Vegabjorn 18 Postad 29 Januari , 2015 behöver byta blocken för genuan på min ÅH30 fick då en ide om att byta till flytande ! kommer jag att bli nöjd ? bra eller dåligt skenan är lång och böjdbarton har block som skall passa gammla skenan någon som har erfarenhet på ballad, Möre eller likande 30 fotare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 29 Januari , 2015 Hade en Möre 30 tidigare och var sugen på att byta till flytande block men det blev inte av. På bidevind i svaga vindar var min Möre med samma skrov som din ÅH väldigt känslig på skotpunkten och med rätt trim blev det ordentlig skillnad. Att segla ensam och släppa på skotet, springa fram och flytta skotpunkten, sedan gå tillbaka och skota hem bara för att upptäcka att man flyttat lite för mycket eller för lite är ju ganska jobbigt i jämförelse med att sköta allt från sittbrunnen. Jag hade inte tvekat en sekund att byta till flytande skotpunkter! På den båten jag köpte är det flytande block men jag har tyvärr inte fått tillfälle att testa dem ordentligt men det lilla jag använt dom har jag varit nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrisrose 2 Postad 10 Mars , 2015 I found this: http://www.kongstad1.net/paranter/artiklar/skotpunkt/skotpunkt.php It's in Swedish but with replacement for all å, ä and ö characters for me sitting in England..=*^) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser