Gäst BonusVita Postad 14 Februari , 2015 Jag trodde först att jag läste fel... Det står att denna motorn är avsedd för mindre fritidsbåtar!!! http://www.hamnen.se/artiklar/batprylar/volvo-penta-visar-vagad-vaerldsnyhet.html Om du säger liten fritidsbåt till mig, så tänker jag ju mig en sådan som man kan köra bakom bilen eller liknande. En båt med en motor på 3-400 hk, är inte någon mindre fritidsbåt i mina ögon... Men jag är väl för snäv som vanligt!? Och kan inte se skogen för alla träden... Men när skall VP komma med en motor på 50-75 hk som har denna variant på prop eller IPS? Den hade nog gjort succe... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 Februari , 2015 Båten i videon är väl närmare "mindre" än "större" fritidsbåtar...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 14 Februari , 2015 Jo iofs... Men ändå? Hur många "mindre" fritidsbåtar är bestyckade med en motor på 3-400 hk? Normalt är väl ändå kring 100-150 hk på utombordare...!? I övre maxgräns... En inombordare??? I denna storleksklass. Kring 150 hk...!!!??? Sedan som jag hörde nånstans, hur är möjligheten att köra upp och mot stranden med denna motor som inte går att att lyfta ur vattnet? En båt som kräver en motor på kring 400 hästar, inte bara för sport, är i mina ögon inte någon "mindre" fritidsbåt! Vi pratar om här om en en större yacht i storlek kring 12-14 meter i längd.... Men för en lyxkryssare som är bestyckad med VP IPS 600 HK, eller än större, så är för den båten en mindre fritidsbåt, något som har en motor på 400 hk. Jag vet inte, jag är ännu inte så rik att jag har råd att tänka i de banorna på den nivån... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 14 Februari , 2015 Man får nog ur VP´s synvinkel se det mer ur ett internationellt perspektiv. I USA eller Medelhavet är en 12-14 meters båt knappast en "större yacht". Det är instegsstorlek eller knappt ens det i mångas ögon. Det är inte en slump att största båten på mässan i Sthlm nu, är 48 fot. Mellanstorlek eller tom instegsbåt hos många tillverkare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser