Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
paicapo

buster XXL 150 hk yamaha

Rekommendera Poster

Hej

är ny på forumet, första inlägget, har tänkt att köpa båt nu inför våren och det är buster xxl 2012 som är det tilltänkta köpet, har ett bra erbjudande på en med 150 hk motor men har svårt att hitta aktuell bensinförbrukning för denna motor/båt, nån som kanske har erfarenheter av detta och kan komma med uppgifter??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lär väl ligga ngnstans 0,75-85 i marschfart strax över

20 knop.

 

Referens, min Silver Eagle (ngt större) med lite större motor drar 0,80-0,85.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i yamaha körfakta-2012 där står alla uppg.mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar du på totalkostnaden så är det rätt ovesäntligt om den drar 0,6 eller 1liter/distans. Den drar mer om du ska dra vattenleksaker och orkar du kånka med soppadunkar så sparar du lite för det skiljer närmare 2kr/l på sjömack och landmack. Så leta ett frächt exemplar och dra ut på sjön o njut. Hittar du en fin båt vela inte för länge för den modellen är poppis o relativt lättsåld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar du på totalkostnaden så är det rätt ovesäntligt om den drar 0,6 eller 1liter/distans. Den drar mer om du ska dra vattenleksaker och orkar du kånka med soppadunkar så sparar du lite för det skiljer närmare 2kr/l på sjömack och landmack. Så leta ett frächt exemplar och dra ut på sjön o njut. Hittar du en fin båt vela inte för länge för den modellen är poppis o relativt lättsåld.

 

det var som fan detta med prisskillnaden mellan land och sjömack, vilket fanskap! blir väl till att kånka dunkar så länge man orkar...

Kom för sig att tänka på att sjömacken kanske har större kostnader för sina leveranser mm sen kanske dessa är privatägda ofta?? eller finns dom stora märken statoil,okq8 osv ute på sjön med?

Redigerad av paicapo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mentala knepet jag använder ;-) är att se det som en väl motiverad kostnad för lagerhållning och tillgänglighet och f f a att ngn annan sköter det smutsiga. Att kånka dunkar sparar inte många kronor per stön och stånk, och det är smutsigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer med att det är lika bra att tänka bort prisskillnaden, kör man inte extremt mycket eller kör hårt så blir den extra kostnaden inte så hög i sammanhanget sett över året. Dunkningen kan också knäcka den bästa rygg om det är mycket som ska i ofta :)

 

Första tanknigen kan kanske också göras på landmack på väg till sjösättning när båten är på trailern(?)

 

Tur är ju att bensinpriset har sjunkit - och förhoppningsvis håller sig där i sommar iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl också lite på hur nära man har till sjömack.  Diesel är lätt att tanka längs Blekingekusten, men det är dåligt med bensinpumpar här nere. Vi beställde därför inte båten med fast tank, utan med lösa dunkar, 2 st i stuven och en vanlig 20 liters reservdunk som alltid står tankad för påfyllning. Vi parkerar bilen med extralysena hängande ut över bryggan så inte många meter för oss att kasa dunkarna, så tycker det funkar relativt bra för oss att kasa dunkarna....

Men förutsättningarna ser ju väldigt olika ut längs vår långa kust....

 

Men håller med i övrigt, den totala kostnaden för båtägandet är mest intressant, visst kan man bränna av många sköna tusenlappar med båtkörning över en dag eller helg, men frågan är ju hur mycket och långt du kör över säsongen..... ska du åka snålt ska du välja en snipa med en liten dieselsnurra i stället för ett fartmonster....men då blir kanske utflykterna kortare också.....??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis spelar avståndet till sjömackarna in om det ska vara ett alternativ. Utgick från att Buster XXL är utrustad med fast tank.

 

När vi var yngre föll det det på oss att se till att båtarna dunkades och det var OK då, men nu känns det mindre kul. Mitt samlade båtägande gjorde att fast tank var ett av de första tillvalen som kryssades i, men då har jag dels sjömack i närheten dels kan tanka på land när jag trailar.

 

Å andra sidan blir det ändå lite dunkande då och då när det står vattensport på schemat - och då är det etter värre med fast tank när man står längst bak och ska balansera med tratt och dunk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...