Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
forgus31

De nya strömsnåla lamporna spar på kopparn.

Rekommendera Poster

När jag räknade lite på kabel för extra batteri gick jag vidare och kollade ledarbehov för LEDarna i nya badrummet hemma. Det blir klart vilket decennium som helst.

 

Det finns ett etablerat sätt att lägga LED i serie och ansluta till ett konstantspänningsaggregat t.ex 350 mA. Alla ljuspunkter i serie. Väldigt trevligt och man får dra LED-kabeln själv.

 

Det blir mest i innertaket där det blir lätt att skruva upp de populära LED-ljusen som ska belysa golvet. Underligt men så är modet ljust nu.

 

Vid kalkyl över kabelns area märker jag att man gott klarar sig med 0,22 kvmm! Sån kopplingstråd som jag har några rullar liggande.

 

Då man har konstant ström blir det samma resultat även om man skulle välja 0,05 kvmm eller 0,01. Rätt kul! Så tunna kablar syns knappt och skulle kunna läggas direkt i kakelfixet. Tapeter av "elektrisk typ" är en tanke. Skulle kunna anslutas LED på önskat ställe på tapeten osv.

 

Om man nu skulle välja 0,05 kvmm vad skulle spänningsfallet och effektförlusten bli?

 

Ja med 350mA som är minsta strömmen blir det 1,26V spänning och 0,44W som förslösas i 10m kabel. Inget att förfäras över precis och eftersom LED-arna får samma ström blir det ingen förändring i ljuset. Det som händer är att man vid riktigt lång ledare får dit en lampa mindre på slingan om man har otur.

 

Nåt att tänka på för koppartjuvarna som får strukturförändringar i sin bransch.

 

Kan vi få se osynlig kabel i affären snart! Klistra upp direkt på väggen eller i taket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med ledningstapet lät kanske inte så dumt.

 

Var annan våd med olika polaritet, eller trådar med en liten bit emellan som isolering

 

En bård uppe vid taket som tvärförbindning och en nere vid golvet lite diskretare.

 

Hade en kompis, vars far var lite av en uppfinnarjocke.Han hade fått tag på ett tyg med invävd motståndstråd som han avpassade för värme i lasbilsbackspegla. Enligt uppgift skulle det bli jämnare värme över hela backspegeln än det traditionella sytemet.

 

Nån köpte visst iden/ (patentet!?) hur det gick sedan vet jag inte.

 

Han hade många inovationer. När han fick saker och ting att fungera var de inte intressanta längre, utan då var det nån ny ide på gång.

 

Fast jag grubblar inte så mycket på sådana detaljer som dimensioner på kablar. Drar vanemässigt 2x2,5 mm2 förtent kopparkabel av RK-typ till allt i båten som inte kräver kraftigare kabel.

 

Däremot blir all ny belysning lysdioder, och de behöver ju inte så grova kablar - egentligen.

 

Nu finns det visserligen inte mycket gammal kabel - eller rättare sagt trådhärvor, typ bilinstallation - kavr i min båt. Det var RK 2x1,5 mm2 oförtent cu eller kanske tom klenar. Det som är kvar kommer att få ligga kvar, men jag har märkt och ritat upp allt. Ja - jag är förvånad själv.  :huh:

 

Däremot var jag förvånad att det som är kvar inte bar ett spår av "Svarta döden" utan de ändar jag skalade upp var lika blanka och fina som en ny rulle från kabelfabriken - 35 år efter att de installerades i båten. :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter man LED-lampor hemma kan numera ofta dra EKUA, "ringledningskabel" som man spikar med vit spik. Den är på 2x0,4mm2. Drar man 12 eller 24V och har en omvandlare vid LEDen så spelar förlusten ingen som helst roll.

I båten använder jag gärna "lampsladd" (SKK) 2x0,75mm2. Bra kabel som med sitt extra hölje är mekaniskt hållbar.

Förtent kabel har jag aldrig brytt mig om. "Svarta döden" har ju normalt ingen betydelse, det är bara om man ska skarva om kabeln nära änden. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med ledningstapet lät kanske inte så dumt.

 

Var annan våd med olika polaritet, eller trådar med en liten bit emellan som isolering

 

En bård uppe vid taket som tvärförbindning och en nere vid golvet lite diskretare.

 

Hade en kompis, vars far var lite av en uppfinnarjocke.Han hade fått tag på ett tyg med invävd motståndstråd som han avpassade för värme i lasbilsbackspegla. Enligt uppgift skulle det bli jämnare värme över hela backspegeln än det traditionella sytemet.

 

Nån köpte visst iden/ (patentet!?) hur det gick sedan vet jag inte.

 

Han hade många inovationer. När han fick saker och ting att fungera var de inte intressanta längre, utan då var det nån ny ide på gång.

 

Fast jag grubblar inte så mycket på sådana detaljer som dimensioner på kablar. Drar vanemässigt 2x2,5 mm2 förtent kopparkabel av RK-typ till allt i båten som inte kräver kraftigare kabel.

 

Däremot blir all ny belysning lysdioder, och de behöver ju inte så grova kablar - egentligen.

 

Nu finns det visserligen inte mycket gammal kabel - eller rättare sagt trådhärvor, typ bilinstallation - kavr i min båt. Det var RK 2x1,5 mm2 oförtent cu eller kanske tom klenar. Det som är kvar kommer att få ligga kvar, men jag har märkt och ritat upp allt. Ja - jag är förvånad själv. :huh:

 

Däremot var jag förvånad att det som är kvar inte bar ett spår av "Svarta döden" utan de ändar jag skalade upp var lika blanka och fina som en ny rulle från kabelfabriken - 35 år efter att de installerades i båten. :rolleyes:

För många år sen gjorde jag ett antal värmevästar för mc och skooteråkare. Därav några 100m rullar 0,22 kopplingstråd. 28 m tråd gav 70 W på rygg och bröstparti. Fungerade tills tråden gick av på nåt ställe. Hade själv nytta av den när jag åkte mc över alperna i oktober en gång. Då kroppen blev överhettad försökte den kyla genom att strömma blod till händer och fötter vilket var behagligt istället för motsatsen. Kinder och öron röda av värmen.

 

I vår båt är originalledningarna också kvar och kan vara lite svårlödda även om det går att putsa upp dem innan lödning. Bäst är då sockerbit och en bra skruvmejsel så man kan skruva sig ner i kopparn.

 

2,5 kvmm är en bra sort som klarar det mesta behovet. Det ska ju vara lite styrsel och hållbarhet också. Dock kan jag tänka mig andra sätt att leda ström till belysning i framtiden med ledning inlagt i gipsskivor och liknande. Tak och fotlister med inlagd ledare och såna tokigheter. Såna tunna bandkablar som leder ström till skrivhuvudet på en matrisskrivare eller plotter kan tapetseras in för en lampa på önskat ställe.

 

Med 12V och nån ampere med överströmsskydd minskar kravet på elsäkerhet kan man anta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande ledningar.

 

Har ju jobbat som installationselektriker i ett antal år och som linjemontör i ännu fler.

 

Bland det fulaste som finns tycker jag är alla rader med el och telestolpar som man ser över allt. Under de 14 år jag jobbade på elverket i Kunghamn/Smögenområdet var jag bara med om att resa ett fåtal stolpar. Däremot var jag med att rasera i stort sett samtliga stolpar och linjer inom de tätbebyggda områden.

 

Upplevde många gånger vilken skillnad det blev bara för att man klippt ner trådarna mellan stolparna. Det var ju ganska tunna trådar. Många bara 6mm2 och en del 10mm2.

 

Det går ju dessutom ganska fort när man raserar. När man kommer till arbetsstället går det trådar kors och tvärs inne mellan husen och ett par timmar senare är det helt ren. En mycket öppnare och ljusare omgivning, bara för att några tunna koppartrådar försvunnit.

 

Tyvärr är jag medskylldig till många stolpar och stolplinjer på Hunneboområdets landsbyggd.  :(

 

När det gäller kablar inomhus blir det ofta inte speciellt vackert. När man spikade kulon med blixtklammer gick det väl att få det någorlunda snyggt, men n'r det kom i ropet att använda clipps blev det inte lika snyggt. Spikas det då kablar parallellt - då skall du ha tack. 

 

Idag är det ju många amatörer som spikar upp kabel hemma. Kommer man in i ett hus med amatörmässigt uppspikad kabel, så dras - åtminstone mina ögon dit. Det ser ofta bedrövligt ut.

 

Olika typer av kabelkanaler är ofta inte dumt om de används med förstånd.

 

Tunnare kabel i stil med EKUA kan man ju smyga bort betydligt mer än en 3x1,5 Kulo (va katten den nu heter nu för tiden) och med likström klenspänning är det väl knappast nån fara. Nån brandfara borde det väl knappast finnas - det skulle väl i så fall va under mycket olyckliga omständigheter.

 

Fast såna klena kablar som EKUA med sina enledare är ju helt olämpligt i båt. De klena enledarna vill ju nästa gå av när de ligger still i ett hus.

 

Vanlig lampsladd som bhemac skriver är ju inte så dumt. Mångtrådig, tål en hel del dragkraft och dessuton med ett extra skyddande hölje.Finns ju dessutom i olika nyanser av brunt - om man drar den öppet förlaggd över teak eller mahogny. Finns ju dessutom bruna spikklammor. Fast spiken är väl dessvärre bara galvade, men de går ju att byta ut till rostfria om man är petig.

 

Spikade faktiskt upp 50 meter såna bruna sladdar förra omsdagen, som högtalarledningar i Smögens Missionsförsamlings hus nere vid bryggan, som används som "Bokkaffe" på somrarna och som musikstudio för ett par ungdomsband på vintrarna. 

 

Under en kort sträcka spikade jag tre ledningar i samma TC10-14. Hade bara vita såna clipps. Det så bedrövligt ut med de vita clippsen mot de bruna timmertockarna. Den bruna lampsladden smälte dock väl in.

 

Skall montera ett par armaturer där nästa Onsdag förmiddag. Får väl lägga mig på golvet och måla de vita klammorna bruna med nån riktigt liten pensel.  :)

 

Det där med svarta döden.

 

Det som förvånade mig när jag skulle skarva in de 35 år gamla koppartrådarna - på nytt i bägge ändar - var att det inte fanns tillstymmelse till oxid på de gamla trådarna. Något brukar det ju alltid va. Fast det är ju en norsktillverkad båt.  <_<

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst skulle det vara fint med rostfri kulo i båten? Eller kanske mässing? 

Kabelkanaler fungerar bra till lampsladden men i båte kan man ofta dra den osynligt. Synligat kan man använda transparant, självhäftande kanal.

 

Entrådiga ledare ska inte användas i båtar. Men i vissa fall fungerar det. Ska man ha fram en kabel till en lampa i taket där taket sen ska kläs med matta så är EKUA perfekt att limma och sen spackla. Problemet med entrådiga kablar är anslutningen mot plintar mm. Det är lätt att försvaga kabeln när man avisolerar och r det sen vibrationer så kan den gå av. Men är man försiktig, gärna löder kabeln så fungerar det.

 

Elsystemet i min båt är ursprungligen gjort av en elektriker, FK1,5, blå och svart/grön/vit/brun. Fungerar perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte kulo i en båt. Kulon heter väl EKR eller nåt liknande.

 

Där E - står för entrådig kopparledare 

K - står för PVC isolering

R - står för hölje av plastbelagd aluminium

 

Fast å andra sidan har jag ju lagt många meter EKK i fiskebåtar.

Det var nog bara en gång vi jobbade i en militärbåt som vi la mångtrådig gummikabel av mycket god kvallitet - om jag inte minns fel.

 

EKK betyder ju entrådig kopparledare med isolering av PVC med ett yttre hölje av PVC. Kallas väl lite skämtsamt för laduårdskulo.

 

Det skulle i så fall va om "kulon" hade ett yttre hölje av mässing som poleras högblank. Fast det hade nog passat bättre på en gammal ångbåt. 

 

EKUA -  Där EK står för enkeltrådig PVC-isolerad. Vad UA står för har jag ingen aning om, mer än att det säger mig "ringledningstråd". Sån tråd man fick av telegubbarna för att man skulle dra i istället för dragtråd i rören på nybyggen. Då slapp dom dra om.

 

Kabelkanaler har jag faktiskt använt mycket i båtarna genom åren. Skall montera en kabelkanal på rattpiedistalen när jag kommer hem, för att dra några kablar, 2x2,5 mm2 cu, och ett par reglagekablar till motorn och kanske nå "databus" till lod och logg och vindinstrument mm. På med locket, så döljs allt "skräp" och det ser snyggt och prydligt ut.

 

Brukar ofta lägga VP-rör (elektrikerrör) i båten för att dra kablar i. Blir stadigt och man behöver inte klamra så tätt. Lätt att dra i och vid behov ur.

 

FK (flertrådig PVC-isolerad) är ju betydligt bättre än EK.

 

Har ju god kontakt med de lokala elfirmorna, så jag skaffade RK (mångtrådig) när jag byggde om panelerna och elen i båten förra vintern.

 

Det som återstår på elsidan i min båt, förutom elen till och runt rattpiedistalen är att byta ut alla gamla glödlamps och lysrörsarmaturer till lysdiodsarmaturer.

 

Det hade varit ett lyft för hela båten. Dels att få alla lamporna att fungera - det gör de inte idag - och dels att få en betydligt lägre strömförbrukning.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det som återstår på elsidan i min båt, förutom elen till och runt rattpiedistalen är att byta ut alla gamla glödlamps och lysrörsarmaturer till lysdiodsarmaturer.

 

Det hade varit ett lyft för hela båten. Dels att få alla lamporna att fungera - det gör de inte idag - och dels att få en betydligt lägre strömförbrukning.

 

Skulle också behöva dra om en jäkla massa el i båten, börjat nysta lite i det, vad som går vart och så vidare. Men något som måste göras till sommaren är att dra en "gästhamnscentral"

 

Eftersom jag har 3fas (16Ah) handske som inkommande i båten och det EXTREMT sällan finns 3fas i stolparna i gästhamnarna så tänkte jag dra ett separat elsystem som jag kan köra batteriladdning, kyl/frys samt några ströuttag till allehanda förnödenheter.

 

Funderat på om man kan bygga någon skarv mellan blå europahandske och trefashandske men så hemma på el är jag inte! har du någon fundering på en sådan Tommy?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp,hurså?

 

Det är närmare till Hasselösund.  än till Hambugdön  :rolleyes:  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tanken va mest OM det går? om man kan lägga uttag på ena fasen bara, dvs den fasen som blir inkopplad via enfashandsken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tydligen  såna övergångar att köpa. 

http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=1951192

 

Det man funderar på är hur de är kopplade och vilka risker det ger.

Har själv aldrig haft behov av att fundera över den varianten - därför tveksamheten

 

230/400 Volt växelström är inte att leka med - speciellt inte i båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju bytt ut alla fyra glödlampor i salongen till kinesiska led. Det var in bara plugga in och spela precis.

 

Lamporna har sockel som den glödis jag bytte ut BAY15D även kallad 1157. De har två glödtrådar 21/5W.

 

Tråkigt nog har all ledtillverkare i hela världen gjort det svårt för mig plus några till. Varför vet jag inte.

 

De led jag köpte lyste inte alls när jag pluggade i dem. Vid kontroll med externt 9V batteri hade man kopplat plus och minus till lampans lödplättar. De ska ju ta emot plus för att tända 5W eller 21W glödtrådarna.

 

För att få det att spela fick jag ta fram Ohmmeter och lödkolv. Slipade bort ena lödplätten (minus) och kompletterade med epoxiplätt, letade upp minus uppe bland leddarna och byglade över till plåten i sockeln. Funkar jättebra och ger samma lyskraft som 21W. Dumt nog blir det ingen mysbelysning då ledlampan inte är nån bra ersättning för 21/5W lampa på något enda sätt jag kan komma på.

 

Varför är kineserna så vrånga. Brukar vara bra på att kopiera enkla saker. Här har man missat i allt. Att kopiera andra kinesers misstag har de dock lyckats fullständigt med.

 

"Alla" led av den här två-glödstypen är felgjorda. Jag tycker att man skulle ha provat att skruva i den första lampan som kom ut från produktionen och kopplat rätt. En femtedel av leddarna till ena lödplätten och alla till den andra. Minus till plåtsockeln. Hur svårt hade det varit på en tiogradig skala. Knapp etta tippar jag.

 

Hur det gått med distribuerade lamporna hittills kan man fundera över. Hade en sån här lampa sålts i butik skulle förstås den bytts mot en fungerande.

 

En annan märklig sak är att jag inte lyckats finna nån olyckskamrat. Har googlat mig trött och behöver hjälp.

 

Var hittar jag den led med BAY15D eller 1157 sockel som inte är världsfrånvända.

 

Skulle tro det finns minst 10 miljarder kombinationslampor för broms/positionsljus i världen att kolla på för den fabrik som vill kopiera och göra rätt. Ibland är det inte bra med den här hopkrymta världen. När man kopierar misstag blir det mycket onyttigt. Som tur är gäller också motsatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många vanliga LED-lampor typ BA15S och BA15d har en inbyggd likriktarbrygga så att man inte behöver hålla reda på plus och minus. Tyvärr har de ofta lite väl mycket resistans inbyggt för att tåla lite högre spänning, verkningsgraden blir då lägre. Lite större lampor har istället ofta en inbyggd DC/DC-omvandlare vilket gör dem okänsliga för spänningsvariationer men då fungerar de inte med dimmors heller ....

 

Jag byggde om några gamla armaturer till LED, bla ett par 40 år gamla Hella-lampor. Skruvade helt enkelt i 3,2 LED och en separat omvandlare. Vill man ha mysljus sätter man en omkopplare och två omvandlare.

 

Idag är det smartaste oftast LED-strip, man sprider ut belysningen och den blir jämnare och trevligare. Det finns ett otal dimmers, kostar oftast högst några tior. Personligen kör jag i salongen med en trådlös dimmer. 

Det finns nu också 50 cm LED-strips i aluminumskena. De tar ca 8W men ger mängder med ljus. Har precis satt sådana som under-skåps-belysning i köket som ersättning för ett antal 10W halogenlampor.

 

Sen finns det många armaturer med LED som fungerar betydligt bättre än befintliga med LED-lampor. Detta är en sådan: http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Innerbelysning/Interiorbelysning-LED-25964/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Det som återstår på elsidan i min båt, förutom elen till och runt rattpiedistalen är att byta ut alla gamla glödlamps och lysrörsarmaturer till lysdiodsarmaturer.

 

Det hade varit ett lyft för hela båten. Dels att få alla lamporna att fungera - det gör de inte idag - och dels att få en betydligt lägre strömförbrukning.

Skulle också behöva dra om en jäkla massa el i båten, börjat nysta lite i det, vad som går vart och så vidare. Men något som måste göras till sommaren är att dra en "gästhamnscentral"

 

Eftersom jag har 3fas (16Ah) handske som inkommande i båten och det EXTREMT sällan finns 3fas i stolparna i gästhamnarna så tänkte jag dra ett separat elsystem som jag kan köra batteriladdning, kyl/frys samt några ströuttag till allehanda förnödenheter.

 

Funderat på om man kan bygga någon skarv mellan blå europahandske och trefashandske men så hemma på el är jag inte! har du någon fundering på en sådan Tommy?

Vi låg på Nordkoster för många år sedan. Alla 230V hål var upptagna och troligen var strömmen i batterierna i behov av uppdatering.

 

Av en händelse hade jag en rund röd stickpropp ombord och en multimeter. Det blev snart ström till batteribanken. Även jorden identifierades och skyddade oss effektivt tydligen. Har den kvar. Nästan aldrig nån som ansluter med röd stickkontakt faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tydligen  såna övergångar att köpa. 

http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=1951192

 

Det man funderar på är hur de är kopplade och vilka risker det ger.

Har själv aldrig haft behov av att fundera över den varianten - därför tveksamheten

 

230/400 Volt växelström är inte att leka med - speciellt inte i båtar.

Känns som att det är enklare att bygga ett separat system.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det finns tydligen  såna övergångar att köpa. 

http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=1951192

 

Det man funderar på är hur de är kopplade och vilka risker det ger.

Har själv aldrig haft behov av att fundera över den varianten - därför tveksamheten

 

230/400 Volt växelström är inte att leka med - speciellt inte i båtar.

Känns som att det är enklare att bygga ett separat system.

 

 Trefassystem är ett system av tre sinusformade växelspänningar med samma amplitud och som är inbördes fasförskjutna med  2π/3 radianer .

 

Kan man inte koppla tre enfas kontakter till någon pryl som fixar denna fasförskjutning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vi låg på Nordkoster för många år sedan. Alla 230V hål var upptagna och troligen var strömmen i batterierna i behov av uppdatering.

 

Av en händelse hade jag en rund röd stickpropp ombord och en multimeter. Det blev snart ström till batteribanken. Även jorden identifierades och skyddade oss effektivt tydligen. Har den kvar. Nästan aldrig nån som ansluter med röd stickkontakt faktiskt.

 

 

Det är ju inga problem att få ut spänning ur ett uttag bara man vet vad man gör. 

 

Har genom åren sett de mest fantastiska kopplingar av alla möjliga slag och har ju många gånger själv löst akuta problem.

 

Problemet är ju att 230/400 volt växelström är livsfarligt - speciellt i båtar.

 

Visst skulle man kunna ha en "mojäng" som omvandlar från 230 Volt enfas till 230/ 400 Volt trefas. Dels är det inte gratis och dels är i regel uttagen i gästhamnarna lågt säkrade.

 

"mycket väsen för lite ull,som kärringen sa som klippte grisen"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...