Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Tangen79

Limpor och knän ?

Rekommendera Poster

Hej. Har precis köpt en Sea ray 340. Sitter 2st mercruiser 7,4 mpi, ej sötvatten kylda. Årsmodell 2002. Limpor och knän ser fina ut på utsidan, jag frågade tidigare ägare som haft den i 5år men han hade inte bytat dom. Motorerna har gått ca 600 Tim . Behöver jag plocka isär det här nu? Eller finns det något sätt jag kan märka om dom skulle bli dåliga? Eller är det kört direkt isåfall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dessa bör du kolla nu. Speciellt om båten gått i saltvatten.

 

Du kan ej se på utsidan om de är okej och motorn går sönder ganska omgående vid ett läckage men det beror så klart på hur mkt det läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man lossar knät och kollar, brukar det funka att sätta ihop den igen sen med nya packningar? Eller är risken stor att det är ojämnt och inte blir tätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man lossar knät och kollar, brukar det funka att sätta ihop den igen sen med nya packningar? Eller är risken stor att det är ojämnt och inte blir tätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de inte tätar efter ihopsättning så låg ett läckage nära nära till hands innan isärtagning. Om limporna skulle vara väldigt fina i övrigt, vilket jag iochförsig har svårt att tro, så kan man plana ner dem aningen så att de blir släta igen.

 

Läckange limpor och knän verkar vara den vanligaste anledningen till trasiga motorer. Möjligtvis delad etta med fryssprängt block.

 

Kinaknän och limpor kostar 5000 direkt från butik i Sverige och fungerar utmärkt till standardmotorer. Snåla inte in på detta om de ser dåliga ut och är (minst) 5 år gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under gång ska du kunna hålla handen på knät utan att det känns obehagligt varmt. Om knät är så varmt att du inte kan hålla handen på det en längre stund kyler det inte som det ska.

 

Det är väl rätt stor skillnad på var båten gått också? Vi köpte en 02:a som enbart gått uppe i Skellefteåtrakten för två år sedan. Den har orginallimpor/knän och kyler bra och visar inga andra symptom på problem. Jag antar att det varit ett annat läge om båten gått längre söder ut eller på västkusten (mer salt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte avgöra på en limpa/knä om de är sönderrostade genom att lägga handen på dem. Det enda man möjligtvis kan avgöra då är om kanalerna är igensatta vilket är ett av flera fel som kan uppstå.

 

Temperatur på limpor/knä hänger dessutom ofta ihop med problem med termostat/termostathus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...