tobbo166 10 Postad 31 Januari , 2015 (redigerade) Hej! Köpte en GPS grunka som har två lösa tåtar, en sån här: http://www.ebay.com/itm/Evermore-Marine-GPS-Receiver-SA-320-Boat-Ship-RS-232-12-channels-from-UK-2yr-WTY-/150575482051?pt=UK_CE_GPS_Accessories_Software_ET&hash=item230eff84c3 Den ska kopplas in i honan på VHF som är inringad med röd rektangel i bilden: https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8ZTZYejkyM2hCR1hZZW5aYU9OQnZlUG1fWnJ3/view?usp=sharing Vad är det för slags hankontakt jag ska skaffa, en 3,5 mm audio plugg typ? Då kan jag väl slakta ett par gamla hörlurar i så fall? Vad gäller BAUD NMEA osv så stämmer allt sådant, så jag tror mig ha köpt rätt grejor, gäller bara få in input här. Finns det nån vänlig själ på forumet som vet kanske Redigerad 31 Januari , 2015 av tobbo166 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 31 Januari , 2015 Har en sådan VHF själv (i båten) och minns jag rätt så är det en 2,5 mm plugg, men testa storleken med en 3,5 mm. Den plugg du behöver är en tvåpolig, inte en trepolig som på vanliga hörlurar. Bör finns på Kjell eller Clas Ohlson. Googla fram en instruktionsbok till VHF:en så du ser vilken av polerna som är NMEA in (kan också stå RX in, RX + eller liknande) respektive jord, gissningsvis är det "toppen" på stiftet (mitten i själva kontakten) som är NMEA in. GPS:ens gröna kabel ansluts till NMEA in på VHF:en, den bruna kabeln ansluts till det den kabel som är jord. Sen ansluter du 12 volt till röd och svart på vanligt sätt, så klart med en liten säkring och gärna också med en brytare. Jag har gemensam brytare för flera instrument, dvs den bryter både VHF, GPS, tankmätare och plotter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 31 Januari , 2015 Tack, vad gäller brytare, man vill ju ha GPS koordinaterna i VHF:en för att kunna använda DSC distress knappen, drar GPS:en mycket ström tro? Man stänger väl av den i naturhamn förstås. Så motiverat med brytare ur energiekonomisk synvinkel, men ur säkerhetsmässig? Tänk om man glömmer slå på den, när man väl behöver DSC knappen så vill man inte behöva slå på GPS pucken först, nog tillräckligt stressigt ändå. Funderade på om man ska ha den via huvudströmbrytaren för startkretsen, vi brukar ha den på när vi seglar, men strikt taget måste den ju inte vara på när man ej går för motor, så finns en liten risk med det. Synd att VHF inte har en Control output som bilradion har (blå kabel), kunde man satt på den så GPS puck sätts på när man sätter på VHF! Vi har alltid VHF på under seglats. Menar du: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/2-5-mm/kontakt/kontakt-2-5mm-hane-mono-p39110?LGWCODE=39110;89039;4797&gclid=COHj9f24vsMCFST3cgodPaoASg&gclsrc=aw.ds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 2 Februari , 2015 Hittade GPS kabeln inkl plugg, hade legat i kartongen och jag hade förlagt den. Den har två lösa tåtar, en svart och en röd. Ska lusläsa manualen till GPS pucken så jag vet hur jag ska koppla in den. Jag har satt en stor strömbrytare bredvid VHF:en, får matning direkt från batteriet. På denna strömbrytare sitter VHF + puck, så slår man på den kommer pucken starta och man kan sedan sätta på VHF, på så vis alltid pucksignal till VHF, för eventuella nödlägen. Det är väl minimal ström till pucken, minns inte om den var avsäkrad eller inte (VHF och bilradio hade hängsäkringar så redan klart), annars får man väl sätta en säkring där, 1 A eller nåt, förhindrar förhoppningsvis kabelbrand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser