Gaskon 17 Postad 14 Februari , 2015 Biltema har ett bra pris på anoder till VP DPH drev. Dom hävdar att man ska ha aluminium anoder även på västkusten. Alla man frågar säger att man ska ha zink i saltvatten. Även i sin katalog hävdar biltema aluminium anod. Så vem ska man tro på? Bifogar bild från Biltemas mässkatalog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 14 Februari , 2015 Det finns mätningar och tester gjorda som visar att aluminium funkar bra istället för zink. Den okunnige svarar så klart att även drevet är gjort i aluminium. Lösningen är givetvis olika kvalité på aluminium Engelska större båttidningar har tagit upp ämnet och även testat Pratar man med mina leverantörer tex Drev.se och Hansen Racing mfl så är zink på väg bort. Vet inte om Drev.se ens har anokit i zink. De levererar nästan uteslutande aluminiumkit till västkusten. Själv så säljer jag enbart kit i aluminium och inga zink. Min erfarenhet på egna och kunders båtar säger samma som testerna Att välja aluminium i stället för zink gynnar även miljön Att inte detta togs upp när Praktiskt båtäganade hade reportage ang zink för några nummer sedan är pinsamt http://www.martyranodes.com/content/martyr-resources/Aluminum%20Anodes.pdf Så med andra ord. Saltvatten = kör med aluminium Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 14 Februari , 2015 Menar du denna från 2010? http://www.biltema.se/Documents/produkttester/pb_anoder_7-2010.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 644 Postad 15 Februari , 2015 (redigerade) Nej, han menar nog betydligt senare nummer av PB. När jag gjorde testet (jo, det var jag som gjorde det du refererar till från PB 2010 och även skrev artikeln) var det riktigt svårt att hitta aluminiumanoder, men det nämns i styckena under texten "Anoder i sötvatten". Eftersom inte tillräckligt många olika fabrikat och likvärdiga typer i bl.a. aluminium gick att hitta för att få lite statistik, gjordes istället för ett "jämföra-märken"-test ett "jämföra material"-test i sötvatten mellan alu- magnesium- och zinkanod. Läser du rutan under (gröna "Testresultat") så framgår det att aluminium offrade sig ungefär som zink, fast med den fördelen att den höll sig ren i sötvatten, utan de typiska vita utfällningarna man får på en zinkanod i sötvatten. Ser inte varför en anod i aluminiumlegering skulle vara sämre/annorlunda jämfört med zink även i saltvatten. Tvärtom. Senare artiklar om anoder i PB är jag dock inte pappa till ... Redigerad 15 Februari , 2015 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 15 Februari , 2015 Robert Lind i Kramfors. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser