BSven 469 Postad 7 Februari , 2015 (redigerade) Jag har ett gammalt men välfungerande POD-värmesystem i min båt som behöver bytas slangar på.POD skall ha 19mm slang medan mina konvektorer har 16 mm anslutning.Systemet är ju öppet och ej trycksatt och innehåller vatten/glykol. Vid drift blir vattentemperaturen inte mer än 30 grader. Behöver jag använda speciell EPDM-slang eller går det lika bra med vanlig, genomskinlig armerad vattenslang. Jag ser en fördel med att kunna se eventuella luftbubblor i systemet men det kanske finns nackdelar?Finns det något bra sätt att fixa övergången 19-16 mm eller blir det till att använda många rullar gängtape? Tacksam för tips!/Sven Redigerad 7 Februari , 2015 av BSven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Februari , 2015 Vanlig vattenslang brukar bli väldigt sladdrig när det blir varmt. Sk bilvärmarslang fungerar däremot bra. Enklaste övergångar är kopparmuffar avsedda för lödning. 15/18 är ca 17/20 utvändigt. http://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/rordelar-for-lodning/ 30° låter lite, man brukar vilja ha ut lite högre temperatur för att få cirkulation. Men du kanske har pump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Februari , 2015 På torpet har vi en 5 liters vattenvärmare med sån armerad genomskinlig plastslang. Temperaturen har vi ofta högt ställd för att få så mycket varmvatten som möjligt i den lilla värmaren, ibland nära kokpunkten. Den slangen har klarat 15 år ungefär. Samma typ har vi också i båten från varmvattenberedaren. Där är vattnet 85 grader. Ser ingen nackdel med att slangen blir mjuk av varmvattnet där den hänger eller ligger. Blir det problem kan den ju fästas. Har själv inte klammat den i båten men på torpet sitter den hängd i en krok innan kranen. Den värmaren är av lite kufisk sort. Den har ett kärl av plast och tål inget vattentryck. Kranen är då gjord så att det kalla vattnet trycker ut det varma. Slangen blir på så vis inte trycksatt men i båten är det pumpens tryck vad det nu kan vara. Funkar iallafall även där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 8 Februari , 2015 Tack!Jo, jag har cirkulationspump och termometer på slangen så 30 grader är vad som cirkulerar. Jag får väl prova. Jag skall även försöka hitta på någon lösning så att jag kan dränera systemet på lägsta punkten utan att få glykol i hela båten om man skulle ha en läckande anslutning någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Februari , 2015 Den pumpen verkar det vara fart i, det är knappt du behöver slang Vid hade vattenburen värme i en ganska stor båt men ingen pump. Det var busselement med rejäla dimensioner. När cirkulationen kom igång fungerade det bra. Installationen var billig så det var grön genomskinlig slang. Panna hade en droppbrännare som var lite kinkig att ställa in, ibland blev det liksom lite för mycket och när vattnet blev för varmt "slaknade" slangarna och cirkulationen mer eller mindre upphörde. Vilket gjorde att pannan kokade. Fast då vaknade man ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser