Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Bosse250

El ritning mindre camping båt. Vad skulle ni ändra?

Rekommendera Poster

Meka motor är en sak men el en annan.

Så därför vill jag veta vad ni tycker,och vad ni skulle ändra på.

post-105768-0-69163900-1422700053_thumb.jpg

 

 

 

Batteriet är på 73ah.

Från batt. till + och - plinten är det ca 2500mm.

Vill ha plintarna under styr pulpeten.

Från + plint via kontakt till förbrukaren länst bort (Babords lant.) Är det ca 2800 mm.

Kommer att byta lamporna i lanternorna till dessa  http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71901

Ser att jag missat akter lanterna  :wacko:

Styrbord,barbord, topplanterna och akter kopplas väl på samma brytare.(alla skall väl lysa under färd?)

Inner belysning led.

Alla kablar efter plintarna 1,5 m2.

Dessa kablar tänkte jag använda (fk1100)  http://www.sutars.com/skyllermarks-produkter/fortennad-pvc-kabel/

Usb kan vi lämmna åt sidan så länge,har läst på om det här ute.

Huvudsäkring på plus kabeln från batt,bör jag väl ha?

Mellan + pol och huvud strömbrytaren?

Hur stor och vilken? http://www.sutars.com/skyllermarks-produkter/sakringshallare/

 

Vad skulle ni ha ändrat?

 

Den lille elektriken :P

 

 

 

 

Redigerad av Bosse250

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet? Varför riva i något som fungerar när kopplingsschemat ser helt ok ut?

Någon kommer kanske tycka att du borde ha en huvudbrytare till motorn också, men nuförtiden rekommenderar vissa, kanske alla, att man inte skall ha det. Beträffande huvudsäkringen, tror jag det räcker med en enkel och billig hängsäkring på 40 A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Huvudsäkring hade jag struntat i och istället  satt huvudbrytaren så den bryter bort batteriet helt från system och motor, annars är det lätt om du server något på motorn att du orsakar någon kortis, skulle du få överslag ev kabelbrand någonsatans så är det bra att kunna bryta bort batteriet.  sen har väl din motor vanlig magnet så ingen risk att knäcka dioder pga av att batteri bryts bort under gång.  Vill du någon gång ladda battriet med batteriladdare så bryter du enkelt bort motor och förhindrar att oren spänning på verkar dioderna i likriktaren.

 

ang kablar till div alanternor mm så ska du ju ändå ha med minuskablen och eftersom de inte drar så mycket så går det bra att köra med vanlig billig elkabel dvs sån du har till golvlampor mm i hemmet och då får du även extra skydd med plasthöljet.   

 

Har du magnet laddning och ska använda radion under gång så finns risken för at du kommer höra en del knatter och vinande i radion ev lagt denna på ett litet löst batteri helt avskillt från övrigt system.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för kabelbrand när en av startmotorns poler kom i kontakt med motorgodset. Osannolikt,ja, men det är ju det osannolika man vill skydda sig mot. Startmotorn är på 1kW och jag satte dit en huvudsäkring på 100 A som jag trodde skulle räcka till. Den brann vid andra starten, så nu har jag 200 A. Kolla alltså vilken effekt din startmotor har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ang 200 amps säkringar så måste du ha kraftiga kablar för att det ska vara  lönt annars brinner kablarna först.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ang 200 amps säkringar så måste du ha kraftiga kablar för att det ska vara  lönt annars brinner kablarna först.

Kan nog vara så om strömmen inte når 200A, men när det blir riktig kortslutning som det hände mig är strömmen säkert en bra bit över 200A och då hinner nog inte kablarna ta eld medan säkringen går direkt. I mitt fall varade dessutom kortslutningen nån timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet? Varför riva i något som fungerar när kopplingsschemat ser helt ok ut?

Någon kommer kanske tycka att du borde ha en huvudbrytare till motorn också, men nuförtiden rekommenderar vissa, kanske alla, att man inte skall ha det. Beträffande huvudsäkringen, tror jag det räcker med en enkel och billig hängsäkring på 40 A.

 

Har inget som fungerar i dag.

Om du ser på bilden så förstår du.

post-105768-0-67017200-1422714920_thumb.jpg

Under styrpulpet.

 

Så det verkar rätt ok,då?

Någon mer synpunkt?

 

Mvh Bosse

Redigerad av Bosse250

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Såg på din tråd på flashback att du hade en Mercury 35hk - 86  den har väl ingen generator utan bara magnetladdning utan reglering så obelastat ger den säker över 16 volt i topparna och likriktningen på spänningen är inget vidare så innan du kopplar upp usb för telefoner mm så kolla om de verkligen klarar av spänningstopparna.   Sen är laddningen bara någon enstaka amp så strömmen räcker inte till så mycket.

 

Sätt en voltmätare så du ser att du har tillräckligt över till batteriladdning eller enklast köp ett lod med inbyggd voltmätare  så ser du hela tiden hur mycket du har över till laddningen.

 

En vild gissning är att du har runt 4-6 amp att leka med belastar du mer  sjunker spänningen under nivån för laddningen av batteriet.  Så räkna inte med mer än runt 40-50 watt på sammanlagda förbrukare ev något mindre. 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad är problemet? Varför riva i något som fungerar när kopplingsschemat ser helt ok ut?

Någon kommer kanske tycka att du borde ha en huvudbrytare till motorn också, men nuförtiden rekommenderar vissa, kanske alla, att man inte skall ha det. Beträffande huvudsäkringen, tror jag det räcker med en enkel och billig hängsäkring på 40 A.

 

Har inget som fungerar i dag.

Om du ser på bilden så förstår du.

attachicon.gifIMG_0847.JPG

Under styrpulpet.

 

Så det verkar rätt ok,då?

Någon mer synpunkt?

 

Mvh Bosse

 

Jag kommenterade i första hand kopplingsschemat och det ser helt ok ut. Att ingenting fungerar beror därför inte på kopplingsschemats utseende utan på annat. Kontaktfel, strömmatning, oxid på säkringar eller annat liknande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg på din tråd på flashback att du hade en Mercury 35hk - 86  den har väl ingen generator utan bara magnetladdning utan reglering så obelastat ger den säker över 16 volt i topparna och likriktningen på spänningen är inget vidare så innan du kopplar upp usb för telefoner mm så kolla om de verkligen klarar av spänningstopparna.   Sen är laddningen bara någon enstaka amp så strömmen räcker inte till så mycket.

 

Sätt en voltmätare så du ser att du har tillräckligt över till batteriladdning eller enklast köp ett lod med inbyggd voltmätare  så ser du hela tiden hur mycket du har över till laddningen.

 

En vild gissning är att du har runt 4-6 amp att leka med belastar du mer  sjunker spänningen under nivån för laddningen av batteriet.  Så räkna inte med mer än runt 40-50 watt på sammanlagda förbrukare ev något mindre. 

 

Alldeles riktigt Mercury var det.

Kör Apple grejor som ipad iphone,så det var därför jag skrev bry er inte om usb kontakten.

Så det ligger jag på ett tag.

Men tack ändå nikitalord.

Vad kopplar jag på för att slippa ev.laddnings toppar?

http://www.seasea.se...ArticleNo=71901 dom skall klara upp till 16v, men men.

40- 50 w så mycket lär jag inte slå på.

Det som kommer att dra är väl i så fall stereon,och laddning av tel och ipad,vindrutetorkare.

Resten är ju led lampor.

I år blir det varma öl,nästa med extra batt. till strömförbrukarna. (kylbox)

 

Till Robert99 Jag missuppfata dig. :P

 

Tack för alla förslag kom med mera.

Mvh Bosse

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett billigt skydd mot spännings-spikar kan vara att sätta en solcellsregulator mellan motorn och batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag ingen möjlighet att kolla hur mycket motorn ger i laddning.

 

Den har genomgått ett impeller byte i vardagsrummet. :P

 

Och kommer inte att testas först när våren kommer.

 

När jag kollar led lampan till lanternan drar den 0,7w. 4 lanternor x0,7=2,8 watt.

 

Här har dom tydligen snickrat ihop en själva?

spanningsbegransning-for-led-lampor-2.pdf

 

Den är byggd för 1 amp.

 

Skulle den räcka till lanternorna som är på 2,8 watt,tillsamans?

 

Är så dålig på matte och el,så det finns inte.

 

Hoppas ni inte ger upp,jag ska fixa det här............... :wacko: .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hur ofta kommer du åka långsträckor nattetid? Motorn klarar några lanternor med vanliga glödlampor och du har ju även batteriet till hjälp så du klarar dig ganska många timmar. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så mycket mörker körning blir det väl inte.

Men man vill ju vara rädd om det lilla man har i batteriet.

Kommer att beställa spol lcd lampor eller vad dom nu heter.

 

Tittade på eBay,10 st 43:- inkl. frakt.

Bygger en spänings bekränsare själv för en hundring.

Bekränsaren klarar 1 amp,så det kanske blir någon led strip med.

Polarn har köpt från China och inga klagomål.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.ebay.co.uk/itm/DC-Converter-8V-20V-12V-9V-to-5V-usb-output-charger-Mobile-Phone-MP4-MP3-/261240643096?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item3cd327de18

 

Funkar till luren ej till paddan.....da ska du ha en som ger 5v 2,1 A

 

checka ebay..... :huh:  :rolleyes:

 

just saying :lol:

 

 

 

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon Happy Six.

 

Ja där var ju något för att ladda mob och padda med.

 

Ska leta efter liknande, som den du länkar till.

 

Jag har Iphone 4 och Ipad mini.

 

Spänningsbegränsaren är det en sån du byggt?

 

Fast kanske starkare eftersom du har rätt mycket led?

 

Väder rapport Stockholm,snö,kallt,blöt.

 

Och ni på Bahamas :P

 

Ha det bäst

 

 

 

 

 

 

spanningsbegransning-for-led-lampor-2-1-2.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mycket att tillägga men ..

  • Huvudbrytare, ja självklart
  • Huvudsäkring, hemsk gärna, den kan förhindra en brand. Kör ANL
  • Solcellsregulator - fungerar perfekt men den reglerar på minussidan vilket kan komplicera inkopplingen. Använd lastutgången till förbrukarna så får man ett skydd mot att ladda ur batteriet. Skyddar även mot för hög spänning, några ytterligare skydd behövs inte.
  • LED-lampor i lanternorna? Nja, lanternan är inte längre godkänd och risken finns att KBV mm blir griniga.

eBay & Biltema är båtägarens bästa vänner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudbrytare,huvudsäkring som amen i kyrkan har jag lärt mig dom sista 48 tim.

 

Hittade det allt på Biltema(Tråd tennad,kopplingsplint osv) och eBay (usb,converter för led).

 

Led i lanternorna,kan man inte säga att man har skit i ledningen? :ph34r:

 

Ja ska se hur det lyser först,så mycket natt körning skall det väl inte bli.

 

Men i värsta fall får jag ge upp det.

 

Bara man inte går in i dimman :blink:

 

Ett signal horn kanske man skall pressa in?

 

Tror jag börjar få i hop det nu,sedan får vi se resultatet. :lol:

 

Fler synpunkter,var inte blyga.

 

Stort tack Happy six,ni är bästa.... :wub:

 

Och alla andra :P

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är så många som åker runt och kontrollerar ljuskällan i lanternorna. Kör led i mina, dock blir det gröna ljuset blåaktigt om man kör kallt ljus. Annars funkar det kalas för mig. Älskar att inte behöva oroa mig för låg laddningsnivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är så många som åker runt och kontrollerar ljuskällan i lanternorna. Kör led i mina, dock blir det gröna ljuset blåaktigt om man kör kallt ljus. Annars funkar det kalas för mig. Älskar att inte behöva oroa mig för låg laddningsnivå.

 

Köper vingar för pengarna.....

 

Vad tror du om den?

 

Drar lite mer,men jag är inte hundra måttet.

 

http://www.ebay.com/itm/34mm-SMD-5050-6-LED-Festoon-Dome-Door-Reading-Light-Lamp-Bulb-Express-White-/371075371235?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item5665d0d0e3

 

Mvh Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är så många som åker runt och kontrollerar ljuskällan i lanternorna. Kör led i mina, dock blir det gröna ljuset blåaktigt om man kör kallt ljus. Annars funkar det kalas för mig. Älskar att inte behöva oroa mig för låg laddningsnivå.

 

Det är nog ganska ofarligt men skulle tex KBV komma så kostar det 2000kr. Gör de tex en nykterhetskontroll och ser att lanternorna visar fel färger (det syns ofta ganska tydligt) så måste de agera. Enl uppgift tar de några varje år. Vill man ha godkända LED så kan man köpa ganska anständigt hos Biltema.

Sen vill man ju oftast synas bra, kan bespara en del "oväntade besök".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Går det inte att skylla på att de inte används.  

Själv har jag heltokiga färger men det funkar bra vid landvägstrafik dvs på trailern,  har visserligen en ljusramp men är lite lat ibland.  Vita fram på sidorna och en röd bakåt bekvämt att tända dessa  om det börjar mörknar, inte helt enl regelboken.

 

Tycker du bör lägga dit ett ekolod på utrustningen, både roligt att ha samt nyttigt för propellern.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...