Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Tirill

Samma propellerdata men olika varvtal....?

Rekommendera Poster

Jag har en Ryds 550 med en Yamaha F100 från 2001. En bra kombination av båt o motor!

Motorn har alltid haft en original aluminium propeller som givit ett toppvarv på 5.900 rpm vilket har känts som rätt och optimalt. Farten har då varit ca 38 knop.  Propellern har varit en 12 5/8 x 21"

 

Eftersom jag ansett att denna stigning/diameter varit optimal så köpte jag för ett par år sedan en rostfri propeller från USA med samma stigning och diameter i tron om att motorvarvet vid toppfart skulle bli ungefär detsamma.   Döm om min förvåning när den nya SS proppen gav ett toppvarv på bara 5.300 rpm, vilket kändes som att det gick segt och att motorn hade mer att ge. Det är ju en varvtalssänkning med ca 10%. Toppfarten var väl ungefär den samma med en person i båten, men båten kändes trögare i acceleration etc.

 

Så, hur kan två propellrar med samma stigning och diameter ge två olika varvtal?

Som bilderna visar så är det heller inte nån extrem "skew back" etc på den rostfria???? Dom ser väldigt lika ut.

Jag gillade inte denna varvtalssänkning alls utan har köpt en ny Alminium propp i stället av den typ som satt som orginal.

 

post-98697-0-37909400-1423377985_thumb.jpg

post-98697-0-25363900-1423377997_thumb.jpg

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En aluminium propp "tappar" stigniing vid belastning. En rostfri behållar skn stigning genom varvtalet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som bladarean är betydligt större på den rostfria proppen. Är det så går den tyngre och toppvarvet går ner. Att inte toppfarten minskar skulle då kunna vara att slippen minskar i o m att den rostfria proppen är effektivare.

 

Bara mina funderingar utan anspråk på att det skulle vara så. Att slippen minskar står dock utom allt tvivel, eftersom toppfarten är densamma fast toppvarvet är betydligt lägre med stålpropellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar rekommendera att minska stigningen ett snäpp när man byter från aluminium till rostfritt. Du skulle alltså valt 19" i stället för 21".

 

Jag råkade dessutom ut för samma sak när jag bytte från en väldigt gammal (men felfri) aluminium propp (cirka 40 år) till en modern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var underligt att jag inte kände till detta att man bör gå ner ett snäpp på en SS prop i förhållande till en Alu dito.

Man kan ju säga att det finns många fördelar med att handla från USA, halva priset etc etc, men just vid denna situationen så är det ju kass iom att man inte kan byta proppen. 

 

Antagligen hade en 19" SS prop passat bättre.  Men går en Aluminiumpropeller verklien med 10% slipp vid fullfart? Det har jag aldrig hört och har svårt att tänka mig.

Att den uppenbarligen lite större ytan på SS proppen har skulle sänka varvtalet med 10%....Hmmm....kanske det.
Jag hade läst att SS propellrar med extrem "skew back" kan ge annan karkatär än en med standard/snäll, så jag höll mig undan dessa racing varianter.   
Jaja, inte mycket att göra åt detta... :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slippen på toppvarv på min båt är mellan 12-14% både när jag testat med stål- eller aluminiumpropeller. Så jag gissar ett slippen vid toppvarv generellt borde ligga på 10-15%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tirill skrev: Men går en Aluminiumpropeller verklien med 10% slipp vid fullfart? Det har jag aldrig hört och har svårt att tänka mig.

Försökte googla detta, och ett av de returnerade svaren innehöll den smått häpnadsväckande infon enligt bilden nedan. Rejält stora slipp "normalt" för olika båttyper, även om de inte specifikt gäller toppfart. Påpekas förvisso också i sajten att propellerns slip-procent inte skall sammanblandas med dess effektivitet (verkningsgrad).
post-86835-0-14886300-1423490055_thumb.jpg
Ps. väääldigt OT kuriosa: Trodde John Ericsson uppfann propellern som det (felaktigt) omnämns i DENNA wikiartikel (I själva verket förbättrade han den bara enligt andra artiklar.) Trodde också att skaparen av hans göteborg-staty (Ingel Fallstedt) blev så störd av kritiken angående "skrynkliga byxor" att han tragiskt nog begick självmord. Visar sig vara sant om man skall tro wiki-artikeln ovan?
Månne påverkades skaparen av Poseidon-statyn på götaplatsen långt senare (Carl Milles 1931) av detta, och i ett utbrott av indignation över kritikers trångsynthet gav sin staty ett mycket speciellt utseende från en enda betraktningsvinkel. (Stadens styrande hade tydligen - i en tidig skiss - haft invändningar mot storleken på havsgudens fortplantningsorgan.) Haha, kolla DETTA foto och notera särskilt "fiskens" och "långfingrets" position, slump eller inte!?? Döm själv. :ph34r:

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina mätningar i marschfart visar att slippen legat uppåt 20% så de siffror som du, Thomas-1 redovisar kanske är ett genomsnitt och inte vid toppvarvet, utan mer i marschfart, vilket är den fart man normalt ligger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det nån tabell eller matematisk formel där man kan göra en prognos på slippen?? Om det nu är sant vad herrarna skriver här n(vilket jag inte har anledning att misstro!!) så innebär ju detta att det är omöjligt att ta ut en propeller till en båt på annat sätt än att PROVA. Eftersom du bör hamna i ett varvtalsområde på MINST 10%, men helst under 5% så  är ju detta i så fall omöjligt att prediktera, eftersom man kan ha en slipp på 10 eller 20% vilket ju då i mitt fall är omöjligt att förutsäga....

 

Jag tyckte jag studerade alla fakta  noga innan jag köpte den SS proppen, men ändå blev det ju inte inte alls bra......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en duktig propellerfirma, typ PropellerTrim kan justera din stålpropeller både när det gäller stigning och diametern mm. Har verkligen alupropellern samma diameter som den i stål? På bilden ser diameter större ut. Även ökad diameter sänker toppvarvtalet på motorn.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om dina data är korrekta hade din båt14% slip v WOT m alu prop. Som föll tills 4% med ss prop. Ungefär som du kan förvänta...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hej,

 

Alla propellrar har slip, om slippen skulle vara 0% så skulle inte båten röra på sig fast propellern snurrar. Utan slipp blir det ingen tryckskillnad mellan fram och baksidan av bladena. Googla på "prop slip cal" så hittar ni olika sidor att räkna ut slippen på.

MEN många propellertillverkare ger fel information om sin propeller så att folk tror att det är en mycket effektiv propeller för den har så låg slipp prosent...... Jag har till och med fått negativa värden när jag har räknat. Min egen båt har en propeller av storleken 15,5 x 17, alltså 17 tum stigning. Sätter jag in mina värden jag får vid WOT så har jag en slipp på 1%..... Ingen chance att det skulle stämma, allt under 10% verklig slipp är jävligt bra, 4% tror jag inte på för det börjar bli för lite. Om jag sätter in 10% slipp i beräkningen för min propeller får jag en stigning på 19 tum. En propeller har olika slippvärden vid olika hastigheter.

Sen hur bladen är formade, lutningen etc inverkar också samt skrovet på båten.

 

Det enda rätta sättet att hitta rätt propeller är att prova olika, en person som har mycket erfarenhet är guld värd för han kan i varje fall ge en bra startpunkt var man skall börja.

 

Om ni inte köper en ny propeller av samma märke, material etc så måst ni prova er fram

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del intressanta kommentarer här minsann!!!

 

Tydligen är det då så, att det är OMÖJLIGT att förutse vilka data en propeller skall ha om man inte provat just den propellertypen på sin båt/motor tidigare. Jag vet inte om jag hade otur att skillnaderna var såpass stora mellan just mina typer av propellrar.

 

Jag skall ta och räkna igenom mina "slipp" tal till sommaren när jag sätter den båten på sjön igen och sen göra några mera exakta hastighets och varvtalsavläsningar.

 

Jag skall och mäta upp diametern på bägge propellrarna för skojs skull, då någon här ju korrekt indikerade att den rostfria såg större ut.

 

Helt klart borde den rostfria propellern haft 10% mindre stigning för att få upp varvtalet till närmare 6000, där jag känner att det bör ligga.

Jag vet att det finns firmor som kan justera propellrar genom att helt enkelt minska diametern på dom eller ta bort vissa ytor, men nu gjorde jag ju så att jag i "vredesmod" köpte en original propp till från USA, av den typ som satt där först, och "case closed".

Dollarn var låg då och kah tror inte jag gav mer än 850 kr för den +moms.

 

Man lär så länge man lever........!

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tirill - Nu träffade du huvudet på spiken......

 

Några saker ännu....

En varvmätare som INTE får signalen direkt från motorelektroniken ( t.ex via NMEA2K nät) kan mycket väl visa fel med flere hundra varv. Bra att komma ihåg....

Två propellrar med exakt samma stigning och diameter kan vara helt olika på grund av bladens utformning. Ena kan ge en "smal cylinder formig" propellerström och den andra "en konisk form". I praktiken känns det så att den ena lyfter fören bättre och den andra lyfter aktern bättre.

 

Ibland känns det som man hittar rätt propeller först då det har redan blivit aktuell att byta motor.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från en alu semi cleaver design till en SS i elefantöron design propeller på en 5,5m planande skrov att gå ner med 3x i slip tycker jag fortfarande är som man ska förvänta. Om samma dia.

