Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
kejelv

fråga om tillbud

Rekommendera Poster

 

Ibland är det svårt att ligga bakom segelbåt.

 

Jag gick från Torshälla och hamnade bakom en segelbåt som låg i fyra knop, in båt gör 4,5 knop på tomgång.

Men jag tyckte inte att det passade sig at köra om då det troligen hade orsakat sura miner i den andra båten.

Så det blev till att lägga ur växel, vänta en stund, lägga i växel och puttra efter o s v.

Inget gigantiskt omak, men jag tyckte att 5knop borde gå att hålla med en innombordarförsedd båt i 30 fotsklassen.

 

Har man en båt som man inte kan köra saktare än 4,5 knop så är det nåt fel på båten. 

Det finns ju ställen där högsta tillåtna hastighet är 3 knop.

 

 

Du har helt rätt i det du säger Tommy. 4,5 är på tok för snabbt för att vara det "långsammaste". Jag själv ger mig inte in i Soten på sommaren om det är väldigt mycket trafik, då jag MÅSTE göra fart genom vatten för att hålla gamla damen i styr. Visserligen Brukar ju folk ha förståelse när man kommer där ändå. brukar bli lite åt störst-vinner-syndromet ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet och jag gillar dina tankar i inlägget Toaen!

Håller verkligen med om att en hastighetsbegränsning inte är samma sak som att det är den lägsta hastighet som man ska hålla. Men självklart ska man hålla styrbord där och inte hetsa upp sig för mycket på de som vill och kör förbi. Det där med hydralik som begränsar/spökar och gör att en del båtar inte ens kan hålla fem knop känner jag igen. hos andra båtägare.

Även de har rätt att färdas i en farled där man max får köra fem knop.

Jag skulle vilja veta hur hastighetsöverträdare reagerar när de själva får utspilld dricka ombord eller spiller olja när de servar motorn på grund av att någon inte håller hastighetsbegränsningen utanför marinan eller drar påför tidigt /slår av för sent.

Jag tycker det borde ingå i den marina allmänbildningen att man varken drar på /saktar ned precis utanför fritidshamnar/bryggor eftersom vågorna oftast tar sig mer eller mindre igenom flytbryggor och inlopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nyfiken fråga utan värdering Gedda: Viken fart måste du uppnå för att få styrfart?

Jag ser att du har ett äldre mindre fartyg och kan mycket väl förstå att hon inte alla gånger är lätta att manövrera. Av ren självbevarelsedrift vill jag ha extra god säkerhetsmarginal till sådan båtar/fartyg. Skulle jag möta dig vid ett smalt inlopp till en hamn, så skulle jag givetvis ge dig företräde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nyfiken fråga utan värdering Gedda: Viken fart måste du uppnå för att få styrfart?

Jag ser att du har ett äldre mindre fartyg och kan mycket väl förstå att hon inte alla gånger är lätta att manövrera. Av ren självbevarelsedrift vill jag ha extra god säkerhetsmarginal till sådan båtar/fartyg. Skulle jag möta dig vid ett smalt inlopp till en hamn, så skulle jag givetvis ge dig företräde.

Det ligger runt 2-3 knop. Det är en nätt liten pjäs på 20x6 meter ca 2,9 meter djup och med en vikt på 80-100 ton. Seglingsförbudet i sotekanalen kom till just med denna båten jag har. Inträffade en kollision söder om bron mellan min båt och en segelbåt med seglen uppe. nu kommer jag inte ihåg vilket år det var men det var före min livstid tror jag. Ärendet blev rättsligt prövat farfar som då ägde båten fick rätten på sin sida och sedan infördes ett seglingsförbud året där på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Patrullbåtarna av Huginklass gjorde 7 knop som lägst med en av två Dieslar igång.

Den hade inget backslag.

 

Så hade en sån haft drivved ivägen......... ;-)

Redigerad av Beeblebronx
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Gedda, har du en Kaplanpropeller, eller fasta blad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag noterade att det fanns en tillverkare som kallar sina propellrar "kaplan propellers" den tillverkaren gör fasta propellrar, det känns som renomée snyltning.

Jag syftar på Viktor Kaplans uppfinning som KaMeWa kom att tillverka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

"Hög"hastighet är skrämmande och rätt omoraliskt för merparten av

Lutheranerna.

 

Men även ett stycke drivved borde väl gå rätt fort på tomgång?

Säg att motorn har ett tomgångsvarv på 700rpm, backslaget har en reduktion på 1,9:1, propellern har en stigning på 15" slipen är för enkelhetens skull vid lägsta fart 0%.

 

Även en segelbåt med dessa data skulle väl göra 4,5 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min segelbåt gör c:a två knop på tomgång och platt vatten. Men vill jag köra långsammsre lägger jag ju ur växeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du har helt rätt i det du säger Tommy. 4,5 är på tok för snabbt för att vara det "långsammaste". Jag själv ger mig inte in i Soten på sommaren om det är väldigt mycket trafik, då jag MÅSTE göra fart genom vatten för att hålla gamla damen i styr. Visserligen Brukar ju folk ha förståelse när man kommer där ändå. brukar bli lite åt störst-vinner-syndromet ;)

 

 

På Soten vågar du väl gå även om vädret skulle va relativt dåligt. Dvs sämre än vad de flesta fritidsbåtsskeppare skulle våga.

 

Nu menar du väl Sotekanalen. En kanal som grävdes på 1930-talet för att man skulle slippa passera Soten vid riktigt dåligt väder. 

 

Längs Bohusläns skärgård fanns ju förr fyra passager som var mycket farliga och där mindre båtar inte har nån alternativ, mer skyddad väg. Soten var en.

 

post-53310-0-78968400-1423377688_thumb.jpg

 

Nån från Schweiz hade, i slutet av 1990-talet, köpt en båt i Norge och skulle segla "hem" den. Man visste att Sotekanalen fanns, men valde ändå att segla över Soten. När man passerat Mjölskärs fyr klarade man inte av att segla längre pga det dåliga vädret.

 

De tog ner seglen och skulle starta motorn. Detta lyckades inte, utan man drev in i Haby bukt och gick på grund ett flertal gånger innan båten till slut spolades upp på land längst in i bukten. Landet som syns i bakgrunden är Tryggö.

 

Näst sista gången jag seglade genom Sotekanalen, la vi till i kanalens södra del för att gå ut till Haby, för att titta på den strandade båten.

 

Sista gången jag seglade genom Sotekanalen måste ha varit 1969. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som du säger Tommy. Det farligaste på havet är land. Det fanns ju ingen anledning att gå så nära när de var så väg mot Tyskland. Speciellt med en sån båt som nog inte var så bra i motvind. Den kanske inte ens klarade halvvind. Då kryper land i lä närmare och närmare.

 

Det var väl vad som hände segelfartygen innan motorn blev vanlig. I riktigt hårt väder klarar inte segelbåtar med revade segel att gå upp mot vinden och då gäller det att land i lä är tillräckligt långt bort för att vinden ska lägga sig innan man går på land.

 

Det måste ha varit en mara för alla till havs förritiden. Motor och revade segel på en skaplig fritidsseglare klarar hårt väder utan att gå på land. Det gäller bara att ha tillräckligt med olja i sumpen om båten lutar kraftigt.

 

En Forgus vi var spekulant på hade motor som skurit då han i hårt väder undvek att gå på land när han rundade Lindesnäs. Det gick bra men motorn blev utbytt eller renoverad. Troligen hade han fullt ställ uppe men tog motorn till hjälp för att kunna komma förbi fyren. Det kan bli lite guppigt i de där vattnen så jag väljer att vid hårt väder hålla mig bra långt ut utifall nåt skulle hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det misstag som de gjorde, var att de tog ner och beslog seglen innan de började försöka starta motorn.

 

Har man passerat Mjölskärs fyr så har man ju kommit ganska långt över de besvärliga delarna. Fast det kanske var bättre att driva in i Haby bukt, än att hamna på skären väster om Tryggöskär.

 

post-53310-0-30769000-1423381887_thumb.jpg

 

Det är ju alltid lätt att sitta gott och varmt, på det fasta hälleberget och spekulera om hur nån annan skulle gjort för sådär 50 år sen.

 

post-53310-0-24464900-1423381777_thumb.jpg

 

Båten bärgades. Har för mig att den inte fick så väldigt stora skador och de ombordvarande klarade sig helt utan skador.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det var sotekanalen jag hade i åtanke Tommy  :) har gått utanför ett par gånger, dock inte med båten jag har nu!

Beeblebronx, ja jag har en reversibel propeller av märket Seffle som sedan blev Seffle-KaMeWa. Har även backslag på bägge maskinerna så jag har alla möjligheter med propellerverkan. men propellern MÅSTE snurra och ha driv för att kunna framföra båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Hög"hastighet är skrämmande och rätt omoraliskt för merparten av

Lutheranerna.

 

Men även ett stycke drivved borde väl gå rätt fort på tomgång?

Säg att motorn har ett tomgångsvarv på 700rpm, backslaget har en reduktion på 1,9:1, propellern har en stigning på 15" slipen är för enkelhetens skull vid lägsta fart 0%.

 

Även en segelbåt med dessa data skulle väl göra 4,5 knop?

 

Jag har under en period haft amerikansk motorbåt, V8 och drev. På tomgång var farten nästan 5 kn. La man ur växeln så tappade man direkt all manöverförmåga, det fanns nästan ingen undervattens kropp men ett sjuhelsikes vindfång. En ren mardröm jämfört med en segelbåt.

Jag fick ha korsade tampar mellan Y-bommarna för att jag skulle kunna gå med fart in.

Nu löste jag problemet genom att sälja båten.

 

Passerade man segelbåtar så försökte man naturligtvis hålla sig så långt ifrån som det gick. Körde man långsamt så drog man upp rejält svall och segelbåtarna hötte med näven. Körde man fullt spett så blev det inget svall men likväl höttes det med nävarna.

 

I sund med en massa kryssande segelbåtar hade man ett helvete också, skulle man ha bra manöverförmåga för att snabbt kunna manövrera vilket är önskvärt med tanke på utrymmet, så fick man gå i planing. Men det är för farligt.

 

Det finns idioter både i båda lägren. Men det skulle inte skada om man skaffade sig lite kunskap hur andra båtar manövrerar. Eller hur svall påverkar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Hög"hastighet är skrämmande och rätt omoraliskt för merparten av

Lutheranerna.

 

Men även ett stycke drivved borde väl gå rätt fort på tomgång?

Säg att motorn har ett tomgångsvarv på 700rpm, backslaget har en reduktion på 1,9:1, propellern har en stigning på 15" slipen är för enkelhetens skull vid lägsta fart 0%.

 

Även en segelbåt med dessa data skulle väl göra 4,5 knop?

 

Jag har under en period haft amerikansk motorbåt, V8 och drev. På tomgång var farten nästan 5 kn. La man ur växeln så tappade man direkt all manöverförmåga, det fanns nästan ingen undervattens kropp men ett sjuhelsikes vindfång. En ren mardröm jämfört med en segelbåt.

Jag fick ha korsade tampar mellan Y-bommarna för att jag skulle kunna gå med fart in.

Nu löste jag problemet genom att sälja båten.

 

Passerade man segelbåtar så försökte man naturligtvis hålla sig så långt ifrån som det gick. Körde man långsamt så drog man upp rejält svall och segelbåtarna hötte med näven. Körde man fullt spett så blev det inget svall men likväl höttes det med nävarna.

 

I sund med en massa kryssande segelbåtar hade man ett helvete också, skulle man ha bra manöverförmåga för att snabbt kunna manövrera vilket är önskvärt med tanke på utrymmet, så fick man gå i planing. Men det är för farligt.

 

Det finns idioter både i båda lägren. Men det skulle inte skada om man skaffade sig lite kunskap hur andra båtar manövrerar. Eller hur svall påverkar.

 

 

Du är en klok man bhemac.

 

Problem är till för att lösas och det gäller ju att hitta den bästa lösningen precis som du gjorde.  ;)

 

Sen lärde jag mig faktiskt en helt ny sak av ditt inlägg.

 

Fick ytterligare ett belägg för hur synd det är om vissa motorbåtsägare.

 

De två vintrarna mellan 2005 och 2007 fick jag möjlighet att förvara den dåvarande båten inomhus i tempererad lokal. Av princip hade bara ägaren av lokalen tagit emot motorbåtar för vinterförvaring under den tid han drev verksamheten. Under några år hade ett annat företag drivit verksamheten, men hade efter våren 2005 avvecklat verksamheten av ekonomiska skäl. Anläggningen var till salu, men det tog ett par år innan den blev såld. 

 

Några få riktiga gamla stamkunder kunde ägare av lokalen inte säga nej till, men det fanns väldigt mycket plats i hallen. När jag frågade honom första gången sa han nej, så jag skaffade ett annat ställe där jag skulle kunna stå för att reparera en böldpestskada. När jag hade tagit upp ifrågasatte kranföraren om jag verkligen skulle få plats där. Det hade varit full där vintern innan och han hade hört det skulle knös in ytterligare båtar.

 

Hör med Göran i Sandbogen. Där är det gott om plats. På den tiden jag var ung och vacker var jag skolkamrat med Görans fru - fast hon var vackrare. Ja - åtminstone en rar ung flicka. Dessutom hade jag bott granne med Göran och hans familj några år, när jag var liten. Jag och Grannpojken som också hette Göran, beundrade den något äldre Göran och hans ännu äldre bror Lars och deras kanot.

 

När jag frågade Göran i Sandbogen var väl svaret ungefär; "Jaja, du kan väl få stå inne över vintern trotts att du har segelbåt och egen båtvagn". En annan sak som Göran brukade säga,nästan varje gång vi sågs, var;"båtar skulle aldrig få ha längre mast än två meter och kunna köras i minst 25 knop".

 

Normalt tog Göran in motorbåtarna med en  specialbyggd vagn och lastade av dem med hjälp av domkraft och pallningsvirke.

 

Den största motorbåten hade dock egen vagn.

 

Lång som jag är har jag nästan alltid att det varit jobbigt att bottenmåla mina segelbåtar. Efter två vintrar i hallen insåg jag att jag hade helt fel på den punkten, efter att jag sett det unga syskonparet som tillsammans hade tagit över ägarskapet på familjeklenoden. Den största motorbåten i hallen. 

 

Ett sånt elände de hade när de skulle bottenmåla. Trotts att de var unga och smidiga var det nästan omöjligt att komma åt. Det var nog första gången jag tyckt synd om ägare till en motorbåt.

 

Dessutom resonerade vi om hur vi använde båtarna. Jag hade sommaren 2005 avslutat min seglats runt den Svenska kusten.

 

post-53310-0-78352700-1423406432_thumb.jpg

 

Från Haparanda via Stockhlom, runt Skåne till Kungshamn och en tur till Krockstrand och gränskumlet mellan Sverige och Norge, sommararna 2004 och 2005. En seglast som egentligen gick alldeles för snabbt. 11,5 veckor fördelat på två år.

 

post-53310-0-46127200-1423406344_thumb.jpg

 

Det unga båtägarparet hade nästan inte råd att köra sin båt alls. Mest låg den på båtplatsen, men nån enstaka tur i närområdet kostade man på sig några gånger på sommaren.

 

Nu har det hänt igen. Att jag fått ytterligare en anledning att tycka synd om motorbåtsägare.

 

Efter bhemac´s inlägg har jag förstått att det även är synd om motorbåtsägare som har båtar som i princip inte går att manövrera i lågfartsområdena.

 

Tänk så bra en annan har det. 

 

Vinden är fri - ju längre man segla desto billigare blir det. 

Man färdas i en behaglig tack så man hinner se lite under färden. 

Smyga sakta förbi ett skär där det ligger en säl tex. 

Man har råd att segla långt bort och inte behöva besöka samma holme varje gång - som en av mina fd arbetskompisar har gjort så länge jag känt honom.

 

Dessutom är ju en segelbåt väldigt lätt att bottenmåla. Blir man ödmjuk och ställer sig på knä eller sätter sig på en pall måste man ibland sträcka sig för att nå upp.

 

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett mynt har ofta två sidor. Det skulle inte skada om motor och segelbåtsfolk fick byta båt med varandra några timmar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

"Efter bhemac´s inlägg har jag förstått att det även är synd om motorbåtsägare som har båtar som i princip inte går att manövrera i lågfartsområdena."

 

Det går utmärkt med lågfartsområdet d v s 5knop, därunder är kontinentaldriften en faktor att ta med i navigationen.

 

Värre vore att bara ha ett lågfartsområde.

 

Raka axlar och en rejäl (blyfri) undervattenskropp så går båten rakt och fint även i larvigt låga hastigheter :-)

 

Upp till i nivå med den skylten (Haparanda i centrum) lär du inte ha seglat. Trotts fri vind :-) det är förbehållet motorbåtar

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värre vore att bara ha ett lågfartsområde.

 

 

Varför då.

 

Det snabbaste jag någonsin fått upp nån båt i är 9 knop under en mycket kort stund.

 

Som tur är går det sällan så fort. Kan jag hålla en medelhastighet på 4 knop är jag mycket nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte det här riktigt.

