Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Gaidin

Solpanelsfäste för 70mm rör?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har två stolpar med diametern 70mm i aktern, en med radar och en med vindsnurra.

Jag skulle vilja ha ett fäste, liknande NOA men för 70mm så att jag kan sätta en solpanel på varje stolpe och kunna vrida panelen i alla ledder.

Exempelvis en klämma på stolpen som mynnar ut i en led som är vridbar åt alla håll med fäste till solpanelens kant, på så vis kan jag rikta panelerna var och en för sig för att ta dem ut skugga, rikta optimalt o s v.

Något tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter radarn och vindsnurran på toppen på stolpen!? Bild?

I så fall får du väl tillverka en omslutande klamra av ett aluminiumplattjärn - eller om det går ann att få tag på färdiga, som du sen fäster en arm till solcellspanelerna i.

Om man ar möjlighet kan man ju svetsa fast ett fäste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, prylarna sitter i toppen på stolparna som är drygt två meter höga.

Själva fästet till rören borde nog gå att tillverka relativt enkelt så att man kan få en ögla att skruva i att börja med men jag skulle helst vilja att man enkelt kan vrida detta fäste runt stolpen. Jag vill alltså kunna vrida panelen så den är framför, eller bakom stolpen men även kunna vinkla panelen åt båda håll i de övriga ledderna

På bilden från Hästholmen i somras kan man se de två stolparna och även stöttorna som håller upp dom.

En annan tanke jag har är att bygga en dävert för jollen på platsen men det börjar bli trångt i aktern minst sagt. Livflotten skall flyttas till luckgaraget så den försvinner men så vill jag ju ha vindroder också...

10363958_10152455576904039_6198238620071

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är mycket man vill få plats med.

Skall du kunna vrida det runt så kan nog en klamra va ett alternativ.

post-53310-0-34388100-1422630250_thumb.jpg

Jag hade nog låtit göra den av ett tex 50x5 mm plattjärn av aluminium eller kraftigare

De två röda strecken är tex pinnbultar. Ju grövre bultarna  är ju större vingmuttrar kan du ha i ändarna.

Man skulle tex ha ett aluminium fyrkantsrör som arm ut till solcellspanelen. Bägge bultarna går igenom både armen och skänklarna på klamman.

Armens bredd och avståndet mellan skänklarna får avpassa  så att klamman både klämmer åt mot armarna och rören när vingmuttrarna dras i botten.

Tex tre styck 6mm skruv med ostskalle el dyl igängade i röret i underkant på klamran men spridda med 120 grader hindrar klamran att glida ner.

En tanke - det finns säkert fler förslag.

Det där med dävertar till dingen är inte fel. Kompisen byggde en Targabåge för lite olika ändamål på sin Balad - bl.a fäste för dävertar till Gummibåten. Det blev riktigt bra. Har en bild på arrangemanget nån stans - dock inte i denna datorn. Skall se om jag hittar den i min andra dator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tanke som slår mig är att man skulle kunna montera ett 25mm rör parallellt ca 20 cm med stolparna och på så vis kunna ge mig på hela NOA-sortimentet.

Det bästa vore att fästa kanten på panelen i en kulled, frågan är väl bara hur stor den måste vara för att hålla för vikten av en halv kvadratmeter solpanel.

På söndag blir det en tur till mässan i Göteborg för botanisering, nu har jag lite idéer, tack Tommy!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt ett horisontellt rör mellan stolparna och montera panelerna på detta. Sen ett rör till på samma sätt men bara fäst i panelerna och som har stöttor i däck. Att kunna rikta panelerna är inte värt besväret. Riktar man om de ett antal gånger per dygn kan man vinna 25%. Men missar man att vrida så försvinner snabbt vitsen. 25% mer kan man uppnå genom att gå från 100W till 125W. 2-300W  får man plats med mellan stolparna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bättre erfarenhet än marginell förbättring när jag haft panelen på en pinne i aktern.

Men det är hur som helst inte att rikta panelen mot solen som är huvudmålet med installationen utan snarare att kunna flytta panelen ut från skugga som uppstår av stolpen, masten, bommen och annat som skymmer. Att sätta panelerna på en horisontell axel mellan stolparna gör att de alltid får skugga mitt på dagen vid svajankring med vind från SV.

Kanske skulle skruva upp en 200w i masttoppen? B)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns et stort antal undersökningar som visar hur stor vinsten är med solföljare. Inte ens tillverkarna av solföljutrustning brukar prata om mer än 25% vinst. Man måste se till vinsten över en längre tid, typ en månad. Momentant kan det säkert bli bättre men en längre period innefattar även en hel del solfri tid.

Man behöver en energimätare för att kunna se skillnaderna mellan fast och rörlig panel. Sen ska batterierna vilja ha strömmen också. 

Delar man upp solpanelen i flera mindre paneler minskar man problemet med skuggningen. Sen har vi den indirekta strålningen som ger en hel del. 

Vill man öka effektiviteten så ska man sätta upp reflektorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På storfidran hade jag två paneler på stänger i aktern. När jag monterade dem tyckte jag att det blev lite svajigt med full längd på stängerna, så jag kapade dem en bit.  :)

När jag sen monterade mitt vindroder och seglade med det, så tog vindflöjeln i panelerna, så jag fick vinkla bort solcellspanelerna så mycket som möjligt.  :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Horisontellt rör ger flera fördelar. Stabilitet. Den ena stolpens sidostag stöder den andra=dubbel styrka i sidled. Eller man kan rensa bort sidostagen för stolparna och flytta upp dem till två snedstag mellan horisontella röret och stolparna.

Dävertfunktion. Två horisonella korta rör bakåt eller luta stolparna bakåt lite.

Bra placering av horisontt. solceller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På storfidran hade jag två paneler på stänger i aktern. När jag monterade dem tyckte jag att det blev lite svajigt med full längd på stängerna, så jag kapade dem en bit.  :)

När jag sen monterade mitt vindroder och seglade med det, så tog vindflöjeln i panelerna, så jag fick vinkla bort solcellspanelerna så mycket som möjligt.  :(

Det är ju precis sådant jag vill undvika genom att ha möjligheten att vrida panelerna till vilken sida som helst av stolparna.

Men; kanske blir det svajigt att bara fästa panelen i ena kanten och jag får hitta något annat men det vore väldigt fint att kunna ha solpaneler som enkelt är flyttbara. Kanske vinsten att rikta dom mot solen är försumbar men vinsten av att kunna dra dom ur skuggan är reell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

post-53310-0-66016800-1422879588_thumb.jpg

Jag tänkte mig nån sån här konstruktion när du beskrev ditt önskemål.

I princip ett sån här fäste

http://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/solpaneler/solpanelfasten/noa-solpanelfaste-vridbart

som sätts fast vertikalt med de två pinnbultarna i den klamra jag ritade tidigare.

Köper du färdiga stänger/fästen får du kapa den betydligt mer än vad jag gjorde med de som blev för korta.

Köper du två nya, så kan vi byta.  ;)

Har du då två vingmuttrar/ "muterrattar" på vardera pinbult, kan du snurra hela paketet runt den vertikala stången. Lagom avägda mått, så räker det nog att lossa en av de innersta vingmuttrarana. Sen kan du vinkla panelen i horisontalläget med fästet på panelen.

Sen skulle det ju gå att göra det hela ledbart i den tredje leden också, fast ju mera leder desto instabilare. :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte alls dumt!  Att jag missat det, jag som till och med hade samma fäste på förra båten.

En tanke med konstruktionen var att man skall kunna vika ner panelerna utmed stolparna när de inte används eller skall ut vägen vilket borde kunna gå att lösa med själva infästningen av solpanelens stång i min stolpe. Alternativt bara lossa en av pinnbultarna, vika ner panelen och sedan ha någon form av fäste så den inte ligger och slår.

Tack Tommy! Nu har jag något att dra i!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Akta dig

Börja man fundera över olika saker, bör man sätta sig ner och försöka glömma bort så mycket som möjligt.

