Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Gäst Sebastian

V8 installation i plastbåt.

Rekommendera Poster

Gäst Sebastian

Tjena.jag har precis skrotat min gammla merca men jag plockade ut motorn för att jag kom på att det vore kul att installera den i en båt.det är en aluminium v8 på 3,5 liter och ca 200 hästar som är ganska högvarvig.det måste ju vara perfekt för en båt enligt mina tankar.Problemet jag har är att jag har ingen aning om hur man bör gå till väga med adapteringen för rigg och montering av den,styrning och motorfästen och så vidare för att få det att hålla och lira ihop.hade tänkt att försöka få tag i en risig 70-tals sportbåt på ca 5-7 meter.Är det någon som vet vart man bör vända sig och vart man får tag i fakta mm vad kostar ett växelhus och rigg? är glad för alla svar :-) Sebbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ssebastian

hoho....ä det ingen som har en bra internetsida eller vet mer om sådana här projekt???? :cry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Tror inte mercedes har någon marin v8 att komplettera delar med. Dieselmotorer har dem däremot för marint bruk. Det blir nog mer jobb än nöje. Satsa på en på marknaden befintlig marinmotor istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sebastian

Marinmotor och marinmotor.det spelar ju ingen roll vad det är för motor.alla motorer roterar en axel som drivs av en massa kolvar och om jag inte har fel så är väl alla typ cheva 350 och så som brukar sitta i båtar valiga bilmotorer.Det jag vill veta är hur bygger motorfesten i plastbåten så att det håller och hur man ska montera ett drev och vad det bör vara för typ,hur långt ner i vattnet det ska sitta och så vidare.motor och växelhus är inga större problem. men tack ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet blir att hitta en övergång mellan motorn o ev. drevet men har man en svets så :shock: Motorfästen måste du plasta fast i båten i lagom höjd, då det blir en egen konstruktion så får du gå lite på känn Ett alpha drev kan du nog hitta beg. för ca 10.000:-. till detta kommer skölden (ca 7.000:-) Du måste ha en trimpump beg ca 2.000:-, reglabox ca 2.000:-, en coupler måste du nog köpa ny ca 4.000:- Plus en helv.... massa jobb! men det borde gå! Glömde: Du måste nog invistera i en servo/hydraul styrning också ca 6.000:- :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Messerschmidt

Nja lite mer pyssel blir det nog....bl a: Avgaslimpor Vattenpump nya remmar oljekylare nya toppar...minst.. termostat värmeväxlare mellanaxelkåpa sköld drev med rätt utväxling ... :-D ...nemas problemas..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, termostat måste du förståss ha som förra skribent skrev, men värmeväxlare kan du ju hoppa då du kan kyla med råvatten. Avgaslimpor måste tillverkas o kylning till detta. Fixar du som sagt ett Alpha drev komplett med sköld, så har du alt som behövs från motorn och ut(förutom coupler) Sen hur länge motorn orkar med e ju en annan fråga.. Jag vet att det finns duktiga folk på forumet som kan detta bättre en jag gjör :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sebastian

tack för alla svar....... Ska berätta lite mer vad jag har och vad jag tänker göra själv. Motorn är ju en komplett motor med induviduel kylning så precis som i en bil,så kylningen är inga problem och är de det får man bygga till några extra kylpaket med fläktar eller så.detta ser jag inte som ett problem.detta innebär också att det finns termostat.polarn min bygger rostfria avgaslimpor på löpande bans så dessa får jag säkert gratis :-) .det sitter en servopump på motorn så hydralik finns det redan. En massa grejer kan jag bygga och bygga om själv som övergången från motor till drevet. Det jag inte vet är vilken typ av drev och sköld jag behöver. någon surra om att 1:3 i utväxling brukar vara normalt för inombordare av den här typen. en till ska jag inte har riktig pejling på är om det sitter växelhus på dreven eller om det är något jag måste montera mellan drevet och motorn. och så har jag uptäckt att det är fan skitdyrt med derv :-/ typiskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väljer du et alpha drev,så tycker jag du ska ha utväxling mellan 1,6 till 1,98. Alpha drev kommer komplett med allt du behöver från skölden och ner till proppen. Termostaten måste bytas till en som öppnar vid ca 75 grader om du ska behålla bef kylning, men då måste du skaffa en värmeväxlare. Annars skit i original kylningen o kör direkt från havet/sjön,byt då till termos. som öppnar vid ca 65 grader.Servopumpen kan du säkert använda,men du för köpa styrkolven (styrservot). Its a piece of cake :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sebastian

styrkolv till servot kan ju inte vara så svårt att hitta.borde ju gå med vad som hälst med rätt längd och fästen!? jag förstår inte riktigt varför man inte bör behålla bef kylning och skaffa en värmeväxlare.att skaffa en termostat som öppnar vid lägre temeratur kan jag ju förstå men är det nödvändigt? är det inte svindyrt med en vermeväxlare? och är jag inte helt ute och cycklar så kyler en värmeväxlare vattnet i motorn med hjälp av vattnet från sjön!? Ang Alpha drev så har jag sett att dem heter olika Gen one 1 och gen one2 vad är det för skillnad och dör jag ha något specielt förutom utväxlingen? Och är växelhuset inbyggt i drevet eller är det något man måste sätta innan? En sak som jag är lite fundersam över är hur känsligt det är att plasta in motorfästerna,är orolig att det ska spricka pga belastningen.finns det någon speciel standard på hur det ska se ut eller är det bara att göra? Är också lite orolig för hur båten kommer beté sig när det är klart med utväxlingen och propellern.vill ju gärna veta att allt kommer lire bra så att inte båten går skit segt,allt för höga varn och drar på tok för mycket sås. Trevlig helg alla :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sebastian

ja just det...vad fön är en coupler ??? inte en sysning. Och det var någon som surra on kylning till avgaslimporna..känns onödigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämna bort jobbet till en marinmek! Tror det blir bäst och framför allt säkrast! Mvh PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på bara Sebastian WHO DARES WINS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sebastian

Asså jag har bara en,måste hitta en risig bår som är lämplig och drev mm som man inte kan fixa själv.så att leya bort jobbet till en marinmek ......då kan jag ju lika gärna köpa en färdig båt!! :-? ....hela grejen är ju att göra det själv för att det är kul och så man lär sig något.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många här tror att den motorn kommer att hålla mer än möjligen ett par luftskutt över vågorna? Högvarvig V8...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sebastian

det är säkert många här som tycker det är galet...det tycker även jag!!! men jag vill försöka ta reda på om det går (eller det är klart att det går) och vad som krävs för att det ska funka...motorn i sig är inte högvarvigare än någon annan men den tål att köras på ganska höga varv! med rätt kylning och så vidare tror jag inte att det ska vara några problem.men jag försöker bara ta reda på vad som kräfs för att få alla detaljer som jag inte har några större erfarenheter om att lira...vet inte om jag kankse är på fel ställe och rotar??? men det känns ju som att detta forum är precis rätt place! Jag behöver ingen kritig för det hjälper mig inte ett skit. Däremot vad som funkar och vad som inte funkar och vad som bör tänkas på för att det som inte funkar att funka!!!!! Det som jag är mest fundersam över är kylningen och hur pass mycket kylning man behöver och om det är viktigt att kyla avgasrören trotts att de i princip skulle vara raka rör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sebbe jag tror att kritiken e menad som en liten klocka på att detta projektet e mycket svårt att genomföra/dyrt. Inte sagt att det e omöjligt men du får räkna med höga kostnader och MYCKET jobb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att det är galet! men lite roligt. Jag är knappast någon expert på området, men det finns några stycken här som är riktigt duktiga, mitt råd är att lyssna på dom som kan. Kylningen måste du nog ta lite allvarligare på, skillnaden mellan ett motorutrymme på en båt och en bil med en högvarvig v8 i är väl ungefär fartvindar på 200 km/h som kyler den motorn som sitter i en bil rätt bra. Utan fartvindar spelar det ingen större roll hur många kylelement du plockar in, kylvatten från sjön är nog ett måste. Utan kylning på avgasrören så lär dom bli rätt så röda till färgen efter en kort stund, det kommer nog inte heller att sänka temperaturen i motorurymmet. Om ska ge dig på ett sånt här projekt så måste du ha en jädra koll på allt runtomkring så att det blir bra gjort, eller himla gott om pengar att kasta i sjön. Blir det inte ordentligt gjort så kommer det med all säkerhet inte att fungera något bra alls och då står du där med rätt så mycket kvitton och ett bygge som alla skrattar åt och ingen någonsin är beredd att köpa av dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sebastian

Inget är omöjligt och inget är ogjort.och det kommer att kosta en hel del men vet man bara vad som kräfs och vad man behöver och tar god tid på sig så kanske man fått ihop det man behöver till vintern eller så :roll: (om det nu blir något av det så klart)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sebastian

Det skulle inte vara kul om det inte var svårt och galet!!! :-). Jag har tänkt en hel del på kylningen och kommit fram till att det är nog det man bör ta mest hänsyn till. Jag tror att jag med lite hjälp och fantasi kan jag bygga egna avaglimpor i rostfritt. Även bygga extra kylning till motorolja och motorvattnat. Jag hade tänkt att man monterar en extra vattenpump på något remhjul som får pumpa råvatten som kyler det interna vattnet och oljan för motorn och även gren och avgasrören med hjäpl av hemmabyggda kylellement i rostfritt. Vad säger experterna om det??? frågan är om man då endå bör behålla motorfläkten och orginalkylaren då det sitter en extra påbyggd oljekylare på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sebastian! Lite att tänka på: En motor i en båt arbetar vid full gas på full effekt under lång tid, till skillnad från en bil där effekten tas ut momentant under kort tid. Man brukar göra liknelsen att du kör med tungt släp på ettans växel med handbromsen i under flera timmar. Dvs. att du kommer att behöva MYCKET kylning. Om du inte orkar färskvatten kyla motorn kör med sjövatten direkt. Det är okej, men montera en impeller pump för att säker ställa cirkulation. Original pumpen kan sitta kvar det är ju bara en cirkulations pump den har ingen sug förmåga att tala om. Oljekylare kan du göra själv om du inte hittar någon, men använd vatten att kyla med, luft kylning funkar inte på sjön. Kyl schemat bör vara: Intag i botten eller drev > Impeller pump > Oljekylare > Motor kylning > kylning av avgas limpor > Ut genom drev om avgaserna leds ut den vägen eller ut i avgaserna som ljuddämpning och avgaskylning om ”raka” rör tillämpas. Vad gäller motorfästen, kan du nog använda dom gamla på motorn och plasta upp nya klackar i båten för att bulta fast motorfästena i så det blir rätt. Tänk på att motorn måste hamna i rätt vinkel mot drevet. En annan liten detalj. Bilmotorer och marinmotorer skiljer sig en hel del åt. Inte på utsidan men på insidan. Framför allt är det en annorlunda effekt kurva. Marinmotorn har mycket mer vridmoment. Dom har även annan kylning. Som exempel: Det krävs ca: 17 hkr att hålla en bil i 100 km/h meddans det om du kör på marsch fart med båten används ca: 75% av max effekten. Så det är mycket viktigt med kylning. Propeller är det enklast att pröva sig fram med. Börja med att hör efter vad din lokala propeller leverantör har att säga. Tips! Gör dig vän med honom. Lycka till Med vänliga hälsningar // Sebastian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sebastian, uppfatta inte detta som kritik nu, utan som en reflexion. Det är ju så att en marinmotor är konstruerad för att tåla betydligt större påfrestningar än en bilmotor. Om du sätter en bildiesel i en snipa spelar detta nog inte så stor roll, men om du har tänkt åka fort kommer det att skita sej. När propellern lämnar vattnet i ett hopp kommer motorn att maxvarva för att när du landar i vattnet igen tvärnita. Smidda stakar, kolvar och så vidare pallar för detta, men troligen inte en gammal Merca. Jag tror att du gör en bättre affär om du kränger mercamotorn och investerar dom pengarna i en marin-V8.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sören

Killen måste få prova annars lär han sig väl aldrig var hans begränsningar ligger. PROVA PÅ. // Sören

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sebastian

Tack Sebtho för dina svar och förklaringar. Impellerpump har jag redan tänkt på och till och med kanske separata vatten intag eller gren för de olika kyldelarna(olja,avgas,vatten) Att en båt går tyngre än en bil har jag redan klart för mig och vill därför veta lite mer helt säkert vad den pallar under en längre tid och om man kan reglera påfrästningarna genom att ha en nogran utväxling och propeller... Tanken var från början att det skulle bli ett inte helt seriöst projekt,bara få det att lira för att sedan fina till det om det skulle funka bra. Det stora problemet är att jag behöver ett vättigt drev till projektet och dessa är ju inte gratis som sagt.så ska det bli något av det så måste jag nästan helt säkert veta att det allt stämmer och kommer att lira så jag inte slänger FÖR mycket pengar i sjön.(fast det är ju alltid bra att ha ett drev) :-D förmodligen kommer projektet att förbli en vision eller att jag bygger mig en båt på riktigt vis för en JÄ..A massa pengar men jag tänker inte ge upp ännu. Jag vet inte riktigt hur mycket en (min) bilmotor tål så jag är lite nyfiken på om det finns stor risk för att den rasar även om den håller en bra temperatur och har fräsch olja mm. Brukar det vara tempen man är orolig för eller motorns struktur och hållbarhet??? Den har ju trotts allt tålt 35000 välgasade mil (insliten) :lol: (klart att jag tar kritik men jag tycker det är trisst när folk skriver att man bara ska lägga ner utan att förklara varför)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå Sebastian! Frågan är hur stor erfarenhet man har av marinmotorer. Hur mycket du kan innan. Har du ingen erfarenhet av motorer till sjöss är du tyvärr dömd att misslyckas. Det är en hel del att tänka på. Däremot är du kunnig på området och vet vad du håller på med kan man marinkonvertera i stort sett vilken motor som hälst. Det vore intressant att veta hur kunnig du är. Hur mycket båtmotorer har du skruvat? Visst du kan leta information lite här och där och få ihop något, men risken är att något missas om man inte har hundra koll. Till exempel vilket drev du skall välja Volvo aquadrev eller Mercuiser alfadrev, och vilken skillnad det innebär i installationen. Är du riktigt händig så kan du bygga ett Arnesson själv. Vattenjet är även det ett alternativ. Det finns så otroligt många parametrar som man måste beakta. Är du seriös trots att det är ett oseriöst bygge kan det funka. Stå på dig! // Sebastian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sebastian

Tack för ditt inlägg... Jag har aldrig skruvat något på en marinmotor förr förutom någon igensatt b20 och min gammla utombordare men det är ju en 2-takt. Jag håller på att lära mig och ska bli duktig på området och ska försöka med en mercaconvertering :lol: hehe Jag är ganska kunnig vad det gäller motorer i övrigt. Angående drev så är jag mycket okunnig och hoppas på hjälp från ett och annat håll. Jag har kollar på massor med derv på internet och konstaterat att det finns en del olika varianter och att en del kostar 70-80 tusen,men något sådan är det inte frågan om! Själv tänker jag mig ett änklare,billigare drev bara det funkar till att börja med. Vill gärna få mer info om drev. Aresson (rak sneddad axel med propeller om jag inte tar fel) är jag nog tillräckligt händig för att få till,men jag tycker det är lite trisst på en sportbåt. Angående vatten-jet så har jag typ noll-koll förutom att jag vet principen av ett. Jag skulle gärna veta mer om vatten-jet hur de funkar och hur det brukar vara monterade.En skiss eller ritning på ett skulle jag vara tacksam för =). Blir det av så kommer det att läggas ner mycket seriöst arbete på det oseriösa bygget :-) för att sedan snyggas till sesongen efter (om det skulle visa sig att det blev en sådan..... :lol: Och jag står på mig,har inte gett upp ännu 8-) Jag är tacksam för alla tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...