 

Även med utväxling på 2.31...som ger låg rpm på propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina verkliga mätta erfarenheter mellan stål- vs alupropeller är att det är väldigt små skillnader både i toppfart och slip. På min båt, en WA-båt, 6 m, vikt ca 1300 kg med en fyrtaktare på 140 hk skiljer mindre än två knop i toppfart och slippen någon procentenhet.

Min båt har en toppfart på 35-37 knop och marschfarten är ungefär 20-25 för båda propparna, vilket gör att jag aldrig använder stålpropellern, eftersom skillnaden mellan dessa är så liten. Visserligen släpper aluproppen lättare i snäva svängar, men den lilla nackdelen hanteras genom en aktiv trimhantering. Fördelen med alu är att risken för att skada propelleraxel och drev är mycket mindre vid en eventuell grundkörning.

 

Med mina erfarenheter skulle jag aldrig råda någon att lägga pengar på en stålpropeller om motorn är svagare än säg 150 hk och toppfarten understiger 40 knop, för vinsten blir sannolikt mindre än det man hoppas på medan man väntar på paketet med den nya stålpropeller man beställt. Det finns säker båt-motorkombinationer där vinsten med stål kan bli större än för mig, så var och en måste få göra egna val efter sina preferenser. "Var och en måste få bli salig i sin egen fason"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, robert99, dina synpunkter kan säkert stämma....Exact varför man köper en Rostfri propeller kan nog variera...men att allt skulle bli så mycket bättre e nog tveksamt!   Men håll med om att det ser ju lite "fräckare" ut när motorn e upphissad! :)

 

Ett av skälen jag anförde på mig själv när jag köpte den var ju att min Alupropp var väldigt känslig att köra med i is. Jag bor på en Ö, så jag använder båtar året runt för att komma iland. En aluminiumpropeller e känsligare om den kommer bort i is, för att inte tala om när man backar med den. Där tror jag SS proppen är mycket tåligare utan att man därför riskerar de mekaniska detaljerna i drivlinan. 
Slutsatsen jag lärt mig är att man egentligen inte kan köpa en ny propellertyp utifrån en katalog, utan måste rätt o slätt prova den på motorn för att därifrån gå upp eller ner. Då är det ju en nödvändighet att köpa i Sverige och att man har ett avtal med handlaren om detta. USA i all ära men att returnera nåt med Tull trassel och frakter är i praktiken omöjligt.

Så min SS propp får ligga på hyllan framöver i väntan på nästa isvinter eller som allmän reservpropeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En varvmätare som INTE får signalen direkt från motorelektroniken ( t.ex via NMEA2K nät) kan mycket väl visa fel med flere hundra varv

 

Detta stämmer inte alls. Påståendet diskvalificerar i princip varvräknarna på alla utombordare, då signalen nästan uteslutande tas från AC-sidan av 12V-generatorn.

 

Generatorns frekvens är definitionsmässigt EXAKT proportionell mot varvtalet, dvs en konstant x varvtalet. Bättre går inte att få. Varvräknaren är inget annat än en frekvensräknare graderad och kalibrerad för att visa rpm. Noggrannheten/linjäriteten bestäms helt av noggrannheten i varvräknarens tidbas och precisionen närmast av hur väl kalibrerad varvräknaren är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ellet ännu bättre, via tändpuls. Trodde faktiskt det bara var dieslar som kör via generator. Alla bilar och motorcyklar samt äldre utombordare jag skruvat med genom åren har gått på tändpuls, inte via generatorn

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ellet ännu bättre, via tändpuls. Trodde faktiskt det bara var dieslar som kör via generator. Alla bilar och motorcyklar samt äldre utombordare jag skruvat med genom åren har gått på tändpuls, inte via generatorn

Då har du skruvat i utombordare med batteritändsystem. Dessa försvann från marknaden runt 1970. Du får gärna förklara på vilket sätt det skulle vara bättre.

 

Jag vet att detta är en propellertråd, men det finns så många missuppfattningar kring utombordare och varvräknare. Minst två gånger per säsong undrar någon om inte Biltemas varvräknare till bil funkar. För några år sedan hade en på MG drabbats att Sea Sea hade vilseledande information om sina varvräknare. Han fick till sist byta till en dyrare avsedd för utombordare utan att betala mellanskillnad.

En rätt installerad varvräknare på en modern utombordare visar varvtalet inom +/- 100 rpm. I de flesta fall kan man kolla sin varvräknare med en enkel digital frekvensräknare inkopplad till pulsen. Ofta är generatorn 12-polig och levererar därmed EXAKT 6-pulser/varv. Frekvensen blir då    f (Hz) = Varvtalet (RPM)/10.

 

Alltså går det i allmänhet att lita på varvräknaren vid propellerberäkningar. Får man fram orimliga slip finns det anledning att se över installationen.

 

Att mecka med egna installationer kopplade till tändsystemet kan vara direkt livsfarligt och leda till skador på tändsystemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...