lary 3 Postad 1 Februari , 2015 Hej! Jag håller på att systematiskt gå igenom alla trådar i Seglarsnack för att lära mig och få svar på undringar jag som nybörjare har. Mycket matnyttigt även om förvirringen i bland ökar och det kan vara svårt att hitta "sanningen". Rekommenderas till nyblivna båtägare inte minst för att minska mängden nya trådar om samma ämne. Nu till min fråga. Någon skriver att han (eller kanske hon) har en genua där segelmakaren (Hamel) målat ett UV-skydd på akterliket. Nåt liknande har jag aldrig hört talas eller läst om. Är det möjligt och bra? Vad målar man med och kan jag göra det själv? PS. I morron blir det Gbg och Båtmässa. Ska bli kul fast jag lovat mig själv efter några tidigare besök att nästa år åker jag inte. Mycket pga av dessa ändlösa rader av motorbåtar som i mina ögon ser precis likadana ut. Efter ett år rycker det lite i tarmen igen dock. Tack! //Lary . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Februari , 2015 Du kan ju passa på och fråga de segelmakare som ställer ut om att måla på ett UV-skydd. Du får rapportera vad du kommer fram till i här i tråden. Googlade lite och på en hemsida - Nauticats - talade man just om att måla dit nytt UV-skydd, men inte med vad och hur. http://www.nauticat.nu/teknik/master/master.html Har själv två segel på rulle utan UV-skydd Båtmässan i Gbg ligger fel tidsmässigt för mig, men jag brukar gå på "Allt för sjön" i Stockholm i stället. Får väl plåga segelmakarna där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 1 Februari , 2015 Med måla tror jag (rätta mig om jag har fel) att de menar att man syr/klistar på ett tyg/film som tål UV och på så sätt skyddar seglet. Har inte varit med om att man faktiskt målar något på ett segel. Läste på blur.se att det typ var 3-4 segelbåtar på hela mässan i Gbg. Men man kan alltid spana in något roligt tillbehör... /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Februari , 2015 Med måla tror jag (rätta mig om jag har fel) att de menar att man syr/klistar på ett tyg/film som tål UV och på så sätt skyddar seglet. Har inte varit med om att man faktiskt målar något på ett segel. /R Fast om man menar att sy/limma fast ett nytt UV-skydd, var för formulerar man då sig så här!?; "UV-skyddet som finns monterat på akterliket bör bytas om det är skadat eller starkt slitet, om UV-skyddet tas bort och det inte lönar sig att sätta dit ett nytt pga att seglet är några år gammalt bör man överväga att "måla" dit ett UV-skydd." http://www.nauticat.nu/teknik/master/master.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 2 Februari , 2015 Inte vet jag. Det kanske är så att man faktiskt målar dit ett UV-skydd då? Låter lite konstigt dock. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 Februari , 2015 Tycker inte det låter konstigt alls. Man målar ju hus och en massa andra saker för att skydda just mot solljus. Misstänker att färgen relativt lätt kan skrapas-slitas-bort och aven den erodera med hjälp av solljuset. Varför inte? Ska nog prova det. MAn bör kunna ta vilken färg som helst som inte har starka lösningsmedel som kan förstöra seglet Någon så flexibel, kanske vattenbaserad, färg som möjligt. Silikon eller MSP borde vara perfekt. Båda finns ju i sprut, rullnigsbar konsistens och båda tål UV-ljus väldigt bra. Silikon finns i sprayburk t.o.m. fast jag har bara sett det o rött så det är lite fel färg för mej. DEn röda används till bakplåtar då man reparerar småskador istället för att skicka hela plåten på ombeläggning. (det röda brukar vara järnoxid för temperaturtålighetens skull) Borde väl finnas andra färger kanske. HAr målat lite bättringar under vattenlinjen med den röda. Känns som det skulle fungera bra som bottenfärg eftersom det inte fastnar särskilt mycket i den. Bra tips!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lary 3 Postad 4 Februari , 2015 Tycker inte det låter konstigt alls. Man målar ju hus och en massa andra saker för att skydda just mot solljus. Misstänker att färgen relativt lätt kan skrapas-slitas-bort och aven den erodera med hjälp av solljuset. Varför inte? Ska nog prova det. MAn bör kunna ta vilken färg som helst som inte har starka lösningsmedel som kan förstöra seglet Någon så flexibel, kanske vattenbaserad, färg som möjligt. Silikon eller MSP borde vara perfekt. Båda finns ju i sprut, rullnigsbar konsistens och båda tål UV-ljus väldigt bra. Silikon finns i sprayburk t.o.m. fast jag har bara sett det o rött så det är lite fel färg för mej. DEn röda används till bakplåtar då man reparerar småskador istället för att skicka hela plåten på ombeläggning. (det röda brukar vara järnoxid för temperaturtålighetens skull) Borde väl finnas andra färger kanske. HAr målat lite bättringar under vattenlinjen med den röda. Känns som det skulle fungera bra som bottenfärg eftersom det inte fastnar särskilt mycket i den. Bra tips!! Ja ha, då har man varit på Båtmässan igen. Ungefär som förväntat men när det gäller frågan som den här tråden handlar om, nämligen att måla på ett UVskydd på rullfockar, kunde inte tillfrågade segelmakerirepresentanter tillföra nåt. Däremot blir jag lite intresserad av vad Caribic skriver. Antingen att använda silkonspray, Biltema har och det står inte vad det är för färg men jag kan aldrig tro att den är röd eller kanske ännu bättre deras "Gummifärg". Citat: "Ger en elastisk gummiliknande yta som skyddar mot bl.a. solljus, korrosion och fukt. Lätt att ta bort. Finns som transparent o i flera färger och fäster på de flesta material. Silikonsprayen är billig (40 kr/400 ml) medan gummifärgen är dyr med Btmått (150 kr/400 ml). Jag tror att jag ska testa gummifärgen den här säsongen. Blir svårt att utvärdera eller kanske lätt. Beskrivningens "lätt att ta bort" innebär kanske att färgen blåser bort på några timmar! Förresten, jag har en fråga: Törs man använda svag lösning av målartvätt på segelduk? Eller nåt annat för att färgen ska fastna bättre? Jag återkommer, Tack! //Lary Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Februari , 2015 Silikonspray är ingen färg det är endast en lösning med silikonolja om används, ofta på fel saker, som smörjmedel, släppmedel, rekondmedel. En del använder det i likrännor mm. men kan efter det få problem om dom ska måla, limma eller belägga något. Kan åxå ibland få en del elektronik att krångla. Rätt använd, till t.ex. trä mot trä eller annan glidytesmörjning fungerar det riktigt bra bara man inte ska måla eller annat efteråt eller i nårheten (samma rum, samma hus) Dwet finns många kvaliteer, såna som innehåller mycket "mumma" och lite lösningsmedel, Såna som innehåller lacknafta som bas (eftersom det är billigt) osv. Bättre alternativ, i stort sett alltid är en bra PTFE- produkt) Målartvätt är ingenting du behöver kludda med. Ta ex tvättpulver eller dikmedel, utan galnsmedel. skölj noggrant med vatten, torka noga om inte färgen är vattenbas. Alternativt gör ingenting. Gummifärgen kan vara ett bra alternativ. "lätt att ta bort" är ju ett relativt begrepp. På SDB:n redovisas ju endast en hoper mer eller mindre "nyttiga" lösningsmedel med allt från Flyktiga och petroleumbaserade... det finns ingen info om vad själva produkten (det som är tänkt att bli kvar på ytan) är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Februari , 2015 Caribic410 hann före, men mitt långa svar ligger färdigformulerat och sänds härmed ändå... Förmodar att man med ordet "måla" ovan menar att spreja på ett tunt transparant och osynligt skikt?Googlade med DESSA söktermer, finns tydligen en del skrivet.Ett av de returnerade söksvaren var denna pdf. Tydligen nanopartiklar som sägs kunna göra jobbet att reflektera bort det kortvågiga uv-ljuset extra bra?[Hudskyddande solskyddskrämer innehåller väl traditionellt ofta zink, men kanske finns moderna och effektivare med "nano"? Eller kanske inte, nanopartiklar är omdebatterade hälsomässigt för att de kan tränga igenom exempelvis blod/hjärn-barriären och samtidigt ha nya egenskaper som inte evolutionen stött på tidigare. Haha, molekylstora droger som exempelvis alkohol tar sig visserligen också igenom, men där är åtminstone skadeverkningarna kända??]Angående att använda ett tjockare skyddslager typ gummifärg så är jag skeptisk. Segel viks och skrynklas,blöts/torkas så färgen nog ganska snart smulas sönder och faller bort fläckvis??Är även rejält kritisk mot detta med silikonspray, är portförbjudet på min båt för att det kan sabba ytors egenskaper![Exempelvis båtskrovsprodukter som poler- eller vaxmedel är ofta märkta "innehåller inte silikon" av den anledningen. Också elektronikprodukter kan påverkas, ett exempel på det är att LM-Erikson på sin tid totalförbjöd ämnet för att lödbarheten i deras produktion av mekaniska telefonväxlar sabbades. (Man upptäckte att silikonet rent av hade smitto-liknande effekt, räckte att någon hade tagit i ett silikonbehandlat föremål för att denne senare kunde sprida "olödbarhet" varhelst fingrarna råkade landa nästa gång.)] Ps. angående lösningsmedel på segel så är det nog nästintill "tabu" även på smärre fläckar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Februari , 2015 =) Vilket Erikson? En liknande händelse som gav problem i förgyllningen av kontaktdon just till telefonväxlar. Då var det en kvinna som jobbade intermittent på en avlägsen avdelning, som hade hårspray med silikoninnehåll. En rullgenua viks ju inte särskilt mycket utan rullas ihop. Tror det fungerar utmärkt med en flexibel färg. Inför kommande säsong kan man ju bara bättra på där det slitits ut. mycket av poängen med färgen är ju åxå att skydda, inte bara ytterkanten där färgen sitter utan även det inrullade seglet.Helt ofärgat ger kanske något sämre uv-skydd (därav den färgade kanten på bilvindrutor för att PU-limmet inte ska vittra sönder även fast glaset i sig ger visst skydd) En färgad produkt visar ju åxå tydligare var skiktet lossnat, slitits mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 4 Februari , 2015 Färgen är troligen en polyurethanfärg, PlastiDip används till att pimpa bilar med. En mjuk färg som man drar av när man har tröttnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Februari , 2015 Förmodligen inte Poly Urethane i annant fall e säkerhetsdatabladen felaktiga. Dessa måste märkas med vilken isocyanat som hardprocessen/ torkningen bygger på. Om det trots allt är PU, så är det inget bra alternativ efterom PU har dålig UV beständighet. De flesta båtdäck är nåtade, av ogrundlig anledning, med PU. det blir stenhårt och vittrar sönder av UV ljus DÅ e MSP mycket bättre alternativ, tom silikon e bättre mot UV men ofta i mjukaste laget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Februari , 2015 Förmodligen inte Poly Urethane i annant fall e säkerhetsdatabladen felaktiga. Dessa måste märkas med vilken isocyanat som hardprocessen/ torkningen bygger på. Om det trots allt är PU, så är det inget bra alternativ efterom PU har dålig UV beständighet. De flesta båtdäck är nåtade, av ogrundlig anledning, med PU. det blir stenhårt och vittrar sönder av UV ljus DÅ e MSP mycket bättre alternativ, tom silikon e bättre mot UV men ofta i mjukaste laget. Proffesionellt lagda däck har oftast inte lagts med PU utan med andra material tex Thioflex. Numer används MS Polymer. Den "outgrundlig anledningen" är nog båtfolkets stora förtjusning för detta icke åldersbeständiga PU-kladd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Februari , 2015 Ja MSP (Modified Silicone Polymers....) eller MS Polymer är nog det bästa alternativet. För en sisådär 10 år sedan, långt innan jag visste att jag har ett inneboende intresse av att segla, jobbade jag en del på Nautors i Jakobstad där dom bygger Swanbåtar. Det tog sin tid att få dom övergå till MSP från PU- DOm skickade bitar med prover som skulle ligga i vatten i flera år till olika delar av världen. Nu har jag inte haft någon direktkontakt med deras produktion på 10 år men har för mej att dom åxå gick över till MSP både för nåtning och för demontagelimningar som görs invändigt i båtarna. *Japansk uppfinning från efterkrigstiden då man tog fram denna elastomer för limning av konstruktionsdetaljer jordbävningssäkra skyskrapor. Kärt barn har många namn men om det inte är märkt med någon isocyanat ( i varningstexten) inte luktar ättika, oxim eller ammoniak, och beter sig härdningsmässigt som PU, silikon och liknande, så är det MSP. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser