Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
mrlavin

Projekt. Installera Add-A-Battery skiljerelä+brytare i en Sea Ray

Rekommendera Poster

Tänkte försöka skapa en projekttråd här som följer min högst amatörmässiga installation av Blue Sea's Add-A-Battery. Jag är nybörjare på detta med båt-el men hur svårt kan det vara, tänker jag.

 

Add-A-Battery består av ett skiljerelä samt en 0-1-BOTH omkopplare.

 

Utmaningen med det här blir nog att "bryta loss" ett av batterierna till att bli dedikerat startbatteri. I nuläget har jag en 0-1-2-BOTH omkopplare, så båda battierna kan användas till vilket som. I princip vill jag ha:

 

- Batteri 1: Startbatteri samt konstantström till länspumpar, koldixiodvarnare, stereominne etc

- Batteri 2: Förbrukningsbatteri

 

Så, jag måste dels lista ut varifrån startmotorn får sin ström, samt hitta var konstantströmmen är inkopplad. Den sitter nämligen inte rakt på batteriet. Tittar jag på kopplingsschemat (bifogat) ser det ut som att det går direkt från en pol på omkopplaren men jag begriper inte varför de kopplat så, eftersom spänningen ändå alltid ska vara på.

 

Det är nog först när jag börjar skruva isär paneler etc som det kommer klarna.

 

Bifogar ett par bilder samt kopplingsschema... Uppdaterar om/när jag gör framsteg.

 

FNyLJwD.jpg

 

MvnqCfB.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den svarta lådan i förpackningen ovan är en VSR (även kallad ACR). Så något behov av en till har jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska brytaren 0-1-båda utföra ?

Ska båda vara för att koppla ihop för maskinstart om startbatteriet är tomt?, funkar lika bra, nej bättre med en hjälpstartkabel.

En sådan brytare kommer med all säkerhet förr eller senare stå i fel läge, med resultat att båda batterierna kan vara tomma.

 

Föreslår att den byts ut mot en gastät huvudbrytare till och från, med metallnyckel, ingen röd plast!

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt, tanken är väl att om startbatteriet dör så kan man kombinera ihop batterierna. Tycker nog personligen det är lättare att vrida på en brytare än att trixa med gnistrande startkablar i ett motorum.

 

Metallnyckel, det vore lyxigt du... Men det här är en amerikansk båt, allt ska vara i plast. :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viss skillnad i kvalitet på huvudbrytare, gastäta med metallnyckel, går att bryta även om den skulle vara varm, röd plastnyckel kan hänga som en deg i hålet.

 

Förstår inte riktigt rädslan för att startbatteriet skulle vara tomt, det är väl förbrukningsbatteriet som brukar vara minst ström i när man drar igång maskinen?

Har man en bra automatisk konstruktion som separerar batterierna när maskinen är stoppad behöver man inte ha någon brytare som kan stå i fel läge!

Man kan satsa på Biltemas skiljerelä för 149 kronor, eller ett mycket dyrare system om man tror mer på det, men står brytaren i fel läge hjälper inget system hur dyrt det än är.

 

Startkabeln har jag bara använt till båtgrannar med liknande brytare som du satsar på.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle brytaren stå i fel läge? Och vad menar du är fel läge? Jag har detta system och tycker det funkar hur bra som helst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel läge.... Brytaren står i läge "Both", man ligger i en naturhamn en natt eller två, glömmer eller helt enkelt somnar ifrån en lampa eller annan förbrukare. Då är helt plötsligt startbatteriet också tomt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast varför skulle man satt i läge Both från första början? Finns ingen anledning. Det är ungefär som att lägga i backen när man ska köra framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så... Det finns ingen direkt anledning till att öht ha denna brytare när man ju har ett skiljerelä

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns möjligheten kommer brytaren någon gång att stå på båda, finns alltid folk som ska vrida på alla regelage som går att vrida på.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min mening ska en huvudbrytare bryta ALLT - utan undantag. Det är den man stänger av när det börjar ryka ur elsystemet.

Nu finns det de som har behov av att bryta huvudströmmen när de lämnar båten. I det fallet är det bättre att ha en extra brytare som bara bryter förbrukarna, den kan dessutom sitta lättillgängligt vid elcentralen.

 

1-0-BOTH brytaren sitter bäst på kabeln till startmotorn, där väljer man vilket batteri man vill starta på. Fast en vanlig huvudbrytare och en startkabel är nog bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dagsläget sitter det en 0-1-2-BOTH brytare i båten. Denna är original. Den fungerar helt enkelt så att man väljer vilket eller vilka batterier som ska användas till förbrukning och start. Ingen skillnad görs.

 

Väljer man t ex batteri #1 och startar laddas inte batteri #2 och vice versa. En del gör tydligen så att de alternerar och kör ojämna datum på 1 och jämna på 2 för att hålla batterierna i balans, andra kör alltid på BOTH.

Inget av alternativen är särskilt lockande, man vill ju slippa tänka på det där.

 

På dessa nyare båtar finns även ett gäng grunkor som alltid har ström, även fast man stänger av "huvudbrytaren", t ex länspump och anodspänning och larm mm.

 

Dessa vill man nog i normalfallet alltid ha igång, men som någon påpekade vore det kanske ändå händigt att ha en riktig huvydbrytare som klipper även detta, i händelse av att något går riktigt åt pipan.

 

Extraläget BOTH på 0-1-BOTH brytaren ovan är egentligen bara istället för startkablar. I min båt krävs det el för att öppna luckan till motorrummet där batterierna även är, alternativt verktyg, tid och rejäla muskler, vilket man kanske inte alltid har nog av.

 

Så ja... Det går att uppfinna alla möjliga lösningar utifrån behov man inte visste att man hade. Fast det är ju lite kul att fixa och trixa också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte försöka skapa en projekttråd här som följer min högst amatörmässiga installation av Blue Sea's Add-A-Battery. Jag är nybörjare på detta med båt-el men hur svårt kan det vara, tänker jag.

 

Add-A-Battery består av ett skiljerelä samt en 0-1-BOTH omkopplare.

 

Utmaningen med det här blir nog att "bryta loss" ett av batterierna till att bli dedikerat startbatteri. I nuläget har jag en 0-1-2-BOTH omkopplare, så båda battierna kan användas till vilket som. I princip vill jag ha:

 

- Batteri 1: Startbatteri samt konstantström till länspumpar, koldixiodvarnare, stereominne etc

- Batteri 2: Förbrukningsbatteri

 

Så, jag måste dels lista ut varifrån startmotorn får sin ström, samt hitta var konstantströmmen är inkopplad. Den sitter nämligen inte rakt på batteriet. Tittar jag på kopplingsschemat (bifogat) ser det ut som att det går direkt från en pol på omkopplaren men jag begriper inte varför de kopplat så, eftersom spänningen ändå alltid ska vara på.

 

Det är nog först när jag börjar skruva isär paneler etc som det kommer klarna.

 

Bifogar ett par bilder samt kopplingsschema... Uppdaterar om/när jag gör framsteg.

 

FNyLJwD.jpg

 

MvnqCfB.jpg

 

Här finns en del tänkvärt att läsa om kombinationen VSR och 0-1-2-båda-brytare:

http://forums.sbo.sailboatowners.com/showthread.php?t=137615

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där "datumsystemet" är amerikanskt, varannan dag på ena varannan på andra batteriet. Fungerar säkert bra "over there" där man nästan uteslutande ligger i gästhamnar med landström.

Mindre bra här hos oss där vi oftare ligger i naturhamnar, kanske flera dagar. Hos oss är ett startbatteri och en större husbatteribank att föredra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hos oss är ett startbatteri och en större husbatteribank att föredra.

Sammankopplat med en VSR.

Enligt mig.

 

Jag bytte från skilje dioder till VSR när vi bytte ut våra batterier.(start+husbank)

Enligt MGs rekomendationer.

Vi vart mycket nöjda med resultatet.

 

Inget strul,mycket kräm i batterierna+och alltid startkraft.

 

Till TS......

Jag läste din länk och kan ej finna något som blir bättre med en 1-2-both-0 switch.

Men jag är intresserad så om jag missat något så peka gärna ut vad du ser som en fördel med system som presenteras i din postade länk.

 

:)

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

happysix: Jag postade ingen länk så vitt jag vet. Vilken länk syftar du på?

Den enda länk som postats är nog denna:
 


Här finns en del tänkvärt att läsa om kombinationen VSR och 0-1-2-båda-brytare:
http://forums.sbo.sailboatowners.com/showthread.php?t=137615


Hur som helst, enligt vad jag lyckats utröna från diverse diskussioner är väl skillnaderna och fördelarna i nedstigande ordning följande:

 

VSR+On-Off: Kanske "bra nog" åt de flesta.

 

VSR+On-Off-Both: Fördelen att man slipper startkablar ifall förbrukningsbanken havererar.

 

VSR+0-1-2-Both: Som ovan men med ytterligare ett läge som ger möjlighet att koppla om till startbatteriet ENBART, för att förhindra att en trasigt/helt tom förbrukningsbank laddar ur startbanken (detta är enligt speljakt's länk)

 

Sen kan man möjligen om man har lust ytterligare kompletera med On/Off huvudbrytare som bryter ALLT inklusive +12V som länspumpar etc. Ifall det börjar brinna i knutarna.

 

Eller så håller man det enkelt och åker båt istället. :)

Fast vad då göra en mulen dag...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

happysix: Jag postade ingen länk så vitt jag vet. Vilken länk syftar du på?

 

Den enda länk som postats är nog denna:

 

Här finns en del tänkvärt att läsa om kombinationen VSR och 0-1-2-båda-brytare:

http://forums.sbo.sailboatowners.com/showthread.php?t=137615

Hur som helst, enligt vad jag lyckats utröna från diverse diskussioner är väl skillnaderna och fördelarna i nedstigande ordning följande:

 

1.VSR+On-Off: Kanske "bra nog" åt de flesta.

 

2.VSR+On-Off-Both: Fördelen att man slipper startkablar ifall förbrukningsbanken havererar.

 

3.VSR+0-1-2-Both: Som ovan men med ytterligare ett läge som ger möjlighet att koppla om till startbatteriet ENBART, för att förhindra att en trasigt/helt tom förbrukningsbank laddar ur startbanken (detta är enligt speljakt's länk)

 

 

Eller så håller man det enkelt och åker båt istället. :)

Fast vad då göra en mulen dag...

Jag knasa till det,men det var den länken jag mena.

 

Jag tror att jag har rört till det hela lite.

 

Såklart skall det finnas en huvudbrytare till varje bank.

 

Vi har separata brytare till start och husbank.

 

Så vi har NR1(jag numrera dina olika tips för att kunna svara lättare)

 

NR 2,3 är till för om  något batteri gått sönder,men jag tror inte att du ska ladda på en trasig batteribank.

det brukar ej vara bra,det brukar koka ur batteriet och skapa värme.

Det kan till och med börja brinna.

Och då kan det smälla.

 

 

Så skillnaden blir att vi behöver en startkabel om startbatteriet är urladdat.

Men det går ej att ladda ur.Det finns inga förbrukare här förutom startmotorn.

Om batteriet ej går sönder såklart.

Då får vi segla. :D

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...