Är det en myt eller en sanning att en del motorbåtar inte kan köra typ 1-4 knop? Att gamla fartyg inte kan göra det kan jag förstå, men att motorbåtar med "svenson-motorer" skulle ha det förvånar mig mycket. Eller är det möjlighet samma iver i gashandaget som finns hos många vattenskoterförare? Jag kommer ihåg i min svunna ungdom hur jag älskade avgasljudet på min Puch Floridamoppe och ja! Visst varvade jag lite extra och även rivstartade en del eftersom jag tyckte det kändes kul och var ballt. Men nödvändigt skulle jag aldrig kunna påstå att det var. Att varva ur på växlarlarna då och då kvar nog inte helt fel eftersom det blev en del so i avgasröret ibland. Men skulle jag var tvungen att starta innefrån en gård eller bostadsområde, så skulle jag garanterat ha lagt band på mig och väntat med att ge gärnet.

Ibland ser jag riktiga muskelbåtar med dubbla stora V8:or komma inglidande till macken på marinan. Motorerna låter nervösa i mina öron, men ändå stannar de inte. De ser ut att ha ett stadigt driv framåt och bra styrfart. De håller definitivt lägre fart än 4 knop samt ger inga vågor. Tilläggas bör att det är verkligen knixigt och trångt för att komma till macken samt deras muskelbåtar är mycket långa och fina. Hur kan det komma sig att de kan men inte andra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt med rejäl diesel och DP-drev har minsta drivande hastighet på ca 3 knop. Dvs då på  tomgång och "första klicket".

 

Men man kan ju som sagt lägga ur växeln också och glida framåt.  Eller genom att växla fram-back och vrida på ratten rotera båten stillaliggande runt mittpunkten. Det skulle jag vilja se en seglare göra. :-P

 

Däremot är det helt kört i sidvind om man som jag inte har bogpropeller. Den driver som ett block frigolit vilket gör vissa tilläggninslägen helt omöjliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller genom att växla fram-back och vrida på ratten rotera båten stillaliggande runt mittpunkten. Det skulle jag vilja se en seglare göra. :-P

 

Det gick fint med förra segelbåten när jag hade fast tvåbladig propeller mha skovelhjulseffekten, men det tog lite tid. Efter jag monterat folding funkade det inte längre, men å andra sidan seglade den betydligt bättre. Nuvarande har också folding, så jag behöver kanske 1,5 båtlängd för den manövern. Med propellern för om ett stort segelbåtsroder får man en sjuhelvetes effekt på styrförmågan för motorgång. I alla fall framåt.

Kompisen som har utombordare på sin segelbåt lägger runt den 90 grader och kan snurra runt båten på en femöring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju göra ett räkneexempel på det här med lågfart. Säg att båten gör 50 knop vid 5000 r/min, då går båten 0.01 knop per motorvarv. Med tomgångsvarv på 500 r/min blir då farten 5 knop. Med en väljusterad V8 kan man kanske komma ned 300 varv och få lättare att köra i kanal i kö.

 

En fåcylindrig diesel blir det väl värre. Vår segelbåt har sällsynt dåligt fartregister, maxfart 6,5 och lägsta 3,5 knop. Den varvar fullt knappt 2000 och tomgångsvarv 900. Proppen har lite för stor stigning och tomgångsvarvet skulle gå att sänka lite. Men vill jag gå sakta kan jag sätta ut lite segel och fimpa motorn.

 

Visst har myntets segelbåtssida sina poänger. Med den låga farten man trimma ned båten för segel varar resan lite längre vilket också är ett plus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långa sträckor och tider med krypfart och hastighetsbegränsningar pratar vi egentligen om här?

Hur vågar man köra in i en sluss, lägga sig in i en okänd naturhamn eller en stäv- eller akterförtöjning mot en kaj?

Jag tror faktiskt att majoriteten av så väl motorbåt som segelbåtskeppare kan och vill köra sakta då det verkligen gäller! För visst är väl alla rädda om sina båtar?

Tilläggas bör att jag blir mycket imponerad när jag ser en motorbåtsskeppare klara av en svår tilläggning framför allt då det blåser kraftigt från ena långsidan. Då vet jag definitivt att de behöver styrfart men uppfattar ändå det inte som att de överträder hastighetsbegränsningen i hamnområdet just då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tycks finnas en skrämmande dålig insikt bland många seglare om hur vissa motorbåtar manövrerar. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jag skrev 1-44knop tar jag självklart tillbaka och ber om ursäkt för. Till och med ansvariga på marinor och båtklubbar vet att framför allt motorbåtar behöver styrfart. Det är väl därför som oftast fartbegränsningen ligger på 4 knop. Men handen på hjärtat båtfolk! Håller ni verkligen så hög fart som fyra knop precis när ni lägger till i en hamn^naturhamn ellet går in i en mer eller mindre välfylld sluss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FEL FEL! 1-4 knop menade jag givetvis! Slarvet kanske blev till en liten knorr, så att diskussionen inte blev/blir så allvarlig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beeblebronx skrev: Det går utmärkt med lågfartsområdet d v s 5knop, därunder är kontinentaldriften en faktor att ta med i navigationen.

Nja, nog hinner man väl ifatt dem ändå utan särskilda navigationsknep? :ph34r:
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från ....ett himla liv för att man blir omkörd på ett avstånd av 15m. :D (IMHO)

Till att det ej går eller att det går att köra sakta. :lol:

 

 

Vad har det med rätten att passera att göra. :rolleyes: ....ja,ja det kanske inte var exakt så men men..... :wacko:

 

För visst har man rätt att passera andra om det ej är hastighetsbegränsning eller trångt. :blink:

Där vi är nu blir man passerad på båda sidor samtidigt ibland.

Polisen/port control eller liknande och en snabbare fritidsbåt.

Yrkestrafiken till babord och fritidsbåtar utan köl till styrbord.

Detta händer på Nordenseekanal varje gång vi skall till Ijmuiden och ut på Nordsjön.

 

Och även på Ijsselmeer får man räkna med att bli passerad på ett avstånd av ibland max en båtlängd.

Ibland 1m.....precis en meter,då oftast mellan seglande segelbåtar.

Så om någon tycker det är dåligt  att passera/ dra svall,kom ej hit.(skrivet med glimten,blabla )

Det kommer vara mycket stressade för er...... :D

 

Rätt eller fel,jag bara återger verkligheten som vi uppfattar den här nere.

 

 

Får man då se några hytte med näven här nere.

...jo då det händer,det är oftast en hyrbåt med utlänsk nyutexaminerad "creditcardcaptains".....lol

post-84363-0-76922000-1423663687.jpg

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara så att vi i Sverige är bortskämda med att ha mycket plats i skärgården.

Och detta har gjort att vi uppfattar situationer som om båda båtarna håller sig till regeln inte är någon situation utan bara en helt vanlig dag till sjöss.

 

I början när vi var svenska i vårat sätt att tänka istället för att anpassa sig till den Nederländska båt kulturen,tänkte vi ibland som vissa reagerar i denna tråd.

Lite negativt och beskyllande på den andra parten.

Men efter att ha anpassat sig en smula till de trängre förhållandena här nere så rodar vi ibland åt våra tidigare reaktioner.

 

Ovanstående bild i förra inlägget är från Amsterdam sail,googla och kolla bilder.

 

Då var det trångt vill ja lova. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eller genom att växla fram-back och vrida på ratten rotera båten stillaliggande runt mittpunkten. Det skulle jag vilja se en seglare göra. :-P

Det gick fint med förra segelbåten när jag hade fast tvåbladig propeller mha skovelhjulseffekten, men det tog lite tid. Efter jag monterat folding funkade det inte längre, men å andra sidan seglade den betydligt bättre. Nuvarande har också folding, så jag behöver kanske 1,5 båtlängd för den manövern. Med propellern för om ett stort segelbåtsroder får man en sjuhelvetes effekt på styrförmågan för motorgång. I alla fall framåt.

Kompisen som har utombordare på sin segelbåt lägger runt den 90 grader och kan snurra runt båten på en femöring.

 

det går perfekt med min Vega. Bakåt behöver hon ifs fart så det gör ingen nytta varåt jag svänger. Om jag vill rotera styrbord så styr jag styrbord, flöjlar, från stillastående fram. roterar åt styrbord. Innan båten börjar röra sig fram flöjlar jag bakåt tills båten just börjar röra sig bakåt, fortsatt roder svängt för styrbord sväng och flöjlar framåt, osv. 2-4 omgångar för ett varv i stilla väder

 Rodret, balansroder, hänger precis bakom proppen. Funkar kanon. Många gånger fått frågan om jag har "bogpropeller på en Vega" =)

Kan göra så även med caribicen men kräver mycket mer plats, mycket mer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...