swingkeel 0 Postad 15 Februari , 2015 Ska installera AIS mottagare. Mottagaren har inbyggd splitter men kan jag koppla en splitter före så jag kan använda samma VHF antenn till vanlig radio och VHF samt AIS samtidigt. Har alltså en splitter sen tidigare för radio och VHF. Antennkabeln går först till extern splitter som delar signal till radio och AIS sen från inbyggda splittern i AIS:en till VHF:en. Funkar det eller bör jag välja bort radion och skaffa en separat antenn? AJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 16 Februari , 2015 Ska installera AIS mottagare. Mottagaren har inbyggd splitter men kan jag koppla en splitter före så jag kan använda samma VHF antenn till vanlig radio och VHF samt AIS samtidigt. Har alltså en splitter sen tidigare för radio och VHF. Antennkabeln går först till extern splitter som delar signal till radio och AIS sen från inbyggda splittern i AIS:en till VHF:en. Funkar det eller bör jag välja bort radion och skaffa en separat antenn? AJ En del AIS mottagare med inbyggd splitter har möjlighet för FM också. Finns även sådana separata splitter (tex Raymarine AIS100). Vilken mottagare har du? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Februari , 2015 En splitter stjäl alltid signal, två stycken blir onödigt mycket dämpning. Skaffa en annan antenn till radion! Det finns ju tv-antenner som fungerar som radioantenn, kanske något att överväga i masttoppen? Personligen kör jag VHF-antennen i aktern, jag tycker räckvidden räcker bra ändå. AIS-antennen kan vara mer intressant att få upp i masttoppen så jag har kvar antennen där. Sen går det ju att växla antenner också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swingkeel 0 Postad 16 Februari , 2015 Ska installera AIS mottagare. Mottagaren har inbyggd splitter men kan jag koppla en splitter före så jag kan använda samma VHF antenn till vanlig radio och VHF samt AIS samtidigt. Har alltså en splitter sen tidigare för radio och VHF. Antennkabeln går först till extern splitter som delar signal till radio och AIS sen från inbyggda splittern i AIS:en till VHF:en. Funkar det eller bör jag välja bort radion och skaffa en separat antenn? AJ En del AIS mottagare med inbyggd splitter har möjlighet för FM också. Finns även sådana separata splitter (tex Raymarine AIS100). Vilken mottagare har du? Hej , tack för svar. Har en Garmin, mins inte beteckningen just nu. Tror jag gör som bhemac föreslår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swingkeel 0 Postad 16 Februari , 2015 En splitter stjäl alltid signal, två stycken blir onödigt mycket dämpning. Skaffa en annan antenn till radion! Det finns ju tv-antenner som fungerar som radioantenn, kanske något att överväga i masttoppen? Personligen kör jag VHF-antennen i aktern, jag tycker räckvidden räcker bra ändå. AIS-antennen kan vara mer intressant att få upp i masttoppen så jag har kvar antennen där. Sen går det ju att växla antenner också. Tack för snabbt svar. är inne på din linje också. alltså en separat antenn till radion och skippa en splitter. AJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 17 Februari , 2015 En splitter stjäl alltid signal, två stycken blir onödigt mycket dämpning. Skaffa en annan antenn till radion! Det finns ju tv-antenner som fungerar som radioantenn, kanske något att överväga i masttoppen? Personligen kör jag VHF-antennen i aktern, jag tycker räckvidden räcker bra ändå. AIS-antennen kan vara mer intressant att få upp i masttoppen så jag har kvar antennen där. Sen går det ju att växla antenner också. Om du skall ha endast motagare är det väl viktigare att få upp VHF antennen i masten eftersom AIS går båt till båt Tomas 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 17 Februari , 2015 (redigerade) Jag tänker annorlunda enn "bbemac" och håller med Tomas_B. Separata antenner, absolut; men det är mycket viktigare med räckvidd på VHF enn AIS. Upp i masten med VHF-antennen! PS. Det är vid "normal" masthöjd; och antennkabel < 15-20 meter inte mycket att tjena på low-pass kabel; men spendra några extra kronor på en bra antenn. Redigerad 17 Februari , 2015 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Februari , 2015 Om man tex går i ett sund med lite högre land på sidorna så vill jag att AISen ska "se" den trafik som är utanför sundet när jag kommer igenom. Fartygen har ofta högt placerade antenner med stor räckvidd men motorbåtar med transpondrar når inte speciellt långt och framförallt når de dåligt över landområden. Kustradions basstationer har ofta sina antenner 300 meter upp i luften, ofta med en räckvidd på 40-50M. Att få upp sin VHF-antenn i masttoppen ökar räckvidden med kanske 5M. Men, med DSCn når man oftast omkringliggande båtar inom 5-10M. Vill man verkligen kunna få ut ett nödanrop skaffar man en PLB. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser