bhemac 2 859 Postad 11 Februari , 2015 Att backa med en långkölad segelbåt kan vara problematiskt men inte omöjligt. Men en båt nästan utan undervattenskropp, med all vikt akter och ett drev som inte har någon roderverkan när propellern inte driver är något helt annat. Har man dessutom en fet V8:a så vrider sig hela båten när man lägger i växeln. Segelbåtar är rena himmelriket att manövrera i jämförelse! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 11 Februari , 2015 Albin Vega gör duktiga förare. Jag och min kompis gick högfartsbåtsutbildning, och där var en övning paradoxalt nog, att backa i åtta runt två bojar. Han var duktigare än jag på det trots att jag kört den båttypen sen jag var sju år. Och han hsr inte suttit i båttypen förr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 11 Februari , 2015 Vegan har väl ställbara blad och ingen folding, så jag förstår att det funkar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 Februari , 2015 Albin Vega gör duktiga förare. Jag och min kompis gick högfartsbåtsutbildning, och där var en övning paradoxalt nog, att backa i åtta runt två bojar. Han var duktigare än jag på det trots att jag kört den båttypen sen jag var sju år. Och han hsr inte suttit i båttypen förr. På högfartsutbildningar brukar de med segelbåtserfarenhet vara bättre. De tar det lite lugnare "vänta och se". Förvånansvärt många motorbåtsägare har dåliga kunskaper i manövrering och att hitta rätt gångläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 11 Februari , 2015 (redigerade) Men jag var bättre på tillägning i sidvind. Och balansera stäv mot brygga :-) Det som imponerade på läraren var vår sjökortsbaserade 50knopsnavigattion trots att han är van vid 5 knop och jag vid 15. Först var det lite aha, får speeda på läsandet. Sedan var det snarare enklare. Då man fick possitionsbekräftelse oftare Edit: Men ja, du har rätt. Det var vänta och se som fällde avgörandet. Många gånger har man med undervattenskropp för planande inte tid att vänta. Så manövrerna får göras sömmlöst utan stopp. När det gällde de två andra övningarna, så var det kunnandet att "segla" en motorbåt som fälde avgörandet. Så som nån sa tidigare i tråden, så blir den som är blandmissbrukare (segel och motorbåt) bättre förare, både manövermässigt och till attityd. Redigerad 11 Februari , 2015 av Beeblebronx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 11 Februari , 2015 (redigerade) Vore det inte bra om man tar seden dit man kommer och gasar/styr därefter? Trångt var det även i Hammarbyslussen o ute på Saltsjön på kvällen under vattenfestivalen år 19xx på kvällen då Tall ship race båtarna låg där,. Båtfollket hade självbevarelsedrift o skötte sig bra då tyckte jag. Men man behöver inte fläska på i en gäst/naturhamn bara för att man t ex sett Roslagsloppet eller Poker run Redigerad 11 Februari , 2015 av seglarfreaken 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Februari , 2015 Segla motorbåt nämndes. Just att låta vinden blåsa båten dit man vill. Lätt att glömma att vinden kan vara ett bra hjälpmedel vid sidoförflyttning. Vinden mot skrovet tar båten rätt fort åt fel håll om man glömmer att spana in segelbåtarnas Windexar. Ska man gå in mellan två långa bryggor när det blåser hård medvind kan man räkna med problem om man bara styr in för att leta upp sin spilta. Fören blåses ner av medvind när man ska svänga in på rätt plats. Kan man däremot med korta motorduttar framåt hålla fören i vindögat finns det goda chanser att sakta glida bakåt till rätt spilta. Framförallt är risken liten att man skadar något. Går det snett kan man lättare ta sig ur situationen. Antingen genom att gå framåt och göra ett nytt försök eller om det är stolpar lägga sig sidledes några pålar där ingen båt petar ut. Gärna på lovartsidan som ju ger lättare startposition för vidare försök när man funderat ut nästa drag. Linor kan vara ett bra sätt i hård vind. Bryggorna ger många möjliga fästpunkter. Låta en lina glida ner med vinden till andra bryggan har vi nyttjat. Många hjälpsamma armar på en brygga var räddningen när vi skulle in i en y-bomplats och hade misslyckats några gånger. Kan vara bra med en vindvisare även på motorbåten förresten. Inte alltid det finns segelbåt på lämpligt avstånd. Saknar alltid vindvisaren när jag manövrerar båten utan mast vilket händer vår och höst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 13 Februari , 2015 lite underligt att TS inte har kommenterat något efter trådstarten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 14 Februari , 2015 Tror det finns gott om båtar/ skepp som har problem med att köra 3 knop eller saktare, utan att fel föreligger. Dock inte vanligt kanske. Vår styrpulpetare gör ganska exakt 3 knop på tomgång i neutrala förhållanden, med minsta medvind/medsjö etc. så blir det mer.... Definitivt inget fel på den, varvar inom rekommendationerna på topp. Som alla utombordare / drev tappar man styrförmåga mer eller mindre helt så fort propellern inte driver på. Hamnmanöver eller lågfart i andra sammanhang får ju lösas med att lägga i och ur växel, eventuellt backa lite för att styra om det behövs..... precis som med alla båtar gäller det att lära sig att hantera det man kör... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 14 Februari , 2015 Jag förstår inte det här riktigt. Är det en myt eller en sanning att en del motorbåtar inte kan köra typ 1-4 knop? Att gamla fartyg inte kan göra det kan jag förstå, men att motorbåtar med "svenson-motorer" skulle ha det förvånar mig mycket. Eller är det möjlighet samma iver i gashandaget som finns hos många vattenskoterförare? Jag kommer ihåg i min svunna ungdom hur jag älskade avgasljudet på min Puch Floridamoppe och ja! Visst varvade jag lite extra och även rivstartade en del eftersom jag tyckte det kändes kul och var ballt. Men nödvändigt skulle jag aldrig kunna påstå att det var. Att varva ur på växlarlarna då och då kvar nog inte helt fel eftersom det blev en del so i avgasröret ibland. Men skulle jag var tvungen att starta innefrån en gård eller bostadsområde, så skulle jag garanterat ha lagt band på mig och väntat med att ge gärnet. Ibland ser jag riktiga muskelbåtar med dubbla stora V8:or komma inglidande till macken på marinan. Motorerna låter nervösa i mina öron, men ändå stannar de inte. De ser ut att ha ett stadigt driv framåt och bra styrfart. De håller definitivt lägre fart än 4 knop samt ger inga vågor. Tilläggas bör att det är verkligen knixigt och trångt för att komma till macken samt deras muskelbåtar är mycket långa och fina. Hur kan det komma sig att de kan men inte andra? Klart att det går att köra båtarna i lägre hastighet med hjälp av att lägga i och ur växel. Som jag skrev tidigare så kör vi en styrpulpetare på 5,5 meter med en 75 hk Evinrude e-tec. På tomgångsvarv gör vi 3 knop, det är inga problem att i hamn eller i andra trånga situation sänka farten genom att lägga ur och i växel, men det kan ge en lite vinglig gång. Vårt ekipage är inte extremt på något sätt, det finns många båtar som har högre tomgångsfart än så, och som alla utombordare/drev tappar vi i stort sett styrförmåga helt så fort propellern stoppas. Inget konstigt att lära sig manövrera i hamn och trånga situationer, men när vi under lång tid vill ha låg fart lägger vi ut ett mindre drivankare på varje sida av båten, då får vi ner farten till 1,5-2 knop. Dessa små drivankare stabiliserar även båten vid sjögång....men det är en annan historia...... Det är en sanning att det finns ett antal båtar som i tomgång överskrider 3-4knop, men givetvis går det att köra dem långsammare genom att lägga i och ur växel.....vilket kan ge en ganska vinglig gång.... Att en del klarar manövrerna bättre än andra i en given situation handlar väl om kunskap och träning........det gäller helt enkelt att lära sig behärska de svagheter och styrkor som finns i varje båts egenskaper.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Februari , 2015 Vegan har väl ställbara blad och ingen folding, så jag förstår att det funkar bra. Menar du att en Albin Vega skulle ha reversering - som på Geddas fiskebåt!? Det undrar jag, eller rättare sagt - ifrågasätter starkt. Dom skutor och fiskebåtar som jag varit ombord på har en ratt att ställa propellern med. På dessa stora båtar är ratten minst en halvmeter i diameter och det finns även en stor spak där man kan frikoppla hela propellern. Det finns säker sånt arrangemang även på mindre jullar och snipor med tändkulemotor, Det är ju möligt att det kan finna reversering på en och annan fritidsbåt. Men det är nog inte många. Reverseringen fungerar ju så att man kan ställa propellers stigning från max framdrivning, till max driv på backen. Det finns ju ett läge mitt emellan, som inte borde ge nån drivning åt nåt håll. Att sen tex Geddas stora fiskebåt måste hålla ett par knop för att ha styrfart är en annan sak. Så är det väl med de flesta båtar att de måste ha lite fart för att lyda roder. På långkölade segelbåtar är ju det ett visst problem, speciellt på backen. Nu har ju olika båtar olika egenskaper,Men i princip så backar du ut en långkölad segelbåt från tex mellan två Y-bommar mellan två bryggor som "alltid ligger för tätt". Man hamna där man hamnar pga väder och vind och kan inte göra så mycket åt det. När man kommit så långt akterut det går är det full maskin framåt och fullt roderutslag som gäller. När båten börjar röra sig framåt - ful maskin back. Sen full maskin framåt och fullt roderutslag. Så får man hålla på tills man kommer i rätt läge. Det brukar va lättare åt ena hållet än det andra pga propellerverkan. Sen är det väldig skillnad på olika båtar. Min havsfidra kunde jag backa slalom med från ingen hastighet alls. Min L32;a var helt hopplös. Min nuvarande båt slår ut med fören ganska kraftigt om man inte parerar efter att man backat. Det är inget problem all lägga sig vid en boj med en långkölad segelbåt och få den att snurra runt bojen, men man får inte va tvehågsen (allt för försiktig) Det var nån som skrev att han skulle akta sig för en fiskebåt om han mötte en. Fiskebåt. Visst - det finns ju inte många yrkesfiskare kvar, men de är/var i regel oerhört duktiga på att hantera sina stora båtar. Det är nog värre med en del som köpt stora fiskebåtar och skall ha dem som nöjesbåtar. Jag är nog mera "rädd" för såna som kör snabba båtar på samma sätt som stadsbor kör bil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Februari , 2015 Vegan hade en ställbar propeller. Precis som många skutor och fiskebåtar. Numera har de flesta fartyg det också. Den rätta benämningen idag är CPP (Controllable-pitch propeller). Kallas ofta för KaMeWa efter den svenska tillverkaren som var/är världsledande. Idag heter företaget Rolls-Royce Kamewa. CPP har två stora fördelar. Det ena är att det inte behövs något backslag eller att maskinerna är reverserbara. Den andra fördelen är att motorns belastning kan ändras utan att varvtalet ändras. Vilket gör att motorn kan gå fullt belastad men med ett lägre varvtal och följaktligen lägre fart. Dieslar mår inte bra av att gå med låg belastning men idag finns behovet av att kunna anpassa farten så att fartyget ankommer en en hamn i precis rätt tid, allt för att spara bränsle. CPP har dock en stor nackdel, prop-walken är alltid åt samma håll dvs häcken drar tex BB oavsett om man backar eller kör fram. Det är denna nackdel som brukar märkas på Vegan och som gör att de är ännu mer svårbackade. En foldingpropeller och motor med backslag är därför mer lättmanövrerad. Sen hade de första generationens foldingpropellrar lite svårt att få ut bladen när man backade. Men det gick att lösa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Februari , 2015 Jepp man skevar rodret, som hela tiden roterar åt samma håll, för fram å back. Ökar du farten genom att skeva så minskar varvtalet och minskar du så ökar det. Propellern roterar konstant och går inte att frikoppla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Februari , 2015 Jepp man skevar rodret, som hela tiden roterar åt samma håll, för fram å back. Ökar du farten genom att skeva så minskar varvtalet och minskar du så ökar det. Propellern roterar konstant och går inte att frikoppla. På Albin Vega alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 15 Februari , 2015 Jepp man skevar rodret, som hela tiden roterar åt samma håll, för fram å back. Ökar du farten genom att skeva så minskar varvtalet och minskar du så ökar det. Propellern roterar konstant och går inte att frikoppla. På Albin Vega alltså....och med rodret menar du propellerbladen..? ;-) Toaen, Vega har ställbara blad. Jag vet inte om alla har det, men på mina föräldrars som hade en o-21:a var det så, och min pappas kompis hade det på sin (den var några årsmodeller senare och hade en Penta-diesel av någon modell, kanske MD6 eller så?). Spakreglaget hade två spakar, en för propellerstigning/vinkel, en för gas. Om Vegan fick backslag på slutet av produktionen vet jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 15 Februari , 2015 Tommy, du är mycket välkommen att komma och titta på maskineriet om du vill! Har backslag på bägge maskinerna och reverserbar propeller Reverseringen går på hydraul dvs ingen ratt att veva på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Februari , 2015 Jepp man skevar rodret, som hela tiden roterar åt samma håll, för fram å back. Ökar du farten genom att skeva så minskar varvtalet och minskar du så ökar det. Propellern roterar konstant och går inte att frikoppla. På Albin Vega alltså....och med rodret menar du propellerbladen..? ;-) Toaen, Vega har ställbara blad. Jag vet inte om alla har det, men på mina föräldrars som hade en o-21:a var det så, och min pappas kompis hade det på sin (den var några årsmodeller senare och hade en Penta-diesel av någon modell, kanske MD6 eller så?). Spakreglaget hade två spakar, en för propellerstigning/vinkel, en för gas. Om Vegan fick backslag på slutet av produktionen vet jag inte. Peter K har som vanligt rätt Vegor med O21or alltså Albin 2cylindrig bensinare hade en modell av maskin som Albin beteknade O21 combi den var utrustad med ställbara propellerblad. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Februari , 2015 Toaen, Vega har ställbara blad. Jag vet inte om alla har det, men på mina föräldrars som hade en o-21:a var det så, och min pappas kompis hade det på sin (den var några årsmodeller senare och hade en Penta-diesel av någon modell, kanske MD6 eller så?). Spakreglaget hade två spakar, en för propellerstigning/vinkel, en för gas. Om Vegan fick backslag på slutet av produktionen vet jag inte. Där ser man - alltid lär man sig något. När ni säger det så dyker det upp nån minnesbild att jag möjligen sett nån Vega med tvåbladig propeller som möjligtvis skulle kunna ha ställbara blad. Hade en arbetskompis som hade en Vega innan han bytte till en Monsun. Bladen skulle alltså vridas med en spak! Fanns det ingen möjlighet till att frikoppla propellern från motor!? Då förstår jag uttalandet att Vegor var en god skola att lära folk båtmanövrering för motor. Få höra med en bekant, som seglade en del ihop med arbetskompisen om den Vegan hade reversering. När jag byggde min första havskryssare, var jag ju "seglare" lika envis som "tjuren Ferdinan". Jag skulle naturligtvis inte ha nån motor. Det var ju en segelbåt jag byggde. 27 fot, 3,5 ton, Likt tjuren Ferdinan hade även jag en "klok och förståndig mor" som dessutom jobbade på Volvo. När hon inte kunde tala förstånd med sin 22-årige son, gick hon upp till nån på Volvo Penat och frågade vad för motor som var lämplig för en sån båt som min. Det hade just tagit fram MD6 och satt i produktion. Den påstods va framtagen i samarbete med Albin Marin för att de skulle få en dieselmotor som alternativ till Albin Vega. Hon köpte helt sonika en sån, körde den till Kungshamn och satte den strategiskt framför ingången till mitt båthus. Dels var jag ju tvungen att flytta motoreländet och dels måste jag ju täta hylsan på nåt sätt. Dessutom var min mor ännu envisare än jag. Jag löste de tre problemen på det undfallande sättet som är symtomatisk för mig. Jag installerade motorn. Det är nåt företag som tagit över Albin Marins lokaler i Kristinehamn, Var där på visning på en anhörigdag för nåt år sen. Min yngsta dotter jobbar där. Hon är matematiker och håller visst på med konstruktion och försäljning av propellrar. Kamewa och Rolls-Royce låter på nåt sätt bekant. När jag tappade min trebladiga propeller i fjol sommar, frågade jag henne om de inte hade liggandes nån gammal propeller jag kunde få. Jo - propellrar fanns det gott om, men hon tycket att jag hade för liten båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Februari , 2015 Rondell i Kristinehamn, inga rondellhundar här. (vet inte varför jag inte kan skriva om jag lagt in bild) Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Februari , 2015 Rondell i Kristinehamn, inga rondellhundar här. (vet inte varför jag inte kan skriva om jag lagt in bild) Kalle De är väl inte dåligt att du fick plats med hela propellern på MG. Det var väl en sån som var för stor för min båt. Fick svar på förfrågan om arbetskompisens Vega. Den hade troligtvis fast propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Februari , 2015 När Albin Trade (senare Albin Marin) började tillverka båtar så var det i första hand för att få sälja motorer från Albin Motor. Per Brohäll fick uppdraget att rita en moden familjesegelbåt och som kunde byggas rationellt. Det blev Vegan. Prototypen i trä visade sig ha fått en för svag motor så det blev O10 kombi. För att hålla nere kostnaden monterade man en ställbar propeller istället för ett betydligt dyrare backslag. Man ska komma ihåg att på den tiden hade de flesta segelbåtar utombordare med ytterst tveksam tillförlitlighet så denna motor var rena himmelriket. 1971 bytte man till MD6 eftersom folk vill ha diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kejelv 0 Postad 19 Februari , 2015 Lägger mig i lite grann. Av det fakta som kejelv har sagt framgår inte om skadan på hans båt kom av ombordläggning eller bara pga svallet. Det framgår heller ej om det var öppet vatten eller trång på något vis. Så jag utgår från att skadan uppstod pga svallet. Det är inte motorbåtens fel. visserligen skulle han ha en åthutning för det är skillnad på svall å kraftiga vågor. Trots el kanske just för att segelbten har en köl. Motorbåtsfolk brukar tänka att segelbåtar skall väl klara vågor men det är alltså skillnad på svall å sjö/vågor. Segelbåten skall ha allting sjöstuvat så ingenting far iväg å skadar/skadas. Så det andra då. I dett fall är det soklart att mtorbåten hade väjningsplikt. Förmodligen har föraren missupfattat, felbedömt hur när den kommer att passera. Det kan komma en vindpust å segelbåten ökar farten ofrivilligt, det är inte lätt att bromsa på sjön. En sådan liten körare kanske man inte hinner slacka på skotet heller. Så motorbåtsförare! Se hit! I en sådan situation sikta bakom segelbåten! Den kan inte bromsa å vända, ingen risk för kollition. Sedan diskuterar ni roder hit å dit. Under segel, i detta fall halvvind el möjligen slör så kan man styra en aning utan att berhöva efterjustera skotet omedelbart. De hänger ju ihop. Normalt kan man inte bara styra undan med en segelbåt med seglen uppe. Bara små vinklar. Så....om nu segelbåten skulle styrt undan, åt vilket håll? babord mot vinden,lovat upp en aning? Eller falolit å närmat sig motorbåten. Det sista skulle den föraren ha upplevt som att seglebåten tänker ramma just honom å styrt instinktiv åt styrbor å fått en kurs som man nästan ännu säkrare kolliderat. Så Kanske en liten babordsgir för segelbåten hade underlättat. När ombordläggning verkar vara oundviklig, motparten verkar inte ta hänsy så måste man ändå själv i sista stund försöka undvika ombordläggningn (kollision). Med vinden från norr å ostlig kurs hade jag gått upoo i vindögat med en kraftig gir å låtit seglen leva. En gir åt andra hållet leder till gipp å riktningen ses som provocerande av motorbåten, som jag nämnde nyss. Nu gick det tydligen bra men motorbåten skulle ha en åthutning tycker jag. Samt---man skall inte glo i plottern-GPS-en. Ögonen skall svepa runt horisinten å kolla där. Plottern får man kasta et getöga på då å då. Måste man titta längre så antingen stanna, dreja bi eller be någon annan hålla uppsikt medan man kollar plottern. Å där har tydligen seglaren brustit. Han skall ha lite aja-baja han med, för han borde sitta på helspänn o vara beredd att vidta ev åtgärder när en "idiot" som han tycker, kommer med den farten så nära. å det gjorde han inte, så aja baja även han. I ett rättsfal dömer man två saker. Vem som orsakar resp skadeståndsfrågan.Detta senare att seglaren glodde på plottern/GPS sätter ner skadeståndet. Medan det andra talar om vems fel var å motorbåten är klart ensam skyldig. Han hade väjningsplikt. hej tack för svar som upplysning. Det hände ute på mysingen. Jag såg båten vid örngrund ca 3-4-distans med kurs rakt mot mej lite snett bakifrån. Så ja tänkte den går ju bakom mej. Min särbo stå i ruffen och kollar upp och säger han kör på oss. När ja kolla kom han farande hade inte en Skans att koppla ur rodret utan min båt kastades 45 grader mot norr det var kanske ett par decimetrar från kollision..Ok ja skulle ju hållit bättre koll på den men han hade ja kaptens grad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 19 Februari , 2015 Har en fråga till er vad ni tycker. jag seglade från väst till ost ca 2 knop fart. Nordlig svag vind. Min särbo säger han kör på oss. Jag sitter och kollar på GPS ,lyfter på huvudet för att kolla . Då kommer det en båt ca 20 meter lång med en fart av 15-18 knop från söder mot min styrbordsida för om min stäv , så att vi kastas 45 grader mot norr av denna båts bogvåg, som passerar decimetrar om min nos . och även skador på min båt. Och chocken som kom efteråt, särbon gjorde sig illa . Min fråga vad anser ni? Med vänlig hälsning karl-erik Lägger mig i lite grann. Av det fakta som kejelv har sagt framgår inte om skadan på hans båt kom av ombordläggning eller bara pga svallet. Det framgår heller ej om det var öppet vatten eller trång på något vis. Så jag utgår från att skadan uppstod pga svallet. Det är inte motorbåtens fel. visserligen skulle han ha en åthutning för det är skillnad på svall å kraftiga vågor. Trots el kanske just för att segelbten har en köl. Motorbåtsfolk brukar tänka att segelbåtar skall väl klara vågor men det är alltså skillnad på svall å sjö/vågor. Segelbåten skall ha allting sjöstuvat så ingenting far iväg å skadar/skadas. Så det andra då. I dett fall är det soklart att mtorbåten hade väjningsplikt. Förmodligen har föraren missupfattat, felbedömt hur när den kommer att passera. Det kan komma en vindpust å segelbåten ökar farten ofrivilligt, det är inte lätt att bromsa på sjön. En sådan liten körare kanske man inte hinner slacka på skotet heller. Så motorbåtsförare! Se hit! I en sådan situation sikta bakom segelbåten! Den kan inte bromsa å vända, ingen risk för kollition. Sedan diskuterar ni roder hit å dit. Under segel, i detta fall halvvind el möjligen slör så kan man styra en aning utan att berhöva efterjustera skotet omedelbart. De hänger ju ihop. Normalt kan man inte bara styra undan med en segelbåt med seglen uppe. Bara små vinklar. Så....om nu segelbåten skulle styrt undan, åt vilket håll? babord mot vinden,lovat upp en aning? Eller falolit å närmat sig motorbåten. Det sista skulle den föraren ha upplevt som att seglebåten tänker ramma just honom å styrt instinktiv åt styrbor å fått en kurs som man nästan ännu säkrare kolliderat. Så Kanske en liten babordsgir för segelbåten hade underlättat. När ombordläggning verkar vara oundviklig, motparten verkar inte ta hänsy så måste man ändå själv i sista stund försöka undvika ombordläggningn (kollision). Med vinden från norr å ostlig kurs hade jag gått upoo i vindögat med en kraftig gir å låtit seglen leva. En gir åt andra hållet leder till gipp å riktningen ses som provocerande av motorbåten, som jag nämnde nyss. Nu gick det tydligen bra men motorbåten skulle ha en åthutning tycker jag. Samt---man skall inte glo i plottern-GPS-en. Ögonen skall svepa runt horisinten å kolla där. Plottern får man kasta et getöga på då å då. Måste man titta längre så antingen stanna, dreja bi eller be någon annan hålla uppsikt medan man kollar plottern. Å där har tydligen seglaren brustit. Han skall ha lite aja-baja han med, för han borde sitta på helspänn o vara beredd att vidta ev åtgärder när en "idiot" som han tycker, kommer med den farten så nära. å det gjorde han inte, så aja baja även han. I ett rättsfal dömer man två saker. Vem som orsakar resp skadeståndsfrågan.Detta senare att seglaren glodde på plottern/GPS sätter ner skadeståndet. Medan det andra talar om vems fel var å motorbåten är klart ensam skyldig. Han hade väjningsplikt. hej tack för svar som upplysning. Det hände ute på mysingen. Jag såg båten vid örngrund ca 3-4-distans med kurs rakt mot mej lite snett bakifrån. Så ja tänkte den går ju bakom mej. Min särbo stå i ruffen och kollar upp och säger han kör på oss. När ja kolla kom han farande hade inte en Skans att koppla ur rodret utan min båt kastades 45 grader mot norr det var kanske ett par decimetrar från kollision..Ok ja skulle ju hållit bättre koll på den men han hade ja kaptens grad. Kejelv ditt lilla troll...... Första posten......Då kommer det en båt ca 20 meter lång med en fart av 15-18 knop från söder mot min styrbordsida för om min stäv..... Andra posten,inlägg#83................Jag såg båten vid örngrund ca 3-4-distans med kurs rakt mot mej lite snett bakifrån.............. Så hur var det ...... Detta är skrivet med humor,detta är ingen attack ...... För jag har skrivit knasigt också många gånger.............. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Februari , 2015 Det där är ju inte ovanligt. När Kalman och jag seglade en båt förra våren hände nåt liknande. Hade passerat Gustav Dalen och hade kurs mot fyren Landsort. Seglade för styrbords halsar. Jag satt till rors och och en båt som kom från havet seglade för babords halsar. Bäringen ändrade sig inte, men jag trodde i det längsta att den andra båten skulle gå akter om oss. Nu hade han inte en tanke på detta att vika ner sig, utan seglade efter regeln "Störst går först" I väldigt sent skede blev jag tvungen att gira styrbord och gå akter om den väjningsskyldige. Vi passerade alldeles akter om honom och när jag påpekade att han borde lära sig väjningsreglerna, fick jag ett "godag yxskaftsvar". Inte mycket att hetsa upp sig över. "Även den bäste kan fela - det har hänt även mig" Vad menar du med att han hade "Kaptens Grad"? Var det en stor passagerarfärja eller kryssningsfartyg!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser