Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
-PLM-

Nano-vax

Rekommendera Poster

Är det någon som har testat detta eller liknande? "TC Nano"?

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=21047

Tycker det låter lite väl bra om reklamen stämmer. Lättare att polera, man slipper använda polish och dessutom mer hållbart.

Jag vet att flera här är tveksamma till Nanoprodukters påverkan på egna kroppen, men om vi bortser från det, vad har ni för erfarenheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt detta medel i tre-fyra är och det är det bästa vax jag någonsin använt. Och det blir lättare för varje år då smuts och annat inte fastnar så lätt, så det verkar som om porerna i plasten fylls ut mer och mer för varje års behandling. Om det är så har jag dock ingen kunskap om, men det blir bättre för varje år, i alla fall hittills.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också jag använt TC Nano några år nu. Tycker att den uppolerade glansen håller lite längre om jag jämför det cleaner + vax jag använde tidigare. På hösten är båten dock lite smutsig som tidigare år.

På våren kör jag först cleaner (Turtle) sedan Tc nano. Tc nano är lättarbetad tycker jag och det är ett stort plus när man har stora ytor att putsa :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har använt Turtle Wax nanotech en gång, utan handskar och har fortfarande symptom emellanåt, fem år senare...

Vad rekommenderas för skyddsutrustning för nanoprodukter? Räcker det med vinylhandskar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nano = NoNo

Jag har skrivit detta tidigare och jag vill fortsätta att varna.

Nanoprodukter får vara hur bra som helst, men jag tänker inta använda dessa - i alla fall inte ännu. Försiktighetsprincipen tycker jag är klok.

Ingen vet i dagsläget hur dessa produkter påverkar miljön och bara ett fåtal undersökningar finns för hur människan påverkas. Det saknas internationella överenskommelser och gemensamma metoder för testning och riskbedömning.

Idag gör man samma experiment med nano-produkter som vi (människan) tidigare gjort med kvicksilver, DDT, asbest, neurosedyn, toluen, hormoslyr, PCB, etc, etc.

Alla nano-produkter är inte farliga, men vilka är ofarliga?

Inom arbetslivet är första åtgärden att försöka hitta ersättningsmaterial. OM inte det går gäller följande;

tekniska åtgärder vid källan för att undvika spridning,
organisatoriska åtgärder och
personlig skyddsutrustning som en sista utväg.

Det man hittills upptäckt är att det farligaste är att andas in nano-partiklar och att vissa nanopartiklar är lika farliga som asbest. Man ska i första hand undvika damm och sprayer (ex.vis solskydd) som innehåller nano-partiklar. Se till att inte få partiklarna i andningsvägarna och i ögonen. Helmask med samma filter som vid asbestsanering rekommenderas!

Vad för handskar man ska ha för att de små partiklarna inte ska vandra igenom dem och in i huden vet jag inte.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...