tedde1 21 Postad 11 Februari , 2015 Hej gott folk. Jag har ett litet projekt på min segelbåt, däcksluckan behöver nytt glas då den är krackelerad och ful i glaset. Min lokala glasmästare rekommenderade lexan glas, i tjocklek 10 - 12 mm skulle det kosta ca 1900. Glaset i fråga var dock klart(ofärgat) och jag skulle vilja ha det tonat. Kollade med en firma som tonar bilrutor med solfilm men de sa att det ej blir bra på plastglas typ plexiglas. Någon som har tips? Båten är en hr26. Mvh Tedde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 11 Februari , 2015 Kolla om det finns en ny standardlucka som passar. Min båt har en HR-lucka (det står så på den, oklart varför, det är ingen HR...) så de finns, eller fanns, som delar i alla fall - kolla med varvet om du vill ha original av någon anledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Februari , 2015 Lexan/polykarbonat har några nackdelar, det rör sig mycket i värme, blir repigt och tål inte UV-ljus. Nu finns det sorter som är mer reptåliga och UV-tåliga. Men starkt är det! Jag har en lucka i teak där plywooden gett upp. Min plan är att lägga på 6 mm polykarbonat med solskyddsfilm - det är de rekommendationerna jag fått. Då kan jag välja den billigare sortens polykarbonat. Men efter att ha satt två rutor med Biltemas plastglas så funderar jag på att sätta detta också med solskyddsfilm. Bäst är forfarande härdglas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 11 Februari , 2015 Lexan/polykarbonat är samma som Macrolon. Polykarbonat finns tonat. Kolla med Akriform Plast AB i Sollentuna om de kan hjälpa dig (om du kommer från stockholmsområdet). Du borde kunna få en utskuren bit för cirka 1000:- kr, men då får du montera själv. Ingen prisgaranti från mig... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Februari , 2015 Jag vet inte om de här är billigare men de är kunniga. http://www.stocksundet.se/lexan-margard-saphir-makrolon-ar/14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedde1 21 Postad 12 Februari , 2015 Tack för era tips, jag ska kolla dem i morgon eller i början på nästa vecka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 78 Postad 12 Februari , 2015 Hej Jag bytte ut glasen i alla mina däcksluckor (tonat) och fönster (klart) på min HR352. Lämnade in allt till den lokala glasmästaren, blev dock inte nöjd eftersom det läckte... Gjorde om jobbet själv (kontaktade Sika och fick bra vägledning) och då blev det tätt och snyggt. Fick tillbaka pengar från glasmästaren, men betalade för glaset han beställt. Glaset till samtliga fönster (8) och fyra däcksluckor gick på 3500:- 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 13 Februari , 2015 En glasmästare i Stenungsund bytte ruffluckans plastglas på en Lewmarlucka i slutet av 90-talet. Det blev gråfärgat acrylglas, och såg OK ut tills för några år sen. Eftersom det är JOBBIGT att byta hela luckan då måtten sällan passar, blev det ett nytt acrylplastglas, denna gång via Gösta Ferms Plast AB i Länna. Första försöket missade lite limning, och en anings läckage blev det, men de har nu gjort om det, och använt en slags primer som skall få limmet att fästa ordentligt. Men det funkar alltså! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Februari , 2015 Aha... Ni monterar bort luckan och tar den till glasmästaren? Genialt. Och jag som måttade och måttade och måttade... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Februari , 2015 Bil-glasmästarna kan det här med att limma glas. Hörde någon som tröttnat på sin ganska nya, läckande lucka. Han tog den till glasmästaren och sen har det varit tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedde1 21 Postad 16 Februari , 2015 Då var rökfärgat glas beställt från stocksundet. Glasmästaren här hemmavid ska anpassa och limma på plats. Nästa projekt blir en skitsak, har lite funderingar men det tar vi i en annan tråd när det är aktuellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedde1 21 Postad 1 Mars , 2015 Resultat blev lysande. Nu ser man ut, jag är helnöjd. Ni ska ha stort tack för tips och råd. Mvh Tedde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olafhumle 0 Postad 13 April , 2017 Hej Jag bytte ut glasen i alla mina däcksluckor (tonat) och fönster (klart) på min HR352. Lämnade in allt till den lokala glasmästaren, blev dock inte nöjd eftersom det läckte... Gjorde om jobbet själv (kontaktade Sika och fick bra vägledning) och då blev det tätt och snyggt. Fick tillbaka pengar från glasmästaren, men betalade för glaset han beställt. Glaset till samtliga fönster (8) och fyra däcksluckor gick på 3500:- Hej! Såg att du skrivit om att byta ut glas i däcksluckor. Jag undrar om det var härdglas eller Lexan du använde? Hur tjockt var glaset? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser