Caribic410 757 Postad 22 Februari , 2015 Caribic 410 skrev "Om det är något du kan, så är det just "propellerverkan" du kan ju ställa propellervingarna nästan i linje med båten, så att propellern inte drar vare sig framåt eller bakåt, bara åt sidan. Har visserligen inte testat effekten eftersom min Vega är modifierad så jag använder "propellerverkan" enligt jetstråleeffektens princip istället. Men rent teoretiskt så är det väl den siddrivande effekten av högre vattentryck längre ner i vattnet, som man utnyttjar i sidleds?" Jag vill ju inte ge mig in i en diskussion om vad som är bäst, utan återgav hur jag uppfattat uppgifterna i boken, men onekligen roterar propellern bara åt ett håll, så i det avseendet begränsas möjligheterna att utnyttja propellerverkan. Berätta gärna mer om vad du menar med jetstråleeffektens princip☺️ Ja just det, såklart man får ju propellerverkan endast åt ett håll =) tänkte inte på det... men det blir i alla fall med stillastående båt om man vill.. Jo testråleeffekten. Eftersom min Vega råkade vara sk. "modifierad" med frihängande balansroder. Om jag backar.... bara precis så att båten börjar röra sig bakåt. Styr åt något håll, vilket som, och reverserar propeller framåt, så "jetstrålar" jag vatten rakt in i rodret och båten roterar åt det hållet jag styr... Blir nästan som att svänga fullt med vattenscoter.. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 22 Februari , 2015 Ok, det låter ju rimligt med jetstråleeffekten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Februari , 2015 (redigerade) Jag läste nog fel, läste Scania. Ok, 2x65hkr var tändkulan, jag var ombord på Elida och kom inte ihåg någon tändkula så det var nog efter motorbytet. Vi hade en skuta 22x5,6 m med en June-Munktell på 2x64 hkr, det gick att veva utan att lägga ur kopplingen men det var trögt och tog tid. Koppling gjorde manövrerna lite mer spännande. Låg man ett längre tag på tomgång tex på kanalen och sen la i kopplingen kunde det hända att maskinen vände. Då blev det ett frenetiskt vevande för att få propellern att dra åt rätt håll. Sen snabbt ner i maskinrummet och vanda tillbaka maskinen. Det var alltid lugnast att ha en "vev-slav" på bryggan. Vi fick fö överta Elidas segel när de bytte till segel till mer bibliska. Idag tror jag ingen har koppling om de inte har två maskiner på samma växel. Berg och Grebbestad var/är två svenska leverantörer av CPP förutom Kamewa. Finns någon norsk som jag tappat bort namnet på. Hade äldsta dottern jobbat med motorkonstruktion/utveckling på Skandiaverken så vi inte haft så långt att hälsa på barnbarnen - å andra sidan hade hon varit arbetslös redan innan hon föddes. Elida II (Rita från Hamburgsund) var i "Tarrens ägo" 1966 -1981. Skulle tänka mig att de bytte motor runt 1969 - första gången. http://www.elida.se/viewNavMenu.do?menuID=188 Den första Volvo Pentamotorn har jag för mig var på 150 Hk. Den var som sagt inte 100% pålitlig. Vi ungdomar från Kungshamn fick ofta följa med som besättningsmän på kortare och längre turer. Var själ med på en resa till ett barnhem i Tyska Eckernförde första sommaren. Skulle nog kunna skriva ihop, om inte en roman, så i alla fall en novell, om denna för mig äventyrliga resa. Fast då fanns ju den trygga Skandiamotorn kvar Värre var det egentligen en sommar som jag var med på en tur till Lysekil. Ganska långt ut i hamnen drog Tarren ner motorn på tomgång, varvid den stannade. Sen gick den inte att starta igen. Den levande kraften på en sån båt är ganska stor. Hamnen var full av båtar i alla möjliga storlekar. Ganska rakt fram fanns det ett bit ledig kaj på ca 10 meter. Tarren styrde båten och satte stäven rätt in i kajen. Inga andra båtar kom till skada, men Elidas förstäv splittrades till en del. Det var därför Elida II förstäv därefter var stålbeskodd. Det var visst inte första gången den motorn krånglade och den blev utbytt under vintern efteråt. Har för mig att den krånglande motorn renoverades och hamnade i fd fiskebåten Weiler från Kungshamn som gick som missionsbåt i Stockhoms skärgård under namnet Christa. Hade under många år kontakt med skepparen Lasse Lindqvist. Gjorde en hel del eljobb på båten. Den renoverade motorn "gick som en klocka" under alla år som Lasse hade kvar båten. Tyvärr föll Lasse för samma storhetsvansinne som sin förebild. Men då var jag inte längre välkommen ombord på nån av båtarna. Redigerad 23 Februari , 2015 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 23 Februari , 2015 Intressant... å trevligt att det inte bara är jag som spårar ur... med tanke på titeln:"Vegaägare - vad har ni för propeller" =) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Februari , 2015 (redigerade) Nå, Tommy (toaen) är trådskapare och misstycker nog inte om tråden råkar spreta litet? Är väl bara kul om all erfarenhet angående reversibla propellrar kan samlas och utredas! :-)Till den ändan kan jag bidra med en misstanke om att viss språkförbistring lätt kan förekomma i trådar om variabel stigning, exempelvis ordet "flöjla" kan väl ha olika betydelse?Själv tänker jag att bladen på en "flöjningsbar propeller" i detta sammanhang betyder att de kan vinklas framåt (eller ev bakåt) hela vägen så att de därmed bromsar minimalt vid segling. Alltså utan att frikopplas för fritt snurrande eller fällas in som vid foldingpropellrar. (En sådan bladinställning skulle väl f.ö. ge jäkligt användbar "propwalk" vid hamnmanövrer utan att driva varken fram eller back.)Min ex-propeller* var inte flöjningsbar i denna mening, tyvärr inte heller frikopplingsbar. Beskriven närmre HÄR för intresserade (3-sidig tråd). Fanns inte ens brytpinnar utan den var direktkopplad till vevaxeln. (Alltså förödande för propelleraxeln med ett tjugokilos svänghjul om proppen tvärstannar, märkligt att jag klarade hela 30+ år kan jag i efterhand tycka). Tydligen är inte heller Albin-originalet frikopplingsbar enligt tidigare länkad reservdelslista, egenskapen kort inbyggnads-längd framhävs istället. Kanske inte ens flöjbar (enligt min definition) som Caribic410 beskriver saken??Fiskebåtar däremot måste nog alltid ha möjlighet att stoppa sina propellrar, detta oavsett ifall de även har lyxen med steglös växellåda - för bogsering av tunga nät - som ju variabel stigning erbjuder?Äldre tiders långsamtgående tändkulor krävde kanske rent av detta, deras varvtalsintervall var väldigt begränsat?Jörgen_ Karlsson har en mycket fin skötbåt med tändkula och förklarade detta för mig HÄR, se slutet sidan 3.[Obs att han där i förbifarten också beskriver ytterligare en metod för att undvika nättrassel vid fiske, en enkelt monterbar korg runt propellern. (Västkustfiskare brukar väl svara "vi har båder" på irriterande frågor om simkunnighet, korgens två halvor måste nog m.a.o. monterats uppifrån på nåt vänster!?)] *) En tvåbladig "Erion 1" vars propellernav ju är smäckert strömlinjeformat jämfört med Albins tjocka navklump med bara två små öron till blad. Har alltid trott att detta med det tjocka Albin-navet, kuggstångsstyrning vs vevmekanism, var en eftergift för att åstadkomma just denna sorts flöjbarhet? (Fast Caribic410:s inlägg #12 gör mig tveksam. Han tycks där likställa "fljöjbarhets-vinkling" med vanligt neutralläge vilket alltså förvånar mig?) Redigerad 23 Februari , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Februari , 2015 Att flöjla en propeller innebär att bladen ställs i axelns riktning dvs förbi full-fram-läget. Anledningen är att propeller ska ge så lite motstånd som möjligt tex vid segling. På flygplan stoppar man en krånglande motor och flöjlar propellern. Samma på fartyg. På Kamera system är/var det så att tappade man hydraultryck så fanns det fjädrar som fljölade propellern. Propellerbladen har dock en liten stigning kvar, tillräckligt för att röra sig framåt (eller bakåt om maskinen reverserades). Men bara på "helt sakta/dead slow". Om det ger någon bra "propwalk" är tveksamt, det ena bladet drar åt SB, det andra åt BB. Att tändkula försågs med CPP för att de hade ett snävt varvtalsområde stämmer inte. Den som hört en gammal Skandia med frislagsregulator vet jag pratar om. Anledning var att backslag för de vartalsområden var dyra att bygga. Dessutom tycker inte en tändkula om plötsliga belastningändringar, det är det som kan få maskinen att reversera. Vi hade en lite fd passsagerarbåt, byggd på ett fiskebåtsskrov. Härstammade nog från Toaens trakter! Den hade en encylindrig Skandia med bakslag. Den hade viss förmåga att byta rotaionsriktning när man la i växeln i synnerhet om man inte ställde om spridaren för tomgångskörning dvs så den sprutade åt sidorna och höll förkammaren varm. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Februari , 2015 Intressant... å trevligt att det inte bara är jag som spårar ur... med tanke på titeln: "Vegaägare - vad har ni för propeller" =) Det finns väl ingen som är duktigare än jag att avvika från ämnet och dessutom är det väl nästan ingen Vegaägare som följt uppmaningen. Är det nån av GM`s skribenter som anser sig bättre på långa utvikningar från ämnet, så får ni anföra detta. Vem är Marigudens störste avvikare från ämnet. Vi kanske skulle ha en omröstning!? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 24 Februari , 2015 Jadu Toaen, vad gäller roliga/givande utsvävningar från ämnet ligger nog du tillsammans med Forgus31 i topp Vad gäller värdelösa utsvävningar har det ju periodvis funnits en en del att välja mellan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Februari , 2015 Intressant... å trevligt att det inte bara är jag som spårar ur... med tanke på titeln: "Vegaägare - vad har ni för propeller" =) Det finns väl ingen som är duktigare än jag att avvika från ämnet och dessutom är det väl nästan ingen Vegaägare som följt uppmaningen. Är det nån av GM`s skribenter som anser sig bättre på långa utvikningar från ämnet, så får ni anföra detta. Vem är Marigudens störste avvikare från ämnet. Vi kanske skulle ha en omröstning!? Det man råkar få syn på, som sätter igång tankeverksamheten, som man får klipska idéer av är ju ofta det som man "ramlar över" inte nödvändigtvis alltid det man söker... Sånt kan man, har jag upptäckt, ramla över ofta här. Om inte alltid så oftast hittar man ju åxå bra svar och lösningar även på det tråden handlar om. Synergieffekt tvåG... eller? =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 26 Mars , 2019 Jag hade två Vegor och båda hade reversibel propeller. Idag tillverkas kanske inte de propellertyperna men de var simplare än ett backslag så jag hade ingenting emot de reverserbara propellrarna. En nackdel är väl att propellern snurrar hela tiden då motorn är igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Mars , 2019 Tänker du svara på alla tre år gamla trådar? Blir mycket att läsa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 27 Mars , 2019 13 timmar sedan skrev bhemac: Tänker du svara på alla tre år gamla trådar? T.o.m. 4 år gammal.....😎 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 27 Mars , 2019 Jag har nog tröttnat på de gamla trådarna nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser