Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
danekstrom

HR 352 - Albin Express

Rekommendera Poster

Hej,

jag kollar lite på en HR 352 som skall vara ganska "tung" i vattnet och kanske inte så snabb. Jag har tidigare haft en Albin Express, men har inget seriöst att jämföra med egentligen. Kommer jag tycka att HR 352 är jobbig att ta sig fram med?

Jag kollade SRS-tabellen, det verkar vara ett omdebatterat ämne i sig, men jag tänkte att den skulle säga något. Här har de liknande tal 2015:

Albin Express: 1,109 & 1,076

HR 352:  1.113 & 1,084

Hur tror någon här att jag kommer uppleva det hela?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer sannolikt att uppleva båten som tung och trög i lättvind och mellanvind, men stadig och kraftfull i hård vind. Precis såsom den också är.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Peter. De dagar du tycker att det är behaglig segling med Expressen kommer du nog att tycka att det går lite sakta med HR. De dagar du funderar på vad du hade ut att göra (om du inte gillar stentuff segling) kommer du att njuta mer med HR:n

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är kanske så, eller inte. Jag bytte från en International 806 till en HR312 eftersom en liten dotter ställde krav på ökad säkerhet jämfört med en mantågslös kappseglingsbåt. Räknade med att uppleva det som Peter skriver, men känslan uteblev. Hänger visserligen inte längre på sargen, men har istället nästan ett skepp. Härlig känsla av stor båt och mycket trivsam segling. Märkligt nog seglar jag om lika många nu som då...

Har inte ångrat bytet, men blivit positivt överraskad. Har tidigare haft en Linjett 32 som var en fin seglare, men HR är HR ;)

Redigerad av Copernicus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en Albin Vega innan och bytte till en HR 352. Eftersom Vegan kanske inte är den snabbast seglande båten, så upplevde jag ingen större seglingsskillnad inomskärs. Havssegling däremut blev mkt bekvämare!

HR352 är väl ingen båt man kryssar med i smala farleder (min uppfattning) utan en båt som är bekväm, har stora utrymmen och lyser med sina seglingsegenskaper ute till havs i tuffare väder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag seglar HR 352 och har tidigare seglat Comfort 30, som är en erkänt bra lättvindsbåt som även tål vind. Jag tror Comforten har en del likheter i sitt uppträdande med Express. Comfort 30 har lys 1.09 (SRS?). Alltså i det närmaste samma som HR 352.

Jag bedömer att Comforten tar bättre höjd. Vidare märks en stor skillnad i hur snabbt båtarna reagerar på vindskiften. Comforten reagerar ganska snabbt på en by, man märker att den skjuter fart direkt. HR 352 är mycket långsammare i reaktionerna. En markant skillnad är roderbalansen. HR 352 kan du styra med måttliga roderkrafter i de flesta förhållanden medan man i Comforten kan få kämpa en del i krabb sjö. Jag har några gånger överaskats av starkare vind än vad väderprognosen sagt och jag har då valt att segla vidare med oförändrad segelsättning för att slippa springa på däck i grov sjö. Detta går att göra i en HR352, men jag tror att i Expressen blir du tvungen att reva långt tidigare.

Handhavandemässigt är ju skillnaden också att Expressen har partialrigg och HR 352 masthead. Med masthead kommer ju en stor överlappande genua.

När jag seglade Comforten blev det snabbt en "sport" att försöka segla ikapp andra båtar,

eftersom hon är en bra lättvindsbåt. Men med HR352 får man ta det lite lugnare. Det är ett

helt annat koncept. Med småbarn ombord uppskattar jag att HR352 är utomordentligt trygg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...