Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
andersorvar

Tips på kabinbåt 28-32 fot

Rekommendera Poster

Hej

Letar efter halvplanande kabin båt mellan 28-32 fot. Budget 7-900 0000 kr.

Har läst och tittat lite på Nimbus 310. Den verkar vara en trevlig båt som uppfyller de flesta önskningar jag har. Har dock inte så stor erfarenhet av liknande båtar och tar tacksamt emot fler förslag,synpunkter och erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saga har ju ett antal modeller som påminner om Nimbus och som jag tycker är rätt trevliga.

Tex den här i Helsingborg eller den här i Stockholmstrakten. Går du upp lite i pengar kan du titta på efterföljaren Saga 315 som jag själv äger, tex den här.

Det finns även de som saknar dörr till akterdäck och som ger lite större rymd men (kanske) gör dig lite mer väderberoende.

 

Vad man ska veta om halvplanande båtar är att de drar mer bränsle än en som planar helt, men det kanske du visste. Man får i gengäld en stabilare gång genom ett större fartregister och framförallt en båt som inte studsar och smäller som planande båtar tenderar att göra. Det senare var ett argument som fick min fru att önska en halvplanare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ChristerN för tipset. Saga 29 ser fin ut.

Hur funkar förpiken som sovplats för långa personer (1,90) ?

På bilder verkar dörren vara placerad mycket nära tänkt iläggsskiva med madrass, hur funkar detta i praktiken?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur det är att sova i förpiken på en Saga 29 vet jag inte men om den är lika lång som min 315 i förpiken så funkar det även om jag måste ligga lite på snedden om jag ska ligga rak. Inget större problem för mig så länge min fru inte ligger längst ner på sin sida.

Om placeringen av dörren in till förpiken är likadan, vilket jag tycker det ser ut på bilder, så behöver man ju öppna den om man ska sätta ner fötterna. Vi har aldrig sovit med iläggs-skivan i dock. Blir bara krångligt att kliva i och ur slafen.

 

Saga är liksom Viknes en norsk båt och visst har jag sneglat på Viknes också men den är oftast utrustad för fiske och lite mindre ombonad på akterdäck. Många Saga-båtar har också, liksom många Viknes-båtar, styrplats på akterdäck och så även våran. Jag nyttjar den ganska flitigt både när sällskapet sitter på akterdäck då jag ofta kör långsamt vilket man bör för sikten därifrån är begränsad. Jag använder också den ofta när jag lägger till, framförallt när jag är ensam ute i båten, men även när jag ska lägga till med styrbordssidan mot en brygga.

En annan sak med axel-drift, som de flesta halvplanare har, är att man måste ha en annan teknik när man lägger till jämfört med drev eller utombordare. Man kan inte trycka aktern åt ena hållet genom att puffa med drevet åt andra hållet utan propellern skovlar åt ena hållet i fram-läge och åt andra i back-läge. Det är bla därför det är praktiskt med bogpropp. Då flytta man fören så man kan backa eller köra framåt så man kommer rätt med aktern. Lite knepigt att förklara men man lär sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp du har så rätt Christer, det ganska barskrapade akterdäcket passar perfekt för oss som gillar att fiska. Sagan är ju också en fantastiskt fin båt och körningen med rak axel är ju som du beskriver annorlunda än drev och utombordare. En annan skillnad som jag tycker talar för axelbåtar är att viktfördelningen blir fördelaktig för gången i sjön med den tunga motorn placerad närmare båtens mitt.  

Styrplatsen på akterdäck måste ju vara guld värd vid tilläggning som du beskriver, jag skulle gärna ha den vid fiske då det kan vara fint med precisionsmanövrering samtidigt som man har kontroll på sin utrustning. Norskarna är inte alls så dumma på det där med att bygga trivsamma båtar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, så är det på de länkade båtarna att motorn sitter mitt i båten men även axeldrivna börjar få motorn i aktern med ett vinkeldrev kopplat till motorn. Säkert lättare att designa båtarna på det viset men jag har ingen erfarenhet av att köra en sån båt så jag vet inte vad skillnaden blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Manövreringsmässigt tror jag inte det skiljer så väldigt mycket, har inte jämfört på det sättet, men däremot i grov havs sjö tycker jag att båtar med "mittmotor" får en behagligare gång med bra lyft i ändskeppen. Fördelen med motorn längst i aktern är väl att det blir lättare att använda mer utrymme till bodelen......

Över huvud taget är ju ofta halvplanare betydligt behagligare att köra och åka i grov sjö än rent planande skrov.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...