Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
christianha

Mercury gnista på en cylinder

Rekommendera Poster

Hej!

Har bara gnista på en cylinder av två. Motorn är en 35hk -80talare

Har testat och båda tändspolarna fungerar om jag switchar dom!

Hur mäter jag mig till fel under svänghjulet?

Vilka värden skall det vara om allt är korrekt?

Hoppas på svar av duktiga hjälpsamma människor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ladda ner: http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/08/Troubleshooting-Guide-Inside-Pages.pdf

1. Ohmmät triggers 

Om detta OK.

2. Skifta triggers vid CDI/Switchboxen. Motorn kommer nu inte gå att starta alls, men kolla om felet flyttar sig till andra cylidern. Om så är fallet så är det triggern som är felaktig, i annat fall högst sannolikt CDI/Switch-boxen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, troligen är Guestsson lite småtrött på att ständigt behöva förklara detta? Tror att han skulle uppskatta ifall du själv letade upp din motormodell i hans utmärkta länk ovan?

Inget illa ment, men sånt upprepat forumsvarande kan bli rätt tröttsamt att formulera om och om igen. Mercurys olika motorer avhandlas enligt innehållsförteckningen på sidorna 65-92, skulle börjat kolla där. Den exakta modellbeteckningen kan dessutom ofta vara avgörande, så ange gärna den om du inte hittar.

Angående triggerspolar så består de som alla spolar av lindad koppartråd. Man ohm-mäter emellan dess ändar, blir vanligen ganska låga ohm-värden eftersom koppartråd leder elström bra. (Till det kan tilläggas att kontakter, jordförbindningar mm längs strömmens väg till CDI:n kan ha korroderat, och därför kan det vara bra att även kolla detta.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...