gost74 1 Postad 2 Februari , 2015 Har nu slagit till på en gammal Lohi 420 - orsak är bygga ev en liten lätt mindre roddbåt för ev gös samt gäddfiske i mälaren. Har en 6,5m båt men den agerar även familjebåt så den är en kompromiss mellan fiske/vattensport/familj I denna tråd skall jag försöka berätta i detalj vad jag gjort, både för en som söker information samt även för mig själv vad man egentligen gjort med båten. Målet är att bygga en båt för 2man, ha en liten motor på ca 10hk, och en elmotor i bak för ljudlös trolling Stuvfack i fram och bak, lanternor, spöhållare och ekolod. Dock är just nu prio ett att riva durk och sidor för att ta bort gammlt vattensjukt skum samt laga botten. Då denna skall förvaras hemma på trailer var det av vikt att det i själva köpet ingick en trailer, i detta fall en EU trailer 2 år gammal utan bromsar, perfekt med 10´däck vilket tar bort krav på vinterhjul (om man nu får nåt infall på vintern) samt att den blir lägre på vägen. Båten va det sämre med, full av ca 300liter is när jag köpte den, sprucken i botten där ett stödhjul till trailern gjort hål, se bifogade bilder. Började med att såga hål i det som kommer bli det bakre stuvfacket - ett på varje sida, konstaretade att det va fuktigt, samt att någon innan tagir bort skummet halvt, så det va bara att ta fram sågen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost74 1 Postad 3 Februari , 2015 Har kapat bort sidorna, tagit bort en hel del skum (dock långt från klart) tanken är att låta skummet vara kvar på ovansidan, liksom inne i taket, för att sabilisera och att detta skall bli ett tomt lufttätt utrymme med inspektionsluckor som kan vädras för att få ur ev kondens. inspektionsluckorna kommer sitta i det kommande stuvutrymmet i aktern. Då det blir stårt att plasta utan mothåll bakom är en tanke jag har att sätta tunn plywood på 3.6mm där jag sågat, denna kommer behandlas på baksidan med ett lager polyster som skall hindra kondens att gå in i träet - nån som har andra tips? - kan ej återanvända den bortkapade plasten då dev va dåligt gjord och porös på sina ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost74 1 Postad 4 Februari , 2015 Argh, vad säger ni - skumfylla eller inte? - om man mot förmodan kör in i nåt (flytstock) är det ju kört. Hjälp med beslut? Sågade bort durken idag och kontaterade inga konstigheter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 4 Februari , 2015 Frigolit kanske är ett alt. men kanske mer besvärligt att få dit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost74 1 Postad 4 Februari , 2015 Nej nu har jag bestämt mig! får bli helt emot mina principer men kommer hålla MÅNGA år till! Blir som Knoparn skriver att första fylla med frigolit så mkt det går, sen sätta plywood på sidorna, efter det borra hål och köra med fulskum för att det ska ligga stilla. Hur det än blir så håller det massa år då båten står på trailer i lada utom när den används. Kommer dock att längst ner i sidofacken dra ett tjockt 50mm markrör för att kunna dra kabel, så kommer det lite kondens borde det inte vara i direktkontakt med skummet. Under durken blir det bara luft, här givetvis med möjlighet till ventilation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 4 Februari , 2015 Härligt vinterpyssel du har Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 5 Februari , 2015 Ja, det borde ju hålla i 30år. Behöver du kanske ha någon vertikal regel/stag för att får det mer stabilt vid eventuella sittplatser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost74 1 Postad 5 Februari , 2015 Fotade när jag kapat bort durken, nej förstärkningarna räcker gott, kommer att på förstärkningen i kölen "bulta" samt plasta på en tryckt planka 21x45 bara för att ha nåt att skruva fast durken i Självklart kommer den limmas fast med PL400 el liknande också. Det ni ser på bilderna i botten är is, som är dammig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 5 Februari , 2015 Nej nu har jag bestämt mig! får bli helt emot mina principer men kommer hålla MÅNGA år till! Blir som Knoparn skriver att första fylla med frigolit så mkt det går, sen sätta plywood på sidorna, efter det borra hål och köra med fulskum för att det ska ligga stilla. Hur det än blir så håller det massa år då båten står på trailer i lada utom när den används. Kommer dock att längst ner i sidofacken dra ett tjockt 50mm markrör för att kunna dra kabel, så kommer det lite kondens borde det inte vara i direktkontakt med skummet. Under durken blir det bara luft, här givetvis med möjlighet till ventilation. Det funkar utmärkt, så gjorde jag för många år sedan på min lillebåt. Fast jag använde inget trä , jag plastade fast de bitar jag skurit ur igen. Flöt utmärkt vattenfylld I somras efter blivit bortglömd I regn lite för länge... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost74 1 Postad 6 Februari , 2015 (redigerade) Såja, nu är alla dyra inköp gjorda - blev en 9.8hp 4-takts Tohatsu. Bara köpa plast och plywood och vänta på lite varmare temp så man får en polyestervänligare temperatur i garaget. Redigerad 6 Februari , 2015 av gost74 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost74 1 Postad 8 Februari , 2015 Kapade idag till 12mm plywood till durk som målats på undersidan för att få bättre motståndskraft mot ev kondens. Limmade och skruvade även fast lite durkstöd. Fann även två sprickor modell större som måste åtgärdas innan durken plastas fast. Den ena modell större då den var lagad tidigare från utsidan med spackel då detta trängt in i sprickan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 9 Februari , 2015 Hej, har sett tidigare att många väljer att plasta in allt trä som är placerat under durken, även plywood skivan brukar plastas med några lager på undersidan för att hålla bättre. Man brukar heller inte ha längsgående stöttor som du har gjort nu utan några "spant" tvärsemot(sida till sida) som plastas fast i skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost74 1 Postad 9 Februari , 2015 Knoparn, trärgående spant hoppar jag över då durken bara är 90cm som bredast och detta kommer att räcka gott, ang plasta in trä är det både bra och dåligt, bra om man får,det helt tätt, vilket inte är det lättaste, sen blir polyester ej helt tät, då sätter jag hellre inspektionsluckor så man kan lufta ur vid behov. En såhär bår, typ cresent 405 eller hr430 kostar helt ny 15000kr så man får välja hur mkt man skall lägga ner och hur länge det ska hålla ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost74 1 Postad 9 Februari , 2015 (redigerade) Har ikväll plastat på fem ställen, hittade en till spricka i botten så blev på tre ställen under durken, samt skadan efter stödhjulet på styrbordsidan där jag plastade insidan och på samma ställe på motsatt sida som extra förstärkning. Tog även upp ett till 130mm hål för inspektionslucka i utrymmet akter om det kommande stuvfacket, detta för att torka ur då dyvikan ska monteras. Efter massa tankar och forumläsande blir det ingen flytkraft i tomrummen, kommer istället dela upp de i flera luftfyllda täta sektioner för att få flytkraft om olyckan är framme. Redigerad 9 Februari , 2015 av gost74 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 10 Februari , 2015 Visst är det så. Men eftersom du lägger ner en hel del arbete så ville jag påpeka hur man brukar göra, det vore bara tråkigt om det inte skulle hålla. Tycker det är en kul tråd att följa, stämmer överens med mitt eget båtägande. Jag har en modell äldre Askeladd 430 som jag bytte durk på för några år sedan. Jag uppskattar den mindre båten väldigt mycket. Kanon för att smyga sig förbi klippkanter/stenar och grund, utforska nya vatten. Det ska vara rejält grunt om man ska gå på med den och man tar sig iland överallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost74 1 Postad 12 Februari , 2015 Trots feber kände jag att jag måste göra nåt, så småfixade lite med båten ikväll - plastade fast skivan till stuvfacket bak, samt monterade durken och plastade ett lager runt kanterna. Kommer behöva bli många lager runt om durken då plasten "hänger löst i mitten" och det bara är luft bakom. Det andra alternativet hade varit fylla med spackel men det går massa spackel och detta kommer hålla minst lika bra men blir minst 4 lager matta i kanterna för att inte trampa sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost74 1 Postad 13 Februari , 2015 Blir ett pussel med de gamla sidobitarna, då jag läst att man helst ska sätta tillbaka den gamla glasfibern om det går, då det inte va bästa hållfastheten på dessa blir det även här "nåt lager extra" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost74 1 Postad 17 Februari , 2015 Hittade denna video idag där man blandar polyester med glasfiberspackel för att få ett lättarbetat spacket - coolt! Detta skall användas för att jämna till insidorna i båten som jag sågade bort och nu håller på att plasta tillbaka. https://www.youtube.com/watch?v=Un0sBTaY8eQ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost74 1 Postad 20 Februari , 2015 Så, efter massa plastande och slipande (ej slipat efter sista lagret) är ena sidan klar i alla fall. Orsaken att jag ej plastat hela vägen fram är att det där dlir ett stuvfack och ej behöver vara finplastat - utan bara för hållfasthetens skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost74 1 Postad 24 Februari , 2015 Idag var det dags för lite färg, hade en "biltema topcoat" liggandes sen tidigare som användes som grund där plywood och polyester var framme. Den slutgiltiga färgen kommer att vara samma i hela båten - troligen ljusgrå för att få bra ljus i båten och att smutsen ej ska synas så tydligt. I det byggda stuvfacket i fram kommer det monteras en lucka på ovansidan för att ev kunna montera stol akter om däcket. Det optimala hade egentligen varit att haft en lucka på den lodräta väggen - för att slippa behöva oroa sig att gå på luckan i onödan - men blir svårt att öppna om det är ett stolsunderede i vägen. Och JA jag har medvetet använt formplywood i fram som slipats av. orsaken till detta var att den skivan är styvare än vanlig plywood samt att den är slät. Då denna båt kommer stå inomhus på trailer då den aj används tror jag det ej ska bli några problem med släpp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gost74 1 Postad 28 Februari , 2015 Färdig! - bara el och sånt kvar - utsidan blir nästa år. Slut på tråden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 716 Postad 28 Februari , 2015 Kul tråd och fint resultat, toppbetyg för båda! Och fort gick det. Tycker att trådar som den här är värdefulla för de som letar råd, tips och inspiration. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Februari , 2015 Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 2 Mars , 2015 Kul tråd! Bra jobbat =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser