Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Figo

Ett eller fler förbrukningsbatterier

Rekommendera Poster

Troligen är en Smartpass ett måste. Säg att du legat ute och tagit ut halva din kapacitet, ca 100Ah. För att återladda detta måste batterierna tillföras ca 120Ah, med enbart D250S och 20A tar det 6 tim. Med enbart generatorn tar det kanske 2 tim att få tillbaka ca 80A (4 tim med D250S). Med Smartpass/D250S tar det ungefär lika lång tid men batterierna blir helt fulladdade på ca 3 tim.

Så med enbart D250S tar det dubbelt så lång tid att ladda som med enbart generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input. Blir nog att montera även en smartpass då. Vad gäller kabeln blir det kanske enklast att dra en ny kabel på ca 16mm mellan generatorn och befintlig huvudsäkring.

mellan startbatteri och Ctekenheten har jag sedan 35mm2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu dragit nya kablar från generatorn och ner till startmotorn. Har då ett nytt huvudbry.

Blir inte klok på detta ju mer jag försöker läsa mig till hur det ska vara.

Ska man ha en säkring mellan startbatteri och startmotorn?

Det finns ingen annan säkring mellan generator och batteri annars. Vad händer i så fall om en av dessa kablar skavs av och kommer i kontakt med blocket.

Om man ska ha det hur stor bör den vara för att den inte ska lösa ut när startmotorn körs.

Blir inte klok på detta och behöver hjälp!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är en debattfråga.

 

Många båtar (de flesta?) har ingen säkring mellan batteri och startmotor. Och det brinner ju inte så ofta av den orsaken. Tror jag.

 

Samtiigt är det en bra regel att avsäkra blybatterier eftersom de kan få ur sig väldigt mycket ström på kort tid. Vilket är en brandrisk om man som du säger råkar ut för avgnagd isolering. (Vilket i och för sig undviks genom att göra en riktig installation.)

 

Dimensionera säkring är lite trickigt. En startmotor är i princip en kortslutning den första sekunden innan den börjar rotera. Så det blir en kraftig strömspik.  Samtidigt så finns det en tröghet i säkringar.

 

Vi pratar säkring 100 A och uppåt.  För att få en uppfattning kan man räkna på startmotorns effekt. 1 hästkraft = 736 W.

Så  t ex min raka 6a som har en 4 hk startmotor har en märkström på 4*736/12 = 245 A.  Säg att startströmmen kan bli 2-3 gånger detta samtidigt som säkringen har en viss tröghet.  Jag skulle kunna prova med en 500 A sakring.

 

Samt förbereda en plåtbit som ersättning om det börjar krångla och säkringen börjar gå för dig när man är ute på någon ö och vill hem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar jämföra med bilar, de har oftast ingen säkring. Men de har en ytterst kort kabel och skulle det tex börja brinna så är det bara att kliva ut. I båten är ofta lite längre kablar, men ser inte om det kommer rök ur luftintagen och ofta är det inta bara att kliva ut. Båtar är dessutom ofta byggda i ganska brännbara material. 

Att sätta in en ANL-säkring är en billig försäkring.

Min startmotor är på 0,8kW dvs 67A. Motorn är visserligen "kortslutning" i startögonblicket men samtidigt sjunker batterispänningen också rejält. Jag satte dit 100A och den har hållit. Senare bytte jag till 200A eftersom mina kablar klara det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har ju satt i två stycken Biltema AGM 95Ah som förbrukningsbatterier. Kollade idag på batteriövervakningen när de fick jobba lite vi samband med att jag körde tryckvattenpumpen.

Innan start så höll de 12.97 V. När tryckvattenpumpen startade så sjönk spänningen ganska omgående till ca 12.5V och förbrukningen låg på ca 4A medans pumpen gick och fyllde på VV beredaren. När pumpen slog av så visade mätaren 12,52V och 0,2A i förbrukning.

Sedan började spänningen sakta klättra uppåt och efter ett par minuter låg den åter på 12,9V (med en förbrukning på ca 0,2A). Är detta en normalt beteende att volttalet sjunker såpass under det att en stor förbrukare går?

Borde väl i så fall bli likadant när kylens kompressor går.

Redigerad av Figo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är normalt beteende hos blybatterier.

 

(Det är därför det är så svårt att utifrån mäta "hur mycket är det kvar".  EN batteri-tankmätare loggar hur mycket ström som går in och håller bokföring på hur mycket som borde vara kvar "på död räkning" och visar det.)

 

Spänninger är intressant för att undvika att förstöra batteriet; gå aldrig under 11.1 V.   11.1V är iofs gränsen i vila, men det skadar inte att betrakta den som gräns över under förbrukning. Det blir då lite säkerhetsmarginal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2/18/2015 på 17:49, BSven säger:

VARNING!
Köp inte batterier av märket "Norrack" från Voltpower som länkas till ovan i tråden.
Jag vill inte skriva mer förrän de har fått chansen att sköta reklamationen snyggt men jag vill ändå varna för att de är en nit innan någon annan beställer.

 

Det var ju några år sedan nu. Jag funderar på att köpa AGM-batterier. "Norrack" från Voltpower är ju väldigt konkurrenskraftiga i pris. Hur gick det för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
31 minuter sedan, rejas säger:

 

Det var ju några år sedan nu. Jag funderar på att köpa AGM-batterier. "Norrack" från Voltpower är ju väldigt konkurrenskraftiga i pris. Hur gick det för dig?

Batterierna gav ett allmänt intryck av att ha dålig kvalitet, mjukt plasthölje men det är subjektivt. Jag har för mig att alla tre hade några år sedan tillverkningsdatum
Rent objektivt så tog ett av de tre inte högre spänning än 12,4V och var alltså kasst.  Jag reklamerade det och fick beskedet att jag skulle returnera det och få ett nytt. Då jag ännu inte betalt fakturan så returnerade jag alla tre, meddelade Norrack att jag inte önskade några nya i utbyte och hörde aldrig mer av dom. Jag fick en känsla av att de tillverkat "egna" batterier i Kina men att de inte blev av med dom och därför sänkt priset rejält. Jag är förvånad om de fortfarande säljer dom.
Det är ju lite diskussion om Biltema är lika bra som de något dyrare Varta eller om de är tveksamma men jag köpte Biltema istället då de ger ett intryck av kvalitet som saknades hos Voltpower.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan, BSven säger:

Batterierna gav ett allmänt intryck av att ha dålig kvalitet, mjukt plasthölje men det är subjektivt. Jag har för mig att alla tre hade några år sedan tillverkningsdatum
Rent objektivt så tog ett av de tre inte högre spänning än 12,4V och var alltså kasst.  Jag reklamerade det och fick beskedet att jag skulle returnera det och få ett nytt. Då jag ännu inte betalt fakturan så returnerade jag alla tre, meddelade Norrack att jag inte önskade några nya i utbyte och hörde aldrig mer av dom. Jag fick en känsla av att de tillverkat "egna" batterier i Kina men att de inte blev av med dom och därför sänkt priset rejält. Jag är förvånad om de fortfarande säljer dom.
Det är ju lite diskussion om Biltema är lika bra som de något dyrare Varta eller om de är tveksamma men jag köpte Biltema istället då de ger ett intryck av kvalitet som saknades hos Voltpower.

 

Tack för snabbt och informativt svar. Då skippar jag dem. Flera verkar ju ha goda erfarenheter av Biltema. Jag har dessutom bara några minuter till närmaste varuhus. Nackdelen är att de inte har så stora som jag tänkt mig, men flera små blir ju lättare att bära ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare stod det i texten för Biltemas AGM att de har 4 års garanti. Idag syns det bara på "tumnagel" bilden. Kolla att det fortfarande gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

OBS, Biltema hävdar att deras AGM-batterier endast är avsedda som startbatterier.

Jag har i någon tidigare tråd återgett ett svar från Biltema till en olycklig batteriköpare som nekades garantibyte då denne sagt att batterierna suttit som bodelsbatterier i en husbil.

Harald Nyborg har ett liknande batteri som Biltemas som uttryckligen anges vara förbrukningsbatteri.

 

Edit: Jag hittade den gamla tråden, 

 

Redigerad av Gundj
uppdaterad med länk till inlägg om Biltemabatterier

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, ChristerN säger:

Tidigare stod det i texten för Biltemas AGM att de har 4 års garanti. Idag syns det bara på "tumnagel" bilden. Kolla att det fortfarande gäller.

Jag tycker det är tydligt markerat att AGM batterierna har fyra års garanti, men det hjälper ju inte om de inte får användas som förbrukningsbatterier.

 

Det framgår ju inte direkt att garantin inte gäller om batteriet använts som förbrukningsbatteri, men det är klart att om en husbilsägare - som tydligen älskar att ladda sönder sina batterier - kommer in med fyra batterier så kanske det går att hävda att det är ett startbatteri hen köpt.

 

Om man kommer in med ett batteri så tror jag inte någon reagerar och man kan ju för säkerhets skull köpa på fyra olika kvitton om man är konspiratoriskt lagd.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Macken: Ser du det i texten någonstans? Isf har jag missat det. Tidigare stod det i texten vid varje batterityp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej ingen text i raka rader, bara en symbol vid varje batteri där texten "4 years guarantee" står inskrivet.

 

Kollade under Kundservice nu och där visas samma symboler med en text som beskriver att produkter med dessa symboler har längre garanti.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema säger när man frågar i butiken att det är fyra år om man använder det som startbatteri. Vill man ha svart på vitt så mailar man kundtjänst.

Att man nu säger att garantin bara gäller om det används som startbatterier är inte så konstigt. Få brukar djupurladda sina startbatterier så de ger upp men det sker ganska ofta med husbatterier.

 

Så här säger originaltillverkaren.

"Utformat för husbilar, husvagnar och båtar med medelhöga energibehov

Lång livslängd: upp till fyra gångar så hög cyklingstålighet jämfört med vanliga vätskefyllda batterier (upp till 400 cykler vid 50 % laddningsnivå)

Minimal självurladdning, perfekt för säsongsbruk

AGM-teknik ger överlägsen motståndskraft mot stötar och vibrationer

Perfekt för dual power (kan användas både till start och allmän energiförsörjning)".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har behov av ett AGM-batteri som startbatteri till en MD7A som enligt manualen ska ha ett batteri på 60Ah och har hittat följande alternativ.

Multimarine AGM-batteri 60Ah 12V 680CCA hos Hjertmans.

Varta Start-Stop Plus AGM batteri D52 12 V 60 Ah CCA 680 A (EN).

 

Finns det erfarenheter och synpunkter på om dessa batterier skulle kunna vara ett bra val, kanske VARTA är ett för bra alternativ eller kan ett dyrare i längden vara det man bör köpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget av dom är ju något specifikt startbatteri.
Detta eller annan variant av samma kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, per_62 säger:

VARTA är ett för bra alternativ

Absolut men köp det på Biltema ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpa det billigaste, dvs Multimarine för 990:- kronor på Hjertmans.

 

Ingen egen erfarenhet av just det batteriet, men jag är säker på att det kommer att göra sitt jobb i massor av år.

 

Varför inte ett "vanligt" underhållsfritt och lutningsbart biltemabattri på 45 Ah för 549:- kronor. Det kommer också göra sitt jobb under lång tid.

 

Stora batterier och högt strömuttag vid -18 C (hög CCA) behövs inte i en båt för sommarbruk.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många gånger tänkar man väl att det är bäst att se till så att man har ett riktigt bra batteri så att man slipper problem. Ett AGM-batteri hoppas jag klarar sig längre än ett billigt standardbatteri.
Att jämföra olika batterier enligt tillgängliga specifikationer är dock inte lätt.
Det är ju sällan man vinterseglar så speciella vinterbatterier (hög CCA) är inte ett krav.


Kostnaden har i slutänden en viss betydelse för ett 60Ah batteri:
990kr,  Mulimarine ""Klarar många ur- och uppladdningar. Kan användas som både start och förbrukningsbatteri."
1700kr, Varta D52 "specialutformats för att uppfylla de enorma energibehoven hos fordon med avancerade Start-Stop-system med t ex bromskraftåtervinning. Det här är ett batteri som levererar optimal prestanda, bättre ledningsförmåga och pålitlig startkraft, även när laddningsnivån är låg."
ca 1600-2500kr, andra AGM-batterier


Så det kanske blir Multimarine i slutänden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, per_62 säger:

Så det kanske blir Multimarine i slutänden

Varför inte? En liten hint om kvaliteten är vikten, om ett batteri väger mindre per Ah räknat skulle jag bli misstänksam.

AGM till start kanske är lite overkill men livslängden är bättre och även självurladdningen. Efter några år har AGM betydligt bättre kapacitet vid start.

Jag bytte ett bra 100Ah vått batteri mot ett begagnat AGM på 95Ah. Det är en himla skillnad, min ganska tröga motor startar betydligt lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, bhemac säger:

AGM till start kanske är lite overkill men livslängden är bättre och även självurladdningen. Efter några år har AGM betydligt bättre kapacitet vid start.

Jag har startbatteriet även till ankarspelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, BSven säger:

Jag har startbatteriet även till ankarspelet.

Jag har alltid haft ett separat batteri till ankarspelet. I nuvarande båt ligger det en grov kabel från startbatteriet till ankarspelet men nu kopplar jag ihop dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...