Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
robroy

Yamaha autolube 40 hk, tändning eller bränsleproblem?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Familjen köpte i våras en Hansvik 18 ht med en 40 hk Yamaha-90  autolube hängandes bak.

 

Hemma kördes motorn igång och stod och puttrade på tomgång. Vid premiärturen fungerade motor fint under ca 10 min. Efter detta gick den ned i varv och började "böa", gick orent och riktigt dåligt. Stängde av motorn och prövade igen efter en stund, fullt gaspådrag framåt och båten gick upp i plan i och den  funkade utmärkt i ca 15-20 sekunder, sedan "böade" (konstigt uttryck men motsvarar väl hur motorn fungerade) motorn ihop.

 

Tog mig iland med en motor som gick orent och dåligt. Dagen efter fick jag med mig min granne till båten för att testa ånyo. Plockar av kåpan och provkör motorn utan växel i, den svarar på gaspådrag utan problem

 

Motorn verkar fungera hur bra som helst, kastar loss, puttrar ur hamnen. Lägger på gas, får upp båten i plan och efter ca 20 sekunder böar den ihop. Motorn går riktigt dåligt. Efter att väntat en stund prövar vi igen med liknande resultat. Åker omkring med motorn gåendes riktigt illa ett bra tag och när grannen pumpar bensin på blåsan sätter båten fart.

 

Efter detta funkar båten helt ok under någon veckas tid, för att sedan börja  krångla på samma vis.

 

Jag planerar att göra rent förgasaren men tycker att båten borde gå illa även utan växel i, om detta vore orsaken? Den verkar funka hur bra som helst utan växel i. Därför undrar jag om problemet kan vara tändningsrelaterat? 

 

Någon här som har varit med om liknande "symptom" och vad ert fel låg?

 

Utifrån ovanstående har jag kikat en del på motorer och är lite sugen på att köpa en ny tvåtakts förgasarmotor på 50 hk, Tohatsu M502D. Den drar en del soppa men verkar pålitlig och är "billig" i inköp, ca 35 000:-. Jag har båten i västerhavet och använder den till att snabbt ta ut familjen för bad och sol och någon enstaka gång makrilfiske. Skulle ni bedöma det som helt vettlöst att köpa ovanstående motor, jag vill ju kunna använda båtrackaren när jag har den!

 

Jag vore tacksam för inspel och att ta del av era erfarenheter. :) !

 

Allt gott!

 

Robroy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på skit någonstans i bränsletillförseln. Att motorn går bra utan belastning är ju inte så konstigt då det krävs betydligt mindre bensin då.

En metod att få dessa symtom är att ha skit i botten på tanken som efter en stunds körning sugs upp i tankröret/silen inne i tanken och delvis eller i värsta fall helt täpper igen. När sen motorn får stå en stund så ramlar skiten tillbaks till botten på tanken och motorn startar och går bra en stund igen. Liknande fenomen kan även uppstå i förgasare och vissa typer av bränslefilter. 

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på skit någonstans i bränsletillförseln. Att motorn går bra utan belastning är ju inte så konstigt då det krävs betydligt mindre bensin då.

En metod att få dessa symtom är att ha skit i botten på tanken som efter en stunds körning sugs upp i tankröret/silen inne i tanken och delvis eller i värsta fall helt täpper igen. När sen motorn får stå en stund så ramlar skiten tillbaks till botten på tanken och motorn startar och går bra en stund igen. Liknande fenomen kan även uppstå i förgasare och vissa typer av bränslefilter. 

/Claes

Tack för ditt inspel!

Det låter helt vettigt, jag får ta isär bränslesidan och göra rent ordentligt innan jag går loss på tändspolar och cdi-box! :)

/Robroy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla ditt Bränslefilter

Fortsätt med bränslepumpsmembran (inte helt ovanligt) 

Kolla även så  termostater öppnar vid rätt gradtal, kan kanske låta konstigt men det kan vara ett motorskydd som går in och bråkar med dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Till att börja med skulle jag skita i tändningen och foka på soppatillförsel av den enkla anledningen att den går bra när du handpumpar

2. Med tillgång/lån av en annan tank+slang+blåsa kan du felsöka och utesluta dessa som felkälla på en gång.

3. Ett brustet bränslemembran kan få motorn att bete sig väldigt olika har det visat sig. Både att det går bra på fullvarv men inte på lågvarv men även som du beskriver det. Att byta detta är dock en väldigt simpel manöver och något jag skulle göra vart åttonde år ändå.

3.1 Samtidigt kollar du, som ovan nämnt, bränslefilter.

4. Testkör; funkar det slipper du skriva ner förgasare.

4.1 Spana på stiften; är det något som ser ut att bränna torrt? Riv den förgasaren. Ev ultrljudstvätt om du inte hittar något med blotta ögat.

 

Absolut inget fel jag skulle köpa en ny motor för, din 3-cylindriga snurra är ju Yamahas vassaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...