En lite ide kan utvecklas, bli stor och leda till en massa jobb - och kostnader.  :o

Tommy

Hårt drabbad

Som insett att det är bättre att fundera över andras idéer än att utveckla sina egna. Det blir mycket billigare.  :)

Nu skall jag gå ner i källaren och fortsätta jobba på min konsol till rattpiedistalen och lite saker däromkring. Kostnad i går och idag ca 2000 kr - och det är bara en ringa början. :(  

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju inte mycket roligare saker att göra än att bygga något som fungerar och blir bra. Nu med ny båt som jag har tänkt att behålla blir det ju mycket roligare.

Jag är glad att du gillar att utveckla idéer åt andra, fortsätt så ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderade lite på hur mycket den reella förlusten blir pga mastens skuggning när man ligger för ankar i den förhärskande SV vinden. Solpaneler brukar internt vara uppdelade i två eller flera enheter. Solen står inte i SV speciellt lång tid, den vrider 15 gr/timma men vi har sol i kanske 15 timmar. Förlusten kan inte bli så stor.

Allegro33 skrev att han hade 600W solpanel. Det lät mycket men man ser på bilderna att det är fullt möjligt. Det innebär 300W i aktern vilket alltså ger 1,2kWh/dygn. Jag tror det är väldigt svårt att ha 300W rörligt, troligen blir det max 100W. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade lite olika planer men visste inte hur jag skulle göra. Har 2 st 100W paneler.

Till att börja med, för tre säsonger sedan, limmade jag klossar under panelerna, såpass höga så att jag kan lägga dom på däck över fall mm. som får löpa under. SOm "tassar" på klossarna har jag små kluttar MSP. PAnelerna sitter knutna i grabbräcke på yttersidan och i varandra med stroppar.

Tanken var "provisorium".... men blev permanentat f.o.m. första sommaren.

FIxade en split till den ena så jag kan ha med en extra 100W tidig vår, sen höst. Fas i somras behövdes det inte. Om jag byter alla lampor till LED så behövs det definitivt inte.

Fördelen är att jag kan ställa upp solcellerna på däck när jag lagt till och vända dom österut inför natten. Lite pyssel visserligen men marginellt, tar 2-3 min upp å lika länge ner.

Samma gäller när jag ligger i hemmahamnen, då kan cellerna stå mor söder och jag kan ha båda kylarna igång hela tiden om jag vill.

Cellerna är inte i vägen alls när jag seglar. Första sommaren när vi seglade för orevat till gotska sandön i 17-23 sm... sköljde jag bort en solcell.. när jag sköljde en stor våg över halva däcket. Då hade jag endast en gummistropp spänd över solcellerna, som låg helt lösa annars... hade liksom glömt att dom fanns där. Nu när dom sitter som dom gör så tål dom en rejäl sköljning, fast nu vet jag hur man revar så det behöver nog inte inträffa.

=)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte sett specar på paneler som är delade i två. Tvärt om har jag mätt min befintliga panel (50w) på båten och utan skugga gav den vid tillfället ca tre ampere och med en halv cell skuggad av min hand på ca 30 cm avstånd gav den 0,5-0,9 ampere. Det vill jag komma ifrån.

Var får jag tag i delade paneler?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med någon seriös handlare som kan solpaneler typ Solarlab, 24Volt. Det brukr stå typ 2x36 celler.

En 50W panel ska ge ca 2,7A, partiellt skuggad runt 1 A låter rimligt. En hand på 30cm håll är en kraftig skuggning, sker skuggning på längre avstånd så blir effekten mindre även om det som skuggar är proportionellt större pga indirekt och diffust ljus. 

Det intressanta är inte toppeffekt utan medeleffekt över ett antal dygn. Kopplar man in en energimätare så får man ett betydligt bättre värde på vad panelerna ger. Min ena båtgranne lånade en mätare och jämförde några dagar. Han har 50W på vridbar pinne men han har nu slutat vrida.

Räknar man enkelt att en panel ger 4 ggr sin effekt i snitt så brukar det stämma ganska bra.

200W panel brukar räcka bra för många seglare. Ska man ut på längre seglingar bör man nog ha minst 3-400W. Men 300W fast motsvarar ca 240W rörligt. Är det realistiskt? Minst 4 x 50W att rikta? Eller, kommer man upp i de 1200Wh/dygn som en fast 300W panel ger?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm..... vad heter bolaget. som fanns i norra sverige som flyttade till skåne?

24V eller nåt. Han verkar ha järnkoll. JAg har bara köpt "vanliga" solceller och andra prylar därifån. Snabb, seriös, hjälpsam med humana priser.

Om han inte har sk. delade, så kan han säkert råda.

jo: http://24volt.eu/index.php

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm..... vad heter bolaget. som fanns i norra sverige som flyttade till skåne?

24V eller nåt. Han verkar ha järnkoll. JAg har bara köpt "vanliga" solceller och andra prylar därifån. Snabb, seriös, hjälpsam med humana priser.

Om han inte har sk. delade, så kan han säkert råda.

jo: http://24volt.eu/index.php

Ja, han och Solarlab.se är mycket kunniga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade lite på 24volt.eu men priserna där var inte att jämföra med Solarlabs, som för 75% av priset för en 100W panel med 32 celler säljer en 100W med 2*32 celler.

Nu är ju inte mina frågor kring paneler i allmänhet utan snarare om infästningen som jag vill ha lite special och i det avseendet hade ingen av som något som passar, vi får se vad mässan i Göteborg har att erbjuda i helgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja fästen.... Jag skulle nog åxå rigga något mellan rören, så det blir stadigt. även montera så att du får lasten mitt på panelerna istället för ena kanten på panelerna.

PS: olika antal celler i panelen, är det sånt som gör skillnaden att panelen kan vara delvis skuggad och ändå ge ström?
För att mina ska ge bra krut så får det inte skugga alls. Däremot har jag, på grund av platsbrist i tidigare båt, experimenterat med speglar och riktat in solljus i panel. Då kan jag få flera gånger mer effekt (13A från en 50W panel), skulle säkert få mer om jag hade mer speglar.

Hade plan på att bygga tunna "speglar" som jag kunde vika ut i hamn, speglar som jag skulle ha invikta under panelen vid segling. Då skulle man kunnat få ut typ 200W från en liten 50W panel med "speglarna" utvikta. Det funkade bra med rostfri plåt och med aluminiumfolie, däremot ingen effekt av "riktig" glasspegel. Vet inte om soleffekten filtreras bort när solen går genom glas till den reflekterande ytan och genom glaset och ut igen???

Nu har jag större båt så platsbristen e ett inte-problem, varav experimenterandet avtagit. Det kan vara en ide för någon att flundra vidare på.... Sorry! lite OFFF blev det som i  de flesta trådar. DS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lite idéer. Som det ser ut blir det en 100W panel att börja med. Noas fäste för pinne i aktern som Toaen nämnde, avsågad och monterad horisontellt ut från stolpen, detta fäste vill jag ha vridbart runt mina stolpar.

Tanken är att man kan ha en sådan konstruktion på varje stolpe och avpassa panelerna så att man kan rikta panelerna mot varandra och montera ihop dom med en enkel klämma så de sitter ihop och på så vis kan bli stabila vid sjögång eller kraftigare vind.

Grundtanken jag har är att kunna flytta panelerna runt mina stolpar oberoende av varandra och på så vis kunna dra dom ur skugga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Caribic410:

En vanlig solcell brukar ge 0,5V och därför kopplar man ihop dem i serier om 36 st. En 50W panel brukar innehålla två sådana serier. 

Rostfria speglar är effektivt. Annars är havet en ganska bra spegel. En bekant hängde en panel i mantåget, avsikten var att kunna fälla upp den när de låg stilla. Men panelen gav så pass bra att han skaffade en panel till och struntade i en mer komplicerad mekanisk anläggning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha... blev väl lite förvirrad av "2*32" m.a.o behövs det just så många.

Har ju mina liggande på däck, en på var sida masten. När det är soligt räcker det normal på sommaren att låta dom ligga. När det varit dåligt med sol eller tidig vår, sen höst, brukar jag resa upp dom riktade mot solen. Behövs inte många timmar innan batteribanken e full. Har 3*75 Ah. Två kylboxar och "vanlig" numera ovanlig, belysning. Har funderat på att byta till LED. Sen är det ju vad instrument, autopilot å GPS drar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...