tugge 251 Postad 15 Maj , 2015 I inlägg 24 frågar jag om någon har propp man kan få prova eller/ eventuellt köpå. Dom som sysslar med propellrar gissar också då alla båtar och motorer är olika. Man får prova ut en propeller om man köper en på propellerfirma. Men Jag vill beställa en på nätet o kan därför inte prova ut ur butik. Sen kan man ha tur att någon som har liknande båt/motor kombination då slipper man börja på ruta 1, då man kan börja prova propeller som funkar bra på liknande båt. Mvh Då blir det som sagt en gissning, är man så snål så att man inte vill betala några extra kronor för att få den servicen/möjligheten att få prova olika storlekar så gissa och köp på nätet då!Är du dum eller spelar du bara?Att spara ett par tusen på en propeller är det snålt?? Och varför inte försöka hjälpa varandra att hitta rätt eller spara en slant. Stället för att va såna idioter som ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 15 Maj , 2015 Ut från din utg pkt så kan man räkna 60% mer power från 25->40 hk ger ung 20% (60*0,2) flera knop dvs ca 39 knop. Då skulle du kunne ha en 17" pitch. Men det er inte många som gör 17" i 10" dia. Du har Black Max (alu) från Mercury opp Hot-Shot (s/s) från Turbo-Props. Yamaha har sin alu men inte gör det. Annars må du ut i jungeln av cleavers eller chopper med fri eksos. Kanske inte så roligt!? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 15 Maj , 2015 Tack då ska jag försöka leta reda på en 17" har förstått att dom storlekarna är ovanliga till sådana små motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 15 Maj , 2015 I inlägg 24 frågar jag om någon har propp man kan få prova eller/ eventuellt köpå. Dom som sysslar med propellrar gissar också då alla båtar och motorer är olika. Man får prova ut en propeller om man köper en på propellerfirma. Men Jag vill beställa en på nätet o kan därför inte prova ut ur butik. Sen kan man ha tur att någon som har liknande båt/motor kombination då slipper man börja på ruta 1, då man kan börja prova propeller som funkar bra på liknande båt. Mvh Då blir det som sagt en gissning, är man så snål så att man inte vill betala några extra kronor för att få den servicen/möjligheten att få prova olika storlekar så gissa och köp på nätet då!Är du dum eller spelar du bara?Att spara ett par tusen på en propeller är det snålt?? Och varför inte försöka hjälpa varandra att hitta rätt eller spara en slant. Stället för att va såna idioter som ivan65 ???? Jag vet att det är en djungel med propellrar och att varge båt och motor är unik så det blir svårt att hitta en sniklösning, men lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 15 Maj , 2015 Detta er en motor med 3,5 girhus och 13 splines. Vilken 40 hk känner du som inte är så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 15 Maj , 2015 Detta er en motor med 3,5 girhus och 13 splines. Vilken 40 hk känner du som inte är så?Jag har inte så mycket koll alls på vad olika motorer har, det var någon som frågade om jag kunnde kolla på propuls hemsida för att lättare kunna hitta personer som är ovetande var deras propellrar passar, så gjorde en lite kort sammanfattning. I hopp om att någon har en 10 1/2 * 17" eller snarlik liggandes. Tänkte just slå till på en 15" Rapture på blocket men avvaktar nu när jag fått bekräftat att en 17" skulle kunna funka. cleavers och chopper proppar är dom bara för full fart och odugliga vid marsch fart? Skulle kunna tänka mig hissa ett par tum till och köra med nått sånt, men inte med priset av att förlora All lågfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 16 Maj , 2015 Cleavers og choppers är till för max fart. Dom duger dårligt till marchfart. Spinner och slirar innan hög hastighet. Men roligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 20 Maj , 2015 Pratade lite propellrar med en kille, han sa att stålpropellrar inte gör nån skillnad, att jag kan lika gärna ta en alu, stämmer det,? Kommer ju hissa en del och greppar en alu lika bra om man har stor Stigning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 20 Maj , 2015 Pratade lite propellrar med en kille, han sa att stålpropellrar inte gör nån skillnad, att jag kan lika gärna ta en alu, stämmer det,? Kommer ju hissa en del och greppar en alu lika bra om man har stor Stigning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 21 Maj , 2015 Min erfarenhet är att stål ger mindre än man tror och framför allt hoppas på. Detta i synnerhet för motorer mindre än 150 hk och farter under 35-40 knop. Alu greppar nog generellt inte lika bra som stål, men detta är också beroende på båt, motor och dess installation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 21 Maj , 2015 Ja det var ju lite det som var frågan, jag ska hissa motorn så mycket som det är möjligt men släpper proppen då om man kör alu? Varför slirar alu mer än stål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 21 Maj , 2015 Ja det var ju lite det som var frågan, jag ska hissa motorn så mycket som det är möjligt men släpper proppen då om man kör alu? Varför slirar alu mer än stål. Vet inte säkert, men någon(?) har berättat för mig att stålpropellern "håller ihop" propellerstrålen mer parallellt medan aluproppen sprider strålen mer, varav den övre delen av strålen därför går närmare vattenytan. Om detta är riktigt vet jag inte, men har accepterat denna förklaring tv. Kanske det också är så att stålpropellern kan designas mer för detta ändamål beroende av materialets större styrka som begränsar flexet i bladen. En ren fundering och spekulation från min sida är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 21 Maj , 2015 Det låter som en rimlig förklaring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 11 Juni , 2015 Fick båten i sjön idag Äntligen o sommarn är här. Hade båda Kidsen med mig och 2an tyckte inte det var kul och åka fort. Men lämnade dom iland och drog en repa iaf. Han inte ta så mycket eller exakta siffror så fick ingen topp notering på fart eller rpm, GPSens "max" var också fel då den var på när jag trailade båten. Kunnde dock köra max med Hissningen jag har, men kunde inte trimma ut något vidare utan att den tappade greppet.. Kom ca15-25% som max på skalan innan det släppte, ingen markant fartökning och ingen pendling med nosen. Är inte helt säker på max rpm men något av dom 57-5800. Farten Pendlade riktigt bra på plotter men 29,4-29,7 knop är nog nära sanningen. Tycker att slippen är låg om jag knappar in i kalkylatorn. Motorn slutade varva rätt tvärt på 5800rpm är det något övervarvningsskydd som går i när man kommer upp på max rek rpm? Exakt där det "röda" börjar på varvräknaren. Hörde inget varvstopp, men det susade rätt bra. Några komentarer o tips på detta vore kul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 12 Juni , 2015 googlat lite och varvstoppet skall gå i vid 5800-5950 rpm så förmodligen så stötte jag på varvstoppet. Skall försöka koppla ur det och se om den orkar vara fullt ut för att lättare kunna få fram en bättre propeller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser