Gäst T Postad 10 April , 2005 Vad tror ni om nya Finnmaster 4900 CLX? http://www.yamaha-motor.se/products/marine/boats/finnmaster/4900_clx.jsp?view=gallery Jag är på G att köpa styrpulpetbåt efter att ha sålt min HT. Har fått offert på en Finmaster 4900 CLX 50hk Mercury EFI €14000,- Är det ett bra pris, bra motor, tillräckligt med HK? Övriga kommentarer på Finnmasters styrpulpetare?...Ska jag slå till på det här paketet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst T Postad 10 April , 2005 Finnmaster 4900 CLX Mercury 50 EFI Köljärn Tampar, ankare etc... Bottenmålad (2X Primer Giftfärg) Sjösatt = 128.000,- SEK ... Låter det OK för den här typen av båtpaket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 11 April , 2005 Hej T! Personligen skulle jag nog ha valt att montera den max rekommenderade motorn på 60 hk. Anledningen är båtens vikt och båttyp. 50 hk funkar visserligen, men själv skulle jag nog vilja ha lite mariginaler till de tillfällena man blir 5 pers i båten eller om man ska dra eller lasta något. Hur mycket € 14.000 är omräknat i kr vet jag inte och kan inte uttala mig om det, men på hemsidan som du bifogade hittar jag 85.125 kr för båten vilket jag tycker är väldigt dyrt för storleken och utrustningsnivån! Som en jämförelse kostar HR 510, 88.000 kr (som du säkert kan få för 85.000 kr) och då ingår även teakdurk, och 2 st. extra sittplatser i aktern istället för aktersoffa vilket faktiskt är en fördel rent komfortmässigt. Har själv denna båt och den är faktiskt fantastiskt bra. Nackdelen är att den kräver en större motor och blir då totalt sett dyrare, men nu var det ju båten som sådan jag kommenterade. Totaltekonomiskt kanske du har fått ett bra pris även om jag själv skulle ha föredragit stolar utöver aktersitplatserna. Men det är säkert inget fel på 4900 CLX i sig. De har bra rykte och Finnmaster gör ju väldigt bra båtar, det är inget snack om det! Ett tips är att 4900 troligen är en utgående model som har ersatts av 4902. Därför borde du få ett extra bra pris om min teori stämmer. Lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst T Postad 11 April , 2005 Totalpriset, nyckelfärdig i sjön har jag skrivit i föregående post. (128.000 SEK) 4900clx är inte utgående modell, den är ny för 2005 och en utvecklad modell av 4902clx. Det är samma skrov som 4902clx, skillnaden är en modernare cockpit, ny utformning på pulpeten/rutan och att lanternorna är omplacerade. Jag funderade faktiskt på att välja 60HK, men det är ganska mycket dyrare... Tror ni det behövs då vi bara kommer att vara två i båten 90% av tiden? Rekommenderas det starkt att köpa 60HK så måste jag förstås fundera på att göra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 11 April , 2005 Hej igen! Vill inte ha några större synpukter på priset eftersom jag inte vet vad den kombinationen normalt sett brukar kosta och då är det svårt att kunna jämföra. Man brukar säga att en HK kostar 1000 kr i runda slängar (utan rabatt), och det skulle i sådana fall göra ca. 8-10.000 kr i tilägg för att få en 60 hk motor. Jag har aldrig provkört båten och vet inte om det är ett absolut måste att ha max motor på den, men generellt kan jag absolut säga att en båt mår bra med max motor av olika orsaker. Dels p.g.a. kraften som behövs mer än man kanske kan tro, och dessutom blir resan behagligare i marschfart med en starkare motor eftersom man får ett lägre varvtal med en starkare motor för att ha samma fart som en klenare motor. Risken finns alltså att snålheten blir en dyr affär på sikt. Men visst.....du kan säker ha 40 hk på den också, men hur den går sedan är ju en annan sak. Dessutom: När företagen rekommenderar en viss mototrstyrka brukar de alltför ofta rekommendera en underdimmensionerad motor eftersom kombinationen blir billigare då. Och då är det ju lättare att sälja. Kort sagt så är det oerhört vanligt att folk blir besvikna på sina båtar just för att de inte har kraft nog. Hur det är just i detta fall vet jag alltså inte. Man måste provköra båten och då med full belastning. Tänk på att även om ni inte kommer vara 5 personer så ofta så kanske ni kommer att vara 3-4 ibland och kanske packning. Jag törs lova att 4900 är mycket känsligare för belastning än t.ex. Ryds 511 eller HR 510 och tycker därför att det är ytterligare en stark anledning till att du absolut bör provköra båten innan du slår till! Att köpa båt oprövat är rent vansinne enligt min mening. Knappast någon skulle köpa en bil på det viset....Nä, kräv av säljaren att få provköra båten i ett par timmar med den motor som du är intresserad av. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst T Postad 12 April , 2005 Gör jag bort mig helt om jag väljer 50hk? I vanliga fall blir det nog mest jag och tjejen, men räcker 50'an till om man ska ha tex. fyra pers i båten? Vill inte vatra dumsnål. men jag har sträckt budgeten en del redan och vill inte slanta upp ytterligare 8000. På min gamla 5meters HT hade jag 50 och det var marginellt med fyra personer, men det skrovet (Ryds Hajen) var otroligt V-format = Kräver mer kraft för planing. Finnmaster Data: Längd 4,85 m Bredd 2,00 m Torrvikt 420 kg Motortyp 40-60 hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sjoraddningen 0 Postad 12 April , 2005 Hej, Jag såg oxå på en sådan, men köpte en yamarin 5010 med 60 hk yamaha(efi) istället. Den ligger i samma prisklass och jag tror det är mer båt för pengarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 12 April , 2005 Håller med Roddarn i mångt och mycket. Inte heller jag skulle (idag) köpa en 50:a om båten är typad för en 60:a. Köpte själv en Yamarin 490 (föregångaren till 5010) som är typad för 70 hk. Yamahas största 4-taktare inom ramen då var på 50 hk vilket det blev eftersom jag var klar på att jag ville ha 4-t. Idag skulle jag aldrig tveka om att köpa 60-hästaren eller en 70:a 4-t från annan leverantör eftersom det är bättre bränsleekonomi och ljudnivå vid samma fart. Antar att jag hjälpt till att göra beslutet svårare nu, sorry! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst T Postad 12 April , 2005 Misstänker att en 60'a är det bästa, men det blir så dyrt. Lutar nog åt att jag köper en Buster M om den allmänna åsikten är att Finnmastern ska ha 60 kusar! Prisskillnaden på de båda paketen blir typ 25.000 och det vet jag inte om det är värt, det är ju trots allt bara en båt för fiske och utflykter, inte något som blir använt varje dag. ps. Kan man sätta en 50'a på Buster M för att få lite mera fart? Går den att registrera försäkra då den är typad för 30-40 HK. (Jag och mina två fiskekompisar ligger alla kring 100Kg och lite extra driv skulle inte skada) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 13 April , 2005 Hej! Jag menar inte att just Finnmaster mår bra av max rekommenderade motorstyrka utan de flesta båta gör det. Du kommer i det allra flesta fall inte undan med detta tyvärr. I alla fall inte om du vill kunna köra bekvämt och utan att uppleva att du kör undermotoriserat om du dessutom ska ha två kompisar på totalt 200 kg. Jag säger inte alls att man måste ha max styrka...jag säger bara att det annars finns en stor risk att man på sikt ångar sig för att man inser att båten går trögt. Man ska komma ihåg att säljare ofta ger svar i stil med - det räcker gott med 50 på den här, för båten är så pass lättdriven. Säljarens ord stämmer visserliigen i en del fall, men han vär också fullt medveten om att det är lättare att sälja ett billigt båtpaket än ett dyrt. Det enda sättet att ta reda på om 50 hk räcker eller ej är att provköra. Med dina kompisar ombord. Vad gäller övermotorisering på Bustern så är mitt råd bestämt nej! Du kan få problem med att försäkra den alternativt att få ut något om det skulle hända något. Särskillt hårda är f-boöagen på just Buster-båtar eftersom de är så otroligt stöldbegärliga. Och lagen är utformad så att även en tjuv ska kunna åka sjösäkert trots att han/hon begår att lagbrott vid stöld. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst T Postad 13 April , 2005 Hej Det blev en 60'a. Beställde följande paket: Finnmaster 4900 CLX Mercury F60 EFI Köljärn Motorlås Montering testkörning Förtöjningspaket (Tampar, ankare etc...) 2xPrimer 1xgiftfärg registrering försäkring Sjösättning En bra deal på nästa års vinterförvaring höstservice hos säljaren. ...Skutan hämtas nästa Fredag, då ska ekolodet och kompassen på plats! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst T Postad 14 Juli , 2005 Har kört 20h med nya båten nu och den går kanonfint. Ska in på första servicen snart. Mkt glad att jag köpte 60hk för jag har rejält med kraft och toppfarten skiljer bara några knop om jag är ensam eller har sällskap. 35knop, ensam, 30-31 knop, tre pers. Båten har använts till utflykter & fiske och planlösningen är bra för båda användningsområdena. Mittpulpet är smidigt vid fiske och båten balanserar bra när jag är ensam. Ska tjejen med ryms hon också bakom rutan vilket är uppskattat vid regn Ett par gånger har jag kört i högre sjö och kuling ute på öppen fjärd och båten känns stabil, trygg och torr trots sin relativt blygsamma storlek. (4.85) Extrautrustningen så långt är Lowrance X51 ekolod och en kylbox under pulpeten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser