Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
kejelv

fråga om tillbud

Rekommendera Poster

Har en fråga till er vad ni tycker.

jag seglade från väst till ost ca 2 knop fart.

Nordlig svag vind.

Min särbo säger han kör på oss.

Jag sitter och kollar på GPS ,lyfter på huvudet för att kolla .

Då kommer det en båt ca 20 meter lång med en fart av 15-18 knop från söder mot min styrbordsida för om min stäv , så att vi kastas 45 grader mot norr av denna båts bogvåg, som passerar decimetrar om min nos .

och även skador på min båt.

Och chocken som kom efteråt, särbon gjorde sig illa .

Min fråga vad anser ni?

 

Med vänlig hälsning

karl-erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Dåligt sjömanskap av den som framförde (motor-?) båten.

2. Dålig uppsikt av den som framförde segelbåten.

 

Vad ville du ha för synpunkter?

Vilka skador fick ni på segelbåten och varför? Kraftig sjö ska man räkna med och ni kolliderade inte, eller?

 

Välkommen till MG förresten!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taskigt sjömanskap av motorbåt. Inte ovanligt tyvärr. :-(

 

I sådana här lägen har det tidigare diskuterats på MG att ha ett paintball-gevär ombord.  Om man är tillräckligt nära för att bli träffad av ett sådant har man kört för nära.  De röda fläckarna skulle ju kunna varna omgivningen lngre fram för att just den motorbåten bör man hålla undan för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det skulle varit skillnad, i sak, om du seglat i motsatt riktning eller om det blåst i annan riktning eller annan vindstyrka.

Måhända hade du kunnat upptäcka tillbudsrisken tidigare om du inte tittat ner i GPS:en (e ju givetvis relativt hur länge)
 

När jag åker motorcykel, går eller cyklar, betraktar jag alla bilister som mot-trafikanter som försöker angripa mej och försöker röra mej på ett sätt som gör att jag inte ska kunna bli träffad för om jag blir det så är det en väldigt liten tröst om det var "motståndarens" fel.

Hmmm.... I ditt fall. Om det skulle dragits till sin spets och det skulle blivit kollision så hade det blivit mest motorbåtens (om det var en motorbåt) fel.... Sen är det ju, i alla fall inte i så lätta vindar, inte lätt att fly med segelbåt. Så även om du skulle haft uppsikt kanske du inte skulle hunnit göra särskilt mycket... eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde om en segelbåt en gång i ca 10 knop med ett avstånd på ca 15 meter det var i ett sund som inte tillät mig ha större avstånd pga bredden på farleden. Segelbåts kapten stod och hytte med näven samtidigt som jag såg munnen röra sig i en himla fart..

Ansåg inte att jag gjorde något fel, men han hade en annan åsikt tror jag. Det finns alltid 2 sidor av ett mynt.

Försvara inte motorbåtsföraren men segelbåtar brukar vara dåliga på att använda sina roder Också dom tror dom har full förkörsrätt när dom har segel uppe, andra tror även dom har det vid framfart med motor,

Alla har en skyldighet på sjön, att ha uppsikt vad som händer samt att själv kanske byta kurs om det finns risk för olycka.

även fast man har "rätt"

Om man tittar i gps:n så man håller på att krocka, kan det vara lite för länge, som att peta på mobilen när man kör bil. Av den infon som du lagt fram tycker jag båda parter har visat ett dåligt sjömanskap.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart finns det alltid folk, märkligt nog även där det rimligtvis e självklart att det finns många andra, som nästan letar upp ställen där det är så många som möjligt så att dom ska ha någon att reta upp sig på.
 

En del härjar som fan när en vattenskoter åker snabbt.
En del härjar som fan när en motorbåt kör snabbt som fan förbi.
 

Nä! kör hur mycket vattenskoter du vill, de e förmodligen kul som tusan.
Dom som tror att hela fenomenet, att man uppfunnit, byggt och lyckat sälja en massa skotrar, BARA FÖR ATT djävlas med dom, skulle ju säkert hitta på nåt annat att reta upp sig på om inte skotern fanns där, dom övriga bryr sig inte.

DU som kör motorbåt förbi vem som helst, kör så fort du vill, ju snabbare desto bättre, mindre vågor.

Håll blicken uppe och inte i GPS:n om du styr, om du inte är mitt på havet med bara horisont som medsjöfarare..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också hött med näven till dig Tugge, och undrat varför i helvete du hade så bråttom att du inte kunde dragit av lite på farten och passerat efter sundet på ett bättre avstånd, alternativt gått ner i en fart så du drog upp minimalt m svall (tio knop låter som värsta svall-farten, rätt..?)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även i denna tråd får jag hålla med Peter (börjar bli en vana).

Seglande båtar har i de flesta fallen rätt till väg (nu pratar vi fritidsbåtar och inte stora skepp i trånga farleder). Intressant att Tugge nämner att seglare inte använder rodret. Andra klagar på att vi använder rodret för mycket så de aldrig vet var vi är på väg. Märkligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Lägger mig i lite grann. Av det fakta som kejelv har sagt framgår inte om skadan på hans båt kom av ombordläggning eller bara pga svallet.

Det framgår heller ej om det var öppet vatten eller trång på något vis.

 

Så jag utgår från att skadan uppstod pga svallet. Det är inte motorbåtens fel. visserligen skulle han ha en åthutning för det är skillnad på svall å kraftiga vågor. Trots el kanske just för att segelbten har en köl.

 

Motorbåtsfolk brukar tänka att segelbåtar skall väl klara vågor men det är alltså skillnad på svall å sjö/vågor.

Segelbåten skall ha allting sjöstuvat så ingenting far iväg å skadar/skadas.

 

 

Så det andra då. I dett fall är det soklart att mtorbåten hade väjningsplikt. Förmodligen har föraren missupfattat, felbedömt hur när den kommer att passera. Det kan komma en vindpust å segelbåten ökar farten ofrivilligt, det är inte lätt att bromsa på sjön. En sådan liten körare kanske man inte hinner slacka på skotet heller.

 

Så motorbåtsförare! Se hit! I en sådan situation sikta bakom segelbåten! Den kan inte bromsa å vända, ingen risk för kollition.

 

Sedan diskuterar ni roder hit å dit. Under segel, i detta fall halvvind el möjligen slör så kan man styra en aning utan att berhöva efterjustera skotet omedelbart. De hänger ju ihop. Normalt kan man inte bara styra undan med en segelbåt med seglen uppe. Bara små vinklar. Så....om nu segelbåten skulle styrt undan, åt vilket håll? babord mot vinden,lovat upp en aning? Eller falolit å närmat sig motorbåten. Det sista skulle den föraren ha upplevt som att seglebåten tänker ramma just honom å styrt instinktiv åt styrbor å fått en kurs som man nästan ännu säkrare kolliderat. Så Kanske en liten babordsgir för segelbåten hade underlättat.

 

När ombordläggning verkar vara oundviklig, motparten verkar inte ta hänsy så måste man ändå själv i sista stund försöka undvika ombordläggningn (kollision).

Med vinden från norr å ostlig kurs hade jag gått upoo i vindögat med en kraftig gir å låtit seglen leva. En gir åt andra hållet  leder till gipp å riktningen ses som provocerande av motorbåten, som jag nämnde nyss.

 

Nu gick det tydligen bra men motorbåten skulle ha en åthutning tycker jag. Samt---man skall inte glo i plottern-GPS-en. Ögonen skall svepa runt horisinten å kolla där. Plottern får man kasta et getöga på då å då. Måste man titta längre så antingen stanna, dreja bi eller be någon annan hålla uppsikt medan man kollar plottern. Å där har tydligen seglaren brustit. Han skall ha lite aja-baja han med, för han borde sitta på helspänn o vara beredd att vidta ev åtgärder när en "idiot" som han tycker, kommer med den farten så nära. å det gjorde han inte, så aja baja även han.

 

I ett rättsfal dömer man två saker. Vem som orsakar resp skadeståndsfrågan.Detta senare att seglaren glodde på plottern/GPS sätter ner skadeståndet. Medan det andra talar om vems fel var å motorbåten är klart ensam skyldig. Han hade väjningsplikt.

 

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även i denna tråd får jag hålla med Peter (börjar bli en vana).

Seglande båtar har i de flesta fallen rätt till väg (nu pratar vi fritidsbåtar och inte stora skepp i trånga farleder). Intressant att Tugge nämner att seglare inte använder rodret. Andra klagar på att vi använder rodret för mycket så de aldrig vet var vi är på väg. Märkligt.

Seglande eller inte... kör man om någon är man upphinnande, och väjer därmed alltid! Dvs, det spelar ingen roll vem som kör vad för farkost i detta fall. Att passera på 15 meters avstånd i tio knop är ett jävla sätt.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också hött med näven till dig Tugge, och undrat varför i helvete du hade så bråttom att du inte kunde dragit av lite på farten och passerat efter sundet på ett bättre avstånd, alternativt gått ner i en fart så du drog upp minimalt m svall (tio knop låter som värsta svall-farten, rätt..?)

Sundet var rätt långt och jag och segelbåten kom in jämsides jag såg att vi skulle få möte av en annan mälar båt +20meter Ansåg att jag behövde öka farten för att undvika att det vart ett möte med 3-4 båtar i bredd. Min båt 72 fot ej planings båt så inga extrema vågor i den farten, segelbåten gick för motor. Nästa gång kanske jag håller min kurs så segelbåten får gå utanför dom gröna o röda pinnarna som brukar finnas i farleden.

Då gör jag ju som många seglare "har alltid rätt"..

Nej respekt för andra är A&O på sjön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga, men var det ingen hastighetsbegränsning i den långa smala passagen..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart segelbåtens fel!

Det är nämligen alltid segelbåtars fel ;)

 

Som småfiskare så blir jag ganska ofta positivt överraskad utav att stora yrkesbåtar väjer för mig när jag ligger lite illa till. Få gånger har man blivit så imponerad som när man legat med makrillgarn och sett 200 meters färjor sicksacka mellan garn. Hatten av.

 

Min värsta kategori är en fritidsseglande VD med sin fru på soldäck. Det innebär nästan alltid att man skall bli totaldominerad. Motorbåtar är mer ödmjuka emot mig.

Men i detta fallet verkar det snarast som ingen sett den andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12knop. Smalt o smalt det beror väl på hur stora båtarna är och hur alla plaserar sig. Så även ett brett sund kan bli smalt. Det kan bara rätt mycket trafik när man Närmar sig Stockholm city.

Svårt att få Me alla faktorer nu 2 år Senare i text. Men tycker jag gjorde en korekt bedömning om det så skulle vart 8 knop.

Men som trådskaparen själv säger så har inte alla så mycket koll vad som händer runt båten, hadde han vart uppmärksam hade han förmodligen märkt att jag underlättade för kommande möte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finlandsbåtarna lägger sig i 12 knop 15 min utanför stockholm.

Och svallet är inte extremt, stor Båt betyder inte mycket svall.

10 knop betyder inte att man ligger på planingströskeln o drar upp som mest,,

Man har inga rättigheter bara skyldigheter har jag fått lära mig.

 

Trevlig helg :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste du ha kört om vid just det här tillfället Tugge? När jag seglar och närmar mig sundet mellan Stora Essingen och Ekensberg tittar jag många gånger både föröver och akteröver för att bedöma om jag/vi ska segla eller gå för motor oavsett om det är medvind eller motvind.m Jag vill absolut inte vara i vägen för någon typ av båt här och håller mig givetvis på långt ut på styrbordssidan. Det händer till och med att jag/vi vänder/avvaktar med att gå igenom sundet eftersom det ser ut att kunna bli rätt rörigt och gropigt ut just då. Jag påstår definitivt inte att jag är feg, men jag vill ha större marginal till andra båtar i den här farleden än vad bilarna har till varandra på Essingeleden som går ovanför i närheten av den här farleden. Om man verkligen vill göra skillnad på att köra bil och köra/segla båt så måste man bestämma sig för hur bråttom man egentligen har och om det verkligen är nödvändigt ta sig förbi just då, köra/segla så nära andra båttrafikanter eller köra så fort.vid just det här tillfället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Även i denna tråd får jag hålla med Peter (börjar bli en vana).

Seglande båtar har i de flesta fallen rätt till väg (nu pratar vi fritidsbåtar och inte stora skepp i trånga farleder). Intressant att Tugge nämner att seglare inte använder rodret. Andra klagar på att vi använder rodret för mycket så de aldrig vet var vi är på väg. Märkligt.

Seglande eller inte... kör man om någon är man upphinnande, och väjer därmed alltid! Dvs, det spelar ingen roll vem som kör vad för farkost i detta fall. Att passera på 15 meters avstånd i tio knop är ett jävla sätt.
Håller verkligen med er här,men här har faktiskt storleken betydelse tycker jag. Passerar någon i en styrpulpet i 15knop utan något större svall så känns det ju helt okej. Tycker inte den ska behöva ligga bakom i en lång muddrad ränna bara för jag åker långsamt.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Ibland är det svårt att ligga bakom segelbåt.

 

Jag gick från Torshälla och hamnade bakom en segelbåt som låg i fyra knop, in båt gör 4,5 knop på tomgång.

Men jag tyckte inte att det passade sig at köra om då det troligen hade orsakat sura miner i den andra båten.

Så det blev till att lägga ur växel, vänta en stund, lägga i växel och puttra efter o s v.

Inget gigantiskt omak, men jag tyckte att 5knop borde gå att hålla med en innombordarförsedd båt i 30 fotsklassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte riktigt förstå varför så många motorbåtsskeppare skapar sina egna hastighetsgränser och allt som oftast påstår att de Inte kan köra saktare eftersom då skulle  de dra upp så stora svall eller blir så mycket svårare att manövrera. Låt någon annan köra båten i hög fart och därefter dra ned till t ex 5-3 knop och titta efter ett  vad som händer med svallvågorna!  Självklart så blir ju svallvågorna som värst precis efter att man har dragit ned farten och även då man drar på och går upp i planing. Titta gärna också efter hur långa dessa svallvågor kan bli. Då först kanske man kan förstå varför  att man ska hålla hastighetsbegränsningarna vid dessa ställen och även vänta med att gasa på tills man har passerat t ex sin hemmahamn med råge. Svallvågor från accelererande/inbromsande båtar kan mer eller mindre gå oförstörda genom flytbryggor och ställa till med en del förtret för de som har sina båtar förtöjda på mest utsatta platserna. Här har ni en väldigt konkret anledning till att det allt som oftast finns tydliga hastighetsbegränsningar på sådana här ställen.

Men vem bryr sig och ser vad man har ställt till med om man aldrig tittar bakåt?

Rätta er efter hastighetsbegränsningarna och sänk/dra på vid rätt ställe, så blir det mindre gropigt både till sjöss, i naturhamnar och vid bryggorna.

Hur förtöjer/hanterar man en motorbåt om den förlorar styrförmågan om man kör långsammare än 4-5 knop? Det låter inte som om den båten skulle ha speciellt bra sjöegenskaper i min värld i så fall. Självklart känner jag till att  motorbåtar ger lite svall när de planar och drar ofta lite bränsle då, men dra på och plana när det inte stör andra och är lagligt. Jag hoppas innerligt att hastighetsöverträdare inser att fartbegränsningarna ofta beror på att man vill skydda stränder, bryggor;förtöjda båtar och kunna behålla en bra säkerhet där. Tänker man på det så blir det väl ganska ointressant hur liten rsiken blir för att man torskar för fortkörning eller inte. Snälla! Låt inte båtlivet påminna oss för mycket om biltrafiken där var och en sätter sin egen hastighetsribba så länge varken kameror eller polisen ser en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna tråden påminner mig om det som hände mig på Vänern för ett halvdussin år sedan.

Jag seglade från Torsö med kurs Kristinehamn, alltså ungefär 20 grader. Jättefint väder och gjorde väl ca 5 knop och med autopiloten inkopplad. Hade trimmat efter bästa förmåga och allt var frid och fröjd, och satt och slöade i solen, blev så där loj och lat som i alla fall jag blir under dessa omständigheter.

Inte en båt inom synhåll, utom långt ute till väster kom det en, som senare visade sig vara en snipa. Jag tittade till den lite då och då. Men då jag dels seglade, kom från höger och som det senare visade sig så hade snipan kurs 90 grader, alltså svagt upphinnande, den gjorde väl kanske 6 knop. Så var detta inget problem för mig.

 

Fel, fel, fel, visade det sig när jag senare började beräkna hur vi skulle mötas, vi hade exakt kollisionskurs. Men jag litade att naturligtvis på att snipan skulle korrigera, men fel igen.

 

När vi kom obehagligt nära funderade jag först på att gira babord, men förstod att om han, för det var en han, då girade styrbord som han ju borde göra, då skulle det bli farligt på riktigt. Att gippa åt styrbord tänkte jag då, men jag har ju en liten inbyggd motvilja till att gippa, och dessutom var vi nu så nära att det också kändes osäkert, så jag vräkte då över båten åt babord upp i vindögat som jag hoppades så kraftigt att han inte skulle hinna med även om han girade i sista sekund. Han passerade mig till slut på ca 5 meters avstånd.

 

Jag noterade då att han inte så mycket som vred på huvudet, ens det minsta. Det gjorde däremot hans kärring, som satt på aktersoffan och stickade, men inte ett ljud sa hon, hade hon gjort det så skulle jag hört det, så pass nära kom vi varann.

 

Ja, man blev ju rädd, nästan lite chockad och senare riktigt arg. Hade han varit inom räckhåll just då, skulle han fått en riktig smäll på näsan, garanterat.

 

Jag har tänkt på detta många gånger sedan dess, hur fungerar en sån idiot egentligen, vad ville han visa? Var han självmordsbenägen? Ville han dränka kärringen? Jag förstår inget.

 

Hade jag fortsatt på min kurs, hade sannolikt min peke träffat honom rakt på kroppen genom rutan där han satt och styrde och glodde stint rakt fram. Så jag tror inte han hade nån autopilot inkopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland är det svårt att ligga bakom segelbåt.

 

Jag gick från Torshälla och hamnade bakom en segelbåt som låg i fyra knop, in båt gör 4,5 knop på tomgång.

Men jag tyckte inte att det passade sig at köra om då det troligen hade orsakat sura miner i den andra båten.

Så det blev till att lägga ur växel, vänta en stund, lägga i växel och puttra efter o s v.

Inget gigantiskt omak, men jag tyckte att 5knop borde gå att hålla med en innombordarförsedd båt i 30 fotsklassen.

 

Har man en båt som man inte kan köra saktare än 4,5 knop så är det nåt fel på båten. 

Det finns ju ställen där högsta tillåtna hastighet är 3 knop.

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inte en båt inom synhåll, utom långt ute till väster kom det en, som senare visade sig vara en snipa. Jag tittade till den lite då och då. Men då jag dels seglade, kom från höger och som det senare visade sig så hade snipan kurs 90 grader, alltså svagt upphinnande, den gjorde väl kanske 6 knop. Så var detta inget problem för mig.

 

Fel, fel, fel, visade det sig när jag senare började beräkna hur vi skulle mötas, vi hade exakt kollisionskurs. Men jag litade att naturligtvis på att snipan skulle korrigera, men fel igen.

 

När vi kom obehagligt nära funderade jag först på att gira babord, men förstod att om han, för det var en han, då girade styrbord som han ju borde göra, då skulle det bli farligt på riktigt. Att gippa åt styrbord tänkte jag då, men jag har ju en liten inbyggd motvilja till att gippa, och dessutom var vi nu så nära att det också kändes osäkert, så jag vräkte då över båten åt babord upp i vindögat som jag hoppades så kraftigt att han inte skulle hinna med även om han girade i sista sekund. Han passerade mig till slut på ca 5 meters avstånd.

 

Jag noterade då att han inte så mycket som vred på huvudet, ens det minsta. Det gjorde däremot hans kärring, som satt på aktersoffan och stickade, men inte ett ljud sa hon, hade hon gjort det så skulle jag hört det, så pass nära kom vi varann.

Detta skrev Wingan

 

Liknande upplevelse som Wingan var med om, hade vi på Kyrkfjärden på Mälaren utanför Ekerö en en solig härlig och  varm dag för xx antal år sedan dvs innan gps-plottrarnas intåg i det allmänna båtlivet. Det var ändå ganska uppenbart att man kunde se hur farleden gick utan att det för den sakens skull var en masa prickar eller grund. Vi hade passerat den stor gröna farledskonan vid Fantholm och styrde /länsade bort mot Kanan och Vällinge. Vi seglade ned spinnaker och hade rak akterlig vind. Då är det som att segla på en vass egg! Girar vi åt det hållet som där spinnakern står på kommer vi behöva jippa vilket är en procedur där jag även skulle behöva engagera min nu  fullt njutandes besättning i. Skulle vi skära upp lite mot vinden så skulle vi efter ett tag bli tvungna att jippa ändå för att kunna segla in i sundet vid Kanan. Men vindrikningen var stadig, inga störande båtar på kolisionskurs så det borde gå bra att kunna forsätta segla så här hela vägen till Kanan.

Vi har en niometers träskuta på babordsidan om oss och vi håller samma fart. Från början ligger vi nog ca 50 meter från varandra, men jag märker att jag måste styra lite mot hans håll för att undvika att få en jipp. Det rör sig bara om en kursändring på ett par grader och jag kan fortfarande se att vi ligger rätt i farleden. Men träskepparn är stenhård! Han väjer inte en tum! Nu är vi till och med så nära varandra att jag kan se in i styrhytten. Där står han med armarna i kors, ser sur ut och stirrar stinnt rakt fram. Det var bara att inse att här var ingen mentalt hemma. Jag fick raskt engagera min besättning och genomföra en jipp så att i kom ifrån träskallen.

Hur roligt är det att ha en så tråkig och farlig attityd på sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

 

Ibland är det svårt att ligga bakom segelbåt.

Jag gick från Torshälla och hamnade bakom en segelbåt som låg i fyra knop, in båt gör 4,5 knop på tomgång.

Men jag tyckte inte att det passade sig at köra om då det troligen hade orsakat sura miner i den andra båten.

Så det blev till att lägga ur växel, vänta en stund, lägga i växel och puttra efter o s v.

Inget gigantiskt omak, men jag tyckte att 5knop borde gå att hålla med en innombordarförsedd båt i 30 fotsklassen.

 

 

Har man en båt som man inte kan köra saktare än 4,5 knop så är det nåt fel på båten. 

Det finns ju ställen där högsta tillåtna hastighet är 3 knop.

Några 3 knopsgränser finns inte häromkring.

Och har man ingen växellåda och en lättdriven båt så finns givetvis en lägsta hastighet på tomgång. och det går att köra obegränsat långsamt med metodiken jag tidigare beskrev.

 

Frågan var snarare varför hålla 4knop i femknopsfarled, vad är fel på en sån båt/ägare?.

Men som sagt, så var detta med visst omak, hanterbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips när idioterna, som tack och lov är få, inte beaktar väjningsplikten och fara närmar sig: ett kraftfullt signalhorn och en "fartyg på väg" signal väcker de flesta. Sju sekunder är lång tid (som jag vill minnas signalen skall vara) och en engångsflaska med plasthorn låter tillräckligt för att stressa även den mest inbitne omdömeslösa personen. Min egen erfarenhet säger att när jag använt signalen som reglerna förordnar så ser man oftast motorbåtsföraren (eller omdömeslösa seglare också för den delen) med skammens rödblossande kinder när man passerar. Ofta så blir det febril aktivitet på båten och om motparten har fru/gäster ombord är självgodheten botad för säsongen. Tyvärr måste det typen vaccineras om efter någon/några säsonger eftersom dåligt omdöme sitter djupt i pälsen. ;)

Redigerad av Copernicus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg: Man skall dock inte missbruka hornet för att "uppfostra" eller verka sjöpolis. Det är störande med besserwissers som stör trivseln på sjön med onödiga pekpinnar... Vi samsas på havet och hälsar på varandra enligt god seglarsed när vi möts i leden. Men om fara å färde föreligger - tuta så att den som orsakar faran vaknar!

Redigerad av Copernicus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande låg fart så kan man faktiskt snegla bakåt då och och hålla undan för att underlätta för snabbare båtar. Det är heller inget "fel" på båtar som inte kan gå långsamt... Under min tid i Flottan erinrar jag mig båtarna som gjorde mer än 10 knop på tomgång på en maskin, med två maskiner avstängda. Ledde till spännande hamnmanövrar, men allt går

Redigerad av Copernicus
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Några 3 knopsgränser finns inte häromkring.

Och har man ingen växellåda och en lättdriven båt så finns givetvis en lägsta hastighet på tomgång. och det går att köra obegränsat långsamt med metodiken jag tidigare beskrev.

 

Frågan var snarare varför hålla 4knop i femknopsfarled, vad är fel på en sån båt/ägare?.

Men som sagt, så var detta med visst omak, hanterbart.

 

 

Det kanske inte finns några 3 knops begränsningar i din närhet, men det finns det i min. En väg som jag ofta går.

 

Har ibland sagt att jag uppskattat just den vägen, för det var det enda stället med hastighetsbegränsning häromkring som jag var tvungen att sakta farten med en av mina förra båtar. Med den kunde jag köra snabbare än 5 knop för motor. Segla den har jag gjort långa sträckor i 8 knop

 

Har man en båt som inte går att köra saktare än 4,5 knop då är det i grunden en felkonstruktion. Att det sen finns personer som inte tycker samma som mig är jag väl medveten om.

 

Att det finns en högsta tillåtna hastighet betyder inte att man måste köra i denna högsta tillåtna hastighet. Det är en ganska sund och normal människa. Sen går det kanske inte att köra snabbare. Min nuvarande båt hade tidigare hydraldrift - mellan motor och propeller. Det är en deplacemetbåt och med tanke på båtens längd i vattenlinjen skall den gå att köra i 6,5 knop.

 

Under en period hade jag problem med hydraldiften. Det medförde att jag inte kunde få upp båten i hastigheter över 3 knop. För att lösa det problemet bytte jag motor till en med rak axel. Eftersom jag var tvungen att flytta motorn och låta den byta plast med dieseltanken, flytta batterier, bygga om durken mm var det inte gjort i en handvändning. I och för sig hade det goda med sig att jag seglade betydligt mer även korta sträckor som jag annars gått med motor. 

 

Det kan finnas många anledningar varför man inte håller högsta tillåtna hastighet. Kanske tom så enkelt att när man kommer farm till en hastighetsbegränsning drar man bara av på varvtalet och det blir den hastigheten det blir.

 

Finns det då båtägare som inte klarar att köra saktare, så är det ju hans  problem. Sällan hennes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det finns gott om båtar/ skepp som har problem med att köra 3 knop eller saktare, utan att fel föreligger. Dock inte vanligt kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...