Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Gaskon

Batteriprovare

Rekommendera Poster

Fått låna en batteri testare. Hur gör man ?

Går att belasta upp till 500A.

Men hur länge? Och hur många ampere ska jag belasta med?

Batterierna är på 185A.

post-101984-0-05452400-1423245801_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite lagom;) Är dina batteri på 750 cca så kan du lasta den till 500 ah och spänningen ska inte gå under 10,5 volt. 

vet du inte cca på dina batteri så lasta ner till 300-400 ah och se vad spänningen är i det läget. sen när du släpper lasten till 0 ah ska spänningen snabbt gå upp till 12,6-12,7 volt igen.  Detta om batterierna är laddade innan testet och friska. Vid ca 20 grader, är det kallare så lite lägre resultat på alla tester, kanske 0,15-0,2 volt lägre.

 bör vara att endast koppla på batteriet och vrida på vredet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, men hur tar jag reda på cca på mina batterier? Står det på dom?

Batterierna var fullt laddade för tre veckor sen. Är det fulladdat fortfarande? Står i båten med kablarna borta. Förra veckan när jag mätte var volten 12,64 v. Men då var det -1 ute temperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12.64 låter bra i vilospänning vid den tempen. är batterierna bra så kan man säga att de fortfarande är laddade.

 mät spänningen i batterierna utan att ladda och gör testet. 

 Bör stå cca eller aah timmar på batterierna. ( det är hur många ah man kan ta ur batterierna på en gång )

 normal start batteri bör ha minst 750 cca och ett bra runt 900 cca riktigt bra 1200-1400 cca. 

 fritids batteri brukar inte ligga på mer än runt 200-400 cca, men de ska inte dra en startmotor i heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fått låna en batteri testare. Hur gör man ?

Går att belasta upp till 500A.

Men hur länge? Och hur många ampere ska jag belasta med?

Batterierna är på 185A.

Om du tittar på Ampéremätaren till vänster ser du en skala graderad i Ampéretimmar. Använd den! Apparaten piper efter ca 15 sekunders belastning. Då ska du läsa av spänningen. Det finns en bruksanvisning till vänster på apparaten.

Redigerad av Rollen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite lagom;) Är dina batteri på 750 cca så kan du lasta den till 500 ah och spänningen ska inte gå under 10,5 volt. 

vet du inte cca på dina batteri så lasta ner till 300-400 ah och se vad spänningen är i det läget. sen när du släpper lasten till 0 ah ska spänningen snabbt gå upp till 12,6-12,7 volt igen.  Detta om batterierna är laddade innan testet och friska. Vid ca 20 grader, är det kallare så lite lägre resultat på alla tester, kanske 0,15-0,2 volt lägre.

 bör vara att endast koppla på batteriet och vrida på vredet. 

Det är Ampére man belastar batteriet med. Inte Ampéretimmar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lite lagom;) Är dina batteri på 750 cca så kan du lasta den till 500 ah och spänningen ska inte gå under 10,5 volt. 

vet du inte cca på dina batteri så lasta ner till 300-400 ah och se vad spänningen är i det läget. sen när du släpper lasten till 0 ah ska spänningen snabbt gå upp till 12,6-12,7 volt igen.  Detta om batterierna är laddade innan testet och friska. Vid ca 20 grader, är det kallare så lite lägre resultat på alla tester, kanske 0,15-0,2 volt lägre.

 bör vara att endast koppla på batteriet och vrida på vredet. 

Det är Ampére man belastar batteriet med. Inte Ampéretimmar. 

 

Förlåt där kom ett h med. men tror alla hängde med förutom du? Sen är det nog inte ampere du belastar ett batteri med, det är en last och batteriet som lämnar dina ampere. men vist, när alla förbrukare är angivna i ampere så håller jag med dig, mig veterligen så är förbrukare angivna i watt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för er info. Start batterierna är på 1150 cca enligt kvittot.

Åker nu till båten och kör testet så får vi se vad utfallet blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gaskon: Hittade en MANUAL för ditt lånade testinstrument, och den manualen säger tyvärr att ditt stora 185 Ah:s inte kan testas!
(Max batteristorlek anges där till 160 amperetimmar för mätning "på en gång", alltså ganska klumpigt stora batterier. Fråga: Har du verkligen ett enda stort&tungt odelbart batteri på hela 185 Ah, eller menar du kanske hela din batteribanks sammanlagda laddnings-kapacitet fördelat på flera separata batterier?)
Skillnaden mellan kapaciteten (storleken/tyngden/klumpigheten) 160- och 185 Ah är ju inte jättestor, men kanske kan man därför fuska litet ifall inte separat test av enskilda batterienheter är möjlig?

Med CCA avses f.ö. standardtestvärdet "Cold Cranking Ampere", ett mått på batteriets förmåga att leverera hög strömstyrka till startmotorn vid kyla. (Förmodligen kan du googla det fabriks-testvärdet med hjälp av ditt batteris fabrikat/modellbeteckning?)
Fritidsbåtar används ju sällan vid sträng kyla, finns därför även andra teststandarder om du googlar, exempelvis "CA or sometimes called Marine Cranking Amps, MCA"

Har som synes i bilden lagt till mina egna synpunkter/tankevurpor, för detta med batteriers kemiska egenskaper förbryllar nog även oss som klart förmår särskilja äpplen&päron (laddningskapacitet Ah och strömstyrka A).

[Tips till Frippe77: försök i fortsättningen att mer noga undvika sammanblandning av de elektriska storheterna (fruktsorterna), förvirringen är redan stor nog ändå. (Sagt i bästa välmening, snälla bli inte sur för vi gör ju alla våra små misstag men är väl "förbättringsbara" därvidlag.)]
post-86835-0-15653100-1423319892_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En batteritestare är oftast ganska ointressant i en båt eftersom den mäter hur mycket ström batteriet kan leverera vid kyla. För startbatteriet kan det vara intressant men oftast hör man på startmotorn hur bra batteriet är. Husbatterierna bör man mäta med en "normal" belastning under en längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort testen med batteriprovaren och allt var bra enligt mätaren. Misstänkte att ett batteri var det något fel på men enligt mätaren var det ok. Trots att detta tappat mer spänning än övriga. Under tre veckor har batterierna stått med kablarna av, tre av batterierna var spänningen 12,64 och ett var 12,42.

 

Tacksam för förslag om vad jag ska göra, ska lämna lite bakgrundsinformation.

Köpte en båt i augusti i år i utlandet.

När vi tittade på båten så låg den på land och det fanns inga batterier i båten. Jag lämnade ett bud på båten dom nappade på det och jag köpte båten.

Dealen var då att dom skulle sätta in fyra nya batterier och när båten kom till Sverige så var allt frid och fröjd under första turen. Nästa tur vi gjorde märkte jag att bogpropellern började bli slö. Nästa tilläggning vi skulle göra var den helt död.

Även andra saker i båten var oxå helt döda.

Tog oss hem och jag tog kontakt med en kille som har lite koll på el. Det visade sig att det fattades en jord kabel på förbrukar sidan så batterierna fick ingen laddning.

Efter det så laddade vi upp batterierna men jag misstänkte att dom två på förbrukningssidan som bogpropellern är kopplad till har blivit förstörda pga. Att vi körde dom helt tomma. Sen var det dags att ta upp båten, nu när den stått på land under hösten så har jag laddat batterierna ungefär var tredje vecka, varje gång jag kommer ner till båten så har spänningen legat på runt 12,20 v på förbrukarsidan och 12,46 v på start batterierna. För tre veckor sen kopplade jag bort kabelskorna för att se om spänningen sjunk lika mycket, med det gjorde den inte.

 

Har oxå under senaste dagen kommit fram till att dom har satt in fyra startbatterier, alltså två startbatterier på vardera 185A, och två förbrukningsbatterier som är startbatterier på vardera 185A.

 

Så vad gör jag nu, man kan väl inte ha två startbatterier som förbrukning?

Kan det vara så att jag haft problem med fallande spänning pga. av att jag haft startbatterier i förbrukarbanken?

Vet inte riktigt hur jag ska göra? Behålla två av start batterierna och köpa två nya förbrukningbatterier? Eller måste jag köpa allt nytt, annars blandar jag nya och gamla batterier? Batterierna som sitter i båten nu är enligt bifogad bild.

post-101984-0-95163700-1423331598_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dra batterierna en eller några få gånger dödar dem inte. Blir det för många gånger så tappar de kapacitet.

Startbatterier går utmärkt att ha som förbrukningsbatterier de är bara inte optimala eftersom deras främsta egenskap är att kunna ge stor ström under kort tid.

Det man kan misstänka är att något ligger och smygdrar ström. Batterierna håller ju spänningen bättre när de är bortkopplade.

Mystiskt är att batterierna bara rekommenderas till fordon tillverkade efter 2000. Kan det vara så att senare års fordon har en annan form av laddningsregulatorer? Kanske batterierna ska laddas med en högre spänning? Kan var ide att forska i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har misstänkt att det är annat som ligger och drar. Finns en del diod lampor som lyser i huvudpanelen även om huvudströmmen är bruten.

Har försökt att mäta med en amperetångmätare men inte fått något utslag på mätaren.

När jag var i båten idag och skulle koppla på startbatteripolerna så började det låta som relä kan göra i ena motorn. Trots att även huvudströmbrytarna till bägge motorerna var frånslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med en Tudorkille för ett par år sedan och han berättade att stora moderna lastbilbatterier av HD-typ (Heavy Duty) hade en uppbyggnad liknande de som Tudor Dual har. Orsaken till detta var enligt honom att moderna lastbilar ofta har strömkrävande utrustningar som tex bakgavellyftar och som kräver att de skall tåla mer belastningscykler än ett ordinarie startbatteri.

 

Det betyder att om du får fart på dina batterier så kan du använda dem till förbrukning om du inte laddar ur dem mer än säg 40% av uppgiven/verklig kapacitet. Får du bara till tre av dem och inte kan reklamera det sista, kanske du kan använda ett till start även för två motorer om du har det och de övriga två till förbrukning. Så skulle i alla fall jag försöka innan jag kasserar fyra relativt nya batterier av känt märke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar enligt DENNA pdf (sid 4/15) som att bästa vibrationstålighet behövs på nyare dragbilar för att batterierna har flyttats p.g.a. avgasrenings-krav? 

Batteriets CCA är f.ö. 1100 A enligt sidan 11/15.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...