Tangen79 0 Postad 9 Februari , 2015 Hej. Jag har en Sea ray 340. Jag har några funderingar angående elen. Jag har en konverter från landströmmen 220 - 110v Någon som vet om Sea ryas orginal laddare är okej? Eller finns det nått alternativ ? Jag skulle gärna vilja ha en cetek laddare.men då är ju problemet att det är 110v. Jag har elverk oxå. Kan den bara ge 110v? Går det att dra en 220v kabel från 220 på konvertern till en ny laddare och koppla in? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 10 Februari , 2015 Elverk går ibland att ställa upp. Googla modellen så lär du få reda på det. Givetvis kan du koppla in en ctek innan konvertern. Du får la dock fundera på om du vill installera en "landströms-enhet" innan c-teken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Februari , 2015 Vet inte hur det är med Ctek men moderna laddare brukar fungera på 100-240V precis som mobil, datorladdare. Elverket är inte mycket att göra åt, dels är spänningen fel, dels frekvensen. Ska man vara petig så är nog spänningen 120VAC enl amerikansk standard. Enklast, billigast är att skaffa de prylar man behöver för 120V och behålla den standarden ombord. Jag vet de som köpt borrmaskin, elvisp, dammsugare mm från USA. Man skaffar en adress i USA via JetCarrier sen skeppar de över det till Sverige. Grejerna brukar vara så mycket billigare i USA att köper man lite mer så blir det inte dyrare. 70kg sjöfrakt kostar 295 kr. Det är inte fel med 120V ombord, det är lite mindre farligt än 230V. "Konvertern" du har kan vara av lite olika slag. Den kan vara elektronisk eller trafo. Trafon kan vara typ spartrafo, den är sämre därför att sidorna inte skiljs galvaniskt. Men det kan vara en fulltrafo det som även kallas isolationstrafo. Den är perfekt eftersom man då även skyddar mot galvanisk korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tangen79 0 Postad 10 Februari , 2015 Okej. Nån som vet om sea rays orginal batteriladdare laddar bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 11 Februari , 2015 Sea Ray monterar inga dåliga laddare i sina båtar men din laddare har ju några år på nacken så om den är jämförbar med en ny. Tja vem vet? Ja elverket kan kopplas om så det ger 220V Jag hade som du skriver dragit en kabel från 220V på din konverter till din nya laddare om du skaffar en Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Februari , 2015 Skulle vara intressant att veta vilka elverk som går att ställa om från 120V60Hz till 230V50Hz. Om man ska göra om ett elsystem från 120V till 230V kan större delen av systemet behöva bytas ut + en ny landströmscentral installeras. Även om man bara tar ut 230V till en laddare så ska det finnas en landströmsscentral. Laddare slits inte, finns ingen anledning att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 13 Februari , 2015 Skulle vara intressant att veta vilka elverk som går att ställa om från 120V60Hz till 230V50Hz. Om man ska göra om ett elsystem från 120V till 230V kan större delen av systemet behöva bytas ut + en ny landströmscentral installeras. Även om man bara tar ut 230V till en laddare så ska det finnas en landströmsscentral. Laddare slits inte, finns ingen anledning att byta. Nu är jag allt annat än expert i ämnet men de flesta originalmonterade elverk i USA båtar som Westerbeke mm går att koppla om från 220 till 110. Hertztalet skall jag inte uttala mig om men tror inte det går att ändra. Dock fungerar grejerna med fel hertztal Har vart med vid flera ombyggnationer som elektriker utfört på USA-båtar och aldrig har landströmspaneler eller kablar bytts ut utan det har fungerat bra att använda det som sitter där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 13 Februari , 2015 Hertztalet tror jag man kan ändra genom att sänka varvtalet på generatorn, dvs på motorn som driver elverket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jari_L 15 Postad 13 Februari , 2015 Är ingen stor grej att bygga om från 110-230 volt. Gjorde det i vår förra båt,en sea Ray. Kablage är ju som minst 2,5mm då det är dimensionerat för 110 volt. Nu är ju knapparna på panelen avsäkrade med ett visst A men sätter man en jordfelsbrytare och säkring på 10A på inkommande så blir ju "allt" avsäkrat med 10A så då är det inga problem. Ny mikro och varmvattenberedare behövde jag införskaffa, resten klarade spänningar upp till 230 volt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Februari , 2015 Det går säkert att skrämma upp spänningen på en generator från 120V till 230V. Men generatorn är inte byggd för det. Utrustning med induktionsmotorer och transformatorer får en för hög magnetisk mättnad med bla ökad värmeutveckling som följd. Fartyg brukar byggas med 440V@60Hz. Då kan man landansluta till 400V@50Hz utan större problem även om tex asynkronmotorer mm går långsammare. Men att köra utrustning avsedd för 50Hz på 60Hz är definitivt obra. Byter man vartalsregulator på motorn så kan man få ner frekvensen men det brukar inte gå att ställa ner regulatorn så mycket. Det finns en anledning till att Westerbeke, Onan, Kohl mfl säljer elverk avsedda för antingen för 120V@60Hz ELLER 230V@50Hz även om motorn egentligen är densamma. Ett inverterelverk skulle vara enkelt att kunna koppla om men det verkar inte finnas, troligen pga godkännande regler. Gör man väsentliga förändringar i ett elsystem på en båt så ska det uppfylla CE-reglerna. Struntar man i det så uppfyller man inte försäkringsbolagen aktsamhetsregler. Den som gjort förändringarna är ansvarig för dem, även om båten säljs. Till sist har man redaransvaret, skadas någon och det kan kopplas till ett felaktigt installerat elsystem så kommer denna person hållas ansvarig. Vissa saker ska man bara hålla sig borta från ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jari_L 15 Postad 13 Februari , 2015 CE-märkning bryter man ju så gott som alltid vid minsta lilla ändring i ett system. Det gör jag nästan dagligen när jag bygger om maskiner och dylikt, men självklart ska det vara utfört enligt föreskrifter. I dagens läge kan du inte ens byta en dvärgbrytare till ett annat fabrikat utan att knäcka CE-märkning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Februari , 2015 CE-märkning bryter man ju så gott som alltid vid minsta lilla ändring i ett system. Det gör jag nästan dagligen när jag bygger om maskiner och dylikt, men självklart ska det vara utfört enligt föreskrifter. I dagens läge kan du inte ens byta en dvärgbrytare till ett annat fabrikat utan att knäcka CE-märkning. Jag vet inte hur du kommer fram till tolkningen att man inte kan byta en dvärgbrytare? Det är framförallt ingen "väsentlig förändring". Det mest grundläggande kravet är att all delar av elsystemet ska var CE-märkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jari_L 15 Postad 13 Februari , 2015 CE-märkning bryter man ju så gott som alltid vid minsta lilla ändring i ett system. Det gör jag nästan dagligen när jag bygger om maskiner och dylikt, men självklart ska det vara utfört enligt föreskrifter. I dagens läge kan du inte ens byta en dvärgbrytare till ett annat fabrikat utan att knäcka CE-märkning. Jag vet inte hur du kommer fram till tolkningen att man inte kan byta en dvärgbrytare? Det är framförallt ingen "väsentlig förändring". Det mest grundläggande kravet är att all delar av elsystemet ska var CE-märkt. Visst kan du byta en dvärgbrytare. Men har du en central som är CE-märkt från fabrik med tex legrand apparater bryter du den om du petar dit en av annat fabrikat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Februari , 2015 Visst kan du byta en dvärgbrytare. Men har du en central som är CE-märkt från fabrik med tex legrand apparater bryter du den om du petar dit en av annat fabrikat. Man säkert byta mot "motsvarande". Det jag vet är att man tex kan byta kabel på en grej om den nya kabeln är CE-märkt och den som byter har nödvändig kunskap. Samma gäller i en båt och man kan själv installera ett 230V system om man har tillräcklig kunskap, och gör det enligt regelverket inkl isolationmätning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jari_L 15 Postad 14 Februari , 2015 Visst är det så. Ska man se till tillverkarens CE-märkning så är det nog inte helt okej men man gör det ju naturligtvis ändå. Nu var ju just en liten dvärgbrytare ett dåligt exempel men ni förstår vad jag menar. Använder man sig av CE-märkta prylar och installerar det enligt föreskrifter med tillräcklig behörighet så har jag svårt att tro att någon skulle orka bry sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 14 Februari , 2015 Det går säkert att skrämma upp spänningen på en generator från 120V till 230V. Men generatorn är inte byggd för det. Utrustning med induktionsmotorer och transformatorer får en för hög magnetisk mättnad med bla ökad värmeutveckling som följd. Fartyg brukar byggas med 440V@60Hz. Då kan man landansluta till 400V@50Hz utan större problem även om tex asynkronmotorer mm går långsammare. Men att köra utrustning avsedd för 50Hz på 60Hz är definitivt obra. Byter man vartalsregulator på motorn så kan man få ner frekvensen men det brukar inte gå att ställa ner regulatorn så mycket. Det finns en anledning till att Westerbeke, Onan, Kohl mfl säljer elverk avsedda för antingen för 120V@60Hz ELLER 230V@50Hz även om motorn egentligen är densamma. Ett inverterelverk skulle vara enkelt att kunna koppla om men det verkar inte finnas, troligen pga godkännande regler. Gör man väsentliga förändringar i ett elsystem på en båt så ska det uppfylla CE-reglerna. Struntar man i det så uppfyller man inte försäkringsbolagen aktsamhetsregler. Den som gjort förändringarna är ansvarig för dem, även om båten säljs. Till sist har man redaransvaret, skadas någon och det kan kopplas till ett felaktigt installerat elsystem så kommer denna person hållas ansvarig. Vissa saker ska man bara hålla sig borta från ... Det handlar inte om att skrämma upp utan omkopplingen är något som finns möjlighet att göra på dessa elverk från fabrik. Mao uppmärkt hur man skall göra för att ändra till 220V. Detta enligt info från folk som grejat med dessa och ändrat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stratto 1 Postad 24 Maj , 2016 Hej. Jag har en Sea ray 340. Jag har några funderingar angående elen. Jag har en konverter från landströmmen 220 - 110v Någon som vet om Sea ryas orginal laddare är okej? Eller finns det nått alternativ ? Jag skulle gärna vilja ha en cetek laddare.men då är ju problemet att det är 110v. Jag har elverk oxå. Kan den bara ge 110v? Går det att dra en 220v kabel från 220 på konvertern till en ny laddare och koppla in? jag har tittat i instruktionsboken för min laddare och det är en pulsladdare och den verkar helt ok enl spec (inteligent elektronisk) som känner av batteriet och laddar i olika steg med underhållsladdning som sista . har mätt volt på batterierna under laddning och kan inte se någon skillnad på den laddaren eller min mobila moderna smart laddare . Letade efter info efter batteribyte till agm . Min sea ray är en 290 från 96 och laddaren heter charles 1220el med laddning till 3 batteribanker på 20 ah jag behöll min. tycker det osar lite (långlifeolja-hysteri) ang laddare ! varenda batteri-laddare försäljare har ju en hemsida där dom skrämmer upp batteriköpare att man måste byta laddare så fort man byter batteri! med en massa diagram osv ang våta / agm och gel batteri . Batteri är en förbrukningsvara och kommer att behövas bytas oavsätt laddare. Angående elverket så har jag kohler 4kw elverk och i instruktionsboken står det helt klart och tydligt hur man kopplar det för 220v eller 110v . Det är samma elverk men olika kopplat det står även varvtal.Den som säger något annat har inte läst intruktionsboken ! . men varför ändra detta alla prylar till våra båtar går att köpa på ebay till billigare priser inklusive frakt än här om något går sönder! och säkrare med 110v på sjön . sen har vi ju det här med galvaniska strömmar osv mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser