Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
seglarfreaken

S.U.P. -bräda i stället för gummibåt ?!

Rekommendera Poster

Båtlivet kan ofta vara väldigt hälsosamt för själen, men inte för kroppen om vi inte fysiskt aktiverar oss när vi har lagt till. Gummibåtar med eller utan motor har blivit allt populärare att ha som följebåt, men det finns ett annat alternativ om man är beredd att tänka lite annorlunda. Att stå på en bräda och paddla har blivit allt vanligare de senaste åren, det är rogivande, roligt, bra för fysiken och betydligt enklare än vad man kan tro. I stockholmstrakten och där vi seglar verkar det endast vara ytterst fåtal båtfolk som har insett att det här kan vara ett alternativ till en gummibåt. Bärigheten på en sup-bräda är tillräcklig för en vuxen och två barn. Jag har sett på nätet en bild på en (supande) småbarnspappa som drar ut på en liten utflykt med sina två små barn och en ryggsäck. Bärigheten kan nog även räcka för typ en och en halv vuxen där den ena ligger baktill med benen utanför brädan eller då båda sitter på brädan och paddlar sig fram.

Jag/vi har under ett flertal år nu haft brädan på släp när vi seglar och använt den flitigt i både naturhamnar och gästhamnar och tycker att det går alldeles utmärkt . Det händer till och med att jag lägger ut extra ankare från brädan både för eget behov, men även hjälpt andra med det.

Vilken typ av S.U.P.-bräda ska man välja?

Antingen satsar man rejält och köper förslagsvis en uppblåsbar gummibräda eller om man bedömer att  man har möjlighet att förvara den i sin fulla längd (max 360cm oftast) på/akter om båten så kan man köpa  en icke uppblåsbar variant. Det finns variopaddel att köpa från 600.- och upåt vilket jag tycker är väldigt smart. Då kan man i regel anpassa längden efter den som ståpaddlar. För små barn kan jag rekomendera typ en mindre smal plaståra eller liknande. Vet inte om man än har tänkt på barn som en målgrupp inom s.u.p. Själv så köpte jag en gammal fullängdsbräda med centerbord (Dufour Wing) på blocket och förlängde en canadensarpaddel som jag köpte på Biltema vilket jag är riktgt nöjd med. Jag brukar i regel alltid ta med mig en båtdyna så att jag kan sitta bekvämt på knä och paddla när det är motvind och är för mycket vågor för min smak.

Vad bör man tänka på när man kombinerar båtlivet med S.U.P.?

Jag tycker det är väldigt viktigt att brädan har en rejäl stävögla som helst är genomgående. Visserligen upplever jag inte som den ger så mycket motstånd i vattnet när vi har den på släp, men infästningen i stäven bör vara så kraftig så att den häller för att dra upp brädan på båten eller bryggan i. I gästhamnar/naturhamnar brukar vi i regel lyfta  upp brädan i stäven och kila fast den i akterpulpit.

Men glöm för allt i världen inte att släppa ned den så fort ni lättar! Det misstaget gjorde vi vilket innebar att brädan vred sig tvärs när jag backade och nosen sprack så totalt att den inte gick att laga :(

Antingen kan man förvara brädan på däcket om man har tillräckligt stor båt eller så kan man låta den ligga kvar i vattnet och förhoppningsvis lyckas förtöja  den i bryggan framför båtens stäv.

Då är det även bra att ha en hållbar infästningspunkt akterut eller midskepps på brädan.

Jag drar alltid aktertampen genom centerbordstrumman och får fram tampen under brädan med hjälp av bojkroken.

Vilken typ av gammal vindsurfigbräda kan passa och hur får jag tag på en sådan?

Det viktigaste är givetvis att vindsurfingbrädan har en bra bärighet vilket jag förmodar att alla som är 360 cm långa har. De brukar även ha centerbord vilket givetvis både förbättrar stabiliteten och att den är rät kursstabil. Det är möjligt att en 320-bräda med centerbord även skulle fungera för lite lättare personer, men jag har aldrig testat någon sådan.Åså var det det där med ben rejäl stävögla som i alla fall jag anser vara så viktig! Då finns det plötsligt inte så många typer av brädor kvar att välja på.

Mig veterligen är det då bara Dufour wing, Alto? och Sant Tropez att välja på

Det är ite lätt att hitta sådana här gamla klenoder längre , men det händer att de kan dyka upp på vårkanten, när folk börjar städa ur sina förråd , och garage.

Vad är vitsen med att ståpaddla?

Jag kan bara svara för egen del. För mig ger det mycket harmoni för både kropp och själ. Jag ror helt enkelt att man blir stressad om man vill ta sig fram fortare just då och du får sämre balans på brädan om du är oharmonisk just då. På bilden har jag vinden i ryggen ochär fullständigt nöjd med den lilla farten som jag uppnår just då :)20150204114056-213.114.162.235.JPG

post-92661-0-43448000-1423051138_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är inte fel.

När jag hade en L32;a med kort ruff och ett långt fördäck, funderade jag på en kajak för två personer. Det finns ju även sådana med öppen sittbrunn. Hade varit perfekt att ha i ytterskärgården mm. 

Promenader runt omkring på de öar man besöker är ju annars nästan det störst nöjet med seglatserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SUP varför inte då kanske man kan bli en i gänget B)

attachicon.gifsup.jpg

Så många brädor kan man nog inte köpa så att man skulle passa in - åtminstone inte jag :unsure:

post-53310-0-24553800-1423054526_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SUP varför inte då kanske man kan bli en i gänget B)

attachicon.gifsup.jpg

Så många brädor kan man nog inte köpa så att man skulle passa in - åtminstone inte jag :unsure:

attachicon.gifpost-85976-0-81111300-1423052584.jpg

Det är ursprunglingligen man själv som sätter ribban för om det passar sig om jag/andra  får/vågar/kan stå-paddla  eller inte. Tyvärr blir vi hela tiden matade i både reklamen och i media med vackra aktiva människor som vågar göra spännande saker och  har betydligt finare/mera vältränade kroppar än vad de flesta av oss  "normala har . Men vem är det som ska få bestämma egentligen vad som passar eller inte?

På handikappseglarlägret som jag har arbetat som instruktör på under många år, finns det gott om människor som under åren har prövat på att segla, vindsurfa och ståpaddla utan att ha kroppar som de vi kan se florerar mest i reklam och i media.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ursprunglingligen man själv som sätter ribban för om det passar sig om jag/andra  får/vågar/kan stå-paddla  eller inte. Tyvärr blir vi hela tiden matade i både reklamen och i media med vackra aktiva människor som vågar göra spännande saker och  har betydligt finare/mera vältränade kroppar än vad de flesta av oss  "normala har . Men vem är det som ska få bestämma egentligen vad som passar eller inte?

På handikappseglarlägret som jag har arbetat som instruktör på under många år, finns det gott om människor som under åren har prövat på att segla, vindsurfa och ståpaddla utan att ha kroppar som de vi kan se florerar mest i reklam och i media.

Man tolkar ju en text/skämt väldigt olika. Det har vi ju märkt förr  - du och jag.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst! Jag håller med dig Toaen och jag kommer inte att försöka uppnå planiing varken i tråden eller i forumet.

Det uppnår jag bäst när jag seglar Hobie 16 )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En gummibåt har ju lite fler funktioner än enbart aktivering när man kommit till en hamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad går inte att klara utan gummibåt när man väl är i hamn?

Jag tänker tvärt om, att en eller ett par brädor inte är så bra som livflotte om något skulle hända när man är långt från land.

Mackey

PS

Först trodde jag att det var en ny 0,2-tråd och det är det ju på sätt och vis även om brädan kanske inte funkar så bra i spannet 0,2 - 1 promille.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att en hel del här seglar ofta på öppet hav och västkusten, och där behövs förmodligen en följebåt mera ses som en livbåt. Men seglar man som jag/vi gör i Mälaren och Stockholns skärgård så anser i alla jag att man inte behöver det på samma sätt eftersom du är alltid relativt nära land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En gummibåt har ju lite fler funktioner än enbart aktivering när man kommit till en hamn.

Det kan man i viss mån även göra med en bräda. Jag har lagt ut extra ankare med den både för egen del och hjäpt andra båtägare att ghadeet när det har blåst upp i en gästhamn. Jag har hjäpt en båtägare att lägga runt aktertamparna runt pålarna i marinans gösthamn när vinden låg på och han hade problem med att göra det på egen hand.I SoS'filmen var det en finurlig skärgårdsgubbe som ställde en ölback på brädan när han hade handlat eftersom han hade hyrt ut sin båt till sommargästerna. Jag skulle också kunna ställa en ölback på brädan om jag ville det eftersom jag har vindsurfat i över tjugo år och tror mig ha tillräckligt bra ballans eftersom jag är en riktig badkruka. Men visst! Vi har olka förutsättningar och ambitioner när vi är ute med våra båta. så nog kan jag förstå att ha en bräda med dig istället för en gummibåt inte passar för alla.

Jag ville bara berätta att man KAN göra så här om man vill och har förutsättningar som passar för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...