då behöver jag större batterier. Redigerad 17 Februari , 2015 av bhemac 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Februari , 2015 Titta på följande jämförelse: LiFePO4 4 st CALB 180Ah@3,2V =180Ah@12,8V. 2,3 kWh. Max belastning: 4,6 kW kontinuerligt ... Vikt: 23,2 kg. Mått: 284x182, höjd 278 mm. Klarar minst 1000 urladdningar. Pris: $605 = 6250 kr ink moms. AGM 3x95Ah=285Ah. Man kan ta ut 180Ah om man tar ut 68%. Vikt 75 kg. Klarar 300 urladdningar. Pris: 5400 kr. -- LiFePO4 vill man kunna övervaka/balansera varje cell. Därför vill man helst inte parallellkoppla. Dubblar man ovanstående till ett 24V system så har man gott om kräm. Borde räcka en vecka utan en gnutta sol. Med ett max uttag 9,2 kW så kan man köra elmotor in/ut i hamnen i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 Februari , 2015 Jag posta denna i en annan tråd fast den skulle nog postats här. http://www.pbase.com/mainecruising/lifepo4_on_boats https://www.youtube.com/watch?v=aQs7L5LmEss#t=52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hen1957 1 Postad 18 Februari , 2015 Var har du fått det priset på lifepo. Är väl för ett batteri? Titta på följande jämförelse: LiFePO4 4 st CALB 180Ah@3,2V =180Ah@12,8V. 2,3 kWh. Max belastning: 4,6 kW kontinuerligt ... Vikt: 23,2 kg. Mått: 284x182, höjd 278 mm. Klarar minst 1000 urladdningar. Pris: $605 = 6250 kr ink moms. AGM 3x95Ah=285Ah. Man kan ta ut 180Ah om man tar ut 68%. Vikt 75 kg. Klarar 300 urladdningar. Pris: 5400 kr. -- LiFePO4 vill man kunna övervaka/balansera varje cell. Därför vill man helst inte parallellkoppla. Dubblar man ovanstående till ett 24V system så har man gott om kräm. Borde räcka en vecka utan en gnutta sol. Med ett max uttag 9,2 kW så kan man köra elmotor in/ut i hamnen i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Februari , 2015 EV-Power http://www.ev-power.eu/CALB-40Ah-400Ah/SE180AHA-Lithium-Cell-LiFePO4-3-2V-180Ah.htmlär en leverantör av batterier. I exemplet är det fyra celler, tillkommer någon hundring för kopplingsbleck. Fördelen med separata celler är dels att man enklare kan hitta överblivna ställen ombord att montera i, dels är det tryggt att kunna byta en cell om någon skulle ge upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 18 Februari , 2015 Måste cellerna monteras stående? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Februari , 2015 Måste cellerna monteras stående? Enligt vad jag förstår så kan cellerna monteras liggande men inte upp-och-ner. En bank på 5kWh verkar jag kunna få plats med under durk i salongen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Februari , 2015 Jag räknar som en kratta: "Pris: $605 = 6250 kr ink moms." Skall vara Pris $806 = 8400 ink moms Dollarkursen ligger på 8,35 vilket är högt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Februari , 2015 Här är ju tråden om modernisering av husbanken. Läst lite sporadiskt på MG senaste dagarna. 4 st 3.2V LiFePO4 ser bra ut livslängdsmässigt. Bör vara ett plus även för plånboken. Borde inte vara särskilt svårt att komplettera batteribanken med lämplig inkoppling när generatorn laddar och då man behöver stora strömmar. Annars kan det få komma in när husbanken går under en viss polspänning. Nyttja det när det behövs. Som ett reservaggregat ungefär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Februari , 2015 Ett “kombisystem” med både bly och LiFePO4 tror jag inte på, det blir bara onödiga kostnader. Tex för att kunna ladda LiFePO4 krävs en särskild “generatorlurarare”. Men det krävs även en för att ladda blyet. Att snabbladda LiFePO4 skulle jag låta bli annat än i undantag, det sliter på batterierna. 0,3C är en bra och hållbar laddningsnivå. Realistiskt skulle kunna vara att gå upp till ett 24V system men fundera över batteribankens storlek. Min dygnsförbrukning ligger under 750Wh. En LiFePO4 bank 100Ah@24V kostar under 10tkr och kan ge 2,5kWh dvs man klara 3 dygn i fulldrift på batterierna utan någon laddning. Används inte båten så klarar man kyl, larm mm i en vecka. Det går att montera 400W solpaneler på min båt, det ger under sommaren i genomsnitt 1,6kWh per dygn och kan ge ett bra bidrag de dagar inte solen lyser. Motorn skulle få behålla sitt 12V-system men generatorn byts eller "skrämms upp” till 27V. Startbatteriet har en egen 20W solpanel som bör räcka, men en DC/DC-omvandlare kan användas för att ladda från 24V systemet. Samma gäller ankarspelet, det har hittills klarat sig enbart på sin solpanel. Navigationssystemet är lite värre. VHF och autopilot vill ha 12V, övrigt kan gå på 24V. Men hela navigationsdelen är hos mig ett separat system med egen central. Det skulle gå att köra på ankarspelsbatteriet men troligen skulle en separat 12V batteri på 10Ah vara en bra och billig lösning. Övrig delar är enkla. En ny inverter måste till men kyl och belysning kan köras på 24V. Värmare, pumpar får kompletteras med DC/DC-omvandlare men det är 100 spänn för 10A eller 25 kr för 5A. Den stora kostnaden förutom batterierna är “generatorluraren” men den borde ju finnas där ändå. Den fungerar ju fö även med ett 24V elverk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hen1957 1 Postad 19 Februari , 2015 Det blir ganska kostnadseffektivt, känner mej lite tveksam till att köpa systemet på komponentnivå, och inte ha någon ansvarig för helheten. Jag har för närvarande diskusionen med ODELCO som levererar helheten, men det är just på batteridelen som det springer iväg i kostnad. Grundtanken var att installera ett system nu, och sedan uppgradera det om fyra år när det är dags att sticka iväg på långresa. Om jag går på LiFEPO4 system så vill jag idag bara köpa mindre kapacitet och sedan komplettera vid avfärd för de djupare och vidare oceanerna :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser