Roberth_Edberg 0 Postad 11 Februari , 2015 Hej, jag har en inombordare diesel D4-225'a från 2007 som visar sina felkoder via EVC och en sån här: Om jag har förstått EVC rätt, så borde det vara enkelt att sätta dit en display som visar både felkoder i klartext samt även diesel förbrukning + annat matnyttigt. Jag sneglar på tex dessa: Volvo Penta 2.5 inch EVC Display 21467032 Volvo Penta EVC-C 4 inch Display 21631438 Men hur vet jag om de funkar ihop med min motor? Vad behöver jag tänka på? Är det någon här på forumet som har erfarenheter kring detta? Några råd eller bättre alternativ? /Roberth Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 12 Februari , 2015 Hej, Jag har ingen erfarenhet annat än att jag delat dina funderingar. Tror det beror på vilken generation EVC du har. Har för mig att med årsmodell 2007 kan det vara stolpe ut eller in med om du skall kunna koppla på dessa displayer plug-and-play. På Volvo Pentas hemsida finns en matris där du kan söka vidare: http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/accessories/evcoptions/match_list/Pages/matchlist.aspx För bränsledata tror jag du måste ha "trip computer" vilket jag tror kräver EVC generation C. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 12 Februari , 2015 (redigerade) Jag har 2,5" displayen och tycker den funkar finfint. Den större 4" är ju bra mycket dyrare. Men visar o andra sidan mer text. Har även jag hört och läst att det skall vara evc generation c för att man ska få ur mesta möjliga data. Vill du inte köpa vp s egna display så kanske det räcker med ett evc-innerface kopplat till plottern? Då får du upp en hel del info i plottern. Som vanligt så gäller det dock att kolla kompabilitet innan. Vid en titt i matrisen så är det gen C och framåt som gäller för evc-interface och gen D för 2.5" displayen. Gen A-C måste du tydligen ha 4" skärmen som är dyrare. Redigerad 12 Februari , 2015 av thundergod 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roberth_Edberg 0 Postad 13 Februari , 2015 Jag har 2,5" displayen och tycker den funkar finfint. Den större 4" är ju bra mycket dyrare. Men visar o andra sidan mer text. Har även jag hört och läst att det skall vara evc generation c för att man ska få ur mesta möjliga data. Vill du inte köpa vp s egna display så kanske det räcker med ett evc-innerface kopplat till plottern? Då får du upp en hel del info i plottern. Som vanligt så gäller det dock att kolla kompabilitet innan. Vid en titt i matrisen så är det gen C och framåt som gäller för evc-interface och gen D för 2.5" displayen. Gen A-C måste du tydligen ha 4" skärmen som är dyrare. Min motor är en D4-225I-B vilken verkar stödja EVC-C, så det borgar väl för att displayer skall funka med motorn. Vad får du ut på 2.5" displayen? Jag är på jakt efter larm i klartext samt förbrikningsdata. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 13 Februari , 2015 Jag vill minnas att EVC-C kom med/under årsmodell 2007 av D-serien. Saxat från en VP tillbehörskatalog: Så avgör du till vilken generation din nuvarande styrenhet hör: EVC-generation EVC-styrenhetens utformning B2 EVC-dosa i komposit C, C2, C3, D EVC-dosa i komposit märkt med ”C”, ”C2”, ”C3” eller ”D” För att få ut förbrukningsdata behöver du sannolikt därutöver färddatorprogram + flödesmätare. Kostar nog en rejäl slant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 13 Februari , 2015 Jag har 4" displayen, saknar färddator men får övrig information. För att se vad motorn drar kostar det 3,700kr per motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 14 Februari , 2015 När det gäller förbrukningen så är det enkelt att titta på broschyrens förbrukningsgraf vid önskat varvtal: http://pie.volvopenta.com/ViewFileFrame.aspx?n=221231&r=2013-08-30-11-24-56&t=PDF1P&a=47704593&p=T416&d=Product Bulletins&s=812125&model=D4-225&transClassId=9&segmentId=13&lang=en-GB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 14 Februari , 2015 Jag har 2,5" displayen och tycker den funkar finfint. Den större 4" är ju bra mycket dyrare. Men visar o andra sidan mer text. Har även jag hört och läst att det skall vara evc generation c för att man ska få ur mesta möjliga data. Vill du inte köpa vp s egna display så kanske det räcker med ett evc-innerface kopplat till plottern? Då får du upp en hel del info i plottern. Som vanligt så gäller det dock att kolla kompabilitet innan. Vid en titt i matrisen så är det gen C och framåt som gäller för evc-interface och gen D för 2.5" displayen. Gen A-C måste du tydligen ha 4" skärmen som är dyrare. Min motor är en D4-225I-B vilken verkar stödja EVC-C, så det borgar väl för att displayer skall funka med motorn. Vad får du ut på 2.5" displayen? Jag är på jakt efter larm i klartext samt förbrikningsdata. /R Jag får ut all data jag vill ha på 2,5" displayen. Dock så satt allt monterat från fabrik (Bavaria), så jag har inte riktigt koll på vilka givare, kabelsatser mm som är extrautr vid köp av motor från VP. Djup fart Förbrukning per distans och timme oljetryck Temp kvarvarande bränslemängd laddning powertrim Sjövattentemp mm samt diverse meddelanden och symboler vid felindikering Har du EVC C så ser det tyvärr ut som du måste köpa den dyrare 4" displayen om jag tolkar VP